Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-03-19
Wersja aktualna od 2020-03-19
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU1)
z dnia 6 marca 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu: D. Dmowska-Andrzejuk
|
1) Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. poz. 2380).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu
z dnia 6 marca 2020 r. (poz. 310)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE PROCESU SZKOLENIA WSTĘPNEGO W TENISIE STOŁOWYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Okres ważności certyfikatu: 4 lata. Z chwilą uzyskania przez osobę posiadającą kwalifikację kwalifikacji z obszaru tenisa stołowego z wyższym poziomem PRK, niniejsza kwalifikacja staje się bezterminowa. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie raportu aktywności. Raport podsumowuje pracę szkoleniowo-organizacyjną, dokumentuje prowadzenie działań, do których jest przygotowana osoba posiadająca kwalifikację. Raport uwzględnia: liczbę udzielonych lekcji, liczbę przeszkolonych osób, efekty pracy szkoleniowej, organizacyjnej, badawczej, opis przeprowadzonych działań, postępów uczestników w zakresie rozwoju motorycznego i technicznego, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników. Raport może być uzupełniony wykazem artykułów naukowych i profesjonalnych z zakresu tenisa stołowego, innych publikacji dotyczących tenisa stołowego, których autorem lub współautorem jest osoba przystępująca do rewalidacji. Opis przeprowadzonych działań może uwzględniać: stosowanie narzędzi diagnozujących rozwój motoryczny i techniczny uczestników, testów jakości Liu Tianyanga, testów struktury ruchu - listy kontrolne dla około 100 technik. Raport podlega ocenie przez komisję powołaną przez instytucję certyfikującą. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Sporcie. |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym" samodzielnie organizuje, prowadzi, kontroluje i ocenia proces szkolenia wstępnego w tenisie stołowym, w tym jednostki szkoleniowe, zgodnie z zasadami metodyki w tenisie stołowym. W ramach podejmowanych zadań korzysta z planów szkolenia wstępnego w tenisie stołowym, dostosowując je do zainteresowań, możliwości i potrzeb uczestników zajęć i procesu szkoleniowego. Osoba posiadająca przygotowuje osoby początkujące z różnych grup wiekowych do udziału we współzawodnictwie i wskazuje predyspozycje zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych. W swojej pracy dostosowuje narzędzia komunikacji i motywacji do potrzeb uczestników. Wykorzystuje także nowe technologie wspomagające proces szkoleniowy w tenisie stołowym. Jest przygotowana do prowadzenia organizacji szkolącej, współpracy z otoczeniem grupy szkoleniowej i promowania tenisa stołowego. Jest gotowa do ciągłego rozwijania swoich umiejętności. Ponosi odpowiedzialność za prowadzone działania zawodowe. | |
Zestaw 1. Podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje biologiczne i biomechaniczne podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym | - opisuje budowę i funkcjonowanie narządów i układów człowieka w ontogenezie, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu; - opisuje ćwiczenia, nazywając ruchy w stawach oraz identyfikując zaangażowane mięśnie; - wyjaśnia pojęcie sprawności fizycznej i poszczególnych zdolności motorycznych człowieka; - wyjaśnia podstawowe zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, w szczególności w układzie krążeniowo-oddechowym; - omawia krzywą intensywności zajęć; - omawia wymogi techniczne i taktyczne dyscypliny, min. zasady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnienia związane z dostosowaniem się; - omawia wymogi techniczne i taktyczne dyscypliny, w tym: zasady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnienia związane z dostosowaniem się; - omawia wymogi fizjologiczne do podejmowania wysiłku fizycznego oraz wymogi sprawnościowe dla osób uprawiających tenis stołowy; - wymienia elementy procesu wypoczynku i odnowy biologicznej. |
Charakteryzuje metodyczne podstawy planowania zajęć i procesu szkoleniowego w tenisie stołowym | - omawia zasady bezpieczeństwa obowiązujące na zajęciach szkoleniowych; - omawia dobór sprzętu do wstępnej nauki gry w tenisa stołowego; - wymienia rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od zawodnika w trakcie realizacji zajęć, min.: samopoczucie w trakcie realizacji zajęć, opinia o zajęciach; - omawia możliwe strategie prowadzenia zajęć (m.in. pracę z zawodnikami, którzy prezentują postawy tzw. słomianego ognia, kompulsywną, hakera oraz dążenia do mistrzostwa osobistego); - omawia znaczenie współpracy z rodzicami i opiekunami zawodnika w procesie szkoleniowym; - omawia znaczenie współpracy z trenerami tenisa stołowego w kontekście dalszego rozwoju sportowego zawodnika; - omawia elementy szkolenia wstępnego w tenisie stołowym; - omawia elementy jednostki szkoleniowej w tenisie stołowym; - wyjaśnia zasady planowania i korygowania zajęć oraz planu szkoleniowego. |
Charakteryzuje organizacyjno-prawne podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym | - omawia historię tenisa stołowego; - omawia przepisy gry oraz kwestie organizacyjne związane z uczestnictwem w zawodach; - omawia zasady etyki zawodowej i obowiązku trenera tenisa stołowego wynikające z obowiązujących regulacji; - wymienia elementy systemu szkolenia i współzawodnictwa w Polsce i na świecie; - wskazuje akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania tenisa na świecie; - wskazuje akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania tenisa stołowego. |
Charakteryzuje psychospołeczne podstawy planowania zajęć i procesu szkoleniowego w tenisie stołowym | - omawia rolę procesów poznawczych w rozwoju zawodnika oraz działalności sportowej; - opisuje zasady wywiadu motywacyjnego oraz techniki motywacji w procesie szkoleniowym, np. utrzymania kontaktu, przypomnienia, pochwały; - omawia znaczenie przygotowania psychicznego; - omawia wybrane sposoby motywowania zawodników do podejmowania zadań. |
Zestaw 2. Realizowanie procesu szkoleniowego w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Kieruje procesem szkolenia wstępnego | - planuje i przeprowadza wybrane zajęcia zgodnie z zasadami szkolenia wstępnego w tenisie stołowym; - rozmawia z zawodnikiem o postawie i uważności w trakcie zajęć; - wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne do nauczania oraz monitorowania procesu szkolenia; - omawia znaczenie prowadzenia dokumentacji postępów przez zawodników (np. dzienniczka treningowego, teczki, testów); - prowadzi dziennik zajęć treningowych; - przygotowuje charakterystykę zawodnika określającą poziom gry zawodnika, podsumowującą postępy, wyniki testów i omawia przykładowe zmiany planu szkoleniowego. |
Naucza technik i taktyk tenisa stołowego oraz prowadzi trening rozwoju zdolności motorycznych, korzystając z planu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym | - na każdej lekcji i w każdym module naucza techniki: demonstruje wzorcowe techniki; prezentuje najlepsze światowe wzorce w danej technice; objaśnia i omawia warunki stosowania elementów techniczno-taktycznych (struktury ruchu oraz zasady taktyczne w ramach ok. 30 technik gry); stosuje metody treningowe: imitacji, wieloma piłkami, jedną piłką oraz sprawdziany; w szczególności w odniesieniu do: (1) dłoniowego trzymania rakietki; (2) piórkowego trzymania rakietki; (3) postawy gotowości; (4) podstawowej pracy nóg; (5) serwu podstawowego forhend (fh); (6) serwu podstawowego bekhend (bh); (7) ataku fh blisko stołu; (8) ataku bh blisko stołu (kuaipo); (9) ataku forhend z bekhendu (fhb)-bh; (10) ataku fh w półdystansie; (11) ataku bh w półdystansie; (12) ataku fhb w półdystansie, ataku fh blisko i w półdystansie, ataku bh blisko i w półdystansie; (13) smeczu fh; (14) bloku bh; (15) bloku fh; (16) topspina fh; (17) topspina fhb; (18) topspina bh; (19) przebicia bh; (20) serwu podciętego bh; (21) przebicia fh; (22) serwu podciętego fh, przebicia bh i fh; (23) podcięcia lekkiego ataku bh; (24) podcięcia lekkiego ataku fh; (25) serwu z boczną rotacją fh; (26) serwu z boczną rotacją bh; (27) odbioru serwów, w tym: ataku, bloku, przebicia, flipa, podcięcia, oraz kombinacji technik pojedynczych (techniki złożonej); (28) serwu-kontrataku; (29) ataku-kontrataku; (30) bloku-kontrataku; (31) topspina-kontrataku; (32) przebicia-kontrataku; (33) podcięcia-kontrataku; (34) odbioru-kontrataku; - naucza ogólnych zasad taktycznych, m.in. zasad: "gram pewnie", "zmieniam rytm gry", "zmieniam miejsce upadku piłki", "zmieniam rotację"; "gram aktywnie", "ekonomicznie", "nieprzewidywalnie", "twórczo", "mądrze", "gram swoją grę"; - testuje, kształtuje i rozwija podstawowe cechy motoryczne (m.in.: przeprowadza trening kształtujący gibkość, koordynację, zwinność, szybkość, moc, wytrzymałość). |
Omawia możliwości rozwoju umiejętności trenerskich | - omawia możliwe ścieżki rozwoju zawodowego w obszarze tenisa stołowego; - przedstawia plan swojego rozwoju zawodowego w obszarze tenisa stołowego na najbliższe 2 lata. |
Wskazuje predyspozycje do uczestnictwa w procesie szkolenia i zawodach sportowych | - charakteryzuje zasady identyfikacji talentów; - wskazuje możliwości rozwoju zawodnika w różnych dyscyplinach sportu; - wymienia cechy psychofizyczne predysponujące do uprawiania tenisa stołowego. |
Zestaw 3. Konstruowanie mikrosystemu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym |
| |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
|
Omawia kluczowe zasady tworzenia kultury | - omawia rolę otoczenia grupy w procesie szkoleniowym; - wskazuje elementy niezbędne w tworzeniu kultury organizacji realizującej szkolenie; |
|
organizacji realizujące szkolenie w obszarze tenisa stołowego | - charakteryzuje rolę komunikacji międzyludzkiej w budowaniu kultury organizacji realizującej szkolenie; - wskazuje sposoby i metody zachęcania do uczestnictwa w zajęciach i procesie szkoleniowym; - omawia sposoby rozwijania talentów wszystkich uczestników grupy szkoleniowej. | |
Omawia zasady prowadzenia organizacji realizującej szkolenie wstępne w tenisie stołowym | - omawia zasady organizacji i prowadzenia m.in. szkółki szkolenia wstępnego, uczniowskiego klubu sportowego, klubu sportowego, klasy sportowej; - omawia sposoby prowadzenia procesu naboru i selekcji; - charakteryzuje techniki komunikacji i współdziałania. | |
Organizuje lokalne wydarzenie sportowe związane z tenisem stołowym | - organizuje sprzęt; - organizuje miejsce do przeprowadzenia wydarzenia; - określa zadania na członków otoczenia grupy realizującej szkolenie. | |
Promuje tenis stołowy jako sport dla wszystkich i na całe życie | - wskazuje sposoby upowszechniania tenisa stołowego jako sportu; - charakteryzuje przykładowe programy treningu wstępnego tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich; - omawia rolę organizowania wydarzeń sportowych związanych z tenisem stołowym we współpracy z lokalnym środowiskiem. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Weryfikacja efektów uczenia się składa się z części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej weryfikacji podlegają: - wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1 "Podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym"; - umiejętności z zestawu 3: "Omawia zasady prowadzenia organizacji realizującej szkolenie wstępne w tenisie stołowym", "Omawia kluczowe zasady tworzenia kultury organizacji realizującej szkolenie w obszarze tenisa stołowego" oraz kryteria weryfikacji z zestawu 3, z efektu uczenia się "Promuje tenis stołowy jako sport dla wszystkich i na całe życie": "Wskazuje sposoby upowszechniania tenisa stołowego jako sportu", "Charakteryzuje przykładowe programy treningu wstępnego tenisa stołowego jako sportu dla wszystkich", "Omawia rolę organizowania wydarzeń sportowych związanych z tenisem stołowym we współpracy z lokalnym środowiskiem". W części praktycznej weryfikacji podlegają wszystkie efekty uczenia się z zestawu 2 oraz umiejętność z zestawu 3: "Organizuje lokalne wydarzenie sportowe związane z tenisem stołowym". Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. W części teoretycznej stosuje się metody: test teoretyczny, rozmowa z komisją, analiza dowodów i deklaracji. Każdorazowo stosowane będą co najmniej dwie z tych metod. Dyplom trenera w tenisie stołowym (wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tzw. ustawy deregulacyjnej) lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego, mogą być dowodem na posiadanie wszystkich efektów uczenia się weryfikowanych w części teoretycznej. Legitymacja instruktora sportu w tenisie stołowym (wydana przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013) może być dowodem na posiadanie efektów uczenia się weryfikowanych w części teoretycznej, z wyłączeniem kryterium weryfikacji "Omawia wymogi techniczne i taktyczne dyscypliny, m.in. za sady biomechaniki ruchu (struktury ruchu), jakości i zmienności ruchu oraz zagadnienia związane z dostosowaniem się" (z efektu uczenia się: "Charakteryzuje biologiczne i biomechaniczne podstawy planowania zajęć i procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym" w zestawie 1). Inne dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania części efektów uczenia się weryfikowanych w tej części. W części praktycznej dopuszcza się metody: analiza dowodów i deklaracji, obserwacja (w warunkach rzeczywistych lub symulowanych) połączone z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Z zestawu 2 kryteria: "Prowadzi dziennik zajęć treningowych" oraz "Przygotowuje charakterystykę zawodnika określającą poziom gry zawodnika, podsumowującą postępy, wyniki testów i omawia przykładowe zmiany planu szkoleniowego" i - z zestawu 3 - umiejętność: "Organizuje lokalne wydarzenie sportowe związane z tenisem stołowym" weryfikuje się wyłącznie za pomocą analizy dowodów (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładowe dowody na posiadanie wyżej wymienionych efektów uczenia się to: dziennik treningowy, charakterystyki zawodników, raport podsumowujący zorganizowane wydarzenie sportowe, dokumentacja fotograficzna. Pozostałe efekty uczenia się weryfikowane w części praktycznej mogą być potwierdzane za pomocą analizy dowodów i deklaracji lub obserwacji (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładami dopuszczonych tu dowodów mogą być: raporty podsumowujące pracę szkoleniową, organizacyjną i badawczą, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników, artykuły naukowe i profesjonalne z zakresu tenisa stołowego, inne publikacje dotyczące tenisa stołowego. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja składa się z minimum 3 osób, z których przynajmniej dwie spełniają warunki: - posiadają dyplom trenera tenisa stołowego przynajmniej drugiej klasy (wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); - posiadają 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu procesu szkolenia w tenisie stołowym w okresie ostatnich 10 lat przed uczestnictwem w komisji walidacyjnej. W skład komisji wchodzi przewodniczący komisji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne W celu przeprowadzenia weryfikacji wiedzy instytucja certyfikująca zapewnia warunki umożliwiające każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. W celu weryfikacji umiejętności instytucja certyfikująca zapewnia: - halę sportową z odpowiednim oświetleniem (minimum 600 lux); - sprzęt sportowy: stoły do tenisa stołowego, siatki do stołów, płotki, rakietki, piłki; ekran, rzutnik, komputer; - jeśli osoba przystępująca do walidacji nie zapewni własnej grupy szkoleniowej w trakcie walidacji, wówczas obowiązek zapewnienia grupy szkoleniowej spoczywa na instytucji certyfikującej. Weryfikacja umiejętności może być przeprowadzona w miejscu wskazanym przez osobę przystępującą do walidacji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymogów dla etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Brak |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |