Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2023 poz. 54
Wersja aktualna od 2023-01-11
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2023 poz. 54
Wersja aktualna od 2023-01-11
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 15 grudnia 2022 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Sporządzanie ocen i ekspertyz technicznych oraz wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Sporządzanie ocen i ekspertyz technicznych oraz wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Infrastruktury: A. Adamczyk

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury
z dnia 15 grudnia 2022 r. (M.P. z 2023 r. poz. 54)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "SPORZĄDZANIE OCEN I EKSPERTYZ TECHNICZNYCH ORAZ WYCEN JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH PRZEZNACZONYCH DO SPORTU I REKREACJI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Sporządzanie ocen i ekspertyz technicznych oraz wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Okres ważności dokumentu 4 lata. Warunkiem przedłużenia ważności dokumentu na kolejny okres jest udokumentowanie wykonania co najmniej 8: ekspertyz technicznych, ustaleń wartości jednostek, ocen szkód, wycen napraw jednostek pływających w okresie ważności dokumentu.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do sporządzania ekspertyz technicznych lub wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji. Jest gotowy również do opracowania kosztorysu budowy, remontu lub modernizacji jachtów, skuterów wodnych lub innych jednostek przeznaczonych do sportu i rekreacji, a w razie konieczności do jego korygowania i modyfikacji. W pracy posługuje się wiedzą techniczną z zakresu budowy, działania i wyposażenia jednostek pływających. Posługuje się również wiedzą z zakresu prawa krajowego i międzynarodowego regulującego kwestie budowy i wyposażenia jednostek pływających, bezpieczeństwa żeglugi oraz poruszanie się po akwenach. Pracę wykonuje w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność.

Zestaw 1. Znajomość zasad nadzoru i identyfikacji jachtów

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Posługuje się wiedzą z zakresu podstaw prawnych dotyczących nadzoru i identyfikacji jachtów

· omawia zapisy ustawy i rozporządzeń do ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1854), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;

· omawia zapisy rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 2 czerwca 2016 r. w sprawie wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych (Dz. U. poz. 807), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;

· omawia zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 90 oraz Dz. Urz. UE L 297 z 13.11.2015, str. 9), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;

· omawia zapisy ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515, 1604, 2185 i 2687) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze, a także w przypadku ich zmiany · akty je zastępujące;

· omawia zapisy ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1097 i 2642) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze w odniesieniu do jachtów rekreacyjnych i komercyjnych, a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;

· omawia aktualne przepisy o bezpiecznym uprawianiu żeglugi w odniesieniu do rejonów żeglugi, w tym kwalifikacje załóg;

· omawia kategorie projektowe jednostek pływających;

· omawia aktualne przepisy towarzystw klasyfikacyjnych i innych w zakresie budowy kadłuba i omasztowania;

· omawia aktualne przepisy państwowe i zarządzenia dyrektorów urzędów morskich dotyczące wymagań, które muszą spełniać znajdujące się na jachcie środki i urządzenia ratunkowe oraz urządzenia nawigacyjne, sygnalizacyjne, radiokomunikacyjne;

· omawia zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważniania podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków (Dz. U. poz. 1423), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;

· omawia aktualne przepisy będące podstawą rejestracji jachtów i innych jednostek pływających, identyfikacji, prowadzenia przeglądów oraz inspekcji na jachtach morskich i śródlądowych, a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące.

2. Posługuje się wiedzą z zakresu postępowania podczas budowy, przebudowy, remontu i identyfikacji jachtu

· omawia warunki budowy, przebudowy, remontu jachtu pod nadzorem;

· omawia dokumentację techniczną jachtu;

· omawia zasady nadzoru w czasie budowy jachtu;

· omawia zasady identyfikacji i pomiarów jachtu.

Zestaw 2. Budowa kadłuba i urządzeń kadłubowych

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Opisuje budowę kadłubów jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji

· omawia konstrukcje i technologie budowy kadłubów · rozróżnia typy kadłubów;

· omawia proces zużywanie się kadłuba w zależności od warunków eksploatacji i zastosowanych materiałów konstrukcyjnych;

· omawia najczęściej występujące uszkodzenia kadłuba;

· omawia pojęcia: stateczność, pływalność i niezatapialność.

2. Charakteryzuje urządzenia kadłubowe

· omawia konstrukcje urządzeń sterowych;

· omawia zabezpieczenie otworów pokładowych i zaburtowych;

· omawia budowę i działanie instalacji zęzowej;

· omawia system instalacji wodnej;

· omawia system instalacji wody czarnej i wody szarej.

Zestaw 3. Charakterystyka rodzajów napędów jednostek pływających z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich użytkowania

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Opisuje zasady działania napędu mechanicznego i jego obsługę

· omawia budowę i zasadę działania silnika spalinowego;

· omawia zasady montowania silników na jachtach, np. stacjonarne, zaburtowe;

· omawia sposób postępowania przy awarii silnika;

· omawia zasady bezpiecznej eksploatacji silników, w tym wentylowanie pomieszczeń, w których znajdują się silnik i zbiorniki paliwa;

· omawia wymagania związane z wyposażeniem stanowiska sterowania silnikiem;

· omawia wymagania dotyczące posadowienia silnika stacjonarnego w kadłubach wykonanych z różnych materiałów;

· omawia wymagania dotyczące instalacji paliwowych i zbiorników paliwa.

2. Charakteryzuje zasady działania napędu elektrycznego i jego obsługę

· omawia zalety i wady napędu elektrycznego jednostek pływających;

· przedstawia budowę i zasady bezpiecznej eksploatacji silnika elektrycznego;

· omawia sposób postępowania przy awarii silnika elektrycznego;

· omawia zasady eksploatacji źródeł prądu elektrycznego, w tym ogniw elektrycznych.

3. Charakteryzuje osprzęt żaglowy

· omawia podstawy konstrukcji i obliczeń wytrzymałościowych omasztowania i takielunku;

· omawia wymiarowanie omasztowania i takielunku;

· omawia elementy i układy takielunku stałego i ruchomego;

· omawia elementy i układy ożaglowania nowoczesnych oraz tradycyjnych jachtów żaglowych.

Zestaw 4. Klasyfikowanie wyposażenia jednostek pływających

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Opisuje wyposażenie związane z utrzymaniem jachtu w ruchu

· omawia wyposażenie maszynowe;

· omawia urządzenia elektryczne i źródła energii elektrycznej na jachcie.

2. Opisuje wyposażenie związane z bezpieczeństwem żeglugi

· omawia wyposażenie nawigacyjne i radiokomunikacyjne jednostki pływającej w zależności od akwenu i rejonu pływania;

· omawia wyposażenie sygnałowe w zależności od akwenu i rejonu pływania;

· omawia wyposażenie ratunkowe, rodzaje środków ratunkowych, wymagane atesty;

· omawia wyposażenie służące ochronie przeciwpożarowej.

3. Opisuje wyposażenie związane z komfortem życia na jachcie

· omawia rodzaje instalacji np. kuchennej, grzewczej, sanitarnej, klimatyzacyjnej na jachtach;

· omawia urządzenia bytowe.

Zestaw 5. Charakterystyka materiałów stosowanych w budowie i wyposażeniu jachtów

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Rozróżnia rodzaje materiałów stosowanych do budowy jachtów

· omawia rodzaje materiałów stosowanych do budowy kadłubów i wynikające z tego możliwe modyfikacje konstrukcji;

· omawia rodzaje materiałów stosowanych do budowy masztów i takielunku;

· omawia rodzaje materiałów stosowanych do konstrukcji żagli;

· omawia wymagania dotyczące projektowania materiałowego instalacji np. wodnych, paliwowych, olejowych.

2. Charakteryzuje czynniki zmieniające właściwości materiałów

· omawia czynniki powodujące degradację materiałów stosowanych do budowy jednostek pływających;

· omawia wpływ wody na właściwości kadłubów zbudowanych z różnych materiałów;

· omawia proces zużycia kadłubów zbudowanych z różnych materiałów;

· omawia wpływ korozji metali na właściwości elementów z nich wykonanych.

Zestaw 6. Wycena eksploatacji, remontów i budowy jachtów

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Szacuje wartość jednostki pływającej

· stosuje metody wycen wartości jachtu;

· sporządza ocenę wartości jachtu i ją uzasadnia;

· sporządza raport powypadkowy i wycenia szkody poniesione przez jacht z uwzględnieniem jego wyposażenia;

· określa koszty przywrócenia stanu technicznego jachtu do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami.

2. Nadzoruje przebieg remontu jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji

· przygotowuje harmonogram prac;

· ocenia stopień zaawansowania prac i wydatkowanie środków;

· ocenia zgodność z przepisami prowadzonych budowy lub remontu jachtu.

3. Opracowanie kosztorysu budowy jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji

· przedstawia warunki budowy jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji lub jej doposażenia;

· określa koszt budowy, remontu lub modernizacji jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji;

· określa kosztorys budowy, remontu lub modernizacji jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1.1. Metody

Walidacja potwierdzająca wiedzę i umiejętności składa się z dwóch części - teoretycznej i praktycznej.

Mogą być stosowane następujące metody:

· test teoretyczny;

· rozmowa z komisją (wywiad swobodny);

· obserwacja w warunkach symulowanych;

· obserwacja w warunkach rzeczywistych;

· analiza dowodów i deklaracji.

Dla osób posiadających uprawnienia rzeczoznawcy technicznego nadane przez właściwy związek sportowy dopuszcza się możliwość zaliczenia programu kwalifikacji (efektów uczenia się) poprzez analizę dowodów i deklaracji, czyli udokumentowania działań w zakresie wykonywania obowiązków rzeczoznawcy w okresie czterech lat poprzedzających przystąpienie do walidacji. Analiza dowodów i deklaracji (dobranych do efektów uczenia się, autentycznych, wystarczających i aktualnych) w rozmowie z komisją powinna potwierdzić (częściowo lub całkowicie) posiadaną wiedzę obejmującą zakładane kwalifikacją efekty uczenia się. Dla osób, które ukończyły studia na kierunkach kształcenia w zakresie okrętownictwa i budowy jachtów, możliwe jest potwierdzenie efektów uczenia się z zestawów 2, 3, 4 i 5 na podstawie świadectwa.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji walidacyjnej powinien mieć:

· co najmniej wykształcenie wyższe;

· minimum 5-letni staż jako rzeczoznawca techniczny właściwego związku sportowego;

· w okresie 5 lat poprzedzających zasiadanie w komisji walidacyjnej wykonanych minimum 20 przeglądów jednostek pływających, zakończonych wystawieniem stosownego orzeczenia lub wycen, albo innych zaawansowanych czynności rzeczoznawcy.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Etap weryfikacji składa się z dwóch części. W pierwszej części za pomocą metody testu teoretycznego lub wywiadu swobodnego z komisją walidacyjną jest sprawdzana wiedza teoretyczna zawarta w zestawach efektów uczenia się 1-6. Osoby, które zaliczyły pierwszą część weryfikacji, mogą podejść do części praktycznej. Część praktyczna prowadzona jest za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych. Każdorazowo metody te połączone są z rozmową z komisją walidacyjną (wywiadem swobodnym). Instytucja certyfikująca musi zapewnić:

· salę do przeprowadzenia obu części walidacji;

· komputer z dostępem do Internetu oraz rzutnik, ekran, tablicę oraz środki do pisania na tablicy;

· jednostkę pływającą wyposażoną w napęd żaglowy i motorowy.

Przed każdą walidacją komisja walidacyjna przygotowuje zestawy zagadnień do obu jej części i określa warunki zaliczenia.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest:

1.1. wykształcenie wyższe na kierunkach: oceanotechnika (specjalność budowa okrętów), budowa jachtów, mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, eksploatacja maszyn i urządzeń lub pokrewne, a także osoby posiadające wykształcenie wyższe inne niż wskazane powyżej i minimum 5-letnią praktykę zawodową związaną z szeroko pojętą techniką jachtową;

1.2. stopień żeglarski lub motorowodny nie niższy niż jachtowy sternik morski lub motorowodny sternik morski.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00