Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-03-19
Wersja aktualna od 2020-03-19
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU1)
z dnia 6 marca 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu: D. Dmowska-Andrzejuk
|
1) Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. poz. 2380).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu
z dnia 6 marca 2020 r. (poz. 311)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE PROCESU SZKOLENIA ZAAWANSOWANEGO W TENISIE STOŁOWYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat ważny jest przez 10 lat. Z chwilą uzyskania przez osobę posiadającą kwalifikację kwalifikacji z obszaru tenisa stołowego z wyższym poziomem PRK niniejsza kwalifikacja staje się bezterminowa. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie raportu aktywności. Raport podsumowuje pracę szkoleniowo-organizacyjną, dokumentuje prowadzenie działań, do których jest przygotowana osoba posiadająca kwalifikację. Raport uwzględnia: sprawozdania z działalności szkoleniowej, z działalności selekcyjnej, organizacji systemu szkolenia w skali klubowej, regionalnej lub krajowej, doskonalenia własnych kompetencji, zrealizowanych studiów przypadków, pracy badawczej (np. w formie nagrań wideo) w zakresie tenisa stołowego; rozwoju kompetencji psychologicznych w tenisie stołowym (w zakresie motywacji, stawiania celów itp.) i holistycznych (systemowych). Raport może być uzupełniony wykazem artykułów naukowych i profesjonalnych z zakresu tenisa stołowego, innych publikacji, w tym przekładów, dotyczących tenisa stołowego, których autorem lub współautorem jest osoba przystępująca do rewalidacji. Raport podlega ocenie przez komisję powołaną przez instytucję certyfikującą. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Sporcie |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym" jest przygotowana do tworzenia holistycznego systemu szkolenia, a także planowania, organizowania i prowadzenia szkolenia "sztuki treningu" dla młodzieży 13-16-letniej, "sztuki rywalizacji" dla młodzieży 17-20-letniej oraz prowadzenia szkolenia dla profesjonalnej elity nowych kadr w ramach "sztuki wygrywania" dla zawodników dorosłych (20-30 lat). Wykonywane zadania ogniskują się wokół jakości oraz zmienności techniczno-taktycznej w każdym typie-stylu gry, z uwzględnieniem dbałości o pełny rozwój odporności psychicznej oraz dalszy rozwój motoryczny zawodników, zgodnie z założeniami pracy na tym etapie szkolenia. Jest przygotowana do opracowania autorskiej koncepcji treningowej w tenisie stołowym. W odniesieniu do wiedzy dotyczącej procesu treningowego w sporcie ocenia predyspozycje i potencjał zawodników, wyznacza cele dla zespołu sportowego oraz zawodników. Stosuje metody, formy i środki treningowe, w tym innowacyjne rozwiązania umożliwiające indywidualizację pracy z zawodnikiem i pracę zespołową. W realizacji procesu treningowego wykorzystuje teorie z innych dziedzin, m.in. do kształtowania odporności psychicznej zawodników, z wykorzystaniem dostępnych materiałów pomocniczych do treningu mentalnego (audio, podręczniki, inne materiały szkoleniowo-treningowe). Współpracuje z ekspertami z innych dziedzin w optymalizacji procesu szkoleniowego i rozwiązywaniu problemów pojawiających się w trakcie wykonywania powierzonych jej zadań. Stosuje wiedzę dotyczącą organizacji w systemie szkolenia na poziomie kadr wojewódzkich i narodowych oraz ośrodków klubowych. Uczestniczy w procesie zarządzania organizacją, wdrażając rozwiązania związane z organizacją systemu szkolenia w tenisie stołowym. Aktualizuje i poszerza swoją wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesu szkoleniowego w tenisie stołowym. |
Zestaw 1. Projektowanie i realizowanie koncepcji treningowej w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Rozwija podsystem monitorowania i selekcjonowania talentów | - monitoruje rozwój zawodników w zasięgu krajowym lub regionalnym pod kątem selekcji do kadry krajowej lub regionalnej; - organizuje akcje selekcyjne w celu zweryfikowania talentów w zakresie tenisa stołowego; - wraz z innymi trenerami planuje i inicjuje działania dotyczące monitorowania i selekcjonowania talentów. |
Zarządza procesem szkoleniowym na szczeblu klubu, regionu lub na szczeblu centralnym ("szlifowanie talentów") | - kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych i uzasadnia swój wybór; - omawia zasady określania umiejętności sportowych dla poszczególnych grup wiekowych; - wyznacza cele dla zawodników i zespołu sportowego; - opracowuje koncepcję budowy zespołu sportowego; - dobiera metody, formy i środki treningowe do zastosowania w procesie szkolenia (w tym narzędzia treningu mentalnego, przygotowuje indywidualne zadania treningowe, utrzymuje właściwe proporcje wielkości obciążeń do założonych celów szkolenia); - wdraża innowacyjne rozwiązania do procesu treningowego, w tym umożliwiające wysoki poziom indywidualizacji pracy z zawodnikiem; - analizuje skuteczność programów szkoleniowych; - omawia znaczenie zarządzania relacjami w grupie; - omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków chemicznych w sporcie; - dobiera sposoby optymalizacji poziomu gry, taktyki, strategii i wyników; - współpracuje z ekspertami z innych dziedzin w celu optymalizacji procesu szkoleniowego (w tym z lekarzem, trenerem przygotowania motorycznego, fizjoterapeutą, psychologiem); - opracowuje autorską/zespołową koncepcję treningową w sporcie wyczynowym w odniesieniu do struktury rzeczowej i czasowej treningu. |
Ewaluuje realizowane koncepcje szkoleniowe w odniesieniu do wzorców światowych | - analizuje bieżące postępy i wyniki sportowe oraz wyniki badań diagnostycznych zawodników na poszczególnych etapach szkolenia; - wykorzystuje nowe technologie służące analizie działań w realizacji procesu szkoleniowego; - formułuje wnioski do dalszej pracy szkoleniowej; - identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji szkoleniowej (np. ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe); - modyfikuje plany szkolenia, uwzględniając uwagi i opinie uczestników procesu szkoleniowego; - uzasadnia modyfikację dobranych metod, form i środków treningowych. |
Zestaw 2. Kształtowanie odporności psychicznej zawodników | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia wprowadzenie do treningu odporności psychicznej w tenisie stołowym | - omawia znaczenie odporności psychicznej dla osiągania efektów szkolenia i wyników sportowych w tenisie stołowym; - omawia elementy odporności psychicznej; - omawia zasady treningu odporności psychicznej w tenisie stołowym. |
Kształtuje świadomość zawodników tenisa stołowego | - wyjaśnia, czym jest "nieosądzająca świadomość"; - wymienia sposoby kształtowania u zawodników tenisa stołowego stanu "nieosądzającej świadomości"; - prowadzi ćwiczenia świadomości wrażeń zewnętrznych, wewnętrznych, uczuć, myśli i wyobrażeń dla zawodników tenisa stołowego; - korzysta z narzędzi do badania odporności psychicznej zawodników. |
Wspiera osiąganie przez zawodników tenisa stołowego stanu optymalnej gotowości w trakcie rywalizacji sportowej | - omawia sposoby osiągania stanu optymalnej gotowości; - przeprowadza ćwiczenia wspierające osiągnięcie przez zawodnika stanu optymalnej gotowości; - analizuje i wykorzystuje w planach szkoleniowych wiedzę na temat czynników wspierających i wpływających negatywnie na osiąganie, a także utrzymywanie przez każdego zawodnika stanu optymalnej gotowości. |
Kształtuje u zawodników tenisa stołowego umiejętność wyznaczania celów i zadań | - omawia cele, które należy uwzględniać przy uprawianiu wyczynowo tenisa stołowego; - omawia aspekty decydujące o mistrzostwie w tenisie stołowym; - omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników umiejętności wyznaczania celów i zadań; - stosuje techniki i narzędzia rozwijające u zawodników umiejętności wyznaczania celów i zadań, m.in. indywidualną mapę celów, wizualizację, zadania domowe. |
Kształtuje u zawodników tenisa stołowego pozytywny styl myślenia o grze | - wymienia i omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników pozytywnego stylu myślenia o grze; - stosuje techniki i narzędzia kształtujące u zawodników pozytywny styl myślenia o grze. |
Kształtuje u zawodników tenisa stołowego umiejętność wizualizacji | - omawia związek wizualizacji (treningu ideomotorycznego i "wewnętrznego programowania") z treningiem techniczno-taktycznym; - omawia przykładowe ćwiczenia wizualizacji; - prowadzi ćwiczenia wizualizacji z zawodnikami, np. wizualizację ćwiczeń techniczno-taktycznych, wizualizację "życiowej gry", wizualizację celów. |
Stosuje techniki relaksacyjne w pracy z zawodnikami tenisa stołowego | - omawia przykładowe techniki radzenia sobie ze stresem, np. treningi relaksacyjne; - prowadzi ćwiczenia relaksacyjne z zawodnikami tenisa stołowego. |
Kształtuje u zawodników tenisa stołowego pewność siebie | - wymienia i omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników pewności siebie w tenisie stołowym; - stosuje techniki i narzędzia kształtujące u zawodników i zespołu szkoleniowego pewność siebie. |
Kształtuje u zawodników tenisa stołowego koncentrację uwagi | - omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników koncentracji uwagi; - stosuje techniki i narzędzia kształtujące u zawodników koncentrację uwagi podczas treningu oraz zawodów tenisa stołowego. |
Tworzy wraz z zawodnikami tenisa stołowego plan uczestnictwa w zawodach | - opracowuje z zawodnikiem plan przygotowania do gry; - opracowuje z zawodnikiem plan koncentracji podczas gry; - opracowuje z zawodnikiem plan postępowania w sytuacjach trudnych; - opracowuje z zawodnikiem plan aktywizacji i uspokojenia; - opracowuje z zawodnikiem plan postępowania po zawodach. |
Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem optymalizacji trybu życia zawodników tenisa stołowego | - omawia zasady dozwolonego wspomagania zawodnika tenisa stołowego; - omawia zagrożenia i konsekwencje niedozwolonego wspomagania; - omawia zagadnienia związane z suplementacją zawodnika; - omawia zagadnienia związane z samokontrolą. |
Zestaw 3. Organizacja systemu szkolenia w tenisie stołowym na poziomie kadr narodowych regionalnych oraz ośrodków klubowych (np. superligi, ekstraklasy) | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zagadnienia związane z tworzeniem profesjonalnych ośrodków szkolenia w zakresie tenisa stołowego | - omawia organizację systemu szkolenia w tenisie stołowym na wszystkich szczeblach - szkolenia wstępnego, podstawowego, zaawansowanego; - omawia zasady tworzenia szkół mistrzostwa sportowego w Polsce oraz innych form organizacji szkolących w obszarze tenisa stołowego, np. klubowych lub szkolnych ośrodków szkolenia etapu "sztuka treningu", "sztuka rywalizacji" oraz "sztuki wygrywania"; - omawia aktualny system wspierania narodowych i regionalnych federacji tenisa stołowego. |
Wdraża rozwiązania związane z formułowaniem i osiąganiem celów organizacji | - omawia zasady i narzędzia formułowania oraz planowania celów organizacji; - planuje i wdraża sposoby osiągania celów organizacji. |
Wdraża rozwiązania związane z organizacją systemu szkolenia w tenisie stołowym | - omawia rolę myślenia systemowego w tworzeniu organizacji systemu szkolenia w tenisie stołowym; - omawia rolę osób zaangażowanych w budowę i rozwój systemu (organizatorów systemu, coach-developerów, szkoleniowców-trenerów, zawodników, pracowników nauki i innych); - organizuje pracę środowiska na rzecz rozwoju systemu szkolenia. |
Omawia zagadnienia związane z kulturą organizacji w systemie szkolenia w tenisie stołowym | - omawia elementy kultury organizacji w kontekście integralnej koncepcji systemu szkolenia; - przekazuje wiedzę dotyczącą zasad tworzenia kultury organizacji szkolącej w obszarze tenisa stołowego, w tym zasady kreowania refleksyjnej postawy uczestników organizacji; - omawia sposoby tworzenia wspólnej wizji dążenia do mistrzostwa osobistego w organizacji w celu osiągnięcia efektu synergii; - omawia sposoby kształtowania kultury organizacji uczącej się w ramach systemu szkolenia w tenisie stołowym, m.in. metody opracowane przez Otto Scharmera: krąg trenerski (Coaching Circle), klinika przypadku (Case Clinic), prowadzenie kroniki (Guided Journaling) i inne. |
Wdraża rozwiązania związane z monitorowaniem systemu szkolenia w tenisie stołowym | - omawia system monitorowania szkolenia w tenisie stołowym; - omawia sposoby monitorowania w różnych systemach szkoleniowych oraz możliwościach ich wykorzystania w szkoleniu w tenisie stołowym; - stosuje metody i narzędzia monitorowania szkolenia w tenisie stołowym, m.in. opracowane przez Otto Scharmera: ucząca podróż (Sensing Journey), wywiady z osobami zainteresowanymi (Stakeholder Interview). |
Zestaw 4. Wspieranie rozwoju tenisa stołowego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Aktualizuje i poszerza swoją wiedzę dotyczącą tenisa stołowego | - omawia najnowsze opracowania dotyczące tenisa stołowego; - czynnie uczestniczy w konferencjach, szkoleniach albo warsztatach szkoleniowych krajowych i międzynarodowych z zakresu umiejętności trenerskich. |
Wspiera rozwój zawodowy kadry szkoleniowej w ośrodkach szkolenia w zakresie tenisa stołowego | - planuje szkolenia zawodowe oraz kreuje zakres tematyczny szkoleń; - aranżuje i organizuje proces doskonalenia kadry trenerskiej; - prowadzi wykłady, prezentacje i zajęcia praktyczne ze szkoleniowcami i trenerami; - prowadzi warsztaty i treningi pokazowe. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się (łącznie) następujące metody: analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją (wywiad swobodny) oraz prezentacją; obserwacja w warunkach symulowanych (mikrotreningi). Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów: raportów i sprawozdań z: działalności szkoleniowej, z działalności selekcyjnej, organizacji systemu szkolenia w skali regionalnej lub krajowej, doskonalenia własnych kompetencji, zrealizowanych studiów przypadków, pracy badawczej (np. w formie nagrań wideo) w zakresie tenisa stołowego; autorskiej koncepcji treningowej obejmującej wieloletni plan szkolenia z większą grupą zaangażowanych osób w zakresie tenisa stołowego; autorskiej publikacji z zakresu tenisa stołowego lub recenzji bądź streszczenia wybranej publikacji z zakresu tenisa stołowego, lub tłumaczenia z języków obcych artykułów dotyczących konstruowania i organizacji systemu szkolenia (opublikowanych w ostatnich 5 latach przed przystąpieniem do procesu walidacji). Komisja może dopuścić inne dowody przedstawione przez osobę przystępującą do walidacji, odnoszące się do weryfikacji jej kompetencji psychologicznych w tenisie stołowym (w zakresie motywacji, stawiania celów itp.) i holistycznych (systemowych) w zakresie tenisa stołowego. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja składa się z minimum 3 osób, z których przynajmniej dwie spełniają warunki: - posiadanie dyplomu przynajmniej trenera I klasy w tenisie stołowym (wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tzw. "ustawy deregulacyjnej" z 13.06.2013); - posiadanie 10-letniego doświadczenia w prowadzeniu procesu szkolenia zawodników lub trenerów w tenisie stołowym, zdobywanego w okresie ostatnich 15 lat przed uczestnictwem w komisji walidacyjnej. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca zapewnia: - przestrzeń i odpowiedni sprzęt sportowy do przeprowadzenia obserwacji w warunkach symulowanych (mikrotreningu); - jeśli osoba przystępująca do walidacji lub komisja walidacyjna w ramach prezentacji wskaże prezentację ze wspomaganiem multimedialnym, wówczas instytucja certyfikująca zapewnia ekran, rzutnik i komputer. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: - kwalifikację pełną z 6 poziomem PRK (dyplom ukończenia studiów I stopnia); - kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" lub dyplom trenera I klasy lub wyższej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. "ustawy deregulacyjnej"). |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |