Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2021 poz. 474
Wersja aktualna od 2021-05-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2021 poz. 474
Wersja aktualna od 2021-05-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)

z dnia 11 maja 2021 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek

1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 11 maja 2021 r. (poz. 474)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE Z WYKORZYSTANIEM NARZĘDZI DO NAUCZANIA ZDALNEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi do nauczania zdalnego

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację wykorzystuje wiedzę na temat specyfiki nauczania zdalnego do samodzielnego planowania i realizacji kursów spełniających założone cele dydaktyczne - zarówno na poziomie właściwego zaplanowania kursu, efektywnego wykorzystania dostępnych na platformie do nauczania zdalnego składowych i narzędzi do tworzenia kursów, jak i prawidłowego zarządzania kursem. Osoba ta komunikuje się z uczestnikami kursu, motywuje ich do aktywności i sprawdza poziom opanowania poszczególnych treści.

Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą dotyczącą nauczania zdalnego

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje nauczanie zdalne

- omawia specyfikę nauczania zdalnego;

- wskazuje różnice pomiędzy zajęciami zdalnymi a zajęciami w klasie face-to-face;

- omawia korzyści i ograniczenia płynące z prowadzenia nauczania zdalnego;

- omawia trudności towarzyszące pracy zdalnej oraz sposoby radzenia sobie z nimi;

- omawia różnorodne środki prowadzenia nauczania zdalnego, np. webinaria, wideo, forum, ćwiczenia interaktywne, screencast, ankieta itd.;

- omawia aktualne tendencje w nauczaniu zdalnym, np. microlearning, personalizacja, atomizacja oraz fabularyzacja wiedzy;

- omawia narzędzia platform do nauczania zdalnego;

- omawia kwestię praw autorskich w kontekście wykorzystania zasobów elektronicznych, w tym zasobów dostępnych w oparciu o tzw. wolne licencje, (tj. licencje zezwalające na nieograniczone, nieodpłatne i niewyłączne korzystanie z dzieła w oryginale i w opracowaniu), np. licencje Creative Commons;

- omawia społeczny kontekst sieci Internet, w tym procesy zachodzące w grupach pracujących zdalnie, konsekwencje anonimowości, procesy komunikacji synchronicznej i asynchronicznej.

Planuje realizację celów dydaktycznych przy pomocy narzędzi do nauczania zdalnego

- charakteryzuje co najmniej dwa cele dydaktyczne z poniższej listy: uaktywnienie wcześniejszej wiedzy, pobudzenie uwagi, dostarczenie informacji zwrotnej, wprowadzenie nowego materiału, przetwarzanie informacji na poziomie głębokim, stworzenie warunków do zapamiętania;

- charakteryzuje założenia kursu (wynikające np. z podstawy programowej lub programu kształcenia) i wskazuje, w jaki sposób zostaną one zrealizowane przy użyciu narzędzi do nauczania zdalnego;

- opisuje sposób realizacji wybranych celów dydaktycznych na platformie do nauczania zdalnego, w tym dostosowanie narzędzi platformy do danego celu;

- omawia narzędzia platformy do nauczania zdalnego służące do prezentacji wiedzy i rozwoju umiejętności;

- omawia narzędzia platformy do nauczania zdalnego służące do sprawdzania wiedzy i oceniania umiejętności.

Charakteryzuje sposoby aktywizacji uczestników kursu

- omawia metody pracy indywidualnej i zespołowej w kontekście nauczania zdalnego;

- omawia wykorzystanie narzędzi pracy indywidualnej i zespołowej do aktywizacji uczestników kursu (np. dyskusja na forum, metoda projektu);

- omawia metody budowania poczucia przynależności do grupy na przykładzie osób uczestniczących w kursie.

Zestaw 2. Planowanie i realizacja pracy indywidualnej uczestnika kursu

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Realizuje cele dydaktyczne z wykorzystaniem narzędzi do pracy indywidualnej uczestnika kursu

- omawia możliwość wykorzystania narzędzi platformy do nauczania zdalnego do pracy indywidualnej uczestnika kursu, np.: interaktywne ćwiczenia, słownik, zasoby wideo, zasoby audio, odwołania do treści znajdujących się poza platformą;

- dobiera narzędzia pracy indywidualnej do poszczególnych celów dydaktycznych, np. zaktywizowanie uczestników kursu, zaangażowanie ich uwagi, prezentacja nowych treści, powtórka materiału, dostarczenie informacji zwrotnej, przetwarzanie informacji na poziomie głębokim;

- zamieszcza w składowych kursu materiały pomocnicze, np. spis literatury przedmiotu, infografiki, materiały wideo;

- wykorzystuje narzędzia platformy do nauczania zdalnego przeznaczone do pracy własnej uczestnika kursu, planuje sposób przekazania informacji zwrotnej o postępach danego uczestnika kursu.

Ocenia wiedzę oraz umiejętności uczestników kursu, wykorzystując narzędzia platformy do nauczania zdalnego

- dobiera narzędzia do sprawdzania wiedzy i umiejętności uczestników kursu; bierze pod uwagę m.in: rodzaj sprawdzanej wiedzy i umiejętności, charakterystykę uczestników kursu, cele kursu;

- wykorzystuje narzędzia platformy do nauczania zdalnego do walidacji wiedzy uczestników kursu.

Zarządza kursem

- wstawia składowe kursu i definiuje ich ustawienia;

- definiuje i ustawia punktację poszczególnych narzędzi kursu;

- ustawia klucz dostępu i czas dostępu do kursu;

- ustawia czas dostępu do poszczególnych tematów oraz poszczególnych narzędzi i składowych kursu;

- określa i ustawia liczbę podejść uczestnika kursu oraz limit czasowy dostępu do narzędzi platformy do nauczania zdalnego dla danego uczestnika kursu.

Zestaw 3. Planowanie i realizacja pracy zespołowej i komunikacji w ramach kursu

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Organizuje oraz wdraża komunikację na platformie do nauczania zdalnego

- komunikuje uczestnikom kursu cel, strukturę i warunki zaliczenia kursu;

- ustala warunki i zasady komunikacji (np. z zastosowaniem kontraktu z uczestnikiem kursu);

- przedstawia uczestnikom kursu kryteria oceny poszczególnych aktywności w ramach kursu;

- przedstawia uczestnikom kursu datę rozpoczęcia i zakończenia kursu oraz harmonogram kursu;

- omawia sposoby zapobiegania oraz rozwiązywania problemów zaistniałych w grupie uczestników kursu.

Planuje i wdraża zadania grupowe

- planuje zadania grupowe służące realizacji poszczególnych celów dydaktycznych;

- dobiera narzędzia platformy do nauczania zdalnego do realizacji pracy grupowej;

- stosuje odpowiednie ustawienia narzędzi platformy do nauczania zdalnego służące pracy grupowej, np. podział na grupy, podgrupy, grupy widzące się wzajemnie, grupy wzajemnie dla siebie niewidoczne;

- stosuje odpowiednie do zadań sposoby oceniania;

- podsumowuje pracę grupową i przekazuje uczestnikom kursu informację zwrotną.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane za pomocą następujących metod: wywiad swobodny - rozmowa z komisją walidacyjną (Zestaw 1) oraz obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja), w trakcie której kandydat będzie wykonywał zadania na platformie do nauczania zdalnego w czasie rzeczywistym w obecności komisji walidacyjnej (Zestaw 2 i 3).

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z co najmniej 3 członków. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi posiadać dyplom magistra oraz udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy polegającej na wykorzystywaniu narzędzi do nauczania zdalnego lub 18-miesięczne doświadczenie w pracy przy obsłudze kursów prowadzonych zdalnie. Ponadto, co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji walidacyjnej powinna posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenia się (egzaminowanie/ocenianie).

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem oraz z dostępem do Internetu i narzędzi online, np. Moodle w wersji nie starszej niż wersja 3.3., Google Classroom, Microsoft Teams.

Walidacja może być w całości lub w części prowadzona zdalnie (online), pod warunkiem stosowania przez instytucję certyfikującą narzędzi online zapewniających wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się. Narzędzia i metody stosowane w walidacji zdalnej powinny w szczególności umożliwiać identyfikację osoby przystępującej do walidacji, samodzielność pracy tej osoby i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się wymagań w odniesieniu do tych etapów.

7. Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji

Brak

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00