Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-08-10
Wersja aktualna od 2021-08-10
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII1)
z dnia 22 lipca 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii: J. Gowin
|
1) Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii
z dnia 22 lipca 2021 r. (poz. 729)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "REALIZACJA PROJEKTÓW INTERIM MANAGEMENT (ZARZĄDZANIE CZASOWE)" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe) |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny przez 5 lat. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w co najmniej 3 aktywnościach poświęconych problematyce interim management (zarządzanie czasowe), w tym konferencje, warsztaty, szkolenia, studia, praca naukowa, wykłady oraz zrealizowanie minimum 2 projektów interim management (zarządzanie czasowe), zwanych dalej "projekty IM", w okresie ostatnich 5 lat. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" jest przygotowana do samodzielnej realizacji czasowych, zdefiniowanych co do celu i zakresu działań projektowych wewnątrz organizacji, nakierowanych na osiągnięcie konkretnych, ustalonych rezultatów biznesowych. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" projektuje ścieżkę transformacyjną organizacji uwzględniającą harmonogram działań, zestawienie kosztów i korzyści, metody działania, plan projektu, plan komunikacji i mierniki projektu. Modyfikuje dostępne narzędzia i metody zgodnie z celem projektu. Ocenia występowanie ryzyk w projekcie i wskazuje sposoby ich minimalizacji. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Realizacja projektów interim management (zarządzanie czasowe)" diagnozuje i uzupełnia luki kompetencyjne związane z funkcjonowaniem organizacji, przygotowując między innymi plan transferu wiedzy. Wdraża wybrane rozwiązania w organizacji i monitoruje ich funkcjonowanie. Podejmowane działania wykonuje w odniesieniu do metodyki interim management (zarządzanie czasowe). W trakcie realizacji swoich zadań stosuje narzędzia profesjonalnej komunikacji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym organizacji. Dba o spójny i wiarygodny wizerunek swojej działalności. Przestrzega zasad etyki. |
Zestaw 1 | |
Charakteryzowanie zagadnień związanych z metodyką interim management (zarządzanie czasowe) | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zagadnienia dotyczące zarządzania czasowego w organizacji zgodnie z metodyką interim management | - omawia obszary merytoryczne projektu IM, np. sprzedażowy, finansowy, human resources, - omawia rodzaje klientów, np. korporacje międzynarodowe, firmy rodzinne, - omawia rodzaje projektów IM w odniesieniu do różnych kryteriów, np. full time, doradztwo, mentoring, - omawia sposoby umocowania interim managera u klienta oraz związane z tym potencjalne ryzyka, np. umowa cywilnoprawna, - charakteryzuje narzędzia stosowane w projektach IM, np. arkusz analizy kosztów i korzyści, - omawia zasady etyki obowiązujące w projektach IM, np. poufność. |
Omawia zagadnienia w projekcie związane ze zmianami behawioralnymi | - podaje przykłady sytuacji, w których potrzebny jest harmonogram zmian behawioralnych, - omawia przykłady okoliczności blokujących zmiany, proponując działania zaradcze. |
Zestaw 2 | |
Planowanie i konsultowanie projektu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dokonuje diagnozy sytuacji | - analizuje z klientem jego potrzeby biznesowe, - wskazuje kluczowe obszary przedsiębiorstwa, w kontekście planowania zmian, - określa cel realizacji i stan docelowy projektu, - uzasadnia dobór narzędzi do diagnozowania sytuacji, - posługuje się narzędziami do diagnozowania sytuacji, - określa zasoby potrzebne do realizacji projektu. |
Zawiera kontrakt z klientem | - uzgadnia potrzeby biznesowe klienta, - określa swój zakres zadań, - określa warunki kontraktu. |
Projektuje ścieżkę transformacyjną | - sporządza harmonogram działań (wskazuje główne działania, które należy wykonać, aby osiągnąć zakładany cel), - sporządza zestawienie kosztów i korzyści, - określa metody działania, - sporządza scenariusze działań (warianty ścieżek), - sporządza plan projektu zawierający działania, produkty, rezultaty, terminy, przypisanie odpowiedzialności, - tworzy plan komunikacji w projekcie, - uzgadnia mierniki projektu. |
Zarządza ryzykiem | - identyfikuje i analizuje ryzyka w projekcie, - wskazuje sposoby minimalizacji ryzyk z uwzględnieniem sytuacji wysokiego ryzyka. |
Zestaw 3 | |
Wdrażanie i monitoring projektu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Monitoruje zasoby materialne i niematerialne | - sprawdza na bieżąco dostępność i jakość zasobów, - określa zakres modyfikacji planu projektu w zakresie zasobów materialnych i niematerialnych. |
Dostosowuje plan projektu | - aktualizuje harmonogram działań, - aktualizuje zadania, - przypisuje zakresy odpowiedzialności. |
Realizuje i monitoruje projekt | - realizuje zadania zgodnie z harmonogramem, - zarządza odchyleniami mierników, - raportuje wykonane zadania, - komunikuje się na bieżąco z klientem, - podejmuje działania operacyjne, np. zarządza zespołem, finansami, ryzykiem, linią produkcyjną, - wdraża plan komunikacji z klientem. |
Rozlicza efekty projektu | - sporządza protokół rezultatów projektu zawierający, w zależności od celów, listę, np. produktów, umiejętności, celów i wskaźników, - omawia stopień uzyskania rezultatów projektu. |
Zestaw 4 | |
Transferowanie i utrwalanie wiedzy w projekcie IM | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje transferowanie wiedzy | - diagnozuje luki kompetencyjne w organizacji, - identyfikuje osoby lub grupy docelowe, - przygotowuje plan transferu wiedzy do organizacji, zgodnej z celem projektu IM, - uzasadnia wybrane rozwiązania. |
Transferuje i utrwala wiedzę | - transferuje i utrwala wiedzę adekwatnie do zapotrzebowania w projekcie, - stosuje narzędzia do transferowania i utrwalania wiedzy, np. arkusz archiwizacji, narzędzia zarządzania wiedzą, - tworzy dokumentację projektu, - przekazuje dokumentację projektu klientowi. |
Zestaw 5 | |
Skuteczna komunikacja | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Tworzy i stosuje skuteczną komunikację | - aktywnie słucha, - stosuje właściwą, logiczną i zrozumiałą argumentację, - uwzględnia argumenty drugiej strony, - dostosowuje komunikat do odbiorcy i sytuacji, - odpowiada na pytania i wyjaśnia wątpliwości, - stosuje sposoby angażowania i przekonywania. |
Udowadnia swoją wiarygodność | - omawia przykłady działań i rozwiązań z własnego doświadczenia zawodowego, - stosuje spójną autopromocję w różnych kanałach komunikacji, np. w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, w CV, w profilu zawodowym, w rozmowie. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Metody walidacji Na etapie weryfikacji muszą być wykorzystywane następujące metody: - test teoretyczny, - analiza dowodów i deklaracji (referencje, oferta na realizację projektu oparta na studium przypadku), - prezentacja połączona z rozmową z komisją walidacyjną (obejmująca w szczególności symulację rozmowy z klientem). Weryfikacja składa się z dwóch części. Część I. Na tym etapie weryfikowane są efekty uczenia się z zestawu 1. Musi być stosowana metoda testu teoretycznego. Zaliczenie testu teoretycznego jest warunkiem dopuszczenia do części II. Część II. Na tym etapie weryfikowane są efekty uczenia się z zestawów 2-5. Muszą być stosowane metody: - analiza dowodów i deklaracji, - koncepcja realizacji projektu IM oparta na studium przypadku, dowody i deklaracje potwierdzające realizację projektu (w tym wywiad referencyjny), - prezentacja rozwiązania studium przypadku projektu IM połączona z rozmową z komisją walidacyjną (symulacja rozmowy z klientem). Koncepcja realizacji projektu IM oparta na studium przypadku powinna zawierać między innymi następujące elementy: - ofertę obejmującą: cel i zakres projektu, przewidywane efekty, zadania interim managera, zakładany wpływ na organizację, wynagrodzenie interim managera, - plan projektu z horyzontem czasowym, - arkusz korzyści i kosztów, - przewidywane ryzyka, - sposób rozliczenia efektów projektu z klientem, - sposób zapewnienia transferu wiedzy. 2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja składa się z 3 albo 5 członków, z których większość stanowią osoby z doświadczeniem w realizacji projektów interim management (zarządzanie czasowe). Pozostali członkowie mogą reprezentować organizacje biznesowe zatrudniające interim managerów (np. fundusze private equity, duże firmy). Każdy członek komisji musi posiadać: - kwalifikację pełną z 7 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji (dyplom ukończenia studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), - udokumentowane co najmniej 10-letnie doświadczenie na stanowisku managerskim z odpowiedzialnością biznesową. Większość członków komisji musi posiadać co najmniej 5-letnie doświadczenie w realizacji projektów interim management (zarządzanie czasowe) (minimum 3 projekty IM) w okresie ostatnich 10 lat. Członkowie komisji muszą łącznie spełniać poniższe warunki: - posiadać członkostwo w organizacji branżowej interim management - krajowej lub międzynarodowej, - posiadać certyfikat SIM Certyfikowany Interim Manager lub równorzędne potwierdzenie spełnienia standardów specjalistycznych i etycznych Metodyki Interim Management, - posiadać udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie w zatrudnianiu lub rekrutowaniu interim managerów w okresie ostatnich 10 lat, - posiadać udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie w zakresie oceny kompetencji kadry menedżerskiej (np. egzaminy, procesy weryfikacji kompetencji wykorzystujące metodę Assessment Center). 3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Zaliczenie testu teoretycznego jest warunkiem dopuszczenia do części II. Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - salę i/lub platformę elektroniczną do przeprowadzenia testu teoretycznego, - salę wyposażoną w sprzęt do prezentacji multimedialnej do przeprowadzenia części praktycznej, - dostęp do internetu (sieci wi-fi). 4. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Osoba przystępująca do walidacji: - legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych, - przedstawia dokumenty poświadczające realizację 1 projektu IM (zarządzanie czasowe) w okresie ostatnich 2 lat, zawierające: cel, czas, zakres, odpowiedzialność za wdrożenie i rezultaty biznesowe, - przedstawia dokumenty wskazujące na co najmniej 8-letnie doświadczenie na stanowisku managerskim z odpowiedzialnością biznesową. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |