Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-02-06
Wersja aktualna od 2020-02-06
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU1)
z dnia 17 stycznia 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć według systemu ćwiczeń jogi akademickiej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć według systemu ćwiczeń jogi akademickiej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu: D. Dmowska-Andrzejuk
|
1) Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. poz. 2380).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu
z dnia 17 stycznia 2020 r. (poz. 158)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ WEDŁUG SYSTEMU ĆWICZEŃ JOGI AKADEMICKIEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej | |
Prowadzenie zajęć według systemu ćwiczeń jogi akademickiej | |
| |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej | |
Certyfikat | |
| |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności | |
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji wydawany jest na okres 5 lat. | |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji | |
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Sporcie | |
| |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej | |
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć według systemu ćwiczeń jogi akademickiej" samodzielnie prowadzi zajęcia z jogi akademickiej. Jest przygotowana do kwalifikowania uczestników do udziału w zajęciach na poszczególnych poziomach zaawansowania. Planuje, organizuje, prowadzi i monitoruje zajęcia zgodnie z zasadami teorii i metodyki jogi akademickiej. Tworzy konspekty zajęć, dostosowując je do celów, potrzeb, umiejętności i możliwości uczestników. Rozwiązuje samodzielnie typowe problemy pojawiające się w czasie zajęć. Posiadacz niniejszej kwalifikacji promuje ćwiczenia jogi akademickiej poprzez działania edukacyjno-informacyjne oraz własną postawę. Prezentuje poziom sprawności fizycznej pozwalający na demonstrację typowych ćwiczeń jogi akademickiej. Ponosi odpowiedzialność za realizację zajęć oraz bezpieczeństwo i zdrowie ich uczestników. Przewiduje bieżące skutki realizowanych zadań. | |
| |
Zestaw 1. Teoria jogi klasycznej i jogi akademickiej | |
Poszczególne efekty | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia założenia dotyczące bezpieczeństwa osobistego i uczestników zajęć jogi akademickiej | - omawia sposoby kwalifikowania uczestników zajęć na określony poziom zaawansowania; - identyfikuje wskazania i przeciwwskazania do uczestnictwa w zajęciach; - omawia zasady kontaktu fizycznego (korekta wykonywanych ćwiczeń) z uczestnikiem zajęć; - omawia zasady etyczne prowadzenia zajęć oraz wskazuje nieetyczne działania o charakterze manipulacyjnym i komunikacyjnym niezgodne z założeniami jogi akademickiej; - omawia niebezpieczne dla zdrowia i niewłaściwe techniki wykonywania ćwiczeń; - omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora jogi akademickiej. |
Omawia założenia indyjskiej jogi klasycznej | - omawia historyczne podstawy jogi; - wymienia techniki mające na celu poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej oraz osiągnięcie dobrostanu ćwiczącego opisane w tekstach klasycznej jogi. |
Omawia założenia jogi akademickiej | - omawia jogę akademicką jako system ćwiczeń fizycznych, wolny od indoktrynacji ideowej; - omawia odmienność jogi akademickiej od jogi klasycznej, w tym w aspekcie relacji prowadzącego z uczestnikami zajęć; - omawia metodykę osiągania dobrostanu psychofizycznego i prozdrowotnych efektów jogi; - omawia metodykę nauczania jogi akademickiej, z akcentem na zdrowie i bezpieczeństwo; - omawia znaczenie wypracowywania własnych doświadczeń przez ćwiczących; - omawia założenie jogi akademickiej dotyczące umożliwiania poznawania przez uczestników zajęć różnych tradycji jogi akademickiej; - omawia założenie jogi akademickiej dotyczące życzliwości i tolerancji dla poglądów uczniów i instruktorów; - omawia sposób właściwej prezentacji wizerunku instruktora jogi akademickiej. |
| |
Zestaw 2. Planowanie zajęć z jogi akademickiej | |
Poszczególne efekty | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia tok zajęć i ćwiczenia jogi akademickiej | - omawia strukturę zajęć jogi akademickiej; - omawia ćwiczenia jogi akademickiej; - omawia źródła wiedzy wskazujące na prozdrowotny charakter ćwiczeń jogi akademickiej; - omawia zasady prawidłowego oddychania podczas ćwiczeń jogi akademickiej; - omawia zasady ćwiczeń relaksacyjnych; - uzasadnia wykorzystanie różnych metod modyfikacji intensywności w ćwiczeniach jogi akademickiej; - omawia zasady treningu koncentracji umysłu podczas ćwiczeń jogi akademickiej. |
Przygotowuje konspekt zajęć | - planuje tok zajęć, uwzględniając specyfikę jogi akademickiej; - dobiera ćwiczenia, uwzględniając procesowe podejście do nauczania jogi; - dobiera ćwiczenia, uwzględniając wiek, predyspozycje fizyczne, stan zdrowia oraz stopień zaawansowania ćwiczących; - dobiera sprzęt sportowy specyficzny dla ćwiczeń jogi akademickiej. |
| |
Zestaw 3. Realizowanie zajęć z jogi akademickiej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Monitoruje i koryguje sposób wykonywania ćwiczeń jogi akademickiej przez uczestników | - monitoruje i w razie potrzeby modyfikuje intensywność i sposób wykonywania ćwiczeń jogi akademickiej, mając na uwadze możliwości uczestników; - monitoruje i w razie potrzeby koryguje błędy, uwzględniając możliwości uczestników i przestrzegając zasad nauczania jogi akademickiej. |
Prezentuje ćwiczenia jogi akademickiej, stosując wybrane techniki | - prezentuje ćwiczenia jogi akademickiej we wszystkich płaszczyznach ruchu, stosując wybraną technikę pracy z ciałem; - prezentuje ćwiczenia jogi akademickiej służące relaksacji, stosując wybraną technikę rozluźnienia mięśni; - prezentuje ćwiczenia jogi akademickiej służące koncentracji umysłu. |
Stosuje metodykę prowadzenia ćwiczeń jogi akademickiej. | - wykorzystuje podstawy teorii i metodyki rekreacji ruchowej, prowadząc poszczególne części zajęć; - wprowadza klimat spokoju i skupienia na sposobie wykonywania ćwiczenia, nie zaś na jego wizualnym efekcie, przeciwdziała skłonnościom do rywalizacji i porównywania się między osobami ćwiczącymi. |
Uczy ćwiczeń jogi akademickiej | - instruuje uczestników zajęć, jak wykonywać ćwiczenia jogi akademickiej (w tym fizyczne, oddechowe, relaksacyjne, koncentracji umysłu), wyjaśniając sposób wykonania i ich wpływ na organizm; - posługuje się w toku zajęć fachową terminologią dostosowaną do możliwości percepcyjnych grupy (np. do opisania nazw ćwiczeń, przebiegu ruchu, nazwy sprzętu); - uczy wykonywania ćwiczeń jogi akademickiej indywidualnie, w parach lub w grupach. |
| |
Zestaw 4. Promowanie zdrowego stylu życia przez aktywność fizyczną | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę | - prezentuje poziom przygotowania motorycznego umożliwiający demonstrację wzorcowych technik ćwiczeń w toku zajęć; - omawia przykłady działań promujących aktywność fizyczną. |
Realizuje działania edukacyjno- | - przekazuje informacje o prozdrowotnym celu aktywności fizycznej i korzyściach dla zdrowia wynikających z regularnego uczestnictwa w zajęciach; - przekazuje informacje dotyczące uczestnictwa w aktywności fizycznej (np. na temat bezpieczeństwa, zalecanego stroju, obuwia i sprzętu). |
| |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację | |
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Weryfikacja efektów uczenia się składa się z części teoretycznej i części praktycznej. Zestaw nr 1 - test teoretyczny lub rozmowa z komisją; Zestaw nr 2 - zadanie praktyczne polegające na przygotowaniu konspektu do 60 minut zajęć; Zestaw nr 3 - obserwacja w warunkach symulowanych prowadzenia zajęć z jogi akademickiej lub zadanie praktyczne; Zestaw nr 4 - obserwacja w warunkach symulowanych prowadzenia zajęć z jogi akademickiej oraz rozmowa z komisją. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się przeprowadza dwuosobowa komisja, której członkowie spełniają następujące warunki: - posiadają wyższe wykształcenie, - posiadają 5-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej, w tym co najmniej 3-letni dorobek dydaktyczny w zakresie nauczania ćwiczeń jogi (osoba jako wykładowca prowadziła zajęcia w co najmniej 3 edycjach kursów instruktorskich z zakresu jogi prowadzonych przez uczelnie wyższe, jednostki organizacyjne Akademickiego Związku Sportowego, Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej lub w ramach studiów zawodowych, magisterskich bądź podyplomowych prowadzonych przez uczelnie wyższe), w ciągu ostatnich 10 lat. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja prowadząca walidację zapewnia: - salę lekcyjną lub inną odpowiednią do przeprowadzenia testu teoretycznego, - salę gimnastyczną dostosowaną do przeprowadzenia ćwiczeń jogi akademickiej wraz z odpowiednim sprzętem do ćwiczeń. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań dot. etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. | |
| |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji | |
- ukończone 18 lat; - wykształcenie średnie lub średnie branżowe; - oświadczenie o niekaralności za przestępstwa popełnione umyślnie, o których mowa w art. 46-49 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), lub określone w rozdziale XIX i XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128); - dokument potwierdzający ukończenie (w ciągu ostatnich trzech lat) szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy; - oświadczenie o braku przeciwwskazań do wzmożonej aktywności fizycznej. | |
| |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji | |
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |