Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-06-15
Wersja aktualna od 2020-06-15
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU1)
z dnia 17 stycznia 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie procesu treningu personalnego” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
(ostatnia zmiana: M.P. z 2020 r., poz. 510) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie procesu treningu personalnego” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
|
1) Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. poz. 2380).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu
z dnia 17 stycznia 2020 r. (poz. 141)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROWADZENIE PROCESU TRENINGU PERSONALNEGO” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI [1]
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej | ||
Prowadzenie procesu treningu personalnego | ||
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej | ||
Certyfikat | ||
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności | ||
Certyfikat jest ważny 3 lata. Po tym czasie, aby przedłużyć ważność certyfikatu, należy przedłożyć dokumenty potwierdzające aktywność zawodową i edukacyjną w postaci: 1. potwierdzenia prowadzenia działalności gospodarczej + minimum 1 certyfikatu ukończenia kursu/szkolenia o profilu związanym z treningiem personalnym lub 2. potwierdzenia od pracodawcy o zatrudnieniu w charakterze trenera personalnego + minimum 1 certyfikatu ukończenia kursu/szkolenia o profilu związanym z treningiem personalnym. | ||
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji | ||
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Sporcie | ||
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej | ||
Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie procesu treningu personalnego” planuje i realizuje proces treningu personalnego osób, które chcą zadbać o prawidłową masę ciała, wymodelować sylwetkę, rozwinąć lub utrzymać formę fizyczną. Na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestnika przygotowuje plan treningowy. Organizuje proces treningowy, planuje i prowadzi jednostki treningowe. Wspomaga uczestników w osiąganiu założonych celów treningowych, stosując techniki motywacyjne. Wykonywane działania zawodowe koncentruje na przeprowadzeniu efektywnego i bezpiecznego procesu treningowego, w tym jednostek treningowych, biorąc odpowiedzialność za kondycję zdrowotną osób uczestniczących w procesie. Wdraża uczestników do prozdrowotnego trybu życia. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej zasad teorii i metodyki sportu oraz biologicznych i psychospołecznych podstaw funkcjonowania człowieka. Doskonali i rozwija swoje kompetencje w oparciu o trendy, osiągnięcia metodyczne i naukowe w sporcie powszechnym. | ||
| ||
Zestaw 1. Podstawy procesu treningu personalnego | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Omawia biologiczne podstawy planowania procesu treningowego | – opisuje zmiany zachodzące w narządach i układach człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu, w odniesieniu do procesu treningowego; – nazywa ruchy w stawach, identyfikuje zaangażowane mięśnie oraz siły działające w trakcie ćwiczeń wykonywanych z oporem własnego ciała lub ze sprzętem stosowanym w treningu personalnym; – opisuje dysfunkcje aparatu ruchu, np. wady postawy i ograniczenia ortopedyczne do wykonywania popularnych ćwiczeń; – opisuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu fizjologii i biochemii wysiłku fizycznego człowieka w odniesieniu do procesu treningowego; – wyjaśnia zasady planowania i korygowania planu treningowego na podstawie parametrów charakteryzujących poszczególne układy człowieka oraz zmian w nich zachodzących w procesie treningowym; – opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka w ontogenezie. | |
Omawia kwestie formalno-organizacyjne działalności zawodowej trenera personalnego | – opisuje zakres odpowiedzialności prawnej trenera personalnego; – opisuje prawne, finansowe i organizacyjne kwestie prowadzenia działalności gospodarczej związanej z usługami w sporcie dla wszystkich; – opisuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego w zakresie realizacji procesu treningowego w sporcie dla wszystkich; – opisuje narzędzia marketingowe niezbędne w pracy trenera personalnego. | |
Omawia obszar zawodowy trenera personalnego | – opisuje specyfikę treningu personalnego i kierunki jego rozwoju w Polsce i na świecie; – opisuje zadania zawodowe trenera personalnego; – opisuje zasady etycznego postępowania w realizacji procesu treningowego w sporcie dla wszystkich; – wymienia sytuacje wymagające konsultacji ze specjalistami z innych dziedzin, m.in. z lekarzem, dietetykiem, fizjoterapeutą, fizjologiem sportu; – wymienia dostępne zasoby wiedzy branżowej i wydarzenia cykliczne ważne z punktu widzenia rozwoju zawodowego, m.in. konferencje, seminaria, targi. | |
Omawia podstawy teorii i metodyki sportu w planowaniu procesu treningowego | – klasyfikuje i omawia środki stosowane w procesie treningowym, m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, środki dydaktyczne, nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie; – charakteryzuje makrocykle, mezocykle i mikrocykle w procesie treningu sportowego; – opisuje zasady formułowania celów treningowych; – opisuje plan procesu treningowego w relacji do celów treningu; – opisuje metody stosowane w procesie treningowym, np. metody nauczania ruchu, prowadzenia zajęć sportowych, kształtowania zdolności motorycznych; – wskazuje i omawia komponenty jednostek treningowych w odniesieniu do planu treningowego, np. treść, intensywność, objętość, częstotliwość; – opisuje cele i zadania poszczególnych części jednostki treningowej; – opisuje założenia i znaczenie treningu kompensacyjnego w procesie treningowym. | |
Omawia podstawy żywienia i odnowy biologicznej w procesie treningowym | – definiuje podstawowe pojęcia fizjologii żywienia i trawienia oraz terminy dietetyczne; – opisuje zasady żywienia w procesie treningowym, w tym zbilansowanej diety i jej znaczenie dla zdrowia; – opisuje zasady i sposoby zachowywania zrównoważonej gospodarki wodno-elektrolitowej człowieka; – rozróżnia rodzaje suplementów według składu chemicznego i sugerowanego momentu zastosowania, w tym: przedtreningowe, potreningowe i regeneracyjne; – opisuje pozytywne i negatywne skutki stosowania suplementów; – opisuje środki odnowy biologicznej i ich znaczenie w procesie treningowym. | |
Omawia zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu treningowego | – opisuje uwarunkowania, motywy i bariery uczestnictwa w treningu personalnym; – opisuje zasady budowania pozytywnych relacji z klientem oraz ich znaczenie dla sukcesu w treningu personalnym; – definiuje pojęcie celu SMART w odniesieniu do treningu personalnego; – opisuje zasady wywiadu motywacyjnego oraz techniki motywacji w treningu personalnym, np. utrzymanie kontaktu, przypomnienia, pochwały; – opisuje style komunikacji z uczestnikiem i typy zarządzania treningiem; – uzasadnia zastosowanie coachingu w treningu personalnym; – opisuje techniki radzenia sobie ze stresem związanym z procesem treningowym, m.in. w nawiązaniu do uczestnictwa w aktywności fizycznej. | |
Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w sporcie dla wszystkich | – opisuje najczęściej występujące urazy i zagrożenia, specyficzne dla uczestnictwa w różnych formach sportu dla wszystkich; – opisuje środki ochrony zdrowia w popularnych formach sportu dla wszystkich; – opisuje znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowia; – omawia problematykę stosowania używek i środków dopingujących w sporcie oraz prowadzenia zdrowego stylu życia; – wymienia przeciwwskazania do ukierunkowanej aktywności fizycznej; – opisuje informacje dotyczące zalecanego stroju, obuwia i sprzętu. | |
Omawia zasady diagnozowania i oceny w procesie treningowym | – opisuje metody oceny postawy ciała człowieka i sprawności motorycznej oraz ich znaczenie w procesie treningowym; – opisuje niezbędne elementy wywiadu z uczestnikiem, z uwzględnieniem potrzeb i celów, stylu życia, nawyków żywieniowych oraz stosowanych suplementów diety; – wymienia rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od uczestnika w trakcie realizacji procesu treningowego, w tym: samopoczucie w trakcie realizacji procesu treningowego, opinia o procesie treningowym; – opisuje znaczenie rejestrowania postępów uczestnika i wskazuje okoliczności, w których należy dokonać modyfikacji procesu treningowego, w tym w odniesieniu do zmiany środków lub zmiany celu. | |
|
| |
Zestaw 2. Planowanie procesu treningu personalnego | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Przygotowuje plan treningowy | – ustala z uczestnikiem cele treningowe; – periodyzuje proces treningowy; – dobiera formy, metody i środki treningowe do ustalonych celów w oparciu o możliwości psychofizyczne uczestnika; – dobiera i planuje jednostki treningowe do ustalonych celów, przygotowując do nich konspekt zajęć; – planuje okresową kontrolę i ocenę postępów w treningu. | |
Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika treningu | – analizuje informacje uzyskane na podstawie wywiadu przeprowadzonego z uczestnikiem; – analizuje stan zdrowia i sprawność motoryczną uczestnika w oparciu o przeprowadzone testy; – identyfikuje sytuacje wymagające konsultacji ze specjalistami z innych dziedzin, w tym z lekarzem, dietetykiem, fizjoterapeutą, fizjologiem sportu; – identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika procesu treningowego, w tym wynikające z: doboru metod, intensywności i trudności ćwiczeń, techniki ćwiczeń. | |
|
| |
Zestaw 3. Realizowanie procesu treningu personalnego | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Organizuje i nadzoruje proces treningowy | – wskazuje środki treningowe niezbędne do realizacji ustalonych celów treningowych, m.in. miejsce do ćwiczeń, sprzęt; – stosuje narzędzia do analizowania postępów treningowych w oparciu o informacje uzyskiwane z bieżącej i okresowej oceny klienta, w tym dziennik treningowy; – opisuje dostępne narzędzia teleinformatyczne wspierające komunikację z uczestnikiem oraz jego motywację do regularnego uczestnictwa w procesie treningowym (np. aplikacje komputerowe, mobilne); – proponuje uczestnikowi możliwość poprawy wyników poprzez podjęcie współpracy z innymi specjalistami, np. dietetykiem, fizjoterapeutą; – współpracuje z innymi specjalistami w realizacji procesu treningowego, m.in. wykorzystując uzyskiwane od nich informacje o uczestniku w przygotowaniu lub modyfikowaniu planu treningowego. | |
Prowadzi jednostkę treningową w kontekście przyjętych celów procesu treningowego | – sprawdza przygotowanie uczestnika do realizacji jednostki treningowej; – przygotowuje miejsce i sprzęt do przeprowadzenia jednostki treningowej; – dobiera intensywność, objętość i formę ruchu do możliwości uczestnika oraz przyjętych celów procesu treningowego; – demonstruje i omawia ćwiczenia specyficzne dla poszczególnych części jednostki treningowej; – nadzoruje wykonywanie ćwiczeń przez uczestnika, w tym asekuruje i koryguje; – mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń; – monitoruje i w razie potrzeby modyfikuje intensywność wysiłku; – podsumowuje jednostkę treningową w odniesieniu do przyjętych celów treningowych; – dba o komfort uczestnika w czasie jednostki treningowej oraz jego pozytywne nastawienie do wysiłku fizycznego. | |
|
| |
Zestaw 4. Wdrażanie uczestnika do prozdrowotnego stylu życia | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Realizuje działania edukacyjno-informacyjne w procesie treningowym | – przekazuje uczestnikowi informacje dotyczące planu treningowego i zdrowego stylu życia, które mogą zwiększyć świadomość realizacji celów treningowych; – edukuje uczestnika w zakresie samodzielnego stosowania narzędzi wspomagających prowadzenie zdrowego i aktywnego stylu życia; – zachęca uczestnika do prozdrowotnego spędzania czasu wolnego również poza planem treningowym. | |
Wspiera uczestnika we wdrażaniu aktywnego stylu życia | – prezentuje poziom przygotowania motorycznego umożliwiający realizację procesu treningowego i mobilizujący uczestnika do wysiłku fizycznego; – opisuje podstawy teorii zmiany zachowania w kontekście wdrażania uczestnika do zdrowego stylu życia. | |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację | ||
1. | Etapy walidacji | |
1.1. | Etapy i metody | |
| Na etapie weryfikacji wykorzystuje się wyłącznie następujące metody: | |
| – test wiedzy; | |
| – analiza dowodów i deklaracji; | |
| – wywiad/rozmowa. | |
| Weryfikacja składa się z następujących etapów: | |
| Etap 1. Test wiedzy | |
| Etap 1 obejmuje: | |
| – zestaw 1. Podstawy procesu treningu personalnego; | |
| – umiejętność z zestawu 2 (Planowanie procesu treningu personalnego): Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika treningu. | |
| Etap 2 | |
| 2.1. Przedstawienie nagrania jednostki treningowej oraz przedstawienie planu treningowego w formie elektronicznej: dokumentu tekstowego, arkusza kalkulacyjnego lub witryny www, uzupełnione: 2.1.1. rozmową z osobą przystępującą do walidacji lub 2.1.2. przedstawieniem portfolio (analiza dowodów potwierdzających uzyskanie efektów uczenia się, takich jak: dyplomy ukończenia szkoleń lub kursów dotyczących prowadzenia procesu treningu personalnego, potwierdzone zmiany w proporcjach tkankowych uczestnika procesu treningu personalnego wraz z dokumentacją procesu treningowego w odniesieniu do założonych celów, udokumentowane rezultaty pracy). | |
| Etap 2 obejmuje: | |
| – umiejętność z zestawu 2 (Planowanie procesu treningu personalnego): Przygotowuje plan treningowy; | |
| – zestaw 3. Realizowanie procesu treningu personalnego; | |
| – zestaw 4. Wdrażanie uczestnika do prozdrowotnego stylu życia. | |
| Weryfikacja odbywa się według przedstawionej powyżej kolejności. | |
| Warunkiem przystąpienia do etapu 2 jest uzyskanie pozytywnego wyniku etapu 1, a warunkiem przystąpienia do etapu 2.1.1 lub 2.1.2 jest uzyskanie pozytywnego wyniku etapu 2.1. | |
1.2. | Zasoby kadrowe | |
| Komisja walidująca składająca się z trzech osób, które: | |
| a. ukończyły studia wyższe z obszaru sportu (np. o kierunku rekreacja ruchowa, sport, wychowanie fizyczne lub pokrewnym); | |
| b. posiadają co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy zawodowej jako trener personalny uzyskane w ciągu ostatnich 10 lat; | |
| c. posiadają co najmniej 3-letnie doświadczenie w szkoleniu, w tym egzaminowaniu trenerów personalnych uzyskane w ciągu ostatnich 10 lat. | |
1.3. | Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne | |
| Etap 1 weryfikacji w formie testu online może być przeprowadzany zdalnie. Jeżeli etap 1 weryfikacji przeprowadzany jest w formie innej niż test online, instytucja prowadząca walidację ma obowiązek zapewnić salę umożliwiającą przeprowadzenie testu. W przypadku zaliczenia etapu 1, ale niezaliczenia etapu 2 weryfikacji uznaje się ważność wyników etapu 1 w okresie 1 roku. | |
2. | Etapy identyfikowania i dokumentowania | |
| Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić wsparcie doradcy na etapie identyfikowania i na etapie dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. | |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji | ||
– ukończone 18 lat; | ||
– wykształcenie średnie lub średnie branżowe; | ||
– oświadczenie o niekaralności za przestępstwa popełnione umyślnie, o których mowa w art. 46-49 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), lub określone w rozdziale XIX i XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128); | ||
– dokument potwierdzający ukończenie (w ciągu ostatnich trzech lat) szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy; | ||
– oświadczenie o braku przeciwwskazań do wzmożonej aktywności fizycznej. | ||
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji | ||
Nie rzadziej niż raz na 10 lat | ||
|
|
|
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez obwieszczenie Ministra Sportu z dnia 5 czerwca 2020 r. zmieniającego obwieszczenie w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie procesu treningu personalnego” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (M.P. poz. 510). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2020 r.