Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-02-20
Wersja aktualna od 2024-02-20
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 55 PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 kwietnia 2018 r.
w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska
z dnia 20 kwietnia 2018 r. (M.P. z 2018 r., poz. 423)
t.j. z dnia 22 marca 2019 r. (M.P. z 2019 r., poz. 263)
t.j. z dnia 18 września 2020 r. (M.P. z 2020 r., poz. 807)
(ostatnia zmiana: M.P. z 2024 r., poz. 136)
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się Zespół do spraw Programu GovTech Polska, zwany dalej „Zespołem”.
2. [1] Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
3. Prace Zespołu koordynuje Przewodniczący Komitetu Sterującego.
§ 2. Do zadań Zespołu należy opracowanie i wdrożenie Programu GovTech Polska, zawierającego pakiet innowacyjnych rozwiązań cyfrowych dla administracji publicznej, zwanego dalej „Programem”.
§ 3. 1. W skład Zespołu wchodzą:
1) Komitet Sterujący, w skład którego wchodzą:
a) [2] Przewodniczący Komitetu Sterującego - minister właściwy do spraw informatyzacji,
b) [3] członkowie:
- minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
- minister właściwy do spraw finansów publicznych,
- minister właściwy do spraw gospodarki,
- Minister Obrony Narodowej,
- minister właściwy do spraw wewnętrznych,
- minister właściwy do spraw zdrowia, lub osoby przez nich wyznaczone, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;
2) Dyrektor Programu;
3) Sekretarz Zespołu;
4) Liderzy Projektów;
5) Liderzy Innowacji.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być zastępowane w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli.
3. Liderzy Projektów i Liderzy Innowacji wykonują zadania przy pomocy komórek organizacyjnych wskazanych przez kierownika instytucji, w której są zatrudnieni.
§ 4. 1. W Zespole wyznacza się role zarządcze i rolę monitorująco-doradczą.
2. Role zarządcze pełnią:
1) Komitet Sterujący;
2) Dyrektor Programu;
3) Liderzy Projektów.
3. Rolę monitorująco-doradczą pełni Sekretarz Zespołu.
§ 5. 1. Pracami Komitetu Sterującego kieruje Przewodniczący Komitetu Sterującego, który w szczególności:
1) ustala termin i porządek obrad posiedzeń Komitetu Sterującego;
2) zwołuje posiedzenia Komitetu Sterującego, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu;
3) przewodniczy posiedzeniom Komitetu Sterującego.
2. Do zadań Komitetu Sterującego należy w szczególności:
1) sprawowanie stałego nadzoru nad procesem opracowywania Programu oraz podejmowanie kluczowych decyzji, w tym w szczególności decyzji dotyczących uruchomienia, realizacji lub zakończenia projektu;
2) wybór projektów do realizacji spośród projektów przedstawionych przez Dyrektora Programu;
3) wyznaczanie Lidera Projektu.
3. Komitet Sterujący, we współpracy z Dyrektorem Programu i Sekretarzem Zespołu, zapewnia realizację zadań Zespołu.
4. Dyrektor Programu może, po uprzednim uzyskaniu zgody pracodawcy osoby, która ma zostać wyznaczona Liderem Projektu, proponować Komitetowi Sterującemu kandydata na Lidera Projektu.
5. W posiedzeniach Komitetu Sterującego uczestniczą, z głosem doradczym, Dyrektor Programu oraz Sekretarz Zespołu.
6. Przewodniczący Komitetu Sterującego może zapraszać do udziału w posiedzeniach Komitetu Sterującego Liderów Projektów, Liderów Innowacji oraz inne osoby, z głosem doradczym.
7. Komitet Sterujący podejmuje decyzje w drodze uzgadniania stanowisk albo w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
8. W przypadku gdy uzgodnienie stanowisk nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego Komitetu Sterującego, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia w drodze głosowania zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób wchodzących w skład Komitetu Sterującego. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
§ 6. 1. Dyrektor Programu jest wyznaczany przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego i odpowiada przed Komitetem Sterującym za realizację projektów w ramach Programu.
2. Do zadań Dyrektora Programu należy w szczególności:
1) przygotowanie i przedstawienie Komitetowi Sterującemu projektu Programu oraz projektów realizujących cele Programu;
2) przedstawianie Komitetowi Sterującemu kandydatów na Liderów Projektów;
3) planowanie, projektowanie i koordynacja działań w ramach Programu;
4) monitorowanie postępów prac w projektach i przygotowywanie raportów z tego monitorowania;
5) raportowanie o postępach prac w projektach do Komitetu Sterującego;
6) udzielanie wsparcia Liderom Projektów w realizacji ich zadań;
7) inicjowanie działań naprawczych oraz zapewnienie integralności i spójności Programu.
§ 7. 1. Sekretarz Zespołu jest wyznaczany przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
2. Do zadań Sekretarza Zespołu należy w szczególności:
1) przygotowywanie protokołów z posiedzeń Komitetu Sterującego i przedkładanie ich Dyrektorowi Programu;
2) wspieranie Komitetu Sterującego, Dyrektora Programu i Liderów Projektów w realizacji przedsięwzięć Zespołu zgodnie z najlepszymi praktykami zarządzania programami i projektami;
3) zapewnienie możliwości wykorzystania systemów komputerowych wspierających zarządzanie programami i projektami.
§ 8. 1. Lider Projektu odpowiada przed Dyrektorem Programu i Komitetem Sterującym za realizację projektu.
2. Do zadań Lidera Projektu należy w szczególności:
1) planowanie, przygotowanie i koordynacja realizacji projektu w zakresie zadań zleconych przez Dyrektora Programu;
2) bieżące monitorowanie i zapewnienie realizacji projektu w ustalonych ramach: czasu, jakości, kosztów, ryzyka i korzyści;
3) raportowanie postępów prac w projekcie do Dyrektora Programu.
3. Liderzy Projektów, w porozumieniu z Dyrektorem Programu, mogą powoływać grupy robocze dla realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu. Powołanie grupy roboczej wymaga zgody Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
4. Członkami grup roboczych mogą być również osoby niebędące członkami Zespołu, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do realizacji zadań Zespołu.
§ 9. 1. [4] Liderzy Innowacji są wyznaczani przez członków Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
2. Wyznaczając Lidera Innowacji, właściwy minister określa formę realizacji jego zadań.
3. Do zadań Lidera Innowacji należy w szczególności:
1) rozeznawanie potrzeb w zakresie innowacyjnych wyzwań w dziale administracji rządowej, w którym został powołany;
2) sprawdzenie, czy każde zidentyfikowane przez Lidera Innowacji wyzwanie w zakresie innowacji ma przypisanego autora, który zna jego charakter oraz ewentualne korzyści związane ze znalezieniem jego rozwiązania;
3) uczestnictwo w organizowanych warsztatach dedykowanych wyzwaniom w zakresie innowacji przez nich wskazanych;
4) podejmowanie działań w celu zapewnienia uczestnictwa w dedykowanych warsztatach osób, które zgłaszały wyzwanie.
§ 10. Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek Przewodniczącego Komitetu Sterującego, udzielają Zespołowi oraz Liderom Projektów, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu ich zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
§ 11. Finansowanie projektów realizowanych w ramach Programu zapewnia minister kierujący działem administracji, w ramach którego dany projekt jest realizowany.
§ 12. [5] Obsługę kancelaryjno-biurową oraz organizacyjną osób, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, w tym monitorowanie Programu oraz projektów realizowanych w jego ramach, zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji.
§ 13. Komitet Sterujący na pierwszym posiedzeniu ustali regulamin pracy Zespołu definiujący przyjęte podejście projektowe.
§ 14. Członkowie Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b, wyznaczą Liderów Innowacji w terminie do dnia 31 maja 2018 r.
§ 15. 1. Przewodniczący Komitetu Sterującego przedstawia Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu do dnia 31 stycznia roku następnego za poprzedni rok.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:
1) liczbie posiedzeń Komitetu Sterującego;
2) stanie realizacji przez Zespół zadań przewidzianych do wykonania w okresie objętym sprawozdaniem;
3) zadaniach przewidzianych do realizacji przez Zespół na kolejny okres sprawozdawczy;
4) zmianach w składzie Zespołu;
5) kosztach funkcjonowania Zespołu;
6) potencjalnych zagrożeniach zidentyfikowanych przez Zespół w obszarze należącym do zakresu jego działalności oraz wskazanie środków, które pozwolą ograniczyć te zagrożenia lub ich uniknąć;
7) wnioskach i rekomendacjach wynikających z prac Zespołu.
§ 16. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
[1] § 1 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 13 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska (M.P. poz. 136). Zmiana weszła w życie 20 lutego 2024 r.
[2] § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 13 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska (M.P. poz. 136). Zmiana weszła w życie 20 lutego 2024 r.
[3] § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 13 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska (M.P. poz. 136). Zmiana weszła w życie 20 lutego 2024 r.
[4] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 13 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska (M.P. poz. 136). Zmiana weszła w życie 20 lutego 2024 r.
[5] § 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 13 Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska (M.P. poz. 136). Zmiana weszła w życie 20 lutego 2024 r.