Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-03-23
Wersja aktualna od 2020-03-23
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU1)
z dnia 6 marca 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu
z dnia 6 marca 2020 r. (poz. 318)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE PROCESU SZKOLENIA PODSTAWOWEGO W TENISIE STOŁOWYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Okres ważności certyfikatu: 6 lat. Z chwilą uzyskania przez osobę posiadającą kwalifikację kwalifikacji z obszaru tenisa stołowego z wyższym poziomem PRK, niniejsza kwalifikacja staje się bezterminowa. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie raportu aktywności. Raport podsumowuje pracę szkoleniowo-organizacyjną, dokumentuje prowadzenie działań, do których jest przygotowana osoba posiadająca kwalifikację. Raport uwzględnia: liczbę udzielonych lekcji, liczbę przeszkolonych osób, efekty pracy szkoleniowej, organizacyjnej, badawczej, opis przeprowadzonych działań, postępów uczestników w zakresie rozwoju motorycznego i technicznego, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników. Raport może być uzupełniony wykazem artykułów naukowych i profesjonalnych z zakresu tenisa stołowego, innych publikacji dotyczących tenisa stołowego, których autorem lub współautorem jest osoba przystępująca do rewalidacji. Opis przeprowadzonych działań może uwzględniać: stosowanie narzędzi diagnozujących rozwój motoryczny i techniczny uczestników, testów jakości Liu Tianyanga, testów struktury ruchu - listy kontrolne dla około 100 technik. Raport podlega ocenie przez komisję powołaną przez instytucję certyfikującą. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Sporcie. |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" samodzielnie organizuje, prowadzi, kontroluje i ocenia proces szkolenia podstawowego w tenisie stołowym (w tym jednostki treningowej). Opracowuje roczny plan szkolenia podstawowego, ukierunkowuje go na rozwój techniczno-taktyczny, motoryczny, mentalny uczestników, zgodnie z ich predyspozycjami do wybranego typu i stylu gry. Kształtuje kompletnego zawodnika od strony technicznej i taktycznej. Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych, a także przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych. Naucza złożonych zadań ruchowych. Przygotowuje zawodników do udziału w zawodach, opracowując taktykę gry oraz analizując jej skuteczność. Wykorzystuje różnorodne narzędzia komunikacji i motywacji. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do konstruowania mikrosystemu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym. Aktualizuje i poszerza wiedzę z zakresu prowadzenia procesu szkolenia w tenisie stołowym. Wykorzystując umiejętności interpersonalne, przekazuje wiedzę i umiejętności w środowisku sportowym, m.in. przez szkolenie osób z niższymi kwalifikacjami. |
Zestaw 1. Uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje organizacyjne uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym | - omawia historię rozwoju szkolenia sportowego w tenisie stołowym; - omawia współczesne tendencje w szkoleniu w tenisie stołowym; - omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego w Polsce i na świecie; - omawia organizację systemu szkolenia sportowego w Polsce i na świecie; - uzasadnia znaczenie kontroli lekarskiej w procesie szkolenia sportowego; - omawia zasady bezpieczeństwa podczas zajęć. |
Charakteryzuje zasady planowania i prowadzenia treningu fizycznego w tenisie stołowym | - omawia zasady prowadzenia treningu koordynacji, szybkości, siły i mocy, wytrzymałości; - omawia zasady prowadzenia treningu gibkości; - omawia założenia zdrowego trybu życia, m.in. znaczenie snu, zasady odżywiania, kontroli składu ciała; - omawia zasady organizacji współpracy z zespołem medycznym (lekarz, fizjoterapeuta, dietetyk itp.); - omawia zagadnienia związane z profilaktyką kontuzji i chorób związanych z uprawianiem tenisa stołowego; - omawia zasady planowania odnowy biologicznej. |
Charakteryzuje zasady planowania i prowadzenia przygotowania mentalnego w tenisie stołowym | - omawia zasady prowadzenia przygotowania mentalnego w tenisie stołowym, m.in. wspierania świadomości, motywacji, kontroli stanu optymalnej gotowości, pozytywnej postawy, myślenia obrazami, kontroli emocji, pewności siebie, koncentracji uwagi, widzenia; - omawia zasady planowania udziału w zawodach, postępowania przed zawodami, postępowania podczas gry oraz postępowania po zawodach. |
Zestaw 2. Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Formułuje cele szkoleniowe | - omawia zasady planowania szkolenia w tenisie stołowym, z uwzględnieniem uwarunkowań treningu fizycznego i mentalnego; - omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym; - określa zadania szkoleniowe i wynikowe; - uzasadnia cele etapowe programu szkoleniowego w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów; - uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawności w formułowaniu celów szkoleniowych. |
Przygotowuje plan realizacji celów szkoleniowych | - opracowuje roczny plan organizacyjno-szkoleniowy; - uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do realizacji celów szkoleniowych; - uwzględnia w planie właściwe proporcje wielkości obciążeń; - planuje zajęcia z uwzględnieniem indywidualnych typów i stylów gry uczestników; - formułuje plan realizacji celów, który jest zrozumiały dla wszystkich uczestników procesu szkoleniowego; - uwzględnia w planie proces odnowy biologicznej i psychologicznej zawodników. |
Prowadzi ewaluację planu realizacji celów szkoleniowych | - identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji treningowej (np. ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe); - stale aktualizuje oraz modyfikuje cele i plany szkolenia (w tym: metody, formy i środki treningowe), uwzględniając obiektywne i subiektywne metody pomiaru; - uzasadnia zmiany wprowadzone do planu szkolenia. |
Zestaw 3. Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych | - prowadzi kontrolę bieżącą i okresową; - weryfikuje poziom wytrenowania zawodników; - planuje udział zawodników o różnorodnych typach i stylach gry w zawodach sportowych. |
Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych | - omawia skład grupy szkoleniowej w kontekście poszczególnych typów i stylów gry; - ustala kryteria, którymi kieruje się w podziale zawodników na grupy szkoleniowe; - kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych, z uwzględnieniem różnych typów i stylów. |
Przygotowuje zawodników w aspekcie technicznym | - naucza i doskonali atak szybki, m.in.: - atak szybki forhend (fh), atak szybki bekhend (bh), bliżej-dalej; lżej-mocniej; atak fh - doskonalenie ataku blisko stołu, w półdystansie, piłki podciętej; atak krótkiej piłki (flip), smecz, zbicie loba, zbicie piłki podciętej ataku piłki topspinowej; - atak fh z rogu bekhendowego (forhend "obrócony" [fhb] - analogiczne techniki jak w ataku szybkim fh); - atak bekhendowy - doskonalenie ataku blisko stołu, w półdystansie; atak krótkiej piłki smecz, zbicie piłki podciętej atak piłki topspinowej; - technikę złożoną - atak bh i fh; atak bh i fhb; atak fhb i fh;bh,fhb i fh; itp.; - naucza i doskonali atak topspinowy, m.in: - atak topspinowy fh, atak topspinowy bh, z różną siłą, z różną rotacją, z różną szybkością; topspin fh - topspin rotacyjny, topspin silny kontratopspin w półdystansie, topspin z boczną rotacją, topspin szybki i w półdystansie; kontratopspin blisko stołu oraz w półdystansie; - topspin fh z rogu bh (analogiczne techniki jak przy topspinie fh); - topspin bh - topspin rotacyjny, topspin silny, topspin z boczną rotacją, topspin szybki i topspin w półdystansie; kontratopspin; - technikę złożoną - atak szybki i topspinowy; topspin bh i fh; topspin bh i fhb; topspin fhb i fh; topspin bh-fhb i fh; - naucza i doskonali blok oraz blok-kontrataku, m.in: - blok bh - doskonalenie bloku prostego blok silny, blokamortyzowany, blok z boczną rotacją, blok z dolną rotacją; 'kuaidai'-bh ("grzyb"); 'tanji'-bh ("aktywny blok"); - kontratopspin bh; - blok fh - blok prosty; blok silny i pasywny, kuaidai bhatak szybki forhendem topspina przeciwnika); kontratopspin fh; - technikę złożoną - blok różnorodny w kombi-ataku; blok bh i fh; blok i kontratak; - naucza i doskonali przebicie oraz przebicie-kontrataku m.in.: - przebicie bh - doskonalenie przebicia bezpiecznego, wolnego i szybkiego, skróty (w grze przeciwko podcięciu), dropszot, przebicia z boczną rotacją, "pchnięcia" z boczną rotacją; - przebicie fh - doskonalenie przebicia bezpiecznego wolnego i szybkiego, skróty, dropszot, przebicia z boczną rotacją, "pchnięcia" z boczną rotacją; - technikę złożoną - przebicie bh i fh; przebicie i atak; przebicie i kontratak w kombi-ataku; przebicie różnymi okładzinami w kombi-ataku; - naucza i doskonali podcięcie oraz podcięcie-kontratak m.in: - podcięcie fh - podcięcie lekkiego ataku, dojścia do skrótu; podcięcie ataku rotacyjnego, obrony lobowanej, podcięcie silnego ataku, obrony ataku "w ciało", podcięcie z boczną rotacją, sidespina; - podcięcie bh - podcięcie lekkiego ataku, dojście do skrótu; podcięcie ataku rotacyjnego, obrony lobowej, podcięcie silnego ataku, obrony ataku "w ciało", podcięcie z boczną rotacją, sidespina; - technikę złożoną podcięcia bh i fh - podcięcie różnymi okładzinami; podcięcie z silną rotacją i "puste"; podcięcie bh i fh, podcięcie i dojście do skrótu, przebicie i podcięcie; przebicie i podcięcie; przebicie i blok; przebicie i obrona w półdystansie; podcięcie i kontratak; - naucza i doskonali serwis serwis-kontratak m.in: - serwy forhendowe - dolne boczne odwrotne; "haki"; - serw w przysiadzie - serwy w przysiadzie fh-od-siebie serwy w przysiadzie-do-siebie serwy w przysiadzie-bh; - serwy bekhendowe: dolne boczne odwrotne; - technikę złożoną: serwis forhendowy i kontratak; serwis bekhendowy i kontratak; serwis w przysiadzie i kontratak. - naucza i doskonali odbiór oraz odbiór serwisu i kontratak m.in: - odbiór krótkiego serwu - przebicie; ropszotem; flipem; różne kombinacje; - odbiór długiego serwu - atak szybki; topspinem; podcięciem; różne kombinacje; - odbiór szybkich serwów - atak szybki; topspinem; podcięciem; różne kombinacje; - technikę złożoną - odbiór krótkiego serwu i kontratak; odbiór długiego serwu i kontratak; odbiór szybkich serwów i kontratak; - wdraża indywidualne programy szkoleniowe. |
Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym | - omawia metody i formy treningu taktycznego; - dostosowuje zasady taktyczne do różnych typów i stylów gry; - kształtuje i rozwija indywidualny typ i styl gry zawodników: (1) atak szybki, (2) atak topspinowy (dłoniowy, piórkowy, jednostronny, obustronny itp.), (3) obrona podcięciem (pasywna, aktywna w różnych kombinacjach), (4) kombi-atak (dłoniowy, piórkowy, w różnych kombinacjach); - naucza zawodników kombinacji taktycznych: (1) ataku i kontrataku, (2) bloku i kontrataku, (3) ataku przeciwko podcięciu, (4) obrony podcięciem i kontrataku, (5) przebicia i kontrataku, (6) serwu i kontrataku, (7) odbioru serwu i kontrataku; - kształtuje rozwój świadomości taktycznej zawodników. |
Przygotowuje zawodników do gier podwójnych | - omawia uwarunkowania techniczne gier podwójnych; - dobiera partnerów deblowych do gier podwójnych; - uwzględnia elementy przygotowania technicznego i taktycznego gier podwójnych. |
Ocenia realizację przebiegu podstawowego procesu szkolenia | - prowadzi rejestr obciążeń treningowych; - analizuje wyniki badań diagnostycznych (np. badania lekarskie); - analizuje wyniki testów i sprawdzianów (technicznych, motorycznych, psychologicznych); - monitoruje występy zawodników w zawodach; - formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej; - uzasadnia konieczność wprowadzania bieżącej korekty planów szkoleniowych. |
Zestaw 4. Przygotowywanie zawodników do udziału w zawodach | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Zdobywa informacje o przeciwnikach | - wymienia i omawia informacje niezbędne do opracowania strategii; - wymienia i omawia źródła informacji o przeciwnikach; - analizuje dane statystyczne dotyczące taktyki przeciwników, w tym stosowanych technik gry. |
Opracowuje taktykę gry, biorąc pod uwagę cechy zawodników | - dobiera kombinacje taktyczne do indywidualnych cech zawodnika po uprzednim rozpoznaniu przeciwnika; - określa zadania taktyczne dla zawodnika; - prowadzi analizę przebiegu gry. |
Analizuje skuteczność przyjętej taktyki gry | - ocenia sposób realizacji przyjętych kombinacji taktycznych przez zawodnika; - analizuje skuteczność realizacji zadań taktycznych postawionych przed zawodnikiem; - wprowadza korekty do taktyki. |
Naucza zawodników dostrzegania i kontrolowania zmiennych sytuacji taktycznych w grze oraz właściwego reagowania | - wyjaśnia aspekty, na które zawodnicy powinni zwrócić uwagę, analizując przebieg gry; - wykorzystuje techniki audiowizualne do analizy taktyki gry; - omawia typowe błędy postrzegania, decyzji i wykonania; - stosuje techniki uzyskiwania informacji zwrotnej m.in. wzbudzenie autorefleksji, nawiązanie do obserwacji zawodnika, nazwanie błędu, określenie sposobu wykorzystania refleksji przez zawodnika dla poprawy wyników; - dobiera zawodnikom ćwiczenia mające na celu wyeliminowanie popełnianych błędów taktycznych. |
Zestaw 5. Konstruowanie mikrosystemu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zasady współdziałania z regionalnymi organizacjami szkolenia wstępnego i podstawowego w tenisie stołowym | - omawia strukturę sieci organizacji regionalnych; - omawia rolę i zadania organizacji regionalnych na poszczególnych szczeblach; - omawia działania wpływające na integrację organizacji regionalnych; - omawia zasady identyfikacji talentów i przenoszenia zawodników w ramach sieci organizacji regionalnych; - omawia możliwości rozwoju zawodników w ramach sieci organizacji regionalnych. |
Wspiera działalność regionalnych organizacji szkolenia wstępnego i podstawowego w tenisie stołowym w aspekcie systemowym i społecznym | - organizuje wspólne treningi, konsultacje i obozy z regionalnymi organizacjami szkolącymi z tenisa stołowego; - omawia zasady komunikacji między przedstawicielami regionalnych organizacji szkolących, ważne dla budowania profesjonalnych struktur i relacji; - wskazuje sposoby zachęcania współpracowników organizacji regionalnych do wspierania rozwoju zawodników w ramach działalności organizacji regionalnych; - omawia rolę otoczenia organizacji regionalnych w procesie treningowym (nauczyciele i dyrekcja, rodzice i opiekunowie, klub sportowy, władze lokalne/regionalne i samorządowe, inne podmioty sportowe); - prowadzi spotkania informacyjne z przedstawicielami różnych środowisk (nauczyciele i dyrekcja, rodzice i opiekunowie, klub sportowy, władze lokalne/regionalne i samorządowe, inne podmioty sportowe); - omawia modele prowadzenia analiz działalności organizacji szkolących, np. GRIP. |
Zestaw 6. Rozwijanie umiejętności prowadzenia procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Systematycznie analizuje działania podejmowane w procesie szkolenia podstawowego | - omawia rolę analizy swoich działań w pracy treningowej; - prowadzi dokumentację swojej pracy treningowej, w tym dokumentuje rodzaj stosowanych sprawdzianów, częstotliwość ich stosowania; - analizuje skuteczność bieżących działań podejmowanych w ramach szkolenia podstawowego. |
Dokonuje syntezy wniosków z analizy własnej pracy szkoleniowo-organizacyjnej | - podsumowuje wyniki rocznej pracy treningowej; - określa swoje mocne i słabe strony; - wskazuje obszary swojej działalności wymagające udoskonalenia; - wykorzystuje wnioski z analiz do usprawniania swojej działalności w planie organizacyjno-szkoleniowym. |
Aktualizuje i poszerza wiedzę z zakresu prowadzenia procesu szkolenia w tenisie stołowym | - wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru tenisa stołowego, m.in. publikacje, źródła elektroniczne; - wskazuje najnowsze osiągnięcia metodyczne i naukowe w obszarze dyscypliny; - prezentuje własne wnioski z konferencji, szkolenia lub warsztatu, w których brał udział w ostatnim roku. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji |
1.1. Metody |
Weryfikacja efektów uczenia się składa się z części teoretycznej i praktycznej. |
W części teoretycznej weryfikacji podlegają: - wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1. "Uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym"; z zestawu 2. "Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" efekt uczenia się: "Formułuje cele szkoleniowe" (kryteria weryfikacji: "omawia zasady planowania szkolenia w tenisie stołowym, z uwzględnieniem uwarunkowań treningu fizycznego i mentalnego"; "omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym"); z zestawu 3. "Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" efekt uczenia się: "Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym" (kryterium weryfikacji: "omawia metody i formy treningu taktycznego") oraz efekt uczenia się: "Przygotowuje zawodników do gier podwójnych" (kryterium weryfikacji: "omawia uwarunkowania techniczne gier podwójnych"). |
W części teoretycznej stosuje się metody: test teoretyczny, rozmowa z komisją, analiza dowodów i deklaracji. Każdorazowo stosowane będą co najmniej dwie z tych metod. W części praktycznej weryfikacji podlegają pozostałe efekty uczenia się i kryteria weryfikacji z zestawów 2-6. Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. Dyplom trenera w tenisie stołowym (wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tzw. ustawy deregulacyjnej) lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego są dowodem na posiadanie wszystkich efektów uczenia się przypisanych do części teoretycznej. Inne dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania wybranych efektów uczenia się weryfikowanych w tej części. |
W części praktycznej dopuszcza się metody: analiza dowodów i deklaracji oraz obserwacja (w warunkach rzeczywistych lub symulowanych) połączone z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Z zestawu 2. "Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" efekt uczenia się: "Formułuje cele szkoleniowe" (kryteria weryfikacji: "omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym"; "określa zadania szkoleniowe i wynikowe"; "uzasadnia cele etapowe programu szkoleniowego w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów"; "uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawności w formułowaniu celów szkoleniowych"); efekty uczenia się: "Przygotowuje plan realizacji celów szkoleniowych" oraz "Prowadzi ewaluację planu realizacji celów szkoleniowych" (wszystkie kryteria weryfikacji); z zestawu 3. "Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" efekty uczenia się: "Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych"; "Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych" (wszystkie kryteria weryfikacji); "Ocenia realizację przebiegu podstawowego procesu szkolenia" (wszystkie kryteria weryfikacji); z zestawu 4. "Przygotowywanie zawodników do udziału w zawodach (wszystkie efekty uczenia się i kryteria weryfikacji) weryfikuje się wyłącznie za pomocą analizy dowodów i deklaracji (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładowe dowody na posiadanie wyżej wymienionych efektów uczenia się to: dziennik treningowy, charakterystyki zawodników, raport podsumowujący, dokumentacja fotograficzna. Z zestawu 3. "Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" efekt uczenia się: "Przygotowuje zawodników w aspekcie technicznym" (wszystkie kryteria weryfikacji) oraz efekt uczenia się: "Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym" (kryteria weryfikacji: "dostosowuje zasady taktyczne do różnych typów i stylów gry"; "kształtuje i rozwija indywidualny typ i styl gry zawodników [...]"; efekt uczenia się: "Przygotowuje zawodników do gier podwójnych (kryteria weryfikacji: "dobiera partnerów deblowych do gier podwójnych"; "uwzględnia elementy przygotowania technicznego i taktycznego gier podwójnych") mogą być weryfikowane za pomocą analizy dowodów i deklaracji lub obserwacji (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładami dopuszczonych tu dowodów mogą być: raporty podsumowujące pracę szkoleniową, organizacyjną i badawczą, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników, artykuły naukowe i profesjonalne z zakresu tenisa stołowego, inne publikacje dotyczące tenisa stołowego. |
1.2. Zasoby kadrowe |
Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja składa się z minimum 3 osób, z których przynajmniej dwie spełniają warunki: - posiadają dyplom trenera przynajmniej klasy I tenisa stołowego (wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); - posiadają 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu procesu szkolenia w tenisie stołowym w okresie ostatnich 15 lat przed uczestnictwem w komisji walidacyjnej. W skład komisji wchodzi przewodniczący komisji. |
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne |
W celu przeprowadzenia weryfikacji części teoretycznej instytucja certyfikująca zapewnia warunki umożliwiające każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. |
W celu weryfikacji efektów uczenia się w części praktycznej instytucja certyfikująca zapewnia: |
- halę sportową z odpowiednim oświetleniem (minimum 600 lux); |
- sprzęt sportowy: stoły do tenisa stołowego, siatki do stołów, płotki, rakietki, piłki; |
- ekran, rzutnik, komputer; |
- jeśli osoba przystępująca do walidacji nie zapewni własnej grupy szkoleniowej w trakcie walidacji, wówczas obowiązek zapewnienia grupy szkoleniowej spoczywa na instytucji certyfikującej. |
Weryfikacja umiejętności może być przeprowadzona w miejscu wskazanym przez osobę przystępującą do walidacji. |
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania |
Nie określa się wymogów dla etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: |
1) kwalifikację pełną z 4 poziomem PRK (świadectwo dojrzałości); |
2) certyfikat potwierdzający uzyskanie kwalifikacji "Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym" lub dyplom trenera II klasy lub wyższej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013, lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |