Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-04-29
Wersja aktualna od 2021-04-29
obowiązujący
UCHWAŁA NR 47
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 kwietnia 2021 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)"
Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§ 1. W uchwale nr 73 Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" (M.P. z 2019 r. poz. 287) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Łączna wartość Programu w latach 2016-2021 wyniesie nie więcej niż 3 052,04 mln zł.";
2) załącznik do uchwały otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
Załącznik do uchwały nr 47 Rady Ministrów
z dnia 6 kwietnia 2021 r. (poz. 409)
PROGRAM WIELOLETNI "ZABEZPIECZENIE TRANSPORTU POWIETRZNEGO NAJWAŻNIEJSZYCH OSÓB W PAŃSTWIE (VIP)"
Program wieloletni "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" będzie realizowany stosownie do postanowień ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305). Ponadto w dokumencie wskazano, w szczególności, określenie jednostki organizacyjnej realizującej Program lub koordynującej jego wykonanie, cel Programu, okres jego realizacji, łączne nakłady (z budżetu państwa), wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach, a także miernik określający stopień realizacji celu.
I. Ogólne przyczyny wprowadzenia programu wieloletniego
Celem Programu jest realizacja zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie, w szczególności lotów oznaczonych statusem HEAD, w ramach zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Program zapewnia elastyczne finansowanie, w tym umożliwia zaciąganie zobowiązań w poszczególnych latach jego realizacji do wysokości łącznej kwoty wydatków określonych dla całego Programu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w szczególności z art. 136, oraz z aktami wykonawczymi do tej ustawy.
Wydatki na realizację tego Programu zaplanowano w horyzoncie 6 lat.
Wprowadzenie na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej samolotów "małych" oraz samolotów "średnich" pozwoli osiągnąć zdolność do zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie. Zdolność ta umożliwi realizację zadań lotniczych na rzecz dysponentów w obszarze europejskim i międzykontynentalnym (w tym loty transatlantyckie).
II. Diagnoza sytuacji w zakresie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej nie posiadają zdolności do realizacji zadania zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (w tym o statusie HEAD) z wykorzystaniem samolotów pasażerskich. Obecnie transport powietrzny jest realizowany przez:
- czarter dwóch samolotów Embraer ERJ 170-200 LR - umowa zawarta z PLL LOT,
- śmigłowce W-3WA VIP, będące na wyposażeniu 1. Bazy Lotnictwa Transportowego,
- samoloty CASA C-295M, będące na wyposażeniu 8. Bazy Lotnictwa Transportowego, w przypadku konieczności transportu HEAD "na teatrze"1) .
Transport samolotowy VIP (w tym o statusie HEAD) jest realizowany głównie przy użyciu samolotów Embraer ERJ 170-200 LR wyczarterowanych od PLL LOT S.A. Samoloty te zostały dostosowane do przewozu VIP, między innymi przez przebudowę ich wnętrza, malowanie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyposażenie w łączność satelitarną.
Wykorzystywane obecnie środki transportu powietrznego nie zabezpieczają wymaganego bezpośredniego przelotu transatlantyckiego z kraju (bez międzylądowania).
III. Cel programu wieloletniego
Zaplanowane zamierzenia odpowiadają potrzebie operacyjnej i uwzględniają nowe struktury organizacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wynikające z przyjętych programów rozwoju, w konsekwencji czego zakłada się wzrost zdolności do realizacji zadań transportu lotniczego w obszarze europejskim i międzykontynentalnym (w tym lotów transatlantyckich).
IV. Założenia programu wieloletniego
W ramach nakładów na modernizację techniczną w latach 2016-2021 na realizację Programu wydzielono kwotę 3 052,04 mln zł, w tym:
- w roku 2016 - kwotę 673,87 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
- w roku 2017 - kwotę 727,11 mln zł, w tym: kwotę 527,11 mln zł w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa oraz 200 mln zł w ramach środków z rezerwy celowej budżetu państwa,
- w roku 2018 - kwotę 682,93 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
- w roku 2019 - kwotę 285,18 mln zł, w tym: kwotę 252,17 mln zł w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa oraz 33,01 mln zł w ramach budżetu dysponenta części2) ,
- w roku 2020 - do kwoty 126,65 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
- w roku 2021 - do kwoty 556,30 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa.
Mając na uwadze konieczność utrzymania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej ciągłej zdolności operacyjnej przez zapewnienie dostępności samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie na korzyść wszystkich dysponentów (Kancelarie: Prezydenta RP, Sejmu RP, Senatu RP i Prezesa Rady Ministrów) oraz biorąc pod uwagę konieczność prowadzenia równoległego i ciągłego szkolenia lotniczego załóg lotniczych przy realizacji zadań na rzecz dysponentów, a także uwzględniając czynniki eksploatacyjne, ograniczające dostępność samolotów (wynikające z konieczności realizacji obsług technicznych wyższego rzędu, usuwania niesprawności, pozyskiwania części zamiennych), zakłada się pozyskanie w ramach programu 2 samolotów "małych" i 3 samolotów "średnich".
V. Ujęcie programu wieloletniego w katalogu budżetu zadaniowego
Program wieloletni będzie realizowany w ramach:
- funkcji "11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic",
- zadania "11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej".
Celem Programu jest realizacja zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie, w szczególności lotów oznaczonych statusem HEAD, w ramach zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Cel ma zostać osiągnięty przez realizację zadań rzeczowych (w obszarze modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej). W celu monitorowania stopnia realizacji Programu będzie używany następujący miernik: liczba pozyskanych w ramach Programu statków powietrznych do transportu najważniejszych osób w państwie.
Osobą funkcyjną w Ministerstwie Obrony Narodowej, odpowiedzialną (współodpowiedzialną) za: planowanie zadań/podzadań/działań, określenie celu zadań/podzadań/działań, zdefiniowanie miernika i wskazanie jego wartości bazowej/docelowej, monitorowanie ich realizacji oraz za ocenę wykonania, będzie Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
VI. System realizacji programu wieloletniego
1. Zakres realizacji programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" zostanie uwzględniony w procesie planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wykonawcą Programu będzie Minister Obrony Narodowej.
3. Minister Obrony Narodowej przedstawi Radzie Ministrów, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.
1) "Teatr działań" - rejon działań Polskich Kontyngentów Wojskowych (PKW) oraz Polskich Jednostek Wojskowych (PJW).
2) Kwota wydatkowana w związku z potrzebą przyspieszenia przeszkolenia części personelu latającego i technicznego oraz sfinansowania pakietu szkoleniowego i części dostaw pakietu logistycznego (dla pierwszego samolotu "średniego").