Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-11-04
Wersja aktualna od 2020-11-04
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII1)
z dnia 29 października 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Zmywanie naczyń" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Zmywanie naczyń" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii: J. Gowin
|
1) Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii
z dnia 29 października 2020 r. (poz. 1017)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ZMYWANIE NACZYŃ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Zmywanie naczyń |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
1 | poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Zmywanie naczyń" myje, dezynfekuje, sortuje i układa na wskazane miejsce naczynia kuchenne i stołowe, drobny sprzęt gastronomiczny oraz termoporty. Obsługuje urządzenia będące wyposażeniem zmywalni. Powyższe prace wykonuje pod nadzorem przełożonego. | |
| |
Zestaw 1. Organizacja miejsca pracy do mycia naczyń kuchennych i stołowych, drobnego sprzętu gastronomicznego oraz termoportów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje się do pracy na stanowisku zmywania naczyń | - przebiera się w odzież roboczą lub ochronną, - przyjmuje polecenia zawodowe od przełożonego, - dobiera środki czystości oraz niezbędne akcesoria: ścierki, gąbki, szczotki itp., - stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. |
Przygotowuje drobny sprzęt gastronomiczny oraz naczynia kuchenne i stołowe do mycia | - oczyszcza z resztek naczynia kuchenne i stołowe, drobny sprzęt gastronomiczny oraz termoporty, - sortuje naczynia kuchenne i stołowe oraz drobny sprzęt gastronomiczny pod kątem asortymentu i sposobu mycia pod nadzorem przełożonego, - dokonuje wstępnego mycia, - stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. |
| |
Zestaw 2. Czyszczenie naczyń kuchennych i stołowych, drobnego sprzętu gastronomicznego oraz termoportów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Obsługuje zmywarkę i wyparzarkę | - sprawdza gotowość urządzenia do pracy (m.in. sprawdza, czy to urządzenie jest włączone lub wyłączone, puste lub pełne), - wkłada posortowane naczynia kuchenne i stołowe oraz drobny sprzęt gastronomiczny do zmywarki i wyparzarki, - pod nadzorem wybiera program adekwatnie do stanu zabrudzenia i rodzaju mytych naczyń, - uruchamia urządzenie, - wyjmuje naczynia kuchenne i stołowe oraz drobny sprzęt gastronomiczny ze zmywarek i wyparzarek na ociekacz, - układa czyste i wyparzone naczynia kuchenne i stołowe oraz drobny sprzęt gastronomiczny w wyznaczonych miejscach, - stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. |
Myje ręcznie i dezynfekuje wybrane naczynia kuchenne i stołowe, drobny sprzęt gastronomiczny oraz termoporty | - myje ręcznie i dezynfekuje (wyparza) wybrane naczynia kuchenne i stołowe oraz odstawia na ociekacz, - myje ręcznie i dezynfekuje (wyparza) wybrany drobny sprzęt gastronomiczny oraz odstawia na ociekacz, - myje ręcznie i dezynfekuje termoporty oraz odstawia na ociekacz, - układa czyste naczynia kuchenne i stołowe, drobny sprzęt gastronomiczny oraz termoporty na wyznaczone miejsce, - stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. |
Wykonuje czynności związane z dalszym procesem technologicznym na polecenie przełożonego | - poleruje i układa sztućce, - porządkuje zmywalnię (ściera blaty, czyści zlewy, zmywa podłogę itp.), - czyści urządzenia i wyłącza je po zakończonej pracy, - stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się metodę obserwacji w warunkach rzeczywistych (miejscu pracy) lub w warunkach symulowanych (symulacja) oraz metodę analizy dowodów i deklaracji. Zasoby kadrowe Osoby przygotowujące narzędzia walidacji: w przygotowaniu narzędzi walidacyjnych muszą uczestniczyć osoby posiadające doświadczenie w pracy lub nauce z osobami z niepełnosprawnością intelektualną lub osobami z orzeczeniem o niepełnosprawności w związku z chorobami psychicznymi oraz posiadające doświadczenie w przygotowywaniu narzędzi walidacji. W weryfikacji efektów uczenia się bierze udział komisja walidacyjna składająca się z minimum 2 członków. Członek komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jeden z poniższych warunków: - wykształcenie kierunkowe w obszarze gastronomii oraz co najmniej 2 lata doświadczenia na stanowisku osoby kierującej zespołem w zakładzie gastronomicznym, - co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w zarządzaniu zespołem z co najmniej jednym pracownikiem z niepełnosprawnością intelektualną. Komisja walidacyjna musi składać się z członków spełniających oba te warunki. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucją certyfikującą, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, zwaną dalej "instytucją certyfikującą", może zostać każda instytucja spełniająca poniższe warunki: - posiada doświadczenie w pracy lub szkoleniu osób z niepełnosprawnością intelektualną, - prowadzi działalność gastronomiczną lub posiada bazę gastronomiczną, - jest w stanie zagwarantować warunki niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Instytucja przeprowadzająca walidację musi zapewnić: - pomieszczenie socjalne umożliwiające osobie poddawanej walidacji przebranie się w odzież ochronną, - swobodny dostęp do wszystkich pomieszczeń, w których będą wykonywane czynności lub znajdują się sprzęty lub urządzenia niezbędne do wykonania tych czynności, - odpowiednie i w pełni sprawne sprzęty lub urządzenia niezbędne do realizacji zadań w ramach walidacji, - odzież ochronną i środki czystości niezbędne do realizacji zadań w ramach walidacji. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja przeprowadzająca walidację powinna zapewniać wsparcie dla osób przystępujących do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania (na podstawie dowolnych metod) posiadanych efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe. Doradca walidacyjny Zadaniem doradcy walidacyjnego jest wsparcie osoby przystępującej do walidacji na każdym etapie tego procesu. Doradca walidacyjny pomaga w zidentyfikowaniu posiadanych efektów uczenia się oraz w ich rzetelnym udokumentowaniu na potrzeby walidacji. W szczególności dowodem potwierdzającym posiadanie efektów uczenia się mogą być nagrania audiowizualne, na których osoba poddawana walidacji wykonuje czynności świadczące o posiadaniu umiejętności. Nagrania audiowizualne mogą stanowić potwierdzenie wszystkich bądź wybranych efektów uczenia się. Doradca walidacyjny pomaga również w określeniu innych, możliwych do potwierdzenia kwalifikacji rynkowych oraz perspektyw rozwoju i dalszego uczenia się po ich uzyskaniu. Udziela informacji dotyczących przebiegu walidacji, wymagań związanych z przystąpieniem do weryfikacji efektów uczenia się oraz kryteriów i sposobów oceny. Funkcję doradcy walidacyjnego pełni osoba, która posiada: - co najmniej 2 lata udokumentowanego doświadczenia zawodowego związanego z pracą w sektorze aktywizacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną zdobytego w okresie 5 lat przed rozpoczęciem walidacji, w której doradca walidacyjny bierze udział, - doświadczenie w weryfikowaniu efektów uczenia się lub ocenie kompetencji, - umiejętność stosowania metod i narzędzi wykorzystywanych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, - wiedzę dotyczącą kwalifikacji rynkowej "Zmywanie naczyń". Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne etapów identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca, która decyduje się na udzielanie wsparcia osobom przystępującym do walidacji w zakresie identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się, zobowiązuje się do zapewnienia odpowiednich warunków, które umożliwią indywidualną rozmowę osoby przystępującej do walidacji z doradcą walidacyjnym. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Brak warunków. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |