Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-07-14
Wersja aktualna od 2021-07-14
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 25 czerwca 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Cyfryzacji: wz. A. Andruszkiewicz
|
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Cyfryzacji
z dnia 25 czerwca 2021 r. (poz. 628)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "OBSŁUGA PLATFORMY DO NAUCZANIA ZDALNEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Obsługa platformy do nauczania zdalnego |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej (ewentualnie odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji)
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" pracuje na platformie e-learningowej lub do nauczania zdalnego, np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Zakłada kursy na platformie, ustawia ich parametry oraz umieszcza aktywności i zasoby. Ustawia właściwości narzędzi oraz ich składowych, zarządza ustawieniami kursów na platformie. Komunikuje się za pomocą różnych kanałów (komunikatorów internetowych, telefonicznie, e-mailowo oraz osobiście) z użytkownikami, diagnozuje i udziela im wsparcia w zakresie zgłaszanych problemów. Diagnozuje i rozwiązuje problemy techniczne kursu na platformie. |
Zestaw 1. Tworzenie i porządkowanie kursów na platformie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Tworzy kursy na platformie | - zakłada kursy na platformie; - uruchamia kurs na platformie zamówiony przez użytkownika; - kopiuje gotowe kursy na platformie lub treści; - importuje wybraną zawartość z jednego kursu na platformie do drugiego. |
Opisuje kurs na platformie | - nadaje nazwę spełniającą wybrane wymogi proceduralne, np. obowiązujące w danej organizacji/instytucji; - przypisuje kurs na platformie do kategorii/koszyków grupujących kursy, np. rok i semestr akademicki, dział firmy, dziedzina wiedzy. |
Wprowadza podstawowe ustawienia do kursu na platformie | - dopisuje uczestników do kursu; - przypisuje uczestnikom role w kursie; - ustawia klucz dostępu do kursu; - ustawia widoczność kursu dla uczestników; - ustawia limit wielkości plików umieszczonych na platformie; - ustawia uprawnienia dla uczestników kursu, np. czasowy dostęp tylko do odczytu. |
Zestaw 2. Tworzenie narzędzi oraz składowych w kursach na platformie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dodaje zasoby do kursu na platformie | - dodaje pliki w wybranych formatach tekstowych i graficznych; - dodaje składową umożliwiającą umieszczenie na głównej stronie następujących elementów: ikony, tekstu, zdjęcia/grafiki, pliku audio, pliku wideo, np. zasób Etykieta; - dodaje link do zasobów zewnętrznych; - dodaje składową umożliwiającą załączenie wielu plików tekstowych w przejrzysty i uporządkowany sposób, np. Folder; - kopiuje zasoby w ramach oraz pomiędzy kursami na platformie. |
Zamieszcza aktywności w kursie na platformie | - zamieszcza składową umożliwiającą zbieranie, ocenienie prac pisemnych uczestników kursu na platformie wraz z zamieszczeniem spersonalizowanej wiadomości zwrotnej, np. aktywność Zadanie; - zamieszcza składową służącą do asynchronicznej komunikacji w kursie na platformie, np. aktywność Forum; - zamieszcza składową służącą do synchronicznej komunikacji w kursie na platformie, np. aktywność Czat; - zamieszcza składową umożliwiającą użycie co najmniej 3 rodzajów pytań do stworzenia ćwiczenia, np. aktywność Test; - zamieszcza składową umożliwiającą przeprowadzenie głosowania na poziomie całej grupy, np. wybór godziny egzaminu, podzielenie studentów na grupy, np. aktywność Głosowanie; - ustawia parametry składowych zamieszczonych w kursie: czas dostępu, liczbę podejść, punktację za wykonanie przez uczestników aktywności. |
Zestaw 3. Rozwiązywanie problemów technicznych użytkowników platformy do nauczania zdalnego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Diagnozuje i proponuje rozwiązania problemów użytkowników kursu na platformie | Przygotowuje pytania do zgłoszonego przez użytkownika problemu obejmującego m.in.: - grupowe klucze dostępu; - udostępnianie kursu dla studentów; - dostęp czasowy do zasobów; - ustawienia kursów; - logowanie do platformy; - wyszukiwanie kursów; - pracę na forum; - oceny uczestników. Wykorzystując różne formy komunikacji on-line (np. e-mail, czat, aplikację), przekazuje użytkownikowi propozycje rozwiązań zgłoszonego przez niego problemu obejmującego m.in.: - grupowe klucze dostępu; - udostępnianie kursu dla studentów; - dostęp czasowy do zasobów; - ustawienia kursów; - logowanie do platformy; - wyszukiwanie kursów; - pracę na forum; - oceny uczestników. |
Diagnozuje i rozwiązuje problemy techniczne kursu na platformie | Diagnozuje błędy techniczne dotyczące m.in.: - grupowych kluczy dostępu; - załączania plików; - ustawień kursowych; - dostępu czasowego do zasobów; - ustawień aktywności kursowych; - ocen uczestników. Usuwa błędy techniczne dotyczące min.: - grupowych kluczy dostępu; - załączania plików; - ustawień kursowych; - dostępu czasowego do zasobów; - ustawień aktywności kursowych; - ocen uczestników. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Wszystkie zestawy efektów uczenia się są wyłącznie sprawdzane za pomocą następującej metody: obserwacji w warunkach symulowanych (symulacji), w trakcie której kandydat wykonuje zadania na platformie w czasie rzeczywistym, w obecności komisji. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z dwóch członków. Każdy z członków komisji musi posiadać dyplom magistra oraz udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy polegającej na wykorzystaniu narzędzi on-line platformy e-learningowej do nauczania zdalnego osób dorosłych lub 18-miesięczne doświadczenie w pracy przy obsłudze kursów e-learningowych. Ponadto co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji powinna posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenia się dorosłych (egzaminowaniu). 1.3. Warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem niezbędnym do przeprowadzenia egzaminu, dostępem do Internetu oraz aktualnej wersji platformy e-learningowej / narzędzia on-line, np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Minister właściwy może wyrazić zgodę na przeprowadzenie całości lub części procesu walidacji zdalnie (on-line). Warunkiem uzyskania zgody jest zapewnienie przez instytucję certyfikującą procedur umożliwiających pełną weryfikację wszystkich efektów uczenia się. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Nie dotyczy |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |