Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2020 poz. 141
Wersja aktualna od 2020-06-15
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2020 poz. 141
Wersja aktualna od 2020-06-15
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU1)

z dnia 17 stycznia 2020 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie procesu treningu personalnego” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

(ostatnia zmiana: M.P. z 2020 r., poz. 510)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie procesu treningu personalnego” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1) Minister Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. poz. 2380).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu
z dnia 17 stycznia 2020 r. (poz. 141)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROWADZENIE PROCESU TRENINGU PERSONALNEGO” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI [1]

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Prowadzenie procesu treningu personalnego

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 3 lata. Po tym czasie, aby przedłużyć ważność certyfikatu, należy przedłożyć dokumenty potwierdzające aktywność zawodową i edukacyjną w postaci: 1. potwierdzenia prowadzenia działalności gospodarczej + minimum 1 certyfikatu ukończenia kursu/szkolenia o profilu związanym z treningiem personalnym lub 2. potwierdzenia od pracodawcy o zatrudnieniu w charakterze trenera personalnego + minimum 1 certyfikatu ukończenia kursu/szkolenia o profilu związanym z treningiem personalnym.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Sporcie

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację „Prowadzenie procesu treningu personalnego” planuje i realizuje proces treningu personalnego osób, które chcą zadbać o prawidłową masę ciała, wymodelować sylwetkę, rozwinąć lub utrzymać formę fizyczną. Na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestnika przygotowuje plan treningowy. Organizuje proces treningowy, planuje i prowadzi jednostki treningowe. Wspomaga uczestników w osiąganiu założonych celów treningowych, stosując techniki motywacyjne. Wykonywane działania zawodowe koncentruje na przeprowadzeniu efektywnego i bezpiecznego procesu treningowego, w tym jednostek treningowych, biorąc odpowiedzialność za kondycję zdrowotną osób uczestniczących w procesie. Wdraża uczestników do prozdrowotnego trybu życia. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej zasad teorii i metodyki sportu oraz biologicznych i psychospołecznych podstaw funkcjonowania człowieka. Doskonali i rozwija swoje kompetencje w oparciu o trendy, osiągnięcia metodyczne i naukowe w sporcie powszechnym.

Zestaw 1. Podstawy procesu treningu personalnego

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia biologiczne podstawy planowania procesu treningowego

– opisuje zmiany zachodzące w narządach i układach człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu, w odniesieniu do procesu treningowego;

– nazywa ruchy w stawach, identyfikuje zaangażowane mięśnie oraz siły działające w trakcie ćwiczeń wykonywanych z oporem własnego ciała lub ze sprzętem stosowanym w treningu personalnym;

– opisuje dysfunkcje aparatu ruchu, np. wady postawy i ograniczenia ortopedyczne do wykonywania popularnych ćwiczeń;

– opisuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu fizjologii i biochemii wysiłku fizycznego człowieka w odniesieniu do procesu treningowego;

– wyjaśnia zasady planowania i korygowania planu treningowego na podstawie parametrów charakteryzujących poszczególne układy człowieka oraz zmian w nich zachodzących w procesie treningowym;

– opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka w ontogenezie.

Omawia kwestie formalno-organizacyjne działalności zawodowej trenera personalnego

– opisuje zakres odpowiedzialności prawnej trenera personalnego;

– opisuje prawne, finansowe i organizacyjne kwestie prowadzenia działalności gospodarczej związanej z usługami w sporcie dla wszystkich;

– opisuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego w zakresie realizacji procesu treningowego w sporcie dla wszystkich;

– opisuje narzędzia marketingowe niezbędne w pracy trenera personalnego.

Omawia obszar zawodowy trenera personalnego

– opisuje specyfikę treningu personalnego i kierunki jego rozwoju w Polsce i na świecie;

– opisuje zadania zawodowe trenera personalnego;

– opisuje zasady etycznego postępowania w realizacji procesu treningowego w sporcie dla wszystkich;

– wymienia sytuacje wymagające konsultacji ze specjalistami z innych dziedzin, m.in. z lekarzem, dietetykiem, fizjoterapeutą, fizjologiem sportu;

– wymienia dostępne zasoby wiedzy branżowej i wydarzenia cykliczne ważne z punktu widzenia rozwoju zawodowego, m.in. konferencje, seminaria, targi.

Omawia podstawy teorii i metodyki sportu w planowaniu procesu treningowego

– klasyfikuje i omawia środki stosowane w procesie treningowym, m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, środki dydaktyczne, nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie;

– charakteryzuje makrocykle, mezocykle i mikrocykle w procesie treningu sportowego;

– opisuje zasady formułowania celów treningowych;

– opisuje plan procesu treningowego w relacji do celów treningu;

– opisuje metody stosowane w procesie treningowym, np. metody nauczania ruchu, prowadzenia zajęć sportowych, kształtowania zdolności motorycznych;

– wskazuje i omawia komponenty jednostek treningowych w odniesieniu do planu treningowego, np. treść, intensywność, objętość, częstotliwość;

– opisuje cele i zadania poszczególnych części jednostki treningowej;

– opisuje założenia i znaczenie treningu kompensacyjnego w procesie treningowym.

Omawia podstawy żywienia i odnowy biologicznej w procesie treningowym

– definiuje podstawowe pojęcia fizjologii żywienia i trawienia oraz terminy dietetyczne;

– opisuje zasady żywienia w procesie treningowym, w tym zbilansowanej diety i jej znaczenie dla zdrowia;

– opisuje zasady i sposoby zachowywania zrównoważonej gospodarki wodno-elektrolitowej człowieka;

– rozróżnia rodzaje suplementów według składu chemicznego i sugerowanego momentu zastosowania, w tym: przedtreningowe, potreningowe i regeneracyjne;

– opisuje pozytywne i negatywne skutki stosowania suplementów;

– opisuje środki odnowy biologicznej i ich znaczenie w procesie treningowym.

Omawia zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu treningowego

– opisuje uwarunkowania, motywy i bariery uczestnictwa w treningu personalnym;

– opisuje zasady budowania pozytywnych relacji z klientem oraz ich znaczenie dla sukcesu w treningu personalnym;

– definiuje pojęcie celu SMART w odniesieniu do treningu personalnego;

– opisuje zasady wywiadu motywacyjnego oraz techniki motywacji w treningu personalnym, np. utrzymanie kontaktu, przypomnienia, pochwały;

– opisuje style komunikacji z uczestnikiem i typy zarządzania treningiem;

– uzasadnia zastosowanie coachingu w treningu personalnym;

– opisuje techniki radzenia sobie ze stresem związanym z procesem treningowym, m.in. w nawiązaniu do uczestnictwa w aktywności fizycznej.

Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w sporcie dla wszystkich

– opisuje najczęściej występujące urazy i zagrożenia, specyficzne dla uczestnictwa w różnych formach sportu dla wszystkich;

– opisuje środki ochrony zdrowia w popularnych formach sportu dla wszystkich;

– opisuje znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowia;

– omawia problematykę stosowania używek i środków dopingujących w sporcie oraz prowadzenia zdrowego stylu życia;

– wymienia przeciwwskazania do ukierunkowanej aktywności fizycznej;

– opisuje informacje dotyczące zalecanego stroju, obuwia i sprzętu.

Omawia zasady diagnozowania i oceny w procesie treningowym

– opisuje metody oceny postawy ciała człowieka i sprawności motorycznej oraz ich znaczenie w procesie treningowym;

– opisuje niezbędne elementy wywiadu z uczestnikiem, z uwzględnieniem potrzeb i celów, stylu życia, nawyków żywieniowych oraz stosowanych suplementów diety;

– wymienia rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od uczestnika w trakcie realizacji procesu treningowego, w tym: samopoczucie w trakcie realizacji procesu treningowego, opinia o procesie treningowym;

– opisuje znaczenie rejestrowania postępów uczestnika i wskazuje okoliczności, w których należy dokonać modyfikacji procesu treningowego, w tym w odniesieniu do zmiany środków lub zmiany celu.

Zestaw 2. Planowanie procesu treningu personalnego

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Przygotowuje plan treningowy

– ustala z uczestnikiem cele treningowe;

– periodyzuje proces treningowy;

– dobiera formy, metody i środki treningowe do ustalonych celów w oparciu o możliwości psychofizyczne uczestnika;

– dobiera i planuje jednostki treningowe do ustalonych celów, przygotowując do nich konspekt zajęć;

– planuje okresową kontrolę i ocenę postępów w treningu.

Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika treningu

– analizuje informacje uzyskane na podstawie wywiadu przeprowadzonego z uczestnikiem;

– analizuje stan zdrowia i sprawność motoryczną uczestnika w oparciu o przeprowadzone testy;

– identyfikuje sytuacje wymagające konsultacji ze specjalistami z innych dziedzin, w tym z lekarzem, dietetykiem, fizjoterapeutą, fizjologiem sportu;

– identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika procesu treningowego, w tym wynikające z: doboru metod, intensywności i trudności ćwiczeń, techniki ćwiczeń.

Zestaw 3. Realizowanie procesu treningu personalnego

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Organizuje i nadzoruje proces treningowy

– wskazuje środki treningowe niezbędne do realizacji ustalonych celów treningowych, m.in. miejsce do ćwiczeń, sprzęt;

– stosuje narzędzia do analizowania postępów treningowych w oparciu o informacje uzyskiwane z bieżącej i okresowej oceny klienta, w tym dziennik treningowy;

– opisuje dostępne narzędzia teleinformatyczne wspierające komunikację z uczestnikiem oraz jego motywację do regularnego uczestnictwa w procesie treningowym (np. aplikacje komputerowe, mobilne);

– proponuje uczestnikowi możliwość poprawy wyników poprzez podjęcie współpracy z innymi specjalistami, np. dietetykiem, fizjoterapeutą;

– współpracuje z innymi specjalistami w realizacji procesu treningowego, m.in. wykorzystując uzyskiwane od nich informacje o uczestniku w przygotowaniu lub modyfikowaniu planu treningowego.

Prowadzi jednostkę treningową w kontekście przyjętych celów procesu treningowego

– sprawdza przygotowanie uczestnika do realizacji jednostki treningowej;

– przygotowuje miejsce i sprzęt do przeprowadzenia jednostki treningowej;

– dobiera intensywność, objętość i formę ruchu do możliwości uczestnika oraz przyjętych celów procesu treningowego;

– demonstruje i omawia ćwiczenia specyficzne dla poszczególnych części jednostki treningowej;

– nadzoruje wykonywanie ćwiczeń przez uczestnika, w tym asekuruje i koryguje;

– mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń;

– monitoruje i w razie potrzeby modyfikuje intensywność wysiłku;

– podsumowuje jednostkę treningową w odniesieniu do przyjętych celów treningowych;

– dba o komfort uczestnika w czasie jednostki treningowej oraz jego pozytywne nastawienie do wysiłku fizycznego.

Zestaw 4. Wdrażanie uczestnika do prozdrowotnego stylu życia

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Realizuje działania edukacyjno-informacyjne w procesie treningowym

– przekazuje uczestnikowi informacje dotyczące planu treningowego i zdrowego stylu życia, które mogą zwiększyć świadomość realizacji celów treningowych;

– edukuje uczestnika w zakresie samodzielnego stosowania narzędzi wspomagających prowadzenie zdrowego i aktywnego stylu życia;

– zachęca uczestnika do prozdrowotnego spędzania czasu wolnego również poza planem treningowym.

Wspiera uczestnika we wdrażaniu aktywnego stylu życia

– prezentuje poziom przygotowania motorycznego umożliwiający realizację procesu treningowego i mobilizujący uczestnika do wysiłku fizycznego;

– opisuje podstawy teorii zmiany zachowania w kontekście wdrażania uczestnika do zdrowego stylu życia.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1.

Etapy walidacji

1.1.

Etapy i metody

Na etapie weryfikacji wykorzystuje się wyłącznie następujące metody:

– test wiedzy;

– analiza dowodów i deklaracji;

– wywiad/rozmowa.

Weryfikacja składa się z następujących etapów:

Etap 1. Test wiedzy

Etap 1 obejmuje:

– zestaw 1. Podstawy procesu treningu personalnego;

– umiejętność z zestawu 2 (Planowanie procesu treningu personalnego): Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika treningu.

Etap 2

2.1. Przedstawienie nagrania jednostki treningowej oraz przedstawienie planu treningowego w formie elektronicznej: dokumentu tekstowego, arkusza kalkulacyjnego lub witryny www, uzupełnione: 2.1.1. rozmową z osobą przystępującą do walidacji lub 2.1.2. przedstawieniem portfolio (analiza dowodów potwierdzających uzyskanie efektów uczenia się, takich jak: dyplomy ukończenia szkoleń lub kursów dotyczących prowadzenia procesu treningu personalnego, potwierdzone zmiany w proporcjach tkankowych uczestnika procesu treningu personalnego wraz z dokumentacją procesu treningowego w odniesieniu do założonych celów, udokumentowane rezultaty pracy).

Etap 2 obejmuje:

– umiejętność z zestawu 2 (Planowanie procesu treningu personalnego): Przygotowuje plan treningowy;

– zestaw 3. Realizowanie procesu treningu personalnego;

– zestaw 4. Wdrażanie uczestnika do prozdrowotnego stylu życia.

Weryfikacja odbywa się według przedstawionej powyżej kolejności.

Warunkiem przystąpienia do etapu 2 jest uzyskanie pozytywnego wyniku etapu 1, a warunkiem przystąpienia do etapu 2.1.1 lub 2.1.2 jest uzyskanie pozytywnego wyniku etapu 2.1.

1.2.

Zasoby kadrowe

Komisja walidująca składająca się z trzech osób, które:

a. ukończyły studia wyższe z obszaru sportu (np. o kierunku rekreacja ruchowa, sport, wychowanie fizyczne lub pokrewnym);

b. posiadają co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy zawodowej jako trener personalny uzyskane w ciągu ostatnich 10 lat;

c. posiadają co najmniej 3-letnie doświadczenie w szkoleniu, w tym egzaminowaniu trenerów personalnych uzyskane w ciągu ostatnich 10 lat.

1.3.

Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Etap 1 weryfikacji w formie testu online może być przeprowadzany zdalnie. Jeżeli etap 1 weryfikacji przeprowadzany jest w formie innej niż test online, instytucja prowadząca walidację ma obowiązek zapewnić salę umożliwiającą przeprowadzenie testu. W przypadku zaliczenia etapu 1, ale niezaliczenia etapu 2 weryfikacji uznaje się ważność wyników etapu 1 w okresie 1 roku.

2.

Etapy identyfikowania i dokumentowania

Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić wsparcie doradcy na etapie identyfikowania i na etapie dokumentowania posiadanych efektów uczenia się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

– ukończone 18 lat;

– wykształcenie średnie lub średnie branżowe;

– oświadczenie o niekaralności za przestępstwa popełnione umyślnie, o których mowa w art. 46-49 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), lub określone w rozdziale XIX i XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128);

– dokument potwierdzający ukończenie (w ciągu ostatnich trzech lat) szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy;

– oświadczenie o braku przeciwwskazań do wzmożonej aktywności fizycznej.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez obwieszczenie Ministra Sportu z dnia 5 czerwca 2020 r. zmieniającego obwieszczenie w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Prowadzenie procesu treningu personalnego” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (M.P. poz. 510). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2020 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00