Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-02-19
Wersja aktualna od 2021-02-19
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 8 lutego 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Zarządzanie cyberbezpieczeństwem - ekspert" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Zarządzanie cyberbezpieczeństwem - ekspert" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Cyfryzacji: wz. M. Zagórski
|
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Cyfryzacji
z dnia 8 lutego 2021 r. (poz. 200)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ZARZĄDZANIE CYBERBEZPIECZEŃSTWEM - EKSPERT" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Zarządzanie cyberbezpieczeństwem - ekspert |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny 5 lat. Przedłużenie następuje na podstawie przedłożenia dokumentów potwierdzających: - zatrudnienie przez minimum 3 lata w okresie ostatnich 5 lat poprzedzających przedłużenie certyfikatu w charakterze osoby odpowiedzialnej za realizację zadań tożsamych z uzyskaną kwalifikacją; - ustawiczne podnoszenie kompetencji, np. poprzez udział w warsztatach, konferencjach, szkoleniach o tematyce tożsamej z uzyskaną kwalifikacją w wymiarze minimum 200 godzin w okresie ostatnich 5 lat poprzedzających przedłużenie certyfikatu. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej (ewentualnie odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji)
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba z kwalifikacją "Zarządzanie cyberbezpieczeństwem - ekspert" posiada wiedzę z obszaru bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa. Posługuje się regulacjami formalno-prawnymi krajowymi i UE z obszaru cyberbezpieczeństwa. Posiada kompetencje do samodzielnej realizacji zadań w obszarze bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej. Rozumie działanie algorytmów kryptograficznych oraz zasady zarządzania kontrolą dostępu do zasobów informacyjnych. Dysponuje wiedzą ekspercką z obszaru bezpieczeństwa sieci, systemów operacyjnych, baz danych, rozwiązań chmurowych i oprogramowania. Zna zagadnienia testowania bezpieczeństwa. Posiada wiedzę z obszarów: bezpieczeństwa, środowiskowego, technicznego i związanego z działalnością człowieka, zarządzania usługami IT, zarządzania incydentami bezpieczeństwa, w tym zasad funkcjonowania zespołów CERT/CSiRT. Posiada również wiedzę z zakresu informatyki śledczej. |
Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Charakteryzuje pojęcia z zakresu cyberbezpieczeństwa | - omawia bezpieczeństwo komputerowe; - omawia cele bezpieczeństwa informacji; - charakteryzuje terminologię z obszaru bezpieczeństwa informacji (np. cyberatak, incydent, wirus); - omawia pojęcia: cyberbezpieczeństwo, cyberprzestrzeń i cyberprzestrzeń RP, bezpieczeństwo i ochrona cyberprzestrzeni, bezpieczeństwo sieci i systemów informatycznych; - charakteryzuje zagrożenia teleinformatyczne (np. cyberprzestępczość, haking, haktywizm, haktywizm patriotyczny, cyberterroryzm, cyberszpiegostwo, militarne wykorzystanie cyberprzestrzeni); - rozróżnia zagrożenia, ataki i aktywa; - omawia funkcjonalne wymagania bezpieczeństwa. |
02. Omawia przepisy prawne i opracowania w obszarze cyberbezpieczeństwa | - omawia krajowe przepisy prawne dotyczące cyberbezpieczeństwa, w tym: kodeks karny w obszarze cyberprzestępczości, ustawę o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, ustawę o działaniach antyterrorystycznych - w obszarze cyberbezpieczeństwa, ustawę o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, ustawę o ochronie danych osobowych, przepisy o własności intelektualnej; - omawia opracowania dotyczące cyberbezpieczeństwa RP, w tym: plany, doktryny, koncepcje, wizje, ramy, strategie, programy, uchwały dotyczące ochrony cyberprzestrzeni; - omawia wyniki kontroli organów państwowych w obszarze zarządzania cyberbezpieczeństwem; - omawia analizy i rekomendacje eksperckie i naukowe dotyczące cyberbezpieczeństwa w Polsce i na świecie; - omawia przepisy prawne oraz opracowania Unii Europejskiej dotyczące cyberbezpieczeństwa (np. obowiązujące konwencje, dyrektywy, strategie, rozporządzenia, analizy); - omawia kodeksy etyki i postępowania sformułowane przez ACM, IEEE oraz AITP. |
Zestaw 2. Kryptografia | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Omawia algorytmy kryptograficzne | - charakteryzuje zasady szyfrów symetrycznych i asymetrycznych; - opisuje pojęcia i terminologię związaną z algorytmami szyfrowania, w tym: szyfry blokowe (DES, 3DES, AES), szyfry strumieniowe i RC4, tryby działania szyfrów blokowych, kryptoanaliza; - opisuje kryptograficzne funkcje skrótu m.in. SHA-1, SHA-2, SHA-3, MD5. |
02. Omawia kryptografię klucza publicznego | - porównuje działanie algorytmów RSA, krzywych eliptycznych, protokół Diffiego-Hellmana; - omawia podpisy cyfrowe; - omawia Infrastrukturę Klucza Publicznego; - identyfikuje i opisuje zbiory osób, polityk, procedur i systemów komputerowych niezbędnych do świadczenia usług uwierzytelniania, szyfrowania, integralności i niezaprzeczalności za pośrednictwem kryptografii klucza publicznego i prywatnego oraz certyfikatów elektronicznych. |
03. Omawia narzędzia kryptograficzne | - omawia narzędzia do szyfrowania przechowywanych danych; - omawia narzędzia do szyfrowania przesyłanych danych. |
Zestaw 3. Zarządzanie uprawnieniami dostępu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Omawia procesy zarządzania uprawnieniami dostępu | - opisuje pojęcia: identyfikacja, uwierzytelnienie, autoryzacja i rozliczalność; - porównuje modele kontroli dostępu do zasobów informacyjnych; - omawia metody uwierzytelniania i autoryzacji użytkowników do zasobów informacyjnych, w tym uwierzytelnianie jedno- i wieloskładnikowe; - omawia metodę jednokrotnego uwierzytelniania do systemów informatycznych. |
02. Omawia narzędzia wspomagające kontrolę dostępu | - porównuje narzędzia wspomagające kontrolę dostępu (hasła, techniki biometryczne i behawioralne, tokeny, karty kryptograficzne); - omawia narzędzia monitorujące pracę użytkowników uprzywilejowanych. |
Zestaw 4. Bezpieczeństwo sieci | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia pojęcia związane z budową i zasadą działania sieci komputerowych | - rozróżnia zasady działania sieci LAN, MAN, WAN, WLAN, VPN; - opisuje zasady działania urządzeń sieciowych; - charakteryzuje współczesne rozwiązania bezpieczeństwa sieciowego, w tym: zapory sieciowe (ang. Firewall), zapory aplikacyjne (ang. Web Application Firewall), IDS/IPS, UTM, DLP (Data Leakage Protection), SIEM (Security Information and Event Management), DAM (Database Activity Monitoring), PAM (Identity Access Management), EPP/EDR, IdM, SA (Security Analytics), MDM (Mobile Device Management). |
Omawia protokoły i standardy bezpieczeństwa Internetu | - charakteryzuje warstwy modelu ISO OSI RM; - omawia zasady działania i bezpieczeństwo protokołów IPv4, IPv6; - wymienia i opisuje protokoły i standardy dotyczące bezpieczeństwa internetowego, w tym: MIME, S/MIME, DKIM, SSL/TLS, HTTPS, Kerberos, X.509, SNMP, DNSSEC; - opisuje zasady działania i bezpieczeństwa sieci bezprzewodowych. |
Zestaw 5. Bezpieczeństwo systemów operacyjnych, baz danych i rozwiązań chmurowych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Omawia bezpieczeństwo systemów operacyjnych | - opisuje model bezpieczeństwa systemu Linuks/Unix; - opisuje model bezpieczeństwa systemu Windows; - wymienia luki w zabezpieczeniach systemów operacyjnych i aplikacji systemowych; - charakteryzuje pojęcia wirtualizacji i bezpieczeństwa infrastruktury zwirtualizowanej. |
02. Omawia pojęcia związane z bazami danych | - omawia systemy zarządzania bazami danych; - różnicuje systemy zarządzania bazami danych; - charakteryzuje składniki baz danych; - opisuje techniki, drogi i typy ataków na bazy danych. |
03. Omawia bezpieczeństwo rozwiązań chmurowych | - zestawia i opisuje modele usług chmurowych (IaaS, PaaS, SaaS); - charakteryzuje rolę wirtualizacji w rozwiązaniach chmurowych; - charakteryzuje modele realizacyjne rozwiązań chmurowych; - charakteryzuje koncepcje i podejścia do bezpieczeństwa chmur; - opisuje pojęcie Internetu Rzeczy (ang. Internet of Things, IoT). |
Zestaw 6. Bezpieczeństwo oprogramowania | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Opisuje modele cyklu życia oprogramowania | - charakteryzuje czynności związane z tworzeniem oprogramowania, w tym: wymagań i specyfikacji, projektowania, implementacji, testowania i weryfikacji, konserwacji (pielęgnacji) i ich elementów składowych; - omawia modele cyklu życia oprogramowania, w tym praktyczne zasady monitorowania podatności oraz typowe błędy oprogramowania. |
02. Opisuje bezpieczeństwo aplikacji dostępowych | - omawia zagrożenia dla bezpieczeństwa aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych; - charakteryzuje techniki ataków na aplikacje desktopowe, webowe i mobilne; - klasyfikuje techniki ataków; - opisuje sposoby zabezpieczania aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. |
Zestaw 7. Testowanie bezpieczeństwa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Opisuje zasady przeprowadzania audytów bezpieczeństwa i monitorowania podatności | - omawia etapy analizy zabezpieczeń systemu teleinformatycznego oraz testów kontrolnych, podczas których sprawdzana jest poprawność instalacji oraz konfiguracji systemu; - opisuje zagrożenia dla systemów teleinformatycznych, w tym: ataki sieciowe, zagrożenia transmisji danych, zagrożenia aplikacyjne, zagrożenia komunikacyjne, awarie techniczne, ludzkie błędy, zagrożenia fizyczne, zagrożenia kryptograficzne, przecieki poufnych informacji, ulot elektromagnetyczny; - charakteryzuje metodyki audytu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych; - omawia narzędzia i metody wykrywania podatności w systemach teleinformatycznych. |
Omawia testy penetracyjne | - charakteryzuje rodzaje testów penetracyjnych: test penetracyjny z minimalną wiedzą (black box), test penetracyjny z pełną wiedzą (white box lub crystal box), testy penetracyjne grey box będące kompromisem pomiędzy black box i white box, zawierające elementy obu podejść; - opisuje metodyki testów penetracyjnych, w tym: OSSTMM (Open Source Security Testing Methodology Manual), NIST SP 800-42, NIST SP 800-115, ISAAF, P-PEN; - omawia narzędzia stosowane w realizacji testów penetracyjnych. |
Zestaw 8. Bezpieczeństwo środowiskowe, techniczne i związane z działalnością człowieka | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Charakteryzuje zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej | - charakteryzuje zagrożenia środowiskowe; - charakteryzuje zagrożenia techniczne; - charakteryzuje zagrożenia związane z działalnością człowieka. |
02. Charakteryzuje zabezpieczenia dotyczące infrastruktury teleinformatycznej | - omawia techniki zapobiegania zagrożeniom środowiskowym, technicznym i związanym z działalnością człowieka; - opisuje metody odtwarzania po naruszeniach bezpieczeństwa środowiskowego, technicznego i związanych z działalnością człowieka; - omawia i wybiera metody pozwalające na uzyskanie wysokiego poziomu niezawodności urządzeń i systemów, w tym: rozwiązania redundancyjne, zasilanie awaryjne. |
Zestaw 9. Elementy zarządzania cyberbezpieczeństwem | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Omawia standardy i organizacje standaryzacyjne w obszarze bezpieczeństwa informacji oraz zarządzania usługami IT | - charakteryzuje standardy z obszaru bezpieczeństwa informacji opracowane przez organizacje standaryzacyjne, takie jak NIST, ITU-T, ISO, IEEE, ISACA; - omawia wymagania dotyczące ustanowienia, wdrożenia, utrzymania i ciągłego doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w odniesieniu do organizacji według rodziny norm ISO/IEC 27000; - identyfikuje i opisuje zbiór najlepszych praktyk zarządzania usługami IT w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa zgodnie z kodeksem postępowania dla działów informatyki określanym jako ITIL (ang. Information Technology Infrastructure Library); - omawia standard COBIT (ang. Control Objectives for Information and related Technology) opracowany przez ISACA oraz IT Governance Institute stanowiący zbiór dobrych praktyk z zakresu IT Governance. |
02. Zarządzanie ryzykiem | - omawia standardy opisujące procesy oceny ryzyka bezpieczeństwa informatycznego, w tym: ISO 13335, ISO 27005, ISO 31000, NIST SP 800-30; - charakteryzuje inne metodyki szacowania ryzyka, w tym: EBIOS, MAGERIT, CRAMM, MEHARI, MIGRA, OCTAVE; - wymienia etapy procesu zarządzania ryzykiem. |
03 Charakteryzuje regulacje formalno-prawne i standardy związane z zarządzaniem ciągłością działania | - omawia zawarte w krajowych aktach prawnych zapisy dotyczące wymagań w zakresie zapewnienia ciągłości działania; - charakteryzuje normy ISO 22301 oraz ISO 22313; - uzasadnia potrzebę ustanawiania strategii zarządzania i polityki ciągłości działania w organizacji. |
04. Zarządzanie incydentami bezpieczeństwa | - opisuje standardy oraz regulacje formalno-prawne związane z zarządzaniem incydentami; - wymienia zasady klasyfikacji i kwalifikacji zdarzeń jako incydentów bezpieczeństwa; - omawia zasady nadawania priorytetów obsługi zdarzeń i minimalizacji strat związanych z nieprawidłową obsługą incydentów bezpieczeństwa informacji; - charakteryzuje zasady działania zespołów reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego (CERT, CSiRT). |
Zestaw 10. Informatyka śledcza | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Charakteryzuje zagadnienia dotyczące norm, standardów i dobrych praktyk informatyki śledczej | - wymienia przykłady najlepszych praktyk informatyki śledczej, w tym SWGDE (ang. The Scientific Working Group on Digital Evidence), SWGIT (ang. The Scientific Working Group on Imaging Technology); - opisuje standardy ANSI (ang. American National Standards Institute), NIST (ang. National Institute of Standard and Technology) oraz normy międzynarodowe ISO/IEC z rodziny norm ISO/IEC 27000 w obszarze informatyki śledczej. |
02. Charakteryzuje zasady zabezpieczania i metody analizy dowodów elektronicznych | - charakteryzuje sposoby prawidłowego zabezpieczania materiału dowodowego na potrzeby dochodzenia wewnętrznego, jak również na potrzeby procesowe; - omawia zasady postępowania z cyfrowymi śladami dowodowymi; - wymienia metody analizy zawartości komputerów i urządzeń mobilnych za pomocą specjalistycznych narzędzi oraz oprogramowania dedykowanego do prowadzenia analiz; - opisuje prawa i obowiązki podmiotów w zakresie realizacji czynności procesowych prowadzonych w ramach postępowań przygotowawczych przez służby bezpieczeństwa i porządku publicznego. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji. 1.1. Metody. Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie: test teoretyczny (pisemny) lub analizę dowodów i deklaracji opcjonalnie uzupełnioną wywiadem swobodnym. 1.2. Zasoby kadrowe. Komisja walidacyjna musi składać się z co najmniej dwóch członków, w tym przewodniczącego. Przewodniczący komisji musi spełniać następujące warunki: - posiada kwalifikację pełną z 7 poziomem PRK (dyplom ukończenia studiów II stopnia); - legitymuje się co najmniej 3-letnim doświadczeniem w przeprowadzaniu egzaminów, osiągniętym w okresie ostatnich 6 lat, - legitymuje się co najmniej jednym ważnym certyfikatem CISA, CISM, CRISC, CGEIT, CISSP, wymienionym między innymi w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z dnia 12 października 2018 r. w sprawie wykazu certyfikatów uprawniających do przeprowadzenia audytu (Dz. U. poz. 1999). Drugi członek komisji walidacyjnej musi spełniać następujące warunki: - posiada kwalifikację pełną z 6 PRK (dyplom ukończenia studiów I stopnia); - legitymuje się co najmniej rocznym doświadczeniem w przeprowadzaniu egzaminów w obszarze technologii cyfrowej, osiągniętym w okresie ostatnich 3 lat. Ponadto co najmniej jeden z członków komisji musi posiadać udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze cyberbezpieczeństwa. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. Test teoretyczny przeprowadzany jest w ośrodku egzaminacyjnym za pomocą zautomatyzowanego systemu elektronicznego (system rejestracji kandydatów i obsługi egzaminów). Wykorzystanie innych narzędzi/aplikacji pomocniczych, w tym urządzeń mobilnych oraz dostępu do sieci Internet, jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, w której jest to wymagane specyfiką zadań testowych. Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - salę z wyposażeniem multimedialnym i możliwością rejestracji audio-wideo przebiegu walidacji oraz stanowiska egzaminacyjne umożliwiające samodzielną pracę każdej osobie przystępującej do walidacji, np. boksy biurowe zapewniające przeprowadzenie testów z zachowaniem bezpieczeństwa i poufności procesu walidacyjnego; - centralnie zarządzaną platformę informatyczną do przeprowadzania testów i przechowywania wyników (system rejestracji kandydatów i obsługi egzaminów) spełniającą wymagania określone w przepisach RODO; - sprzęt komputerowy oraz dostęp do systemu obsługi testów i egzaminów indywidualnie dla każdego uczestnika; - nadzór osobowy w charakterze obserwatora/obserwatorów w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu egzaminu (w tym przeciwdziałania nieuczciwym praktykom). Warunki dodatkowe: - instytucja certyfikująca nie może kształcić oraz prowadzić szkoleń, kursów itp. z zakresu wiedzy ujętej w przedmiotowej kwalifikacji; - walidacja prowadzona jest zgodnie z procedurami instytucji certyfikującej we własnym zakresie lub w akredytowanych laboratoriach przez certyfikowanych egzaminatorów; - każdy asesor walidacyjny oraz obserwator zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o braku okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z czynności egzaminacyjnych (np. konflikt interesów). 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie doradcy walidacyjnego. Doradca walidacyjny musi spełnić następujące warunki: - zgodność z profilem kompetencyjnym doradcy walidacyjnego określonym w podręczniku "WALIDACJA - nowe możliwości zdobywania kwalifikacji" opracowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2016 (link: http://www.kwalifikacje.gov.pl/download/Publikacje/Walidacja_nowe_mozliwosci_zdobywania_kwalifikacji_z_wkladka.pdf); - min. 5 lat doświadczenia zawodowego w branży teleinformatycznej. Dokumentacja dowodowa z przeprowadzonej walidacji przechowywana jest przez minimum 5 lat. Ponadto instytucja certyfikująca jest zobowiązana do bezterminowego prowadzenia rejestru wydanych certyfikatów. Certyfikaty muszą być niepowtarzalne (w rozumieniu druku ścisłego zarachowania), posiadać cechy umożliwiające jednoznaczną identyfikację instytucji certyfikującej oraz jedno z wybranych zabezpieczeń - optyczne (np. hologram, kinegram) lub inne. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
- kwalifikacja pełna z 6 poziomem PRK; - udokumentowane 3-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze cyberbezpieczeństwa w ciągu ostatnich 6 lat; - oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |