Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2021 poz. 564
Wersja aktualna od 2021-06-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2021 poz. 564
Wersja aktualna od 2021-06-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)

z dnia 4 czerwca 2021 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek

1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 4 czerwca 2021 r. (poz. 564)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROJEKTOWANIE PROCESÓW DYDAKTYCZNYCH W KSZTAŁCENIU ZDALNYM OSÓB DOROSŁYCH” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację „Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych” posługuje się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do tworzenia kursów online na podstawie materiałów dostarczonych przez eksperta merytorycznego. Przy projektowaniu kursu pracuje samodzielnie i ponosi odpowiedzialność za jego konstrukcję, wybierając środowisko technologiczne najlepiej pasujące do wymogów kursu. W zakresie zawartości kursu współpracuje z ekspertem merytorycznym/ekspertami merytorycznymi i pozostałymi członkami zespołu. Na podstawie informacji o potrzebach adresatów kursu i jego celach projektuje funkcjonalności i rozwiązania techniczne oraz przygotowuje makietę kursu dla deweloperów. W swojej pracy posługuje się zasadami andragogiki i metodyki nauczania zdalnego. Stosuje niestandardowe rozwiązania, korzystając z różnych dziedzin wiedzy i najnowszych trendów edukacyjnych i technologicznych.

Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą dotyczącą metod i kluczowych aspektów kształcenia zdalnego

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje założenia kształcenia zdalnego

– omawia specyfikę uczenia się osób dorosłych (procesy poznawcze, motywacja, rola uczenia się w cyklu życia);

– omawia specyfikę nauczania i uczenia się zdalnego;

– omawia korzyści i ograniczenia płynące z nauczania zdalnego;

– omawia zasady dydaktyczne niezbędne przy projektowaniu kursów, np. zasadę aktywnego udziału w procesach uczenia się i nauczania, zasadę systematyczności i wewnętrznej regulacji uczenia się, zasadę trwałości zdobytych wiadomości;

– omawia sposoby organizacji procesu dydaktycznego w nauczaniu zdalnym (kurs samokształceniowy, kurs z instruktorem);

– omawia różnorodne środki nauczania zdalnego, np. webinaria, film, forum, ćwiczenia interaktywne, screencast, ankietę;

– omawia aktualne tendencje w nauczaniu zdalnym, np. mikronauczanie, personalizację, atomizację, fabularyzację wiedzy;

– omawia narzędzia platformy do nauczania zdalnego służące realizacji dydaktyki zdalnej;

– omawia zasady i sposoby wykorzystania pracy zespołowej (projektów grupowych) w kształceniu zdalnym.

Posługuje się wiedzą dotyczącą społecznego kontekstu kształcenia zdalnego

– omawia procesy zachodzące w grupach pracujących zdalnie, w tym m.in. konsekwencje anonimowości, komunikacji synchronicznej i asynchronicznej;

– omawia sposoby wykorzystania procesów zachodzących w grupach i zespołach do zwiększenia efektywności nauczania;

– omawia znaczenie formalnych i nieformalnych zasad obowiązujących podczas nauczania zdalnego;

– przedstawia przykładowe zapisy, które powinny być zawarte w kontrakcie z uczestnikiem kursu;

– omawia strategie zapobiegania nieetycznym i niekulturalnym zachowaniom podczas kursu;

– przedstawia strategie reagowania na łamanie tych zasad.

Posługuje się wiedzą dotyczącą praw własności intelektualnej

– omawia szeroko rozumiane prawa własności intelektualnej w kontekście nauczania zdalnego;

– wskazuje na przyczyny naruszania praw własności intelektualnej w Internecie;

– omawia zagrożenia i sposoby zapobiegania zagrożeniom związanym z wykorzystaniem wizerunku;

– omawia strategie wykorzystywane w celu przestrzegania szeroko rozumianych praw własności intelektualnej przy tworzeniu zasobów do kursów;

– omawia różne wolne licencje;

– wymienia źródła zagregowanych zasobów online udostępniane na wolnych licencjach;

– omawia narzędzia służące weryfikacji materiałów, w tym treści, zamieszczonych w zasobach kursu pod kątem wystąpienia plagiatu.

Zestaw 2. Projektowanie zajęć i szkoleń online

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Współtworzy założenia dydaktyczne kursu online

– analizuje potrzeby odbiorcy kursu, biorąc pod uwagę m.in. jego wcześniejsze doświadczenia, motywację, potrzeby edukacyjne i cele kursu;

– wspiera eksperta merytorycznego w identyfikacji celów szkoleniowych i funkcjonalności kursu;

– precyzuje główne założenia kursu w porozumieniu z ekspertem merytorycznym, w tym m.in. program kursu, wykorzystywane technologie, działania merytoryczne;

– omawia z ekspertem merytorycznym zasady przygotowania materiałów dla dewelopera kursu;

– planuje proces ewaluacji kursu w porozumieniu z ekspertem merytorycznym;

– wykorzystuje do weryfikacji treści kursu metody uczenia opartego na dowodach.

Przygotowuje scenariusz kursu na podstawie sylabusa kursu oraz materiałów przekazanych przez eksperta merytorycznego

– wybiera odpowiednie elementy kursu, uwzględniając cele kursu oraz specyfikę wiedzy i umiejętności, które mają być pozyskane w procesie kursu;

– określa kształt kursu, w tym wykorzystanie multimediów i elementów interaktywnych, elementów tekstowych, ewentualnie elementów komunikacji i pracy w grupie;

– w porozumieniu z ekspertem merytorycznym opisuje jednostki szkoleniowe, takie jak moduły lub lekcje;

– konstruuje układ powiązań pomiędzy poszczególnymi treściami;

– przyporządkowuje materiał szkoleniowy do jednostek szkoleniowych w porozumieniu z ekspertem merytorycznym;

– dzieli materiał szkoleniowy na mniejsze części w obrębie wybranych jednostek szkoleniowych, takich jak moduły lub lekcje;

– uwzględnia w scenariuszu kursu zadania i ćwiczenia mające na celu utrwalenie opanowanych wcześniej treści;

– uwzględnia w scenariuszu kursu użycie narzędzi do pracy grupowej (projekty zespołowe);

– ustala wygląd i treść poszczególnych elementów kursu na podstawie materiałów przekazanych przez eksperta merytorycznego;

– ustala, w porozumieniu z ekspertem merytorycznym, sposoby weryfikacji zakładanych efektów uczenia się.

Przygotowuje wizualizację kursu dla dewelopera

– dobiera elementy graficzne do założeń kursu i jego celów dydaktycznych;

– tworzy opis wizualizacji zajęć online na podstawie przygotowanego przez siebie scenariusza;

– określa założenia stylu graficznego używanego do przygotowania kursu, m.in. spójność graficznej identyfikacji poszczególnych elementów kursu.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod: swobodny wywiad – rozmowa z komisją walidacyjną (zestaw 1 i 2) oraz obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja) lub analiza dowodów i deklaracji (zestaw 2).

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z co najmniej 3 członków. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi posiadać dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich oraz spełniać jedno z następujących kryteriów:

– udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy w zakresie wykorzystywania narzędzi online w kształceniu zdalnym osób dorosłych (np. samodzielne projektowanie kursów z wykorzystaniem narzędzi online) w ciągu ostatnich 5 lat lub

– udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w zakresie kierowania zespołem zajmującym się kształceniem zdalnym osób dorosłych w ciągu ostatnich 5 lat.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem oraz z dostępem do Internetu i narzędzi online, np. Moodle, Microsoft Teams, Google Class-room. W zakresie wykorzystania metody obserwacji w warunkach symulowanych (walidacja efektu uczenia się „Współtworzy założenia dydaktyczne kursu online” w zestawie 2) jeden z członków komisji walidacyjnej pełni rolę eksperta merytorycznego. Walidacja może być w całości lub w części prowadzona zdalnie (online) pod warunkiem stosowania przez instytucję certyfikującą narzędzi online zapewniających wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się. Narzędzia i metody stosowane w walidacji zdalnej powinny umożliwiać w szczególności identyfikację osoby przystępującej do walidacji, samodzielność pracy tej osoby i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się wymagań w odniesieniu do tych etapów.

7. Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji

Kwalifikacja pełna z 6 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji lub ukończone studia pierwszego stopnia

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00