Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2020 poz. 1174
Wersja aktualna od 2020-12-11
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2020 poz. 1174
Wersja aktualna od 2020-12-11
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)

z dnia 27 listopada 2020 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Rozpoznawanie potencjału rozwojowego ucznia i prowadzenie rozmów z uczniem z wykorzystaniem metod coachingowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Rozpoznawanie potencjału rozwojowego ucznia i prowadzenie rozmów z uczniem z wykorzystaniem metod coachingowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek

1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 27 listopada 2020 r. (poz. 1174)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ROZPOZNAWANIE POTENCJAŁU ROZWOJOWEGO UCZNIA I PROWADZENIE ROZMÓW Z UCZNIEM Z WYKORZYSTANIEM METOD COACHINGOWYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Rozpoznawanie potencjału rozwojowego ucznia i prowadzenie rozmów z uczniem z wykorzystaniem metod coachingowych

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Rozpoznawanie potencjału rozwojowego ucznia i prowadzenie rozmów z uczniem z wykorzystaniem metod coachingowych" posługuje się pogłębioną wiedzą dotyczącą złożoności zjawiska zmiany rozwojowej, identyfikuje czynniki budujące potencjał ucznia oraz bariery utrudniające wykorzystanie i rozwój posiadanego potencjału. Wykorzystuje różnorodne metody pracy z uczniem, które pozwalają stymulować zmiany rozwojowe. W swoje działania aktywnie włącza ucznia, motywując go do brania odpowiedzialności za proces zmiany. Samodzielnie rozpoznaje potencjał rozwojowy ucznia, jego potrzeby rozwojowe oraz planuje formy wsparcia stosowane podczas rozmów coachingowych z uczniem. Swoje działania kieruje przede wszystkim do ucznia:

- którego potencjał nie jest wykorzystywany ze względu na brak stymulacji,

- którego negatywna postawa wobec nauki skutkuje spadkiem wyników oraz

- który ma problemy z przyswojeniem wiedzy, u którego trudności w nauce prowadzą do obniżenia poczucia własnej wartości.

W swojej pracy bierze pod uwagę potrzeby i dobro ucznia. Współpracuje z innymi osobami (nauczycielami, pedagogami, psychologami, rodzicami dziecka) mającymi wpływ na rozwój potencjału ucznia i osiąganie celów rozwojowych.

Zestaw 1. Rozpoznawanie potencjału rozwojowego ucznia

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Posługuje się wiedzą dotyczącą rozpoznawania potencjału rozwojowego ucznia

- omawia pojęcie: potencjał rozwojowy ucznia;

- identyfikuje czynniki niszy rozwojowej i klasyfikuje je w zasoby i bariery;

- omawia pojęcia: wiedza i postawa w kontekście rozpoznawania potencjału rozwojowego ucznia;

- omawia pojęcie: wskaźnik behawioralny i formułuje wskaźniki behawioralne różnych procesów rozwojowych;

- identyfikuje wskaźniki wysokiego, średniego i niskiego potencjału ucznia w specyficznych sytuacjach;

- charakteryzuje 4 grupy potencjału ucznia;

- przedstawia cel rozpoznania potencjału rozwojowego ucznia dla procesu rozwojowego;

- uzasadnia znaczenie rozpoznania dla wyboru działań podejmowanych w procesie rozwojowym.

Formułuje rozpoznanie potencjału rozwojowego ucznia

- zbiera dane o uczniu dotyczące jego wiedzy i postawy (dokumenty i dane z innych źródeł, informacje od nauczycieli, wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego itp.);

- omawia zbiór potencjalnych zasobów i ograniczeń w potencjale ucznia;

- w oparciu o zebrane informacje, klasyfikuje typ potencjału ucznia w macierzy: wiedza i postawa;

- podaje przykłady pytań do wywiadu strukturalizowanego, prowadzonego z uczniem w celu poznania percepcji przez ucznia własnego potencjału;

- wyraża akceptację dla percepcji własnego potencjału przez ucznia;

- omawia z uczniem jego zasoby i ograniczenia;

- integruje informacje zebrane o uczniu przed wywiadem i podczas jego przeprowadzenia oraz dokonuje weryfikacji wstępnego rozpoznania potencjału rozwojowego w rozmowie z uczniem;

- konfrontuje percepcję potencjału rozwojowego ucznia z rozpoznaniem opracowanym w oparciu o obiektywne dane (np. dokumenty i dane z innych źródeł, informacje od nauczycieli, wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego itp.);

- formułuje końcowe rozpoznanie potencjału rozwojowego wspólnie z uczniem.

Zestaw 2. Prowadzenie rozmów coachingowych

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Posługuje się wiedzą dotyczącą coachingu

- przedstawia podstawowe założenia coachingu zgodne ze standardami International Coach Federation (https://icf.org.pl/);

- wyjaśnia istotę coachingu adekwatnie do potrzeb odbiorcy, np. rodzica, ucznia;

- omawia różne modele rozmów coachingowych;

- wskazuje zastosowanie różnych modeli rozmów coachingowych;

- wyjaśnia znaczenie poszczególnych kroków w modelach rozmów coachingowych;

- omawia trudności wynikające z pominięcia poszczególnych kroków w modelach rozmów coachingowych;

- różnicuje modele strukturalne i procesowe oraz wskazuje ich zastosowanie;

- omawia etapy zmiany rozwojowej;

- identyfikuje zachowania charakterystyczne dla danego etapu zmiany rozwojowej;

- omawia zjawisko oporu w coachingu;

- charakteryzuje zachowania będące przejawem oporu w coachingu;

- omawia sposoby radzenia sobie z oporem w coachingu;

- identyfikuje dylematy etyczne w procesie coachingu z uczniem;

- wskazuje przykłady zachowań nieetycznych w procesie coachingu.

Prowadzi rozmowę coachingową z uczniem

- zawiera kontrakt coachingowy z uczniem

- ustala zasady pracy, w celu określenia ram relacji, budowania poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności ucznia za proces zmiany rozwojowej;

- angażuje ucznia w proces formułowania celów rozwojowych;

- zadaje pytania pomagające uczniowi sformułować behawioralne wskaźniki zmiany;

- stosuje aktywne słuchanie (parafrazuje, podąża za rozmówcą, wyjaśnia, konkretyzuje);

- ustala z uczniem wskaźniki realizacji celu;

- dobiera model rozmowy coachingowej adekwatny do celów ucznia, jego potencjału i kontekstu sytuacji;

- prowadzi rozmowę zgodnie z założeniami wybranego modelu;

- obserwuje przebieg rozmowy i elastycznie dobiera metody pracy coachingowej do potrzeb ucznia;

- zadaje pytania uświadamiające uczniowi jego potencjał;

- w bezpieczny sposób konfrontuje ucznia z rozpoznanymi barierami;

- ustala z uczniem plan działania;

- formułuje zadania coachingowe dla ucznia, wspierające ucznia w procesie wdrażania planu działania;

- identyfikuje przejawy oporu w procesie coachingowym;

- prezentuje transparentność w relacji, czyli nazywa pojawiające się emocje własne i dzieli się swoimi obserwacjami dotyczącymi reakcji ucznia, włącza do rozmowy komunikaty z poziomu metakomunikacji, wyraża jasno intencje i cele stosowanych interwencji;

- wraca do celu rozmowy w przypadku poruszania wątków ubocznych przez ucznia;

- docenia ucznia - otwarcie wyraża uznanie dla działań ucznia zbliżających go do osiągania celów rozwojowych;

- udziela informacji zwrotnej i pyta o informację zwrotną;

- podsumowuje ustalenia z uczniem i osiągnięte rezultaty.

Zestaw 3. Dokumentowanie procesu coachingowego

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Posługuje się wiedzą dotyczącą dokumentowania procesu coachingowego

- przedstawia znaczenie i wagę procesu dokumentowania pracy z uczniem;

- omawia strukturę raportu i przedstawia znaczenie poszczególnych elementów raportu;

- omawia korzyści z dokumentowania procesu i przedstawia zagrożenia wynikające z braku dokumentacji;

- odróżnia sformułowania konstruktywne od destruktywnych w języku raportu;

- omawia zasady archiwizowania dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przygotowuje raport z procesu coachingowego prowadzonego z uczniem

- dokonuje syntezy danych zgromadzonych w procesie rozpoznania potencjału rozwojowego ucznia;

- opisuje przebieg poszczególnych spotkań z uczniem (dokumentuje ustalenia z uczniem, wykorzystane metody pracy, realizacje zobowiązań, postępy i pojawiające się trudności oraz inne istotne obszary pracy z uczniem, np. włączenie podmiotów - rodziców, pedagoga, innego nauczyciela - w proces rozwijający potencjał ucznia);

- w podsumowaniu procesu formułuje wskazówki dalszych działań rozwijających potencjał ucznia.

Wykorzystuje raport z procesu do wzmocnienia motywacji ucznia do zmiany i zbudowania poczucia własnej wartości ucznia

- prezentuje wybrane elementy raportu uczniowi;

- prezentuje wybrane elementy raportu rodzicom i innym osobom mającym wpływ na rozwój potencjału ucznia;

- zbiera informacje zwrotne od ucznia dotyczące jego myśli i uczuć związanych z osiągniętymi rezultatami;

- docenia osiągnięcia ucznia - wyraża pochwały;

- udziela pozytywnej informacji zwrotnej, podkreślającej zasoby i możliwości ucznia w celu budowania poczucia własnej wartości ucznia.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. W weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie następujące metody: test teoretyczny, analiza dowodów i deklaracji (próbek pracy), prezentacja multimedialna, wywiad swobodny - rozmowa z członkami komisji walidacyjnej.

1. Test teoretyczny - weryfikacja następujących efektów uczenia się: "Posługuje się wiedzą dotyczącą rozpoznawania potencjału rozwojowego ucznia" (zestaw 1 określony w pkt 5), "Posługuje się wiedzą dotyczącą coachingu" (zestaw 2 określony w pkt 5), "Posługuje się wiedzą dotyczącą dokumentowania procesu coachingowego" (zestaw 3 określony w pkt 5).

2. Analiza dowodów i deklaracji (próbek pracy)

Pisemny raport zawierający:

- rozpoznanie trzech uczniów (część diagnostyczna). Muszą być to uczniowie reprezentujący różne typy potencjału w macierzy: wiedza i postawa, tj. (1) uczeń z wysokim potencjałem i wysokimi wynikami; (2) uczeń z wysokim potencjałem i niskimi wynikami; (3) uczeń z niskim potencjałem i niskimi wynikami. Weryfikacja efektów uczenia się: "Formułuje rozpoznanie potencjału rozwojowego ucznia" (zestaw 1 określony w pkt 5);

- opis przebiegu procesu coachingowego dwóch uczniów, których przypadki zostały opisane w części diagnostycznej. Weryfikacja efektów uczenia się "Przygotowuje raport z procesu coachingowego prowadzonego z uczniem" oraz "Wykorzystuje raport z procesu do wzmocnienia motywacji ucznia do zmiany i zbudowania poczucia własnej wartości ucznia" (zestaw 3 określony w pkt 5);

Nagrania:

- nagranie audio-wideo rozmowy z jednym uczniem, której celem było zweryfikowanie rozpoznania wstępnego. Nagranie musi być przeprowadzone z uczniem, którego rozpoznanie zostało przedstawione w postaci pisemnego raportu, o którym mowa powyżej. Rozmowa powinna trwać nie dłużej niż 45 minut. Weryfikacja efektów uczenia się "Formułuje rozpoznanie potencjału rozwojowego ucznia" (zestaw 1 określony w pkt 5);

- nagranie audio-wideo rozmowy coachingowej z uczniem. Rozmowa powinna trwać nie dłużej niż 45 minut. Weryfikacja efektów uczenia się "Prowadzi rozmowę coachingową z uczniem"(zestaw 2 określony w pkt 5).

3. Prezentacja multimedialna: prezentacja wybranego przez kandydata fragmentu nagrania z rozmowy coachingowej z uczniem (do 10 minut rozmowy) oraz jego omówienie i uzasadnienie zastosowanych oddziaływań. Weryfikacja efektów uczenia się "Prowadzi rozmowę coachingową z uczniem" (zestaw 2 określony w pkt 5);

4. Rozmowa z komisją walidacyjną - wywiad swobodny. Weryfikacja efektów uczenia się z zestawów 1-3 określonych w pkt 5.

1.2. Zasoby kadrowe

Proces walidacji odbywa się przed komisją walidacyjną, składającą się z 3 członków. Członkami komisji są:

a) przewodniczący komisji walidacyjnej - osoba z wykształceniem minimum wyższym magisterskim i minimum 10-letnim praktycznym doświadczeniem w pracy z dziećmi lub młodzieżą, w ostatnich 20 latach (np. nauczyciel przedmiotów lub zajęć, wychowawca klasy, pedagog, psycholog, opiekun świetlicy środowiskowej),

b) członek komisji walidacyjnej - osoba z co najmniej stopniem naukowym doktora (w dyscyplinie: psychologia, pedagogika), z udokumentowanym doświadczeniem coachingowym na poziomie wymagań certyfikatu PCC (Proffesional Certified Coach) według ICF (International Coach Federation) w obszarze odbytego szkolenia własnego i godzin praktyki coachingowej (https://icf.org.pl),

c) członek komisji walidacyjnej - osoba z wykształceniem minimum wyższym magisterskim i minimum 5-letnim praktycznym doświadczeniem w pracy z dziećmi lub młodzieżą (np. nauczyciel przedmiotów lub zajęć, wychowawca klasy, pedagog, psycholog, opiekun świetlicy środowiskowej).

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne

Instytucja certyfikująca, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226), zwana dalej "instytucją certyfikującą", musi zapewnić salę z dostępem do komputera, projektora/rzutnika oraz ekranu (do przeprowadzenia prezentacji multimedialnej). Walidacja może być w całości lub w części prowadzona zdalnie (online), pod warunkiem stosowania przez instytucję certyfikującą narzędzi online zapewniających wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się. Narzędzia i metody stosowane w walidacji zdalnej powinny w szczególności umożliwiać identyfikację osoby przystępującej do walidacji, samodzielność pracy tej osoby i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Instytucja certyfikująca musi zapewnić kandydatom dostęp do doradcy walidacyjnego. Osoba pełniąca funkcję doradcy walidacyjnego powinna posługiwać się wiedzą dotyczącą: (1) wspierania rozwoju uczniów (w tym między innymi metodą rozmów coachingowych), (2) metod walidacji dla kwalifikacji "Rozpoznawanie potencjału rozwojowego ucznia i prowadzenie rozmów z uczniem z wykorzystaniem metod coachingowych", (3) systemu kwalifikacji zawodowych w Polsce, (4) organizacji i funkcjonowania systemu edukacji w Polsce.

7. Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji

Kwalifikacja pełna z poziomem 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00