Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-07-23
Wersja aktualna od 2021-07-23
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII1)
z dnia 12 lipca 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Montowanie manualne komponentów i urządzeń elektrycznych, elektronicznych i mechatronicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Montowanie manualne komponentów i urządzeń elektrycznych, elektronicznych i mechatronicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii: J. Gowin
|
1) Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii
z dnia 12 lipca 2021 r. (poz. 684)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "MONTOWANIE MANUALNE KOMPONENTÓW I URZĄDZEŃ ELEKTRYCZNYCH, ELEKTRONICZNYCH I MECHATRONICZNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej |
Montowanie manualne komponentów i urządzeń elektrycznych, elektronicznych i mechatronicznych |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej |
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej |
Certyfikat ważny jest 4 lata od daty wydania. Po tym czasie konieczne jest ponowne poddanie się walidacji. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej |
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej |
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Montowanie manualne komponentów i urządzeń elektrycznych, elektronicznych i mechatronicznych" posługuje się nazewnictwem i terminologią związaną z montażem. W czasie montażu posługuje się podstawowymi dokumentami opisującymi zasady montażu. Dobiera i posługuje się sprzętem do wykonania montażu komponentów elektrycznych, elektronicznych i mechatronicznych. Wykonuje montaż różnego typu podzespołów elektrycznych, elektronicznych i mechatronicznych. Ocenia jakość wykonanych operacji. |
Zestaw 1. Omawianie genezy ładunków elektrostatycznych, uszkodzeń wywoływanych wyładowaniami elektrostatycznymi oraz sposobów zabezpieczania przed wyładowaniami elektrostatycznymi | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Wyjaśnia powstawanie zjawisk wyładowań elektrostatycznych | - definiuje i opisuje zjawisko elektryzacji, - omawia warunki, w jakich dochodzi do powstania wyładowań elektrostatycznych, - wymienia czynniki wpływające na właściwości elektrostatyczne materiałów, - wskazuje materiały wrażliwe na wyładowania elektrostatyczne. |
Rozpoznaje skutki uszkodzeń wywołanych wyładowaniami elektrostatycznymi | - omawia widoczne skutki uszkodzeń spowodowanych wyładowaniami elektrostatycznymi, - omawia powstawanie uszkodzeń ukrytych. |
Charakteryzuje zabezpieczenia przed wyładowaniami elektrostatycznymi | - omawia zabezpieczenia przed wyładowaniem elektrostatycznym w warunkach rzeczywistych, - omawia oraz demonstruje systemy uziemienia osobistego, - omawia oznakowanie strefy ochronnej przed wyładowaniami elektrostatycznymi, - opisuje uziemienie stanowiska pracy. |
Zestaw 2. Przygotowanie sprzętu, narzędzi oraz komponentów do montażu produktów elektrycznych i elektronicznych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dobiera narzędzia i sprzęt do montażu | - dobiera sprzęt i narzędzia na podstawie dokumentacji montażowej, - dobiera narzędzia do wykonania poszczególnych operacji montażu produktów elektrycznych i elektronicznych. |
Przygotowuje komponenty montażowe | - rozróżnia komponenty stosowane podczas montażu produktów elektrycznych i elektronicznych, - odczytuje z dokumentacji technologicznej parametry komponentów do montażu produktów elektrycznych i elektronicznych, - przygotowuje komponenty montażowe zgodnie z opracowanym procesem technologicznym (w odpowiedniej kolejności montażu, odpowiednią liczbę, w odpowiednim miejscu). |
Zestaw 3. Montowanie produktów elektrycznych, elektronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi niezbędnymi do wykonania montażu | - charakteryzuje dokumentację projektową w zakresie montażu podzespołów elektrycznych i elektronicznych, - posługuje się instrukcjami montażowymi (wykonuje poszczególne kroki montażu zgodnie z instrukcją montażową, stosuje odpowiednie narzędzia określone w instrukcji montażowej). |
Montuje podzespoły elektryczne i elektroniczne | - wybiera sposób montażu podzespołów elektrycznych, elektronicznych w zależności od specyfiki danego produktu do montażu, - stosuje środki i narzędzia do montażu podzespołów elektrycznych, elektronicznych (zestaw końcówek i konektorów kablowych, kable, śrubki precyzyjne, obcinaczki do przewodów i kabli, szczypce do zaciskania końcówek telefonicznych, wkrętaki precyzyjne, bity i końcówki do wkrętarek, pęseta), - montuje podzespoły elektryczne, elektroniczne, - utrzymuje na bieżąco porządek na stanowisku pracy. |
Zestaw 4. Wykonywanie kontroli gotowych wyrobów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania kontroli | - wskazuje i omawia niezbędne narzędzia i sprzęt do wykonania kontroli, - dopasowuje sprzęt do wykonania kontroli (mikroskop, lupa), - charakteryzuje zasadę działania sprzętu do wykonania kontroli. |
Ocenia jakość wykonania wyrobów | - wykonuje wizualną weryfikację gotowych wyrobów, - interpretuje wyniki weryfikacji, zatwierdzając dobrze zmontowany wyrób lub kierując go do poprawy. |
Zestaw 5. Montowanie produktów mechatronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi niezbędnymi do wykonania montażu | - charakteryzuje dokumentację projektową w zakresie montażu podzespołów mechatronicznych (np. pneumatycznych, hydraulicznych), - posługuje się instrukcjami montażowymi (wykonuje poszczególne kroki montażu zgodnie z instrukcją montażową, stosuje odpowiednie narzędzia określone w instrukcji montażowej). | |
Montuje podzespoły mechatroniczne | - wybiera sposób montażu podzespołów mechatronicznych w zależności od specyfiki danego produktu do montażu, - stosuje środki i narzędzia do montażu podzespołów mechatronicznych (zestaw końcówek i konektorów kablowych, kable, śrubki precyzyjne, obcinaczki do przewodów i kabli, przewody pneumatyczne), - montuje podzespoły mechatroniczne, - wykonuje wizualną weryfikację zmontowanego modułu mechatronicznego. | |
| 6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację | |
| 1. Metody walidacji Do weryfikacji efektów uczenia się zawartych we wszystkich zestawach dopuszcza się jedynie metody obserwacji w warunkach symulowanych oraz wywiadu swobodnego z komisją walidacyjną. 2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 osób. Od członków komisji walidacyjnej wymaga się: 1) posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych, 2) posiadania minimum 5-letniego doświadczenia zawodowego na stanowisku instruktora montażu obejmującego efekty uczenia się wyodrębnione w ramach kwalifikacji rynkowej, 3) posiadania minimum 3-letniego doświadczenia zawodowego w ciągu ostatnich 7 lat w prowadzeniu zajęć dydaktycznych lub przeprowadzaniu egzaminów oraz 4) spełnienia co najmniej jednego z następujących warunków: - posiadania dyplomu ukończenia studiów wyższych zakończonych uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera albo magistra inżyniera na kierunku: inżynieria produkcji, elektronika, automatyka, elektryka, robotyka, mechatronika lub pokrewnym, - posiadania certyfikatu(-tów) lub zaświadczeń producentów elektroniki i mechatroniki. 3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Zadania wykonywane są przy przygotowanym stole wyposażonym w: matę ochronną, odzież ochronną, komponenty montażowe, zestaw sprzętu i narzędzi do montażu (zestaw końcówek i konektorów kablowych, kable, śrubki precyzyjne, obcinaczki do przewodów i kabli, szczypce do zaciskania końcówek, wkrętaki precyzyjne, bity i końcówki do wkrętarek, pęseta, przewody, komponenty i moduły pneumatyczne, elektryczne i elektroniczne) oraz dokumentację montażową. Osoba przystępująca do walidacji zobowiązana jest do przestrzegania zasad w zakresie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz wymagań sanitarnohigienicznych obowiązujących w miejscu przeprowadzenia walidacji. 4. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. | |
| 7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji | |
| Brak warunków | |
| 8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej | |
| Nie rzadziej niż raz na 10 lat |