Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-12-29
Wersja aktualna od 2021-12-29
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 13 grudnia 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Projektowanie i wdrażanie działań zapobiegających przemocy szkolnej, wykluczaniu i prześladowaniu rówieśniczemu na poziomie oddziału szkolnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Projektowanie i wdrażanie działań zapobiegających przemocy szkolnej, wykluczaniu i prześladowaniu rówieśniczemu na poziomie oddziału szkolnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
|
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji
i Nauki z dnia 13 grudnia 2021 r. (poz. 1197)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROJEKTOWANIE I WDRAŻANIE DZIAŁAŃ ZAPOBIEGAJĄCYCH PRZEMOCY SZKOLNEJ, WYKLUCZANIU I PRZEŚLADOWANIU RÓWIEŚNICZEMU NA POZIOMIE ODDZIAŁU SZKOLNEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Projektowanie i wdrażanie działań zapobiegających przemocy szkolnej, wykluczaniu i prześladowaniu rówieśniczemu na poziomie oddziału szkolnego |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Projektowanie i wdrażanie działań zapobiegających przemocy szkolnej, wykluczaniu i prześladowaniu rówieśniczemu na poziomie oddziału szkolnego" posługuje się pogłębioną wiedzą dotyczącą zjawiska przemocy rówieśniczej, jego przejawów, przyczyn i konsekwencji w stosunku do poszczególnych uczniów i całych oddziałów szkolnych oraz wiedzą o dynamice grupy rówieśniczej. Potrafi zdiagnozować dynamikę oraz hierarchię grup rówieśniczych, identyfikuje potrzeby poszczególnych uczniów i całych oddziałów szkolnych. Samodzielnie przygotowuje i wdraża w oddziale szkolnym program prewencyjny i działania interwencyjne dostosowane do potrzeb i charakterystyki tego oddziału, a także monitoruje ich realizację. Stosuje różnorodne techniki angażowania grupy, promuje działania w rozwiązywaniu problemów klasowych oraz wzmacnia współpracę w grupie. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową przeprowadza diagnozę grupy pod kątem występowania zachowań przemocowych (rozróżnienia poszczególnych rodzajów zachowań prześladowczych), ról poszczególnych uczniów w procesie prześladowania, dręczenia i wykluczania, norm grupy, kolektywnych działań wykluczających i stygmatyzujących danego ucznia, zachowań cyberprzemocowych. Wspiera poszczególnych uczniów oraz współpracuje z rodzicami uczniów i innymi specjalistami (nauczycielami, pedagogami, psychologami). W swojej pracy bierze pod uwagę potrzeby i dobro poszczególnych uczniów oraz całych oddziałów szkolnych. |
Zestaw 1. Projektowanie i wdrażanie prewencyjnych programów wychowawczych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się wiedzą dotyczącą grupy rówieśniczej i jej dynamiki | - omawia rodzaje relacji interpersonalnych w oddziale szkolnym, - omawia zasady i etapy dynamiki grupy rówieśniczej, - omawia role, jakie mogą pełnić uczniowie w grupie rówieśniczej, - omawia podstawowe zasady wykorzystania dynamiki grupy rówieśniczej, wskazując potencjalne zyski i zagrożenia w pracy wychowawczej. |
Posługuje się wiedzą dotyczącą przemocy rówieśniczej | - przedstawia typologię zachowań przemocowych, podając konkretne przykłady i wskazując na zakres ich występowania w poszczególnych grupach wiekowych, - wymienia przejawy przemocy rówieśniczej, - omawia aspekty kultury przemocowej w grupach rówieśniczych, - wskazuje na potencjalne zagrożenia związane z przemocą w Internecie, uwzględniając cyberprześladowanie, - podaje symptomy mogące wskazywać, że uczeń jest ofiarą przemocy w szkole i Internecie, - omawia konsekwencje występowania zachowań przemocowych dla uczniów i całego oddziału szkolnego, - omawia wspierającą rolę oddziału szkolnego oraz wychowawcy. |
Przygotowuje charakterystykę oddziału szkolnego | - na podstawie obserwacji oddziału szkolnego, rozmów z uczniami i innymi nauczycielami oraz rozmów prowadzonych podczas zebrań z rodzicami opracowuje charakterystykę oddziału szkolnego (obejmującą informacje takie jak: czy oddział jest zgrany, czy występują grupy, czy grupy ze sobą współpracują), - na podstawie obserwacji oddziału szkolnego, rozmów z uczniami i innymi nauczycielami oraz rozmów prowadzonych podczas zebrań z rodzicami opracowuje charakterystykę uczniów pod kątem interakcji wewnątrzgrupowych (struktury relacji interpersonalnych takich jak: lubienie, izolowanie), - na podstawie zebranych informacji (charakterystyki oddziału szkolnego i poszczególnych uczniów) przygotowuje wytyczne do programu prewencyjnego. |
Przygotowuje program prewencyjny dla oddziału szkolnego | - projektuje program prewencyjny uwzględniający: opis doboru działań do potrzeb i charakterystyki grupy, opis zestawu działań integrujących oddział szkolny (ułatwiających wzajemne poznanie, wzmacniających poczucie tożsamości klasowej, ustalających reguły zachowania w oddziale szkolnym i sposoby reagowania w sytuacjach trudnych), harmonogram planowanych działań, przewidywane efekty planowanych działań, - analizuje i omawia kolejność planowanych działań i ich przewidywany wpływ na relacje w oddziale szkolnym (pomiędzy uczniami oraz uczniami i wychowawcą). |
Wdraża program prewencyjny dla oddziału szkolnego | - wdraża zestawy zajęć i działań dla uczniów (w tym konspekty zajęć wychowawczych), - omawia współpracę z innymi osobami zaangażowanymi w opracowanie programu prewencyjnego. |
Ewaluuje program prewencyjny dla oddziału szkolnego | - przygotowuje raport z wdrożonego programu prewencyjnego z uwzględnieniem: opisu zrealizowanych działań, zakresu, w jakim zrealizowane zostały cele programu, opinii uczniów na temat podjętych działań, odroczonych efektów wdrożonego programu, własnych refleksji dotyczących mocnych i słabych stron podjętych działań, - prezentuje raport z wdrożonego programu prewencyjnego, uwzględniając osiągnięte efekty, najważniejsze trudności i plany dalszych działań z oddziałem szkolnym, - analizuje raport z wdrożonego programu prewencyjnego. |
Zestaw 2. Projektowanie i wdrażanie interwencji w przypadku występowania zachowań przemocowych w zależności od wyników diagnozy oddziału szkolnego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Diagnozuje oddział szkolny pod kątem występowania zachowań przemocowych | - omawia zasady prowadzenia obserwacji w oddziale szkolnym, - wskazuje role uczniów w procesie prześladowania (na podstawie przykładowego opisu oddziału szkolnego), w tym prześladowców, asystentów, kibiców, biernych świadków, przyjaciół, wrogów, potencjalnych obrońców, - analizuje potencjalne powody incydentów prześladowczych, sytuacje wyzwalające i prowokujące te incydenty oraz zachowania poszczególnych uczniów, - wskazuje konsekwencje zachowań przemocowych dla dobrostanu oddziału szkolnego. |
Dobiera program interwencyjny do sytuacji zdiagnozowanej w oddziale szkolnym | - proponuje rozwiązania w zakresie interwencji, uwzględniając zdiagnozowaną sytuację, i uzasadnia wybór przyjętych rozwiązań, - omawia modele, techniki i programy stosowane w Polsce i innych krajach z uwzględnieniem specyficznych warunków, w których mogą być zastosowane, - dobiera metody zapobiegania przemocy rówieśniczej do sytuacji zdiagnozowanej w oddziale szkolnym, - prezentuje zasady efektywnego wdrażania programu interwencyjnego, wskazując działania dla całego oddziału szkolnego oraz poszczególnych uczniów, - przedstawia oczekiwane efekty programu interwencyjnego, - omawia potencjalne trudności i zagrożenia podczas wdrażania programu interwencyjnego. |
Wdraża działania interwencyjne w oddziale szkolnym | - opisuje działania interwencyjne w sytuacji zdiagnozowanej w oddziale szkolnym, - uzasadnia dobór metod i technik zastosowanych w działaniach interwencyjnych, - omawia współpracę z innymi osobami zaangażowanymi w opracowanie programu prewencyjnego. |
Ewaluuje program interwencyjny dotyczący przemocy w oddziale szkolnym | - przygotowuje raport z wdrożenia programu interwencyjnego z uwzględnieniem: opisu zrealizowanych działań, zakresu, w jakim zrealizowane zostały cele programu, opinii uczniów na temat podjętych działań, odroczonych efektów wdrożonego programu, własnych refleksji dotyczących mocnych i słabych stron podjętych działań, - prezentuje opracowany raport z wdrożonego programu interwencyjnego, uwzględniając osiągnięte efekty, najważniejsze trudności i plany dalszych działań z oddziałem szkolnym, - analizuje raport z wdrożenia programu interwencyjnego, - opracowuje wnioski do dalszej pracy z danym oddziałem szkolnym. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod: test teoretyczny, analiza dowodów i deklaracji, prezentacja multimedialna, obserwacja w warunkach symulowanych, wywiad swobodny. 1. Test teoretyczny (walidacja efektu uczenia się "Posługuje się wiedzą dotyczącą grupy rówieśniczej i jej dynamiki" oraz efektu uczenia się "Posługuje się wiedzą dotyczącą przemocy rówieśniczej" z zestawu efektów uczenia się 1). 2. Analiza dowodów i deklaracji w postaci analizy raportu zawierającego: diagnozę oddziału szkolnego, program prewencyjny, harmonogram realizacji programu prewencyjnego oraz raport z wdrożenia programu prewencyjnego (walidacja efektów uczenia się: "Przygotowuje charakterystykę oddziału szkolnego", "Przygotowuje program prewencyjny dla oddziału szkolnego" oraz "Wdraża program prewencyjny dla oddziału szkolnego" z zestawu efektów uczenia się 1). 3. Prezentacja multimedialna dotycząca opracowanego raportu z wdrożenia programu prewencyjnego (walidacja efektu uczenia się "Wdraża program prewencyjny dla oddziału szkolnego" z zestawu efektów uczenia się 1). 4. Obserwacja w warunkach symulowanych: wykonanie zadania praktycznego na podstawie dostarczonego przez komisję walidacyjną opisu przypadku prześladowania rówieśniczego (walidacja efektów uczenia się: "Diagnozuje oddział szkolny pod kątem występowania zachowań przemocowych", "Dobiera program interwencyjny do sytuacji zdiagnozowanej w oddziale szkolnym" oraz "Wdraża działania interwencyjne w oddziale szkolnym" z zestawu efektów uczenia się 2). 5. Wywiad swobodny - rozmowa z członkami komisji walidacyjnej (walidacja wszystkich efektów uczenia się z zestawu efektów uczenia się 1 i 2). 1.2. Zasoby kadrowe Proces walidacji odbywa się przed komisją walidacyjną składającą się z trzech członków. Wszyscy członkowie komisji walidacyjnej muszą posiadać co najmniej wykształcenie wyższe (magisterskie) i co najmniej trzyletnie praktyczne doświadczenie w pracy z dziećmi lub młodzieżą w szkołach lub placówkach systemu oświaty (osoby takie jak: nauczyciel, dyrektor szkoły, psycholog lub pedagog szkolny). Ponadto co najmniej jeden członek komisji walidacyjnej musi posiadać stopień naukowy doktora (w dyscyplinie naukowej: psychologia, pedagogika) oraz udokumentowane doświadczenie w pracy naukowej w zakresie problematyki przemocy rówieśniczej. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca musi zapewnić salę z dostępem do komputera, projektora lub rzutnika oraz ekranu (do przeprowadzenia prezentacji multimedialnej). Walidacja może być, w całości lub w części, prowadzona zdalnie (on-line), pod warunkiem stosowania przez instytucję certyfikującą narzędzi on-line zapewniających wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się. Narzędzia i metody stosowane w walidacji prowadzonej zdalnie powinny w szczególności umożliwiać identyfikację osoby przystępującej do walidacji, samodzielność pracy tej osoby i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca musi zapewnić kandydatom dostęp do doradcy walidacyjnego. Osoba pełniąca funkcję doradcy walidacyjnego powinna posługiwać się wiedzą dotyczącą: 1) profilaktyki i zapobiegania przemocy szkolnej i rówieśniczej; 2) metod walidacji dla danej kwalifikacji rynkowej; 3) systemu kwalifikacji zawodowych w Rzeczypospolitej Polskiej; 4) organizacji i funkcjonowania systemu oświaty w Rzeczypospolitej Polskiej. |
7. Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji
Posiadanie kwalifikacji pełnej co najmniej na 6 poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji lub ukończenie studiów pierwszego stopnia. Posiadanie kwalifikacji pedagogicznych niezbędnych do pracy w systemie oświaty (przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz. U. z 2020 r. poz. 1289). |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat |