Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-11-06
Wersja aktualna od 2020-11-06
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII1)
z dnia 30 października 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Obróbka wstępna warzyw i owoców” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Obróbka wstępna warzyw i owoców” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii: J. Gowin
|
1) Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działem administracji rządowej – turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii
z dnia 30 października 2020 r. (poz. 1020)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „OBRÓBKA WSTĘPNA WARZYW I OWOCÓW DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Obróbka wstępna warzyw i owoców |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
1 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową „Obróbka wstępna warzyw i owoców” samodzielnie wykonuje proste zadania zawodowe pod nadzorem przełożonego, przygotowuje warzywa i owoce do dalszego etapu produkcji. Zajmuje się sortowaniem, przebieraniem, ważeniem, obieraniem, myciem, rozdrabnianiem i płukaniem warzyw i owoców, wykorzystując przeznaczone do tego proste narzędzia i urządzenia. Powyższe prace wykonuje pod nadzorem przełożonego, współpracując z zespołem. |
Zestaw 1. Przygotowanie stanowiska pracy do obróbki wstępnej warzyw i owoców | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Organizuje miejsce pracy | – przebiera się w odzież roboczą lub ochronną, – przyjmuje polecenia zawodowe od przełożonego, – stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, – dobiera i przygotowuje odpowiednie narzędzia i urządzenia do obróbki wstępnej warzyw i owoców |
Przygotowuje warzywa i owoce do obróbki wstępnej | – sortuje warzywa i owoce pod względem gatunku i przeznaczenia zgodnie z poleceniem przełożonego, – odkłada nienadające się do obróbki warzywa i owoce, m.in. zwiędłe, nadpsute, – waży warzywa i owoce zgodnie z zapotrzebowaniem, – przenosi i układa warzywa i owoce na stanowisku pracy |
Zestaw 2. Wykonanie obróbki wstępnej warzyw i owoców | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dokonuje obróbki wstępnej brudnej warzyw i owoców | – myje warzywa i owoce, – obiera i usuwa ręcznie niejadalne części warzyw i owoców za pomocą noża lub obieraczki, – obiera za pomocą urządzeń warzywa i owoce oraz doczyszcza je, pod nadzorem przełożonego, – płucze warzywa i owoce, – waży lub przelicza obrane warzywa i owoce pod nadzorem przełożonego, – zabezpiecza i dostarcza do dalszego procesu produkcji obrane warzywa i owoce zgodnie z poleceniem przełożonego, – porządkuje stanowisko pracy, m.in. wyrzuca odpady, myje blaty, narzędzia, podłogi itp. |
Dokonuje obróbki wstępnej czystej warzyw i owoców | – rozdrabnia ręcznie warzywa i owoce z wykorzystaniem narzędzi (m.in. noża, tarki, itp.), zgodnie z poleceniem przełożonego, – rozdrabnia mechanicznie warzywa i owoce z wykorzystaniem urządzeń (m.in. krajalnicy do warzyw i owoców, robota wielofunkcyjnego z szatkownicą itp.), zgodnie z poleceniem przełożonego, – zabezpiecza i dostarcza do dalszego procesu produkcji rozdrobnione warzywa i owoce zgodnie z poleceniem przełożonego, – porządkuje stanowisko pracy, m.in. wyrzuca odpady, myje blaty, urządzenia i narzędzia, podłogi itp., – stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się metodę obserwacji w warunkach rzeczywistych (miejscu pracy) lub w warunkach symulowanych (symulację) oraz metodę analizy dowodów i deklaracji. Walidacja jest przeprowadzana w oparciu o wystandaryzowane narzędzia. Zasoby kadrowe Osoby przygotowujące walidację: w przygotowaniu narzędzi walidacyjnych muszą uczestniczyć osoby posiadające doświadczenie w pracy lub nauce z osobami z niepełnosprawnością intelektualną lub osobami z orzeczeniem o niepełnosprawności w związku z chorobami psychicznymi oraz posiadające doświadczenie w przygotowywaniu narzędzi walidacji. W procesie weryfikacji biorą udział: Komisja walidacyjna Komisja walidacyjna składa się z minimum dwóch członków. Funkcję członka komisji walidacyjnej pełni osoba, która spełnia przynajmniej jeden z poniższych warunków: – wykształcenie kierunkowe w obszarze gastronomii oraz co najmniej 2 lata doświadczenia na stanowisku osoby kierującej zespołem w zakładzie gastronomicznym, – co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w zarządzaniu zespołem z co najmniej jednym pracownikiem z niepełnosprawnością intelektualną. Komisja walidacyjna musi składać się z członków spełniających oba te warunki. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucją certyfikującą, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226), zwaną dalej „instytucją certyfikującą”, może zostać każda instytucja spełniająca poniższe warunki: – posiada doświadczenie w pracy lub szkoleniu osób z niepełnosprawnością intelektualną, – prowadzi działalność gastronomiczną lub posiada bazę gastronomiczną, – jest w stanie zagwarantować warunki niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Instytucja przeprowadzająca walidację musi zapewnić: – pomieszczenie socjalne umożliwiające osobie poddawanej walidacji przebranie się w odzież ochronną, – swobodny dostęp do wszystkich pomieszczeń, w których wykonywane będą czynności lub znajdują się sprzęty lub urządzenia niezbędne do wykonania czynności, – odpowiednie i w pełni sprawne sprzęty lub urządzenia niezbędne do realizacji zadań w ramach walidacji, – odzież ochronną i środki czystości niezbędne do realizacji zadań w ramach walidacji. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja przeprowadzająca walidację powinna zapewniać wsparcie dla kandydatów w zakresie identyfikowania na podstawie dowolnych metod oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe. Doradca walidacyjny Zadaniem doradcy walidacyjnego jest wsparcie osoby przystępującej do procesu walidacji na każdym etapie tego procesu. Doradca walidacyjny pomaga w zidentyfikowaniu posiadanych efektów uczenia się oraz w ich rzetelnym udokumentowaniu na potrzeby walidacji. W szczególności dowodem potwierdzającym posiadanie efektów uczenia się mogą być nagrania audiowizualne, na których osoba poddawana walidacji wykonuje czynności świadczące o posiadaniu umiejętności. Nagrania audiowizualne mogą stanowić potwierdzenie wszystkich bądź wybranych efektów uczenia się. Doradca walidacyjny pomaga również w określeniu innych, możliwych do potwierdzenia kwalifikacji rynkowych oraz perspektyw rozwoju i dalszego uczenia się po ich uzyskaniu. Udziela informacji dotyczących przebiegu walidacji, wymagań związanych z przystąpieniem do weryfikacji efektów uczenia się oraz kryteriów i sposobów oceny. Funkcję doradcy walidacyjnego pełni osoba, która posiada: – co najmniej 2 lata udokumentowanego doświadczenia zawodowego związanego z pracą w sektorze aktywizacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną (aktualne w okresie 5 lat), – doświadczenie w weryfikowaniu efektów uczenia się lub ocenie kompetencji, – umiejętność stosowania metod i narzędzi wykorzystywanych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, – wiedzę dotyczącą kwalifikacji „Obróbka wstępna warzyw i owoców”. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne etapów identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca, która decyduje się na udzielanie wsparcia w zakresie identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się, zobowiązuje się do zapewnienia odpowiednich warunków, które umożliwią indywidualną rozmowę z doradcą walidacyjnym. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Brak warunków |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |