Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-09-17
Wersja aktualna od 2020-09-17
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 8 września 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Edukacji Narodowej: D. Piontkowski
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2268).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 8 września 2020 r. (poz. 806)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROWADZENIE PRACY WYCHOWAWCZEJ Z GRUPĄ” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Ważny 10 lat Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie dokumentów potwierdzających zrealizowanie co najmniej 3 programów pracy wychowawczej z dziećmi lub młodzieżą, z których każdy trwał min. 6 miesięcy. Akceptowane są dokumenty potwierdzające wykonaną pracę, takie jak: świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, zaświadczenie wydane przez organizację. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą” tworzy charakterystykę grupy i identyfikuje indywidualne potrzeby jej członków, określa cele wychowawcze dla grupy. Na tej podstawie opracowuje program pracy wychowawczej. Samodzielnie realizuje zaplanowane cele wychowawcze za pomocą metod, technik i narzędzi dostosowanych do potrzeb i specyfiki grupy. W razie konieczności korzysta ze wsparcia otoczenia grupy. Dokumentuje pracę grupy i przeprowadza standardową ewaluację realizacji programu pracy wychowawczej. Poddaje refleksji i koryguje sposoby realizacji programu pracy wychowawczej. | |
Zestaw 1. Planowanie programu pracy wychowawczej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Tworzy charakterystykę grupy i identyfikuje indywidualne potrzeby jej członków | – charakteryzuje etapy rozwoju psychofizycznego człowieka (od okresu przedszkolnego do wczesnej dorosłości); – opisuje metody identyfikowania potrzeb członków grupy; – omawia charakterystykę grupy, z którą pracował(a), oraz środowiska jej działania. |
Określa cele wychowawcze dla grupy | -–opisuje różnice między potrzebami, celami oraz sposobami realizacji celów; – na podstawie analizy indywidualnych potrzeb członków grupy oraz charakterystyki grupy i jej środowiska działania określa cele wychowawcze dla grupy i uzasadnia ich wybór. |
Tworzy plan działania | – omawia program pracy wychowawczej; – wymienia i opisuje przykładowe aktywizujące metody pracy z grupą; – wskazuje, w jaki sposób wymienione metody pracy z grupą posłużyły realizacji wyznaczonych celów wychowawczych; – wyjaśnia, w jaki sposób w stworzonym planie działania uwzględnił(a) zasoby (materialne, kompetencyjne) grupy i otoczenia. |
Zestaw 2. Realizowanie programu pracy wychowawczej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzi pracę z grupą | – omawia uwarunkowania prawne dotyczące pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą wynikające z obowiązujących przepisów, w tym m.in. przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) w części dotyczącej wolontariatu, regulaminów i instrukcji obowiązujących w podmiocie, w którym prowadzi pracę wychowawczą; – wymienia i opisuje fazy procesu grupowego, uwzględniając różnice w procesie grupowym związane z wiekiem uczestników; – omawia dokumentację z realizacji przeprowadzonych z daną grupą co najmniej dwóch różnych aktywizujących metod pracy, np. konspekty, filmy, zdjęcia; – omawia i uzasadnia zastosowane przez siebie aktywizujące formy pracy adekwatne dla danej grupy wiekowej. |
Prowadzi i wspiera komunikację w grupie | – omawia zasady komunikacji interpersonalnej (np. aktywne słuchanie); – omawia zasady udzielania informacji zwrotnej; – omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów rozwiązywania konfliktów. |
Wspiera budowanie tożsamości grupy | – uzasadnia rolę budowania tożsamości grupy; – omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów wspierania budowania tożsamości grupy (w oparciu o pozytywne wzorce oddziałujące na wychowanków, zasadę wzajemnego zaufania, otwartość i poszanowanie inności). |
Współpracuje z otoczeniem grupy | – omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów angażowania rodziców/opiekunów (np. spotkania z rodzicami, wykorzystanie ich umiejętności, wiedzy czy zasobów) do działań wspierających pracę grupy; – wymienia potencjalnych partnerów i specjalistów mogących wspierać grupę w realizacji jej celów oraz omawia możliwości uzyskania wsparcia. |
Zestaw 3.. Ewaluacja programu pracy wychowawczej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Podsumowuje realizację programu pracy wychowawczej | – przedstawia i omawia zastosowane przez siebie sposoby dokumentowania i raportowania pracy; – omawia przeprowadzoną przez siebie po zakończeniu realizacji programu pracy wychowawczej ocenę realizacji celów wychowawczych i zaplanowanych działań; – omawia sposób, w jaki zaangażował(a) grupę w podsumowanie i ocenę podejmowanych działań; – omawia trudności, jakie napotkał(a) w realizacji założonego programu pracy wychowawczej, sposoby ich rozwiązania i osiągnięte efekty; – opisuje, w jaki sposób dostosował(a) program pracy wychowawczej, reagując na pojawiające się trudności lub potrzeby członków grupy. |
Uwzględnia wyniki ewaluacji w planowaniu dalszej pracy | – przedstawia wnioski dotyczące swojej pracy oparte na informacjach zwrotnych uzyskanych od uczestników zrealizowanych programów pracy wychowawczej i własnej refleksji; – wskazuje sposób wykorzystania wniosków z ewaluacji w swojej dalszej pracy wychowawczej. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Weryfikacja 1.1. Metody weryfikacji Na etapie weryfikacji stosuje się następujące metody: analiza dowodów (dokumentacji pracy z grupą funkcjonującą poza formalnym systemem edukacji) i rozmowa z komisją walidacyjną oparta o wnioski z przeprowadzonej wcześniej analizy dowodów. Weryfikacja przeprowadzana jest w 2 etapach. Etap pierwszy weryfikacji prowadzony jest metodą analizy dowodów (dokumentacji pracy z grupą funkcjonującą poza formalnym systemem edukacji). Weryfikowane są wszystkie zestawy efektów uczenia się. Dokumentacja pracy z grupą funkcjonującą poza formalnym systemem edukacji powinna zawierać: 1. charakterystykę grupy, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb jej członków; 2. cele wychowawcze pracy z grupą; 3. program pracy wychowawczej grupy liczącej nie mniej niż 10 uczestników (minimalna liczba spotkań – 12; minimalny czas trwania programu pracy wychowawczej – pół roku); 4. dokumentację realizacji programu pracy wychowawczej, w tym m.in. konspekty, filmy, zdjęcia z realizacji przeprowadzonych przez siebie co najmniej dwóch różnych form działania z grupą; opis technik i narzędzi zastosowanych do budowania tożsamości grupowej; 5. ocenę realizacji programu pracy wychowawczej, w tym m.in. omówienie elementów programu pracy wychowawczej, które powinny zostać skorygowane w podobnej pracy w przyszłości, oraz omówienie elementów, które w sposób szczególny wpłynęły na osiągnięcie postawionych celów wychowawczych; 6. dokument poświadczający przeprowadzenie programu pracy wychowawczej wystawiony przez podmiot, w którym osoba przystępująca do walidacji prowadziła pracę wychowawczą. Rozmowa z komisją walidacyjną wspiera analizę dowodów. Komisja w ramach swobodnego wywiadu pozyskuje informacje o doświadczeniu osoby przystępującej do walidacji i jej autorefleksji ze zrealizowanych działań. Sprawdzana jest również wiedza osoby przystępującej do walidacji w zakresie opisanym we wszystkich zestawach efektów uczenia się. W czasie rozmowy omawiane są m.in. dokumenty, które podlegały analizie w czasie pierwszego etapu. |
1.2. Zasoby kadrowe W celu przeprowadzenia procesu weryfikacji powoływana jest komisja walidacyjna składająca się z 3 osób. Ocenę dokumentacji metodą analizy dowodów przeprowadza co najmniej 1 członek komisji. Pozostali członkowie komisji przed przeprowadzeniem rozmowy zapoznają się z dokumentacją. Rozmowę z osobą ubiegającą się o nadanie kwalifikacji prowadzi komisja walidacyjna w 3-osobowym składzie. Przewodniczący komisji musi posiadać wyższe wykształcenie pedagogiczne lub psychologiczne oraz spełniać przynajmniej jedno z wymagań: – posiadać udokumentowane doświadczenie w wymiarze co najmniej 200 godzin w prowadzeniu działalności szkoleniowej skierowanej do osób zajmujących się pracą wychowawczą (akceptowane są dokumenty potwierdzające wykonaną pracę, takie jak: świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, zaświadczenie wydane przez organizację); – posiadać udokumentowane 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu działalności wspierającej (np. kierownik zespołu wychowawców) osoby zajmujące się pracą wychowawczą (akceptowane są dokumenty potwierdzające wykonaną pracę, takie jak: świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, zaświadczenie wydane przez organizację). Członkami komisji mogą być osoby posiadające wyższe wykształcenie oraz spełniające przynajmniej jedno z wymagań: – posiadające udokumentowane co najmniej 3-letnie doświadczenie (zebrane w ciągu ostatnich 10 lat) w prowadzeniu pracy wychowawczej z grupami dzieci lub młodzieży metodami aktywizującymi, poza systemem edukacji formalnej (akceptowane są dokumenty potwierdzające wykonaną pracę, takie jak: świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, zaświadczenie wydane przez organizację); – posiadające udokumentowane 3-letnie doświadczenie (zebrane w ciągu ostatnich 10 lat) w prowadzeniu działalności wspierającej osoby zajmujące się systematyczną pracą wychowawczą; – posiadające udokumentowane doświadczenie zawodowe w pracy jako pedagog lub psycholog (co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego, zebrane w ciągu ostatnich 10 lat, w udzielaniu wsparcia pedagogicznego lub psychologicznego dzieciom lub młodzieży). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja prowadząca walidację zapewnia sprzęt audiowizualny niezbędny do odtworzenia nagrań przedstawianych przez osobę poddającą się walidacji oraz pomieszczenie do przeprowadzenia rozmowy z komisją walidacyjną. 2. Identyfikowanie i dokumentowanie Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
7. Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji
Osoba przystępująca do walidacji musi mieć ukończone 18 lat. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat |