Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-06-14
Wersja aktualna od 2021-06-14
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 4 czerwca 2021 r.
zmieniające obwieszczenie w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Organizowanie gospodarki odpadami medycznymi w miejscach ich wytwarzania" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się, co następuje:
W obwieszczeniu Ministra Zdrowia z dnia 1 kwietnia 2021 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Organizowanie gospodarki odpadami medycznymi w miejscach ich wytwarzania" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (M.P. poz. 382) w załączniku do obwieszczenia wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej otrzymuje brzmienie:
"5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację "Organizowanie gospodarki odpadami medycznymi w miejscach ich wytwarzania" pracuje samodzielnie, okazjonalnie nadzorując pracę innych osób. Jest odpowiedzialna za opracowanie procedur postępowania z odpadami medycznymi oraz procedury obiegu ewidencji odpadów medycznych w miejscu swojego zatrudnienia. W ramach swoich działań na terenie placówki organizuje odbiór odpadów medycznych i współpracuje z podmiotami zewnętrznymi w zakresie odbioru i przetwarzania odpadów medycznych. Przygotowuje materiały oraz organizuje szkolenia z zakresu prawidłowej gospodarki odpadami medycznymi dla innych osób zatrudnionych w placówce. Do zadań osoby posiadającej kwalifikacje "Organizowanie gospodarki odpadami medycznymi w miejscach ich wytwarzania" należy również przygotowanie i organizacja okresowych kontroli wewnętrznych oraz współpraca z organami kontroli zewnętrznej. Osoba posiadająca tę kwalifikację stosuje przepisy wynikające z prawa regulującego gospodarkę odpadami medycznymi w miejscu ich wytwarzania. | |
| |
Zestaw 1. Opracowanie i doskonalenie/aktualizacja procedur postępowania z odpadami medycznymi w miejscu ich wytwarzania | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się przepisami prawa w zakresie gospodarki odpadami medycznymi | 1) omawia przepisy dotyczące gospodarki odpadami medycznymi (w tym m.in. ustawę o odpadach i akty wykonawcze); 2) omawia aktualną klasyfikację odpadów medycznych. |
Identyfikuje źródła powstawania i rodzaje odpadów medycznych w placówce | 1) wymienia potencjalne miejsca powstawania odpadów medycznych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych placówki (np. poradnie, działy, oddziały, gabinety, laboratoria); 2) omawia charakterystyczne kategorie, grupy i rodzaje odpadów medycznych powstające w poszczególnych jednostkach organizacyjnych placówki (np. poradnie, działy, oddziały, gabinety, laboratoria). |
Przygotowuje procedury postępowania z odpadami medycznymi | 1) charakteryzuje strukturę i elementy procedury (m.in. cel, zakres, podstawa prawna, definicje, podpisy, instrukcje postępowania w miejscu powstawania); 2) opisuje elementy gospodarki odpadami medycznymi w placówce (m.in. gromadzenie w miejscu wytworzenia, transport wewnętrzny, magazynowanie); 3) na podstawie charakterystyki jednostki organizacyjnej placówki medycznej przygotowuje fragmenty procedury postępowania z odpadami medycznymi (np. instrukcje postępowania w miejscu wytwarzania, definicje, zakres, transport wewnętrzny, magazynowanie). |
Aktualizuje procedury postępowania z odpadami medycznymi | 1) wymienia kryteria i sytuacje, w których podejmuje decyzję o konieczności aktualizacji procedur (np. zmiany obowiązującego prawa, zmiany organizacyjne w placówce, zmiany wytycznych); 2) omawia sposób aktualizacji procedury. |
|
|
Zestaw 2. Organizowanie sposobu postępowania z odpadami medycznymi w miejscu powstawania | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzi selektywną zbiórkę odpadów medycznych w miejscu wytwarzania | 1) klasyfikuje wytwarzane odpady medyczne według przepisów; 2) dobiera pojemniki i worki dostosowane do poszczególnych rodzajów odpadów medycznych zgodnie z przepisami; 3) określa czas przechowywania dla poszczególnych rodzajów odpadów w miejscu powstawania zgodnie z przepisami; 4) określa sposób oznaczania pojemników i worków w miejscu powstawania zgodnie z przepisami. |
Organizuje transport wewnętrzny i magazynowanie odpadów medycznych w miejscu wytwarzania | 1) określa środki transportu wewnętrznego i pojemniki do transportu wewnętrznego; 2) określa dopuszczalne techniki wstępnego magazynowania odpadów medycznych; 3) określa czas i temperaturę wstępnego magazynowania odpadów medycznych. |
|
|
Zestaw 3. Ewidencjonowanie odpadów medycznych i przygotowanie sprawozdań | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzenie ewidencji odpadów medycznych | 1) omawia obowiązki w zakresie ewidencji odpadów medycznych wynikające z przepisów; 2) omawia wzory dokumentów ewidencji odpadów medycznych zgodne z przepisami (np. karty przekazania odpadów, karty ewidencji odpadów i dokumenty potwierdzające unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych); 3) omawia zasady ewidencji ilościowej i jakościowej (np. zasady numeracji, dokładność pomiaru wg kategorii odpadów medycznych, terminowość, podpisy, podmioty wystawiające dokumenty); 4) wypełnia formularze do ewidencji odpadów medycznych zgodnie z przepisami; 5) omawia zasady archiwizowania dokumentów dotyczących ewidencji odpadów medycznych; 6) analizuje spójność ewidencji odpadów medycznych (np. karty przekazania odpadów, karty ewidencji odpadów i dokumenty potwierdzające unieszkodliwienie zakaźnych 7) sprawdza zgodność ewidencji odpadów medycznych z innymi dokumentami (np. z fakturami, decyzjami administracyjnymi dotyczącymi przetwarzania odpadów medycznych); 8) omawia zawartość instrukcji obiegu dokumentów (m.in. cel, zakres, podstawa prawna, definicje, podpisy, wzory dokumentów, ścieżki przepływu dokumentów). |
Przygotowywanie sprawozdań dla organów zewnętrznych | 1) wskazuje wzory dokumentów zgodne z przepisami; 2) wypełnia dokumentację sprawozdawczą zgodnie z przepisami na podstawie wzoru sprawozdania i danych o ilościach i rodzajach odpadów medycznych wytworzonych w ciągu roku w placówce. |
|
|
Zestaw 4. Przygotowanie odbioru odpadów medycznych z placówki | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Określa potrzeby placówki w zakresie odbioru odpadów medycznych | 1) analizuje rodzaje i ilości powstających w placówce odpadów medycznych (np. karty ewidencji odpadów, sprawozdania okresowe do organów zewnętrznych); 2) dobiera częstotliwość odbioru i sposoby przetwarzania do rodzajów odpadów medycznych wytwarzanych przez placówkę. |
Określa wymagania w stosunku do odbiorcy odpadów medycznych z placówki | 1) omawia wymogi formalne stawiane wobec podmiotu transportującego i przetwarzającego odpady medyczne w zależności od kategorii, rodzaju i grupy odpadów medycznych; 2) formułuje wymogi organizacyjne i formalne wobec podmiotu transportującego i przetwarzającego odpady medyczne niezbędne do przygotowania opisu zamówienia w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) i umowy na odbiór odpadów (np. karty ewidencji odpadów, sprawozdania okresowe do organów zewnętrznych, krótka charakterystyka działania placówki). |
Nadzoruje realizację umowy z podmiotem odbierającym odpady medyczne | 1) analizuje spójność dokumentów potwierdzających odbiór i unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych; 2) analizuje spójność dokumentów potwierdzających odbiór i unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych z zapisami umowy z podmiotem (np. ilości, terminy, ważność decyzji administracyjnych dotyczących przetwarzania odpadów medycznych). |
|
|
Zestaw 5. Udzielanie informacji na temat gospodarki odpadami medycznymi w czasie kontroli instytucji zewnętrznych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Wybiera dokumentację przeznaczoną do kontroli | 1) wymienia kategorie i zakres dokumentów, które kontrolowany podmiot powinien przygotować na użytek zespołu kontrolującego. |
Charakteryzuje procedurę kontroli zewnętrznej | 1) wymienia organy uprawnione do przeprowadzania kontroli w zakresie gospodarki odpadami medycznymi; 2) omawia przebieg kontroli w zakresie gospodarki odpadami medycznymi; 3) omawia zasady sporządzania protokołu kontroli. |
|
|
Zestaw 6. Prowadzenie kontroli wewnętrznej w zakresie gospodarki odpadami medycznymi w placówce | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Opracowuje metody i narzędzia kontroli | 1) omawia cele i przyczyny przeprowadzania okresowych kontroli wewnętrznych w obszarze gospodarki odpadami medycznymi; 2) omawia zakres kontroli wewnętrznej w obszarze gospodarki odpadami medycznymi (w odniesieniu do przepisów prawa i obowiązujących w placówce procedur); 3) omawia narzędzia kontroli na podstawie fragmentów procedury ewidencji dokumentów obiegu odpadów medycznych lub procedury postępowania z odpadami medycznymi (np. ustrukturyzowane wywiady z pracownikami, lista kontrolna, sposób realizacji wizji lokalnej). |
Przeprowadza kontrolę wewnętrzną | 1) na podstawie otrzymanych od komisji narzędzi kontroli oraz materiałów audiowizualnych (np. zdjęcia i fragmenty filmów z miejsc wytwarzania i magazynowania oraz środków transportu wewnętrznego) przeprowadza kontrolę wewnętrzną, wypełnia otrzymane dokumenty i sporządza protokół pokontrolny w zakresie przeprowadzonej kontroli. |
|
|
Zestaw 7. Organizowanie szkoleń w zakresie gospodarki odpadami medycznymi | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Identyfikuje potrzeby szkoleniowe | 1) określa częstotliwość prowadzenia szkoleń; 2) określa kryteria, według których podejmuje decyzje o realizacji szkoleń (np. zmiany prawa, wyniki kontroli, aktualizacja procedur, zatrudnienie nowych pracowników). |
Organizuje szkolenie z gospodarki odpadami medycznymi | 1) przygotowuje plan szkolenia dla grupy pracowników (np. personel medyczny, pracownicy magazynu, pracownicy podmiotów zewnętrznych); 2) wymienia kryteria, którymi kieruje się, wybierając wykładowców do prowadzenia szkoleń. |
2) w ust. 6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację w pkt 1 w ppkt 1.3 zdanie trzecie otrzymuje brzmienie:
"Na etap II składają się: rozmowa z komisją weryfikacyjną oraz obserwacja w warunkach symulowanych.".
Minister Zdrowia: wz. W. Kraska
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).