Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-01-28 do 2022-01-01
Wersja archiwalna od 2021-01-28 do 2022-01-01
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 131
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 września 2016 r.
w sprawie Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów
z dnia 30 września 2016 r. (M.P. z 2016 r., poz. 946)
t.j. z dnia 15 kwietnia 2019 r. (M.P. z 2019 r., poz. 349)
t.j. z dnia 28 stycznia 2021 r. (M.P. z 2021 r., poz. 117)
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178) zarządza się, co następuje:
§ 1. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, zwany dalej „Komitetem”, jest organem pomocniczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§ 2. 1. Zadaniem Komitetu jest inicjowanie, przygotowywanie i uzgadnianie rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju.
1a. Zadaniem Komitetu jest w szczególności:
1) rozpatrywanie spraw istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;
2) inicjowanie i koordynowanie spraw istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;
3) przedstawianie rekomendacji w zakresie rozwiązań w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju, zleconych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu;
4) zlecanie członkom Komitetu oraz jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym przez członka Komitetu zadań w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju wskazanych przez Przewodniczącego Komitetu lub zgłoszonych przez członków Komitetu i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu oraz monitorowanie przebiegu realizacji tych zadań;
5) rozstrzyganie wybranych, zgłoszonych przez członków Komitetu lub członków Rady Ministrów i zaakceptowanych przez Przewodniczącego Komitetu, rozbieżności w sprawach istotnych dla gospodarki lub rozwoju kraju.
2. Komitet rozpatruje w szczególności projekty dokumentów rządowych:
1) o istotnym wpływie na:
a) zdolności rozwojowe gospodarki,
b) zrównoważony rozwój, klimat i bezpieczeństwo energetyczne,
c) rynek pracy i sytuację demograficzną,
d) gospodarowanie finansami publicznymi i majątkiem Skarbu Państwa,
e) jakość otoczenia regulacyjnego przedsiębiorców i obywateli;
2) o przewidywanych skutkach finansowych w wysokości przekraczającej 500 mln zł rocznie.
§ 7. 1. W skład Komitetu wchodzą:
1) Przewodniczący Komitetu – Prezes Rady Ministrów;
2) Wiceprzewodniczący Komitetu – Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów;
3) członkowie:
a) Wiceprezes Rady Ministrów – Minister Aktywów Państwowych,
b) Wiceprezes Rady Ministrów – Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu,
c) Wiceprezes Rady Ministrów – Minister Rozwoju, Pracy i Technologii,
d) Minister Cyfryzacji,
e) Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej,
f) Minister Infrastruktury,
g) Minister Klimatu i Środowiska,
h) Minister Rodziny i Polityki Społecznej,
i) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
j) Minister do Spraw Unii Europejskiej,
k) Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
1a. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komitetu jego kompetencje przysługują Wiceprzewodniczącemu Komitetu.
1b. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na posiedzeniu Komitetu członka Komitetu w rozpatrywaniu spraw przez Komitet bierze udział wskazany przez tego członka Komitetu sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym nieobecnego członka Komitetu.
2. W przypadku rozpatrywania na posiedzeniu Komitetu spraw należących do zakresu kompetencji członków Rady Ministrów niewchodzących w skład Komitetu, Przewodniczący Komitetu zaprasza ich do uczestnictwa w posiedzeniu na prawach członka Komitetu.
3. Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, również inne osoby i podmioty niż określone w ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2.
4. Sekretarzem Komitetu jest powoływany i odwoływany przez Przewodniczącego Komitetu dyrektor lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§ 8. 1. Komitet odbywa posiedzenia w terminach wskazanych przez Przewodniczącego Komitetu.
2. (uchylony).
§ 8a. 1. Organ wnioskujący informuje Komitet, za pośrednictwem Sekretarza Komitetu, o potrzebie rozpatrzenia projektu dokumentu rządowego, przekazując informację m.in. o:
1) udostępnieniu projektu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny;
2) wpływie projektu na obszary wskazane w § 2 ust. 2 pkt 1;
3) przewidywanych skutkach finansowych projektu w wysokości przekraczającej 500 mln zł rocznie;
4) innych okolicznościach uzasadniających konieczność rozpatrzenia projektu przez Komitet, w tym o rozbieżności stanowisk ujętych w protokole rozbieżności.
2. Przewodniczący Komitetu podejmuje decyzję o rozpatrzeniu przez Komitet projektu dokumentu rządowego, o którym mowa w ust. 1.
§ 9. 1. Sekretarz Komitetu opracowuje projekt porządku obrad Komitetu oraz wprowadza w nim zmiany na podstawie informacji uzyskanych od organów wnioskujących oraz Przewodniczącego Komitetu.
2. Projekt porządku obrad Sekretarz Komitetu doręcza osobom uczestniczącym w posiedzeniu Komitetu przed dniem posiedzenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
3. Porządek obrad Komitetu może zostać zmieniony lub uzupełniony przez Przewodniczącego Komitetu z inicjatywy własnej lub na umotywowany wniosek osoby, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b lub ust. 2.
§ 11. W posiedzeniach Komitetu stale lub doraźnie uczestniczą, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć, osoby zaproszone przez Sekretarza Komitetu, jeżeli uzna on ich udział w posiedzeniu za niezbędny do wykonywania powierzonych im zadań służbowych albo do obsługi prac Komitetu.
§ 12. 1. Posiedzenia Komitetu odbywają się przy obecności większości osób wchodzących w jego skład.
2. Rozstrzygnięcia Komitetu zapadają w drodze uzgodnienia.
3. W przypadku gdy uzgodnienie nie jest możliwe, rozstrzyga zdanie Przewodniczącego Komitetu.
4. Osoby, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2, mogą zgłosić na posiedzeniu Komitetu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu.
5. Sekretarz Komitetu przekazuje osobom, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3, ust. 1b oraz ust. 2, Sekretarzowi Rady Ministrów i Sekretarzowi Stałego Komitetu Rady Ministrów przyjęte przez Komitet rozstrzygnięcia.
§ 12a. 1. Przewodniczący Komitetu może zarządzić odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zawiadamiając o tym członków Komitetu oraz osoby i podmioty, o których mowa w § 7 ust. 1b, 2 i 3.
2. Odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej obejmuje w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą się wypowiadać w toku posiedzenia,
3) możliwość prowadzenia głosowań dotyczących rozstrzygnięć Komitetu
– z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do posiedzeń, których zakres tematyczny może dotyczyć informacji niejawnych w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 14. Przewodniczący Komitetu albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Komitetu może, na wniosek organu wnioskującego albo z inicjatywy własnej, zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
§ 15. 1. Komitet może określać sposoby i terminy wykonania prac mających na celu przygotowanie projektu dokumentu rządowego przewidywanego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów oraz wskazywać organy odpowiedzialne za ich wykonanie.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują również Przewodniczącemu Komitetu, jeżeli Komitet ten nie określił sposobu i terminu wykonania odpowiednich prac lub organów odpowiedzialnych za ich wykonanie.
§ 15a. Organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub jednostki przez nie nadzorowane, na wniosek Przewodniczącego Komitetu, udzielają Komitetowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i udostępniają dokumenty.
§ 16. Przewodniczący Komitetu może powoływać zespoły robocze oraz zespoły doradczo-eksperckie, w celu realizacji zadań określonych przez Komitet albo Przewodniczącego Komitetu.
§ 17. Komitet albo jego Przewodniczący może powoływać rzeczoznawców lub ekspertów do opracowania analiz, prognoz, ekspertyz, opinii lub koncepcji i projektów rozwiązań programowych.
§ 19. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym zarządzeniu, do rozpatrywania projektu dokumentu rządowego przez Komitet stosuje się przepisy uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.).
§ 20. Obsługę techniczno-organizacyjną Komitetu oraz środki związane z jego działalnością zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§ 21. Traci moc zarządzenie nr 24 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 marca 2016 r. w sprawie Komitetu Rozwoju (M.P. poz. 220, 250 i 892).
§ 22. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.