Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-02-07
Wersja aktualna od 2020-02-07
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU1)
z dnia 17 stycznia 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu: D. Dmowska-Andrzejuk
|
1) Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. poz. 2380).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu
z dnia 17 stycznia 2020 r. (poz. 160)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU kWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO Z KITEBOARDINGU" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU kWALIFIKACJI
1. Nazwa kWalifikacji rynkowej
Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kWalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu notwierdzaiaceso nadanie kWalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat ważny jest 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest przeprowadzenie procesu szkoleniowo-treningowego dla minimum 30 osób w ciągu 3 lat oraz zaliczenie zestawu 1 |
4. Poziom Polskiej Ramy kWalifikacji przypisany do kWalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy kWalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy kWalifikacji, 4 poziom Sektorowej Ramy kWalifikacji w Sporcie |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kWalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kWalifikację "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, realizowania i monitorowania zajęć z kiteboardingu, w tym prowadzenia zaawansowanych zajęć w różnych klasach kiteboardingu (w tym w klasach "Formuła Kite" i "Twin Tip Racing"). Jest również przygotowana do planowania, prowadzenia i oceny procesu szkoleniowo-treningowego obejmującego przygotowanie sportowców do zawodów kiteboardingowych o randze pucharu Polski oraz pucharu świata. Selekcjonuje i wykorzystuje elementy gotowych planów szkoleniowych, uwzględniając zainteresowania, możliwości i potrzeby uczestników procesu szkoleniowo-treningowego. Posługuje się wybranymi przez siebie metodami i narzędziami pracy, dostosowując je do uwarunkowań rozwoju ontogenetycznego sportowców, celów i postępów treningowych. W odniesieniu do ramowego cyklu szkoleniowego przygotowuje konspekty jednostek treningowych, dobierając ćwiczenia do tematu zajęć i poziomu umiejętności sportowców oraz uwzględniając zmienność warunków atmosferycznych. Demonstruje i objaśnia ćwiczenia, nauczając zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, stosując zasady teorii i metodyki sportu dla wszystkich oraz wykorzystując narzędzia komunikacji i motywacji. Nadzoruje technikę i sposób wykonywania ćwiczeń przez zawodników. Wykorzystuje jednostkę asekuracyjną z silnikiem z napędem powyżej 10 kW do prowadzenia asekuracji, szkoleń oraz akcji ratunkowej. |
Zestaw 1. Podstawy procesu treningowego w różnych klasach kiteboardingu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia biologiczne podstawy planowania jednostek treningowych i procesu treningowego w kiteboardingu | - opisuje narządy i układy człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu; - opisuje ćwiczenia, nazywając ruchy w stawach oraz identyfikując zaangażowane mięśnie; - identyfikuje sekwencje pozycja - ruch - siła człowieka i latawca występujące w czasie uprawiania kiteboardingu; - wyjaśnia pojęcie sprawności fizycznej i poszczególnych zdolności motorycznych człowieka; - wyjaśnia podstawowe zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, w szczególności w układzie krążeniowo-oddechowym; - omawia krzywą intensywności zajęć; - opisuje pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka; - wyjaśnia zasady planowania i korygowania planu treningowego; - opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka w ontogenezie; - opisuje znaczenie rejestrowania parametrów motoryczności zawodnika i wskazuje okoliczności, w których należy dokonać modyfikacji planu jednostek treningowych i procesu treningowego, m.in. w odniesieniu do zmiany środków lub zmiany celu. |
Omawia zagadnienia psychospołeczne dotyczące uczestnictwa w jednostkach treningowych i procesie treningowym w kiteboardingu | - omawia niezbędne elementy wstępnego wywiadu z zawodnikami przed rozpoczęciem jednostki treningowej; - wymienia rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od zawodników w trakcie realizacji zajęć jednostki treningowej, m.in. samopoczucie w trakcie realizacji zajęć, opinia o zajęciach; - omawia korzyści z uczestnictwa w treningu w kontekście psychospołecznego funkcjonowania człowieka; - omawia wpływ cech indywidualnych (np. poziom lęku, impulsywność, zapotrzebowanie na stymulację, motywację) na wybrane kategorie ćwiczeń. |
Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w prowadzeniu jednostek treningowych i procesu treningowego w kiteboardingu | - wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w jednostkach treningowych i w procesie treningowym; - wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia specyficzne dla uczestnictwa w różnych klasach kiteboardingu; - wymienia sposoby prawidłowego zabezpieczania sportowców przed urazami i wypadkami (np. kask, kamizelka, rozgrzewka); - omawia problematykę stosowania używek i środków dopingujących, suplementacji w sporcie oraz prowadzenia zdrowego trybu życia; - identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia zawodnika wynikające z niewłaściwego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, a także niewłaściwego prowadzenia jednostek treningowych i procesu treningowego (m.in. doboru intensywności i trudności ćwiczeń, techniki ćwiczeń); - omawia zakres odpowiedzialności prawnej trenera; - wymienia elementy wyposażenia trenera i zawodników oraz miejsca prowadzenia jednostki treningowej, które mają wpływ na bezpieczeństwo. |
Omawia zasady teorii i metodykę planowania jednostek treningowych i procesu treningowego w różnych klasach kiteboardingu | - charakteryzuje obszar zawodowy trenera sportu; - omawia komponenty jednostek treningowych z kiteboardingu (m.in. treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań zawodników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury); - charakteryzuje strukturę jednostek treningowych oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części; - omawia metody stosowane w realizacji jednostek treningowych w sporcie (m.in. metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć sportowych); - charakteryzuje mezocykle, makrocykle, mikrocykle w procesie szkoleniowym; - charakteryzuje środki stosowane w sporcie (m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, w tym nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie); - wyjaśnia potrzebę stosowania zasad etycznych przy wykonywaniu zadań trenera kiteboardingu. |
Zestaw 2. Planowanie jednostek treningowych z kiteboardingu w klasach "Formuła Kite (FK)" i "Twin Tip Racing (TTR)" | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dostosowuje plan jednostek treningowych w klasach FK i TTR do umiejętności zawodników oraz warunków atmosferycznych | - omawia polski system i standard procesu szkolenia sportowców w klasach FK i TTR; - ocenia poziom umiejętności zawodników w klasach FK i TTR na podstawie przeprowadzonego wywiadu (cele, doświadczenie, sprawność motoryczna); - przystosowuje plan jednostek treningowych do umiejętności zawodników i warunków atmosferycznych. |
Omawia zagadnienia związane z klasami FK i TTR | - omawia klasy kiteboardingu; - charakteryzuje zakres działania światowych organizacji kiteboardingu (w tym: World Sailing, IKA); - omawia obowiązujące procedury startowe dla klas FK i TTR; - omawia pojęcia dotyczące sprzętu stosowanego w klasach FK i TTR; - omawia predyspozycje do uprawiania kiteboardingu w klasach FK i TTR; - omawia zasady zachowania bezpieczeństwa związane z uprawianiem kiteboardingu w klasach FK i TTR; - omawia podstawowe przepisy regatowe stosowane w czasie zawodów sportowych; - omawia podstawowe warianty tras regatowych oraz ich ustawień w trakcie treningu, z uwzględnieniem reakcji na zmiany warunków pogodowych; - omawia strategię i taktykę regatową w odniesieniu do zmienności warunków meteorologicznych, różnych lokalizacji akwenów i różnego rozstawienia tras do wyścigów; - omawia zagadnienia związane z aerodynamiką oraz hydrodynamiką pozwalające wyjaśnić działanie sprzętu regatowego; - omawia zasady serwisowania sprzętu wykorzystywanego w klasach FK i TTR; - omawia dostępne regulacje sprzętu wykorzystywanego w klasach FK i TTR oraz potrafi wskazać, na jakie elementy wpłyną ich zmiany. |
Przygotowuje konspekt jednostek treningowych w klasach FK i TTR | - uwzględnia metodyczne, biologiczne i psychospołeczne podstawy planowania jednostek treningowych oraz zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia; - dobiera sprzęt, miejsce i ćwiczenia, uwzględniając rodzaj akwenu, możliwości zawodników i warunki meteorologiczne (m.in. rodzaj, siła i kierunek wiatru, zmienność pogody); - planuje przebieg jednostek treningowych, uwzględniając elementy takie, jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, chronologia ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie zawodników; - planuje zajęcia samodzielne oraz z udziałem pomocnika asystenta trenera; - zapewnia zawodnikowi czas do samooceny. |
Zestaw 3. Prowadzenie zajęć z kiteboardingu w klasach FK i TTR | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Naucza reagowania w sytuacjach awaryjnych podczas pływania w klasach FK i TTR | - demonstruje akcję "self-rescue" z deską wyposażoną w hydroskrzydło i z latawcem komorowym; - odzyskuje utraconą na wodzie deskę wyposażoną w hydroskrzydło; - przeprowadza restart latawca komorowego na głębokiej wodzie; - przeprowadza symulację wykonania akcji ratunkowej na jednostce asekuracyjnej wyposażonej w napęd powyżej 10 kW; - demonstruje, w jaki sposób zwijać linki i latawiec komorowy po użyciu systemu bezpieczeństwa; - demonstruje, jak należy zachowywać się na łodzi asekuracyjnej, wyposażonej w napęd powyżej 10 kW, w czasie sytuacji awaryjnych; - opisuje postępowanie w sytuacji nagłych zmian warunków atmosferycznych, zagrażających bezpieczeństwu zawodników. |
Prowadzi ćwiczenia z technik stosowanych w klasach FK i TTR, stosując zasady teorii i metodyki sportu | - demonstruje i objaśnia sposób wykonywania ćwiczeń; - instruuje werbalnie i niewerbalnie, posługując się uniwersalnym systemem znaków; - pyta zawodników o ich odczucia; - podaje zawodnikom wskazówki w celu poprawy efektów ćwiczenia; - przeprowadza zajęcia z udziałem asystenta trenera. |
Pływa na desce z hydroskrzydłem (FK) z masztem dłuższym niż 45 cm | - omawia zasady wchodzenia w lewitację; - wykonuje poprawny start na desce w obu kierunkach; - pływa bez lewitacji na desce; - przyjmuje poprawną pozycję podczas pływania; - wprowadza w lewitację (żabkowanie) deskę; - wykazuje się umiejętnością stałego, bezproblemowego pływania w lewitacji minimum przez 200 metrów, na wiatr i z wiatrem; - wykonuje zwroty (sztag i rufa - w lewitacji lub gdy deska dotyka powierzchni wody); - obsługuje latawiec komorowy (start, lądowanie). |
Zestaw 4. Realizowanie procesu treningowego w oparciu o gotowe plany szkoleniowe we wszystkich klasach kiteboardingu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia sposoby ustawienia i konserwacji sprzętu | - omawia sposoby przeprowadzania trymowania baru i ustawień latawca; - omawia sposoby naprawiania latawca i deski; - wymienia sposoby naprawy i wymiany niedziałających elementów baru i linek; - omawia sposoby przygotowania powierzchni hydroskrzydła do treningu; - wskazuje sytuacje, w których sprzęt wymaga profesjonalnej naprawy. |
Organizuje proces treningowy w oparciu o gotowe plany szkoleniowe we wszystkich klasach kiteboardingu | - ocenia możliwość przeprowadzenia jednostki treningowej w danym miejscu i w panujących warunkach meteorologicznych; - przygotowuje miejsce do prowadzenia jednostki treningowej, uwzględniając możliwości zawodników; - zabezpiecza akwen treningowy, wykorzystując flagi, boje oraz jednostkę asekuracyjną; - rozstawia trasę w różnych wariantach; - dobiera sprzęt do warunków atmosferycznych oraz osobniczych (m.in. dopasowuje sprzęt do wagi i wzrostu zawodnika); - sprawdza stan techniczny sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia jednostek treningowych; - sprawdza przygotowanie uczestników do udziału w jednostce treningowej; - opisuje dostępne narzędzia teleinformatyczne (np. aplikacje komputerowe, mobilne) wspierające komunikację z zawodnikami i ułatwiające ich motywację do udziału w procesie treningowym; - przygotowuje narzędzia do analizowania postępów w procesie treningowym w oparciu o informacje uzyskiwane z bieżącej i okresowej oceny sportowca zawodnika, m.in. stosuje dziennik treningowy. |
Prowadzi proces treningowy w oparciu o gotowe plany szkoleniowe we wszystkich klasach kiteboardingu | - sporządza tabelę analizy błędów; - ustawia się względem grupy tak, aby umożliwić wszystkim zawodnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń; - egzekwuje prawidłowe ustawienie zawodników podczas wykonywania ćwiczeń; - monitoruje samopoczucie zawodników, uwzględniając posiadane informacje dotyczące ich stanu zdrowia; - monitoruje i w razie potrzeby modyfikuje intensywność ćwiczeń; - monitoruje technikę wykonywania ćwiczeń i w razie potrzeby reaguje, stosując zmiany stopnia trudności lub zmieniając ćwiczenie; - nadzoruje bezpieczne korzystanie ze sprzętu w czasie prowadzenia jednostki treningowej; - reaguje w sytuacji zmiany warunków prowadzenia jednostki treningowej, np. przerywa prowadzenie lub zmienia sposób prowadzenia jednostki treningowej; - systematycznie kontroluje liczbę zawodników na akwenie w czasie trwania jednostki treningowej. |
Przygotowuje proces treningowy w oparciu o gotowe plany szkoleniowe we wszystkich klasach kiteboardingu | - omawia założenia procesu treningowego; - analizuje stan zdrowia i sprawność motoryczną zawodników na podstawie m.in. oceny postawy ciała, składu ciała, pomiaru tętna, wyników testów sprawnościowych i wydolnościowych, umiejętności w zakresie pływania; - dostosowuje gotowy plan szkoleniowy w perspektywie długoterminowej do potrzeb zawodników i warunków prowadzenia jednostek treningowych; - dostosowuje gotowy plan szkoleniowy w perspektywie krótkoterminowej do warunków oraz potrzeb i możliwości zawodników; - periodyzuje proces treningowy; - rozpisuje rozkład obciążeń treningowych; - identyfikuje sytuacje wymagające konsultacji ze specjalistami z innych dziedzin; - planuje okresową kontrolę i ocenę postępów zawodników w procesie treningowym. |
Wykorzystuje motorową jednostkę asekuracyjną do prowadzenia asekuracji, treningu oraz akcji ratunkowej | - prowadzi jednostkę asekuracyjną; - przed użyciem jednostki asekuracyjnej sprawdza jej wyposażenie oraz stan techniczny; - przed wejściem zawodników do wody ustala awaryjne sygnały ostrzegawcze (flaga, gwizdek, sygnały wizualne) oraz znaczenie tych sygnałów; - zachowuje bezpieczną odległość pomiędzy łodzią a zawodnikami; - kontroluje na bieżąco bezpieczeństwo zawodników w wyznaczonej strefie; - przeprowadza procedurę startowania i lądowania latawca z pokładu jednostki asekuracyjnej. |
Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji | - informuje o postępach w wykonywaniu ćwiczeń; - mobilizuje do aktywności, min. stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń; - podsumowuje jednostkę treningową, podkreśla zrealizowane cele oraz motywuje do udziału w treningu. |
Zestaw 5. Organizacja grupy szkoleniowej i promocja kiteboardingu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje zagadnienia związane z organizowaniem grupy szkoleniowej w obszarze kiteboardingu | - omawia zasady etyki pracy z grupą szkoleniową; - omawia rolę otoczenia grupy szkoleniowej w procesie treningowym (m.in. rodzice i opiekunowie, klub sportowy); - omawia metody naboru i selekcji uczestników do grupy szkoleniowej; - omawia sposoby identyfikacji talentów wśród uczestników grupy szkoleniowej; - omawia sposoby rozwijania talentów uczestników grupy szkoleniowej. |
Charakteryzuje zagadnienia związane z promowaniem kiteboardingu jako sportu dla wszystkich oraz sportu ukierunkowanego na uzyskanie poziomu sportowego | - wskazuje sposoby upowszechniania kiteboardingu jako sportu dla wszystkich (dla różnych grup wiekowych, rodzin, amatorów itp.); - przygotowuje przykładowe oferty promocyjne programu treningu wstępnego kiteboardingu jako sportu dla wszystkich; - omawia zasady zachęcania do podejmowania współzawodnictwa w kiteboardingu. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Walidacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna - służy weryfikacji wiedzy dotyczącej uwarunkowań planowania i realizacji jednostek treningowych i procesu szkoleniowo-treningowego w różnych klasach kiteboardingu; z zakresu obsługi i doboru sprzętu, bezpieczeństwa; wyboru akwenu; znajomości ramowego cyklu szkoleniowego. Wiedza ma być weryfikowana w trakcie testu teoretycznego i rozmowy z komisją. Część praktyczna - ma na celu weryfikację umiejętności pływania na desce z hydroskrzydłem "foil", obsługi sprzętu stosowanego w nauczaniu kiteboardingu, obsługi i wykorzystania systemów bezpieczeństwa, stosowania metod "self-rescue" oraz umiejętności związanych z planowaniem i prowadzeniem jednostek treningowych oraz procesu treningowego. W części praktycznej stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączoną z wywiadem swobodnym. Dopuszcza się stosowanie analizy dowodów i deklaracji. Dowodem na osiągnięcie efektów uczenia się związanych z planowaniem procesu szkoleniowo-treningowego są konspekty prowadzone dla potrzeb procesu szkoleniowo-treningowego w kiteboardingu. Dowodem na osiągnięcie efektów uczenia się walidowanych w części praktycznej jest licencja trenera Polskiego Związku Kiteboardingu wydana nie później niż trzy lata przed przystąpieniem kandydata do procesu walidacji. Efekt uczenia się "Pływa na desce z hydroskrzydłem (FK) z masztem dłuższym niż 45 cm" może być zaliczony, jeśli kandydat wylegitymuje się wynikami z zawodów pucharu krajowego lub międzynarodowego świadczącymi o ukończeniu przez niego co najmniej jednego wyścigu w klasie FK i jednego w klasie TTR. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Część praktyczna musi nastąpić bezpośrednio po części teoretycznej. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia procesu walidacji, w trakcie którego weryfikowane będą efekty uczenia się wymagane dla kWalifikacji "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu" oraz "Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu". 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. W skład komisji wchodzą 3 osoby, w tym przewodniczący komisji. Pierwszy członek komisji łącznie spełnia następujące wymagania: - posiada tytuł doktora nauk o kulturze fizycznej; - posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowania) w zakresie szkolenia kadr w kiteboardingu w Polsce; - jest autorem lub współautorem minimum 1 opublikowanej publikacji z zakresu kiteboardingu. Drugi członek komisji łącznie spełnia następujące wymagania: - posiada minimum 8-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń grupowych i indywidualnych z kiteboardingu; - posiada minimum 3-letnie doświadczenie w sędziowaniu zawodów w kiteboardingu lub posiada doświadczenie na zawodach mistrzostw świata lub pucharu świata w kiteboardingu; - jest autorem lub współautorem minimum 1 opublikowanego programu szkolenia w kiteboardingu. Trzeci członek komisji łącznie spełnia następujące wymagania: - posiada minimum 8-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń grupowych i indywidualnych z kiteboardingu; - posiada minimum 5-letnie doświadczenie w organizowaniu pracy instruktorów kiteboardingu; - jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w kiteboardingu. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca zapewnia salę, której organizacja musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę, komputer z dostępem do Internetu, tablicę whiteboard - dużą. Do przeprowadzenia części praktycznej weryfikacji instytucja certyfikująca musi zapewnić: - dostęp do akwenu około 600 m x 400 m; - kursantów, minimalna liczba: 1 kursant na 3 osoby przystępujące do walidacji; - łódź motorową lub ponton typu "Rib" o minimalnej długości 5 m wyposażone w jednostkę napędową nie mniejszą niż 10 kW; - latawce pompowane w rozmiarach: 5-8 m; 9-12 m, nie mniejszy niż 13 m (minimum dwukrotnie więcej latawców niż osób przystępujących do walidacji); - latawiec komorowy 12 m lub większy; - latawce treningowe; - deski (długość ok. 140), minimalna liczba: 1 deska na 2 kandydatów; - deski z hydroskrzydłem (wysokość masztu nie mniejsza niż 0,8 cm); - pianki, kamizelki asekuracyjne, trapezy, kaski; - flagi i boje do oznaczenia akwenu. Sprzęt kiteboardingowy nie może być starszy niż dwuletni. Instytucja certyfikująca zapewnia bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada certyfikat kWalifikacji "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu"; - przedstawi oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania sportów wodnych; - legitymuje się poświadczeniem ukończenia kursu pierwszej pomocy. Kurs musi obejmować: - kurs pierwszej pomocy z opatrywaniem poszkodowanego w warunkach akwenów wodnych; - reagowanie w przypadku omdlenia, napadu drgawkowego, złamania, zranienia; - resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach morskich; - transport poszkodowanego do brzegu; - wiedzę związaną z aspektami prawnymi dotyczącymi postępowania z osobami poszkodowanymi w wieku od 0 do 18 lat; - zagadnienia dotyczące procedur SAR (Search and Rescue) związanych z koordynacją ratownictwa wodnego (procedury SAR obejmują: - prawidłowe wzywanie służb ratownictwa wodnego, współpracę z wyżej wymienionymi służbami; - stosowanie kanałów ratunkowych i numerów ratunkowych używanych nad wodą; - używanie środków pirotechnicznych; - stosowanie sygnałów dźwiękowych i świetlnych na wodzie; - sposoby zachowywania się osoby poszkodowanej przed wydobywaniem z wody); - legitymuje się uprawnieniami pozwalającymi prowadzić jednostkę wodną z napędem powyżej 10 kW; - nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwa, o których mowa w art. 46-49 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), lub określone w rozdziale XIX i XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128); - posiada aktualną polisę OC i NNW na czas trwania walidacji. |
8. Termin dokonywania przeglądu kWalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |