Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-12-19 do 2023-02-08
Wersja archiwalna od 2022-12-19 do 2023-02-08
archiwalny
UCHWAŁA
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 24 września 2013 r.
w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego
z dnia 24 września 2013 r. (M.P. z 2013 r., poz. 783)
t.j. z dnia 15 lutego 2022 r. (M.P. z 2022 r., poz. 234)
(ostatnia zmiana: M.P. z 2022 r., poz. 1242) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 2027, z 2021 r. poz. 1598 oraz z 2022 r. poz. 22) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 10 kwietnia 1998 r. w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego (M.P. poz. 203, z późn. zm.).
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załącznik do uchwały Zarządu Narodowego Banku Polskiego
z dnia 24 września 2013 r.
REGULAMIN ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO [1]
§ 1. Regulamin określa szczegółowy tryb działania Zarządu Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej „Zarządem".
§ 2. 1. Członek Zarządu realizuje politykę ustaloną przez Zarząd.
2. Członek Zarządu reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Zarząd.
3. Członkowie Zarządu otrzymują z właściwych departamentów i jednostek organizacyjnych wszystkie istotne materiały, opracowania i informacje.
§ 3. 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, zgodnie z przyjętym przez Zarząd harmonogramem posiedzeń.
2. Harmonogram posiedzeń Zarządu ustalany jest z uwzględnieniem terminów posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej.
§ 4. 1. Posiedzenia Zarządu zwołuje i prowadzi Przewodniczący Zarządu zgodnie z przyjętym harmonogramem.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego Zarządu zastępuje go wiceprezes NBP - pierwszy zastępca Prezesa NBP, a w razie ich nieobecności - wiceprezes NBP.
3. Posiedzenia Zarządu są zwoływane także w trybie nadzwyczajnym:
1) z inicjatywy Przewodniczącego Zarządu;
2) na pisemny wniosek co najmniej trzech członków Zarządu, przekazany Przewodniczącemu Zarządu. Wniosek określa przedmiot posiedzenia Zarządu.
4. Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia w trybie określonym w ust. 3 pkt 2, nie później niż w ciągu trzech dni od dnia otrzymania wniosku.
5. Do posiedzeń zwołanych w trybie określonym w ust. 3:
1) stosuje się, w miarę możliwości, § 12 ust. 1;
2) nie stosuje się terminów, o których mowa w § 13 i § 14 ust. 1.
§ 5. 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
2. Członkowie Zarządu przy głosowaniu za przyjęciem uchwały mogą głosować „za" albo „przeciw".
§ 6. 1. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:
1) dyrektor Gabinetu Prezesa;
2) dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który opracował materiał rozpatrywany na posiedzeniu;
3) dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który zgłosił w toku uzgodnienia rozbieżne stanowisko do materiału rozpatrywanego na posiedzeniu;
4) (uchylony)
5) (uchylony)
6) dyrektor Departamentu Prawnego;
7) dyrektor Departamentu Komunikacji;
8) dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego.
2. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Zarząd lub Przewodniczącego Zarządu.
§ 6a. Za zgodą Przewodniczącego Zarządu udział w posiedzeniu Zarządu może odbywać się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 7. 1. Obrady Zarządu prowadzi się w trybie jawnym.
2. Przewodniczący Zarządu zarządza prowadzenie obrad nad poszczególnymi punktami porządku lub całością obrad w trybie niejawnym, jeżeli prowadzenie obrad w tym trybie wynika z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), zwanej dalej „ustawą o ochronie informacji niejawnych".
3. W posiedzeniach lub części posiedzeń Zarządu, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby posiadające prawo do dostępu do informacji niejawnych zgodne z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych.
4. Przewodniczący Zarządu może zarządzić prowadzenie obrad Zarządu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 8. 1. Zarząd rozpoczyna posiedzenie od przyjęcia porządku obrad zaproponowanego przez Przewodniczącego Zarządu.
2. Przewodniczący Zarządu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nieprzewidziane w porządku obrad.
§ 9. 1. Gabinet Prezesa sporządza projekt protokołu z posiedzenia Zarządu w terminie umożliwiającym jego przyjęcie na następnym posiedzeniu.
2. W uzasadnionych przypadkach termin wskazany w ust. 1 może być przedłużony za zgodą Przewodniczącego Zarządu.
3. Gabinet Prezesa przedstawia Przewodniczącemu Zarządu protokół do podpisania niezwłocznie po przyjęciu go przez Zarząd.
4. Sporządzanie, przyjmowanie i podpisywanie protokołów, oznaczonych klauzulami tajności, dokonywane jest z zachowaniem zasad określonych odrębnymi przepisami.
§ 10. Protokół zawiera w szczególności:
1) datę posiedzenia;
2) imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu oraz dyskusji;
3) porządek obrad;
4) informacje o sprawach będących przedmiotem posiedzenia;
5) podjęte przez Zarząd:
a) uchwały normatywne i nienormatywne, jako załączniki do protokołu,
b) nienormatywne uchwały zarządcze
- wraz z wynikami głosowań;
6) zgłoszone do uchwał i sporządzone przez zgłaszającego zdanie odrębne, zgodne z treścią tego zdania przedstawioną w trakcie posiedzenia, jako załącznik do protokołu;
7) informacje o uchwałach Zarządu podjętych w trybie obiegowym do daty posiedzenia, z którego sporządzono protokół;
8) informacje o prowadzeniu obrad Zarządu w sposób, o którym mowa w § 7 ust. 4;
9) imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu Zarządu prowadzonym w sposób, o którym mowa w § 6a.
§ 11. 1. Oryginały protokołów przechowuje Gabinet Prezesa, z wyjątkiem oznaczonych klauzulami „poufne", „tajne" lub „ściśle tajne", przechowywanych w kancelarii tajnej oraz udostępnianych z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
2. Protokoły jawne lub oznaczone klauzulą „zastrzeżone" otrzymują:
1) Przewodniczący Zarządu,
2) członkowie Zarządu,
3) członkowie Rady Polityki Pieniężnej, w zakresie dotyczącym projektów uchwał i innych materiałów, o których mowa w § 15 ust. 1,
4) dyrektorzy departamentów,
5) dyrektorzy jednostek organizacyjnych
- z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach w odniesieniu do protokołów oznaczonych klauzulą „zastrzeżone".
3. Protokoły jawne są udostępniane w sposób określony przez Gabinet Prezesa.
§ 12. 1. Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd przed złożeniem w Gabinecie Prezesa wymagają uzgodnienia z zainteresowanymi departamentami i jednostkami organizacyjnymi. Istotne rozbieżności stanowisk zgłoszonych w toku uzgodnienia należy przedstawić w notatce dołączonej do materiałów.
2. Projekt porządku obrad oraz materiały na posiedzenie Zarządu Gabinet Prezesa przedkłada do akceptacji Przewodniczącemu Zarządu.
3. Materiały na posiedzenie Zarządu przygotowywane są w trybie niejawnym, jeżeli wynika to z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
4. Materiały przygotowane do rozpatrzenia na posiedzeniach Zarządu wymagają zatwierdzenia stosownie do sprawowanego nadzoru przez Prezesa NBP, wiceprezesa NBP albo upoważnionego przez Prezesa NBP członka Zarządu.
§ 13. Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd, sporządzone na nośniku papierowym w liczbie egzemplarzy, ustalonej w porozumieniu z Gabinetem Prezesa, powinny być złożone najpóźniej na cztery dni przed terminem posiedzenia:
1) w Gabinecie Prezesa:
a) jawne wraz z wersją elektroniczną przekazaną za pośrednictwem wewnętrznej poczty elektronicznej,
b) oznaczone klauzulą „zastrzeżone", z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach;
2) w kancelarii tajnej oznaczone klauzulami „poufne", „tajne" lub „ściśle tajne", z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 14. 1. Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu wraz z porządkiem obrad i pisemnymi materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia powinno być doręczone przez Gabinet Prezesa, z zastrzeżeniem ust. 2, członkom Zarządu oraz podmiotom wskazanym w § 6, najpóźniej na trzy dni przed jego terminem.
2. Materiały, o których mowa w ust. 1, oraz projekty protokołu, oznaczone klauzulami „poufne", „tajne" lub „ściśle tajne", dostarcza kancelaria tajna, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
§ 15. 1. Projekty uchwał i innych materiałów na posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej rozpatrywane są uprzednio przez Zarząd.
2. Opinię Zarządu, w sprawach wymienionych w ust. 1, przedstawia na posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej Przewodniczący Zarządu lub każdorazowo wskazany przez niego członek Zarządu.
§ 16. 1. Przewodniczący Zarządu może podjąć decyzję o rozpatrzeniu przez Zarząd projektu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia (tryb obiegowy), określając termin zajęcia stanowiska, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Projekt uchwały może być rozpatrzony w trybie obiegowym, jeżeli został uzgodniony ze wszystkimi opiniującymi departamentami.
3. Do rozpatrywania projektów uchwał w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okoliczności zewnętrznych przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§ 17. 1. Dyrektor Gabinetu Prezesa niezwłocznie, po podjęciu decyzji o zastosowaniu trybu obiegowego, przedstawia członkom Zarządu projekt uchwały w celu zajęcia stanowiska na piśmie (głosowanie).
2. Każdy z członków Zarządu uczestniczących w głosowaniu w trybie obiegowym otrzymuje własną kartę do głosowania. Karty do głosowania sporządzane są w formie tabeli opatrzonej datą oraz oznaczonej tytułem projektu uchwały podlegającego głosowaniu. Do głosowania za przyjęciem uchwały w trybie obiegowym przepis § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Rozpatrzenie uchwały w trybie obiegowym jest skuteczne, jeżeli w terminie wyznaczonym dla zajęcia stanowiska głos oddała co najmniej połowa członków Zarządu.
§ 18. Ustalone przez Radę Polityki Pieniężnej zadania dla NBP Zarząd przekazuje do wykonania właściwym departamentom i jednostkom organizacyjnym.
§ 19. Zadania departamentów i jednostek organizacyjnych wynikające z uchwał Zarządu podlegają wykonaniu bez odrębnego powiadamiania o ich treści.
§ 20. 1. Przy Zarządzie mogą działać organy opiniodawczo-doradcze.
2. Organy opiniodawczo-doradcze powołuje Zarząd w drodze uchwały, która określa skład oraz zadania organu.
§ 21. 1. Zarząd może powoływać zespoły robocze dla przygotowania koncepcji ważnych działań lub prac, wymagających podjęcia w NBP.
2. W skład zespołów mogą wchodzić pracownicy NBP oraz eksperci zewnętrzni.
§ 22. 1. Gabinet Prezesa sprawuje kontrolę terminowości realizacji przez departamenty i jednostki organizacyjne zadań wynikających z uchwał Zarządu.
2. Departamenty i jednostki organizacyjne, które realizują zadania wynikające z uchwał Zarządu, zawiadamiają Gabinet Prezesa o sposobie ich wykonania niezwłocznie po zrealizowaniu.
3. Dwa razy do roku Gabinet Prezesa przedstawia Zarządowi sprawozdanie z wykonania zadań wynikających z uchwał Zarządu.
§ 23. Obsługę kancelaryjno-organizacyjną Zarządu sprawuje Gabinet Prezesa.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 uchwały nr 49/2022 Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 8 grudnia 2022 r. zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego (M.P. poz. 1242). Zmiana weszła w życie 19 grudnia 2022 r.