Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-12-07
Wersja aktualna od 2020-12-07
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 16 listopada 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Cyfryzacji: wz. M. Zagórski
|
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Cyfryzacji
z dnia 16 listopada 2020 r. (poz. 1121)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "AUDYTOWANIE DOKUMENTÓW CYFROWYCH W OPARCIU O STANDARD WCAG (WEB CONTENT ACCESSIBILITY GUIDELINES)" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Okres ważności dokumentu: 5 lat. W sytuacji przedłużania ważności certyfikatu stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji połączoną z rozmową z komisją. Przedłużenie ważności certyfikatu wymaga przedstawienia dowodów na samodzielne przeprowadzenie audytu minimum 10 dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG w ciągu 5 lat od czasu uzyskania certyfikatu. Przeprowadzana jest również rozmowa z komisją walidacyjną dotycząca przedstawionych dowodów. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację w zakresie "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" samodzielnie posługuje się automatycznymi walidatorami dostępności dokumentów cyfrowych i programami asystującymi oraz przeprowadza proces audytowania dokumentów cyfrowych. Wykorzystuje znajomość standardu WCAG, weryfikując dostępność dokumentów wygenerowanych z programów źródłowych i dokumentów PDF. W badaniu dokumentów stosuje zasady i przepisy w zakresie dostępności. Na tej podstawie sporządza raport końcowy, w którym zawarte są m.in. rozwiązania dotyczące usuwania problemów z dostępnością cyfrową. Przetwarza informacje. Realizuje zadania na samodzielnym stanowisku, w tym układa plan audytu dokumentu cyfrowego i przygotowuje raport końcowy. Osoba sprawdzająca dokumenty przekazuje innym osobom z zespołu lub instytucji (w której pełni swoją funkcję) zalecenia dotyczące koniecznych zmian w opracowywanych dokumentach. Wykazuje się umiejętnością analizy potrzeb i oczekiwań osób, do których kierowane są dokumenty cyfrowe. |
Zestaw 1. Omawianie zagadnień związanych ze standardem WCAG oraz przepisami i dobrymi praktykami w obszarze audytowania dokumentów cyfrowych |
| |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
|
01. Omawia specyfikę dostępności dokumentów cyfrowych | - charakteryzuje potrzeby użytkowników w zakresie dostępności cyfrowej (m.in. osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, intelektualną oraz osób starszych), - wymienia narzędzia wspierające dostęp użytkowników o indywidualnych potrzebach do dokumentów cyfrowych, - wymienia i definiuje różne formy dostępności treści (m.in. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp), - omawia skutki błędów z dostępem do dokumentu wśród osób z niepełnosprawnościami. |
|
02. Omawia standard dostępności WCAG | - przytacza kryteria sukcesu standardu WCAG w zakresie percepcji, funkcjonalności, zrozumiałości i rzetelności, - wskazuje kryteria sukcesu WCAG odnoszące się do dokumentów cyfrowych. | |
03. Omawia przepisy w zakresie dostępności dokumentów cyfrowych | - wymienia przepisy w zakresie dostępnych dokumentów cyfrowych uwzględniających specyfikę instytucji, w której prowadzony jest audyt, - wskazuje dobre praktyki i zalecenia dla poszczególnych rynków objętych regulacjami związanymi z obowiązkiem zapewnienia dostępności dokumentów cyfrowych. |
Zestaw 2. Rozróżnianie edytorów tekstu i programów DTP oraz posługiwanie się programami asystującymi, automatycznymi walidatorami dostępności dokumentów cyfrowych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Rozróżnia edytory tekstowe i programy DTP | - charakteryzuje edytory tekstowe i programy DTP pozwalające na tworzenie dostępnych dokumentów cyfrowych, - charakteryzuje narzędzia edytorów tekstowych i programów DTP pozwalających na tworzenie elementów strukturalnych dokumentów cyfrowych, - charakteryzuje narzędzia do dodawania treści alternatywnych do elementów graficznych w edytorach tekstowych i programach DTP. |
02. Stosuje programy asystujące | - posługuje się programami asystującymi wykorzystywanymi w różnych systemach operacyjnych desktopowych i mobilnych, - posługuje się skrótami klawiaturowymi programów czytających pozwalającymi na sprawniejszą nawigację w dokumencie cyfrowym, - stosuje gesty nawigacyjne aplikacji czytających ekran na urządzeniach mobilnych. |
03. Używa programów umożliwiają-cych zbadanie dostępności dokumentu cyfrowego | - wymienia przykłady automatycznych narzędzi walidujących dostępność dokumentów cyfrowych, - używa automatycznych narzędzi walidujących dostępność dokumentów cyfrowych, - interpretuje błędy wskazywane przez automatyczne narzędzia sprawdzające dostępność, - kontroluje poprawność kontrastu treści i tła, korzystając z manualnych programów sprawdzających minimalny współczynnik kontrastu zgodny ze standardem WCAG. |
Zestaw 3. Sprawdzanie zgodności dokumentów cyfrowych ze standardem WCAG | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Weryfikuje dostępność dokumentów w edytorach tekstowych i programach DTP | - sprawdza obecność elementów strukturalnych dokumentów, - sprawdza poprawność elementów strukturalnych dokumentów, - sprawdza obecność treści alternatywnych dla wszystkich elementów graficznych przenoszących znaczenie w warstwie semantycznej, tj. ilustracji, zdjęć, map, wykresów lub schematów, - potwierdza jednoznaczność treści odnośników, - stwierdza adekwatność użycia typografii oraz czytelność informacji, - stwierdza poprawność wykorzystania elementów formularzy osadzonych w dokumencie cyfrowym, - sprawdza poprawność wyróżnienia treści, - określa poziom zrozumienia treści w programach do mierzenia mglistości tekstu. |
02. Weryfikuje dostępność dokumentów w edytorach plików PDF | - sprawdza poprawność i istnienie struktury znaczników oraz ich zawartość, - sprawdza poprawność ustawienia języka dokumentu i treści, - potwierdza poprawność tytułu w metadanych dokumentu, - sprawdza elementy strukturalne, ich integralność oraz zasadność użycia, - sprawdza zgodność odczytu treści przez program czytający z treścią widoczną na ekranie. |
03. Przygotowuje raport zgodności dokumentu cyfrowego ze standardem WCAG | - wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w edytorach tekstowych, - wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w programach DTP, - wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w edytorach plików PDF. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody: test teoretyczny, zadanie praktyczne (studium przypadku) uzupełnione rozmową z komisją. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 członków, którzy spełniają następujące wymagania: Przewodniczący komisji: - posiada minimum pięcioletnie doświadczenie na stanowisku specjalisty ds. dostępności cyfrowej lub równoważnym związanym z dostępnością dokumentów cyfrowych, - przeprowadził minimum 40 audytów dostępności dokumentów cyfrowych. Wszyscy członkowie komisji walidacyjnej muszą: - posiadać udokumentowane trzyletnie doświadczenie (minimum 100 godzin szkoleniowych) w prowadzeniu szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej, - posiadać udokumentowane doświadczenie w zakresie tworzenia dostępnych dokumentów cyfrowych w ostatnich 3 latach przed powołaniem na członka komisji. 1.3. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje test teoretyczny. Może być przeprowadzana elektronicznie (np. na platformie internetowej wyposażonej w moduł egzaminacyjny) lub w wersji papierowej. Każda wersja testu teoretycznego musi spełniać standardy dostępności. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest pozytywna weryfikacja części teoretycznej walidacji. Praktyczną część walidacji przeprowadza się w pomieszczeniu wyposażonym w stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym (np. Windows) i co najmniej dwie przeglądarki internetowe (np. Firefox i Chrome) oraz dostęp do połączenia internetowego i słuchawki. Niezbędny jest również dostęp do edytorów tekstu (min. Word, Writer), programów DTP (m.in. Adobe InDesign), programów do edycji PDF (m.in. Adobe Acrobat Pro) oraz czytnika ekranu (program, z którego korzystają osoby niewidome i niedowidzące). Praktyczna część walidacji obejmuje wykonanie zadań praktycznych. Rozmowa z komisją walidacyjną odbywa się tuż po wykonaniu zadań praktycznych i je uzupełnia. Pomieszczenie egzaminacyjne powinno być dostępne dla osób niepełnosprawnych, a platforma internetowa spełniać obowiązujący standard WCAG na poziomie AA. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania. |
7. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |