Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-01-11
Wersja aktualna od 2023-01-11
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 15 grudnia 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Sporządzanie ocen i ekspertyz technicznych oraz wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Sporządzanie ocen i ekspertyz technicznych oraz wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury
z dnia 15 grudnia 2022 r. (M.P. z 2023 r. poz. 54)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "SPORZĄDZANIE OCEN I EKSPERTYZ TECHNICZNYCH ORAZ WYCEN JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH PRZEZNACZONYCH DO SPORTU I REKREACJI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Sporządzanie ocen i ekspertyz technicznych oraz wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Okres ważności dokumentu 4 lata. Warunkiem przedłużenia ważności dokumentu na kolejny okres jest udokumentowanie wykonania co najmniej 8: ekspertyz technicznych, ustaleń wartości jednostek, ocen szkód, wycen napraw jednostek pływających w okresie ważności dokumentu. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do sporządzania ekspertyz technicznych lub wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji. Jest gotowy również do opracowania kosztorysu budowy, remontu lub modernizacji jachtów, skuterów wodnych lub innych jednostek przeznaczonych do sportu i rekreacji, a w razie konieczności do jego korygowania i modyfikacji. W pracy posługuje się wiedzą techniczną z zakresu budowy, działania i wyposażenia jednostek pływających. Posługuje się również wiedzą z zakresu prawa krajowego i międzynarodowego regulującego kwestie budowy i wyposażenia jednostek pływających, bezpieczeństwa żeglugi oraz poruszanie się po akwenach. Pracę wykonuje w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność. |
Zestaw 1. Znajomość zasad nadzoru i identyfikacji jachtów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
1. Posługuje się wiedzą z zakresu podstaw prawnych dotyczących nadzoru i identyfikacji jachtów | · omawia zapisy ustawy i rozporządzeń do ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1854), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące; · omawia zapisy rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 2 czerwca 2016 r. w sprawie wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych (Dz. U. poz. 807), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące; · omawia zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającej dyrektywę 94/25/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 90 oraz Dz. Urz. UE L 297 z 13.11.2015, str. 9), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące; · omawia zapisy ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515, 1604, 2185 i 2687) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze, a także w przypadku ich zmiany · akty je zastępujące; · omawia zapisy ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1097 i 2642) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze w odniesieniu do jachtów rekreacyjnych i komercyjnych, a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące; · omawia aktualne przepisy o bezpiecznym uprawianiu żeglugi w odniesieniu do rejonów żeglugi, w tym kwalifikacje załóg; · omawia kategorie projektowe jednostek pływających; · omawia aktualne przepisy towarzystw klasyfikacyjnych i innych w zakresie budowy kadłuba i omasztowania; · omawia aktualne przepisy państwowe i zarządzenia dyrektorów urzędów morskich dotyczące wymagań, które muszą spełniać znajdujące się na jachcie środki i urządzenia ratunkowe oraz urządzenia nawigacyjne, sygnalizacyjne, radiokomunikacyjne; · omawia zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważniania podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków (Dz. U. poz. 1423), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące; · omawia aktualne przepisy będące podstawą rejestracji jachtów i innych jednostek pływających, identyfikacji, prowadzenia przeglądów oraz inspekcji na jachtach morskich i śródlądowych, a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące. |
2. Posługuje się wiedzą z zakresu postępowania podczas budowy, przebudowy, remontu i identyfikacji jachtu | · omawia warunki budowy, przebudowy, remontu jachtu pod nadzorem; · omawia dokumentację techniczną jachtu; · omawia zasady nadzoru w czasie budowy jachtu; · omawia zasady identyfikacji i pomiarów jachtu. |
Zestaw 2. Budowa kadłuba i urządzeń kadłubowych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
1. Opisuje budowę kadłubów jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji | · omawia konstrukcje i technologie budowy kadłubów · rozróżnia typy kadłubów; · omawia proces zużywanie się kadłuba w zależności od warunków eksploatacji i zastosowanych materiałów konstrukcyjnych; · omawia najczęściej występujące uszkodzenia kadłuba; · omawia pojęcia: stateczność, pływalność i niezatapialność. |
2. Charakteryzuje urządzenia kadłubowe | · omawia konstrukcje urządzeń sterowych; · omawia zabezpieczenie otworów pokładowych i zaburtowych; · omawia budowę i działanie instalacji zęzowej; · omawia system instalacji wodnej; · omawia system instalacji wody czarnej i wody szarej. |
Zestaw 3. Charakterystyka rodzajów napędów jednostek pływających z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich użytkowania | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
1. Opisuje zasady działania napędu mechanicznego i jego obsługę | · omawia budowę i zasadę działania silnika spalinowego; · omawia zasady montowania silników na jachtach, np. stacjonarne, zaburtowe; · omawia sposób postępowania przy awarii silnika; · omawia zasady bezpiecznej eksploatacji silników, w tym wentylowanie pomieszczeń, w których znajdują się silnik i zbiorniki paliwa; · omawia wymagania związane z wyposażeniem stanowiska sterowania silnikiem; · omawia wymagania dotyczące posadowienia silnika stacjonarnego w kadłubach wykonanych z różnych materiałów; · omawia wymagania dotyczące instalacji paliwowych i zbiorników paliwa. |
2. Charakteryzuje zasady działania napędu elektrycznego i jego obsługę | · omawia zalety i wady napędu elektrycznego jednostek pływających; · przedstawia budowę i zasady bezpiecznej eksploatacji silnika elektrycznego; · omawia sposób postępowania przy awarii silnika elektrycznego; · omawia zasady eksploatacji źródeł prądu elektrycznego, w tym ogniw elektrycznych. |
3. Charakteryzuje osprzęt żaglowy | · omawia podstawy konstrukcji i obliczeń wytrzymałościowych omasztowania i takielunku; · omawia wymiarowanie omasztowania i takielunku; · omawia elementy i układy takielunku stałego i ruchomego; · omawia elementy i układy ożaglowania nowoczesnych oraz tradycyjnych jachtów żaglowych. |
Zestaw 4. Klasyfikowanie wyposażenia jednostek pływających | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
1. Opisuje wyposażenie związane z utrzymaniem jachtu w ruchu | · omawia wyposażenie maszynowe; · omawia urządzenia elektryczne i źródła energii elektrycznej na jachcie. |
2. Opisuje wyposażenie związane z bezpieczeństwem żeglugi | · omawia wyposażenie nawigacyjne i radiokomunikacyjne jednostki pływającej w zależności od akwenu i rejonu pływania; · omawia wyposażenie sygnałowe w zależności od akwenu i rejonu pływania; · omawia wyposażenie ratunkowe, rodzaje środków ratunkowych, wymagane atesty; · omawia wyposażenie służące ochronie przeciwpożarowej. |
3. Opisuje wyposażenie związane z komfortem życia na jachcie | · omawia rodzaje instalacji np. kuchennej, grzewczej, sanitarnej, klimatyzacyjnej na jachtach; · omawia urządzenia bytowe. |
Zestaw 5. Charakterystyka materiałów stosowanych w budowie i wyposażeniu jachtów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
1. Rozróżnia rodzaje materiałów stosowanych do budowy jachtów | · omawia rodzaje materiałów stosowanych do budowy kadłubów i wynikające z tego możliwe modyfikacje konstrukcji; · omawia rodzaje materiałów stosowanych do budowy masztów i takielunku; · omawia rodzaje materiałów stosowanych do konstrukcji żagli; · omawia wymagania dotyczące projektowania materiałowego instalacji np. wodnych, paliwowych, olejowych. |
2. Charakteryzuje czynniki zmieniające właściwości materiałów | · omawia czynniki powodujące degradację materiałów stosowanych do budowy jednostek pływających; · omawia wpływ wody na właściwości kadłubów zbudowanych z różnych materiałów; · omawia proces zużycia kadłubów zbudowanych z różnych materiałów; · omawia wpływ korozji metali na właściwości elementów z nich wykonanych. |
Zestaw 6. Wycena eksploatacji, remontów i budowy jachtów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
1. Szacuje wartość jednostki pływającej | · stosuje metody wycen wartości jachtu; · sporządza ocenę wartości jachtu i ją uzasadnia; · sporządza raport powypadkowy i wycenia szkody poniesione przez jacht z uwzględnieniem jego wyposażenia; · określa koszty przywrócenia stanu technicznego jachtu do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami. |
2. Nadzoruje przebieg remontu jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji | · przygotowuje harmonogram prac; · ocenia stopień zaawansowania prac i wydatkowanie środków; · ocenia zgodność z przepisami prowadzonych budowy lub remontu jachtu. |
3. Opracowanie kosztorysu budowy jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji | · przedstawia warunki budowy jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji lub jej doposażenia; · określa koszt budowy, remontu lub modernizacji jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji; · określa kosztorys budowy, remontu lub modernizacji jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1.1. Metody Walidacja potwierdzająca wiedzę i umiejętności składa się z dwóch części - teoretycznej i praktycznej. Mogą być stosowane następujące metody: · test teoretyczny; · rozmowa z komisją (wywiad swobodny); · obserwacja w warunkach symulowanych; · obserwacja w warunkach rzeczywistych; · analiza dowodów i deklaracji. Dla osób posiadających uprawnienia rzeczoznawcy technicznego nadane przez właściwy związek sportowy dopuszcza się możliwość zaliczenia programu kwalifikacji (efektów uczenia się) poprzez analizę dowodów i deklaracji, czyli udokumentowania działań w zakresie wykonywania obowiązków rzeczoznawcy w okresie czterech lat poprzedzających przystąpienie do walidacji. Analiza dowodów i deklaracji (dobranych do efektów uczenia się, autentycznych, wystarczających i aktualnych) w rozmowie z komisją powinna potwierdzić (częściowo lub całkowicie) posiadaną wiedzę obejmującą zakładane kwalifikacją efekty uczenia się. Dla osób, które ukończyły studia na kierunkach kształcenia w zakresie okrętownictwa i budowy jachtów, możliwe jest potwierdzenie efektów uczenia się z zestawów 2, 3, 4 i 5 na podstawie świadectwa. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji walidacyjnej powinien mieć: · co najmniej wykształcenie wyższe; · minimum 5-letni staż jako rzeczoznawca techniczny właściwego związku sportowego; · w okresie 5 lat poprzedzających zasiadanie w komisji walidacyjnej wykonanych minimum 20 przeglądów jednostek pływających, zakończonych wystawieniem stosownego orzeczenia lub wycen, albo innych zaawansowanych czynności rzeczoznawcy. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Etap weryfikacji składa się z dwóch części. W pierwszej części za pomocą metody testu teoretycznego lub wywiadu swobodnego z komisją walidacyjną jest sprawdzana wiedza teoretyczna zawarta w zestawach efektów uczenia się 1-6. Osoby, które zaliczyły pierwszą część weryfikacji, mogą podejść do części praktycznej. Część praktyczna prowadzona jest za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych. Każdorazowo metody te połączone są z rozmową z komisją walidacyjną (wywiadem swobodnym). Instytucja certyfikująca musi zapewnić: · salę do przeprowadzenia obu części walidacji; · komputer z dostępem do Internetu oraz rzutnik, ekran, tablicę oraz środki do pisania na tablicy; · jednostkę pływającą wyposażoną w napęd żaglowy i motorowy. Przed każdą walidacją komisja walidacyjna przygotowuje zestawy zagadnień do obu jej części i określa warunki zaliczenia. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest: 1.1. wykształcenie wyższe na kierunkach: oceanotechnika (specjalność budowa okrętów), budowa jachtów, mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, eksploatacja maszyn i urządzeń lub pokrewne, a także osoby posiadające wykształcenie wyższe inne niż wskazane powyżej i minimum 5-letnią praktykę zawodową związaną z szeroko pojętą techniką jachtową; 1.2. stopień żeglarski lub motorowodny nie niższy niż jachtowy sternik morski lub motorowodny sternik morski. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |