Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2018-12-29
Wersja aktualna od 2018-12-29
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII1)
z dnia 19 grudnia 2018 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Optyk okularowy - dyplom mistrzowski" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Optyk okularowy - dyplom mistrzowski" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Przedsiębiorczości i Technologii: J. Emilewicz
|
1) Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii
z dnia 19 grudnia 2018 r. (poz. 1276)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "OPTYK OKULAROWY - DYPLOM MISTRZOWSKI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Optyk okularowy - dyplom mistrzowski |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Dyplom mistrzowski |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowy |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Optyk okularowy - dyplom mistrzowski" jest gotowa do samodzielnego wykonania i naprawy okularów oraz pomocy wzrokowych, pomiarów ostrości widzenia, dobierania mocy optycznej soczewek. Posługuje się sprzętem niezbędnym do wykonania pomiarów oftalmicznych, ustala parametry okularów i pomocy wzrokowych, biorąc pod uwagę zlecenie specjalisty oraz preferencje klienta. W ramach swoich działań zawodowych osoba ta jest gotowa do wykonania zarówno okularów korekcyjnych, wieloogniskowych (m.in. progresywnych, wspierających akomodację, trójogniskowych), przeciwsłonecznych, ochronnych, jak i pomocy wzrokowych. Udziela wskazówek klientowi oraz dopasowuje wykonane okulary i pomoce wzrokowe do jego potrzeb. Mistrz w kwalifikacji rynkowej "Optyk okularowy - dyplom mistrzowski" jest gotowy do samodzielnego wykonywania zadań zawodowych oraz prowadzenia działalności gospodarczej, w tym stosowania odpowiednich przepisów prawa, planowania i wdrażania działań marketingowych, wdrażania usprawnień technicznych i organizacyjnych, prowadzenia dokumentacji firmy. Odpowiada za podlegający mu personel i za organizację pracy w zespole, planuje i nadzoruje pracę zespołu oraz ocenia jakość zadań wykonywanych przez poszczególnych pracowników. Dba o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Optyk okularowy - dyplom mistrzowski" jest także gotowa do udzielania wskazówek i doradztwa związanego z doskonaleniem zawodowym współpracowników. Stosuje zróżnicowane metody nauczania zgodne z podstawą programową i programami nauczania. |
Zestaw 1. Wykonywanie i naprawa okularów korekcyjnych, ochronnych i przeciwsłonecznych oraz dobieranie mocy optycznej soczewek | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Określa wady wzroku i sposoby ich korekty na podstawie pomiaru refrakcji oczu | - omawia nieprawidłowości anatomiczne i fizjologiczne układu wzrokowego, wpływ nieprawidłowości układu wzrokowego na jakość widzenia oraz rodzaje wad wzroku, - charakteryzuje budowę narządu wzroku, - omawia funkcje poszczególnych części oka, cechy oka miarowego oraz wady wzroku, - przeprowadza pomiary ostrości widzenia, a także refrakcji oczu przy pomocy metody obiektywnej (np. autorefraktrometr) i subiektywnej (kaseta okulistyczna, oprawa próbna, foropter, tablica z optotypami), - interpretuje oraz weryfikuje zapisy korekcji (np. przeliczenie mocy ze względu na zmianę odległości wierzchołkowej), - na podstawie przeprowadzonych pomiarów i zapisów zlecenia dobiera parametry soczewek okularowych (indeks, średnica i wypukłość) oraz odpowiednie oprawy okularów uwzględniając parametry soczewek okularowych. |
Dokonuje pomiarów oftalmicznych okularów | - rozpoznaje symbole i oznaczenia stosowane w oftalmice, - kontroluje parametry fizyczne soczewek okularowych i kontaktowych, - przestrzega zasad tworzenia zapisu równoważnego soczewek sfero-cylindrycznych, - wykorzystuje prawa optyki geometrycznej do obliczania wielkości charakterystycznych soczewek, - dobiera przyrządy i urządzenia do wykonywania pomiarów oftalmicznych, - wykonuje pomiary mocy soczewek, wyznacza osie cylindra i środki optyczne soczewek, kierunek i moc pryzmy, rozstaw źrenic, kąt pantoskopowy, kąt nachylenia tarcz oprawy, odległość wierzchołkową, - oblicza wartości decentracji pryzmatycznej w soczewkach okularowych na podstawie recepty i wyznacza położenie głównego punktu refrakcyjnego, - wykonuje pomiary oftalmiczne okularów za pomocą: sferometru, oftalmometru, dioptriomierza lunetowego i elektronicznego, grubościomierza, kasety okulistycznej, tablic testowych, - wykorzystuje systemy wideocentracji w celu ustalenia parametrów dla soczewek wieloogniskowych (np. progresywnych). |
Dokonuje pomiarów parametrów wzroku | - dokonuje pomiaru krzywizny rogówki za pomocą autorefraktokeratometru lub oftalmometru Javala, - dokonuje pomiaru pola widzenia za pomocą perymetru komputerowego, - dokonuje pomiaru ciśnienia śródgałkowego za pomocą tonometru bezdotykowego, - dokonuje pomiaru widzenia stereoskopowego za pomocą stereometru i testów, np. testu muchy, testu motyla. |
Wykonuje okulary korekcyjne, wieloogniskowe (dwuogniskowe, trójogniskowe, biurowe, progresywne, wspierające akomodację) ochronne i przeciwsłoneczne | - rozpoznaje rodzaje soczewek okularowych oraz określa ich zastosowanie, - omawia typy i konstrukcje soczewek wieloogniskowych (dwuogniskowych, trójogniskowych, biurowych, progresywnych, wspierających akomodację), - rozróżnia materiały konstrukcyjne i rodzaje opraw okularowych, - dobiera oprawy okularowe zgodnie z zasadami optyki, fizjologii widzenia i estetyki, - omawia zasady obróbki cieplnej opraw okularowych i jej wpływ na właściwości zastosowanych materiałów, - optymalizuje soczewki okularowe poprzez dobór minimalnej średnicy, materiału lub konstrukcji soczewki, - dobiera rodzaje uszlachetnień soczewek okularowych (bezbarwnych, barwionych i fotochromatycznych) oraz narzędzia, urządzenia i maszyny potrzebne do wykonania okularów, - przestrzega zasad oznakowania soczewek okularowych podczas wykonywania okularów oraz zasad centrowania soczewek okularowych z uwzględnieniem decentracji poziomej i pionowej, - wykonuje obróbkę soczewek okularowych z zastosowaniem maszyn, urządzeń i narzędzi, - osadza soczewki okularowe z zastosowaniem narzędzi do montażu, - stosuje i kontroluje wartości odchyleń dopuszczalne w procesie wykonywania okularów. |
Sprawdza i dopasowuje okulary oraz udziela wskazówek w zakresie korzystania z okularów i soczewek kontaktowych | - reguluje i modeluje okulary, - ocenia i weryfikuje jakość wykonania okularów, - udziela klientowi wskazówek w zakresie korzystania z okularów, - omawia zasady higieny i bezpiecznego użytkowania soczewek kontaktowych. |
Naprawia okulary korekcyjne, ochronne i przeciwsłoneczne | - rozpoznaje typ usterki, - dobiera narzędzia i technologie do naprawy okularów, - wykonuje czynności związane z naprawą okularów (klejenie, lutowanie, spawanie, zgrzewanie) oraz ich regulacją i konserwacją, - dokonuje wymiany elementów opraw okularowych (nanośniki, zauszniki, fronty opraw). |
Zestaw 2. Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dokonuje oceny potrzeb klienta w zakresie pomocy wzrokowych | - omawia różne rodzaje pomocy wzrokowych, - przeprowadza wywiad z klientem mający na celu rozpoznanie potrzeb klienta, dotyczący np. sytuacji zdrowotnej klienta, wykonywanego zawodu lub hobby, - odczytuje zapisy zlecenia i na ich podstawie proponuje pomoce wzrokowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości klienta (np. finansowych), - zamawia pomoce wzrokowe. |
Dokonuje pomiarów oftalmicznych pomocy wzrokowych | - wykonuje przeliczenia parametrów układów optycznych w pomocach wzrokowych, - omawia symbole i oznaczenia stosowane w układach optycznych, - oblicza wielkości charakterystycznych soczewek, wykorzystując prawa optyki geometrycznej (np. ogniskową), - przygotowuje rysunek w celu wyznaczenia położenia i wielkości obrazów tworzonych przez układy optyczne, - ustawia punkty optyczne zgodnie z osią widzenia, - dokonuje pomiarów oftalmicznych pomocy wzrokowych za pomocą: sferometru, oftalmometru, dioptriomierza lunetowego i elektronicznego, tablic testowych. |
Wykonuje pomoce wzrokowe (lupa, okulary lupowe, lornetkowe i stenopeiczne) | - rozróżnia materiały konstrukcyjne i rodzaje pomocy wzrokowych, - rozpoznaje rodzaje soczewek stosowane w przygotowaniu pomocy wzrokowych, - dobiera oprawy okularowe konieczne do stworzenia pomocy wzrokowej (okulary lupowe i lornetkowe), - dobiera rodzaje soczewek w celu stworzenia układów optycznych wolnych od aberracji sferycznych i chromatycznych, - wykonuje obróbkę soczewek z zastosowaniem maszyn, urządzeń i narzędzi, - osadza soczewki z zastosowaniem narzędzi do montażu, - wykonuje centrowanie soczewek z uwzględnieniem decentracji poziomej i pionowej, - stosuje i kontroluje wartości odchyleń dopuszczalne w procesie wykonywania pomocy wzrokowych. |
Sprawdza i dopasowuje pomoce wzrokowe oraz udziela wskazówek w zakresie korzystania z nich | - dopasowuje i reguluje ustawienia pomocy wzrokowej, - ocenia jakość wykonania pomocy wzrokowej, - udziela klientowi wskazówek w zakresie korzystania z pomocy wzrokowych. |
Naprawia pomoce wzrokowe (lupa, okulary lupowe, lornetkowe i stenopeiczne) | - rozpoznaje typ usterki pomocy wzrokowej, - dobiera narzędzia i technologie do naprawy pomocy wzrokowych, - wykonuje czynności związane z naprawą pomocy wzrokowych (klejenie, lutowanie, spawanie, zgrzewanie) oraz ich regulacją i konserwacją. |
Zestaw 3. Prowadzenie działań związanych z funkcjonowaniem w przedsiębiorstwie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Nadzoruje przestrzeganie zasad BHP oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska | - wyjaśnia pojęcia związane z BHP, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią oraz zasady stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych, - objaśnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce, - omawia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie BHP oraz skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka, - wskazuje przykładowe zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z niewłaściwym wykonywaniem zadań zawodowych, z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy, - wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia, - organizuje stanowiska pracy oraz proces technologiczny zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. |
Stosuje zasady prowadzenia działalności gospodarczej | - wyjaśnia pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej, - omawia przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego w zakresie wykonywanych zadań zawodowych, - wskazuje przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży związanej z wykonywanymi zadaniami zawodowymi, omawia występujące między nimi powiązania oraz metody analizy skuteczności działań prowadzonych przez te przedsiębiorstwa, - uzasadnia znaczenie inicjowania wspólnych przedsięwzięć z różnymi przedsiębiorstwami z branży oraz podejmowania działań marketingowych prowadzonej działalności gospodarczej, - wyjaśnia zasady przygotowywania dokumentacji i prowadzenia korespondencji niezbędnej do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej i ilustruje je przykładami, - wskazuje urządzenia biurowe oraz programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej, - objaśnia zależności w kosztach i przychodach prowadzonej działalności gospodarczej, - monitoruje stan zasobów materialnych (materiałów i urządzeń) oraz zasobów personalnych niezbędnych do wykonania produktów i usług. |
Zestaw 4. Organizowanie pracy w zespole i doskonalenie zawodowe pracowników | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Organizuje instruktaż i doradztwo związane z doskonaleniem wewnątrzzakładowym | - wyjaśnia zagadnienia z obszaru psychologii i pedagogiki dotyczące uczenia się w procesie pracy, motywowania współpracowników i uczniów do nauki oraz rozwiązywania problemów dydaktycznych i interpersonalnych, - określa cele kształcenia w procesie praktycznej nauki zawodu zgodnie z podstawą programową i programem nauczania oraz zakres doskonalenia zawodowego, - omawia zasady doboru metod nauczania do treści nauczania, możliwe do zastosowania narzędzia pomiaru dydaktycznego oraz kryteria oceniania uczącego się; - dobiera środki dydaktyczne do treści nauczania, - wyjaśnia zasady prowadzenia dokumentacji niezbędnej do szkolenia zawodowego. |
Organizuje pracę zespołu | - uzasadnia znaczenie planowania i nadzorowania pracy zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań, odwołując się do własnych doświadczeń, - omawia zasady doboru osób do wykonania przydzielonych zadań oraz rolę osoby organizującej pracę w zespole (takie jak ocena jakości wykonania przydzielonych zadań, dążenie do poprawy warunków i jakości pracy), - podaje przykłady właściwego i niewłaściwego kierowania wykonywaniem przydzielonych zadań, - wyjaśnia zasady komunikowania się ze współpracownikami oraz uzasadnia znaczenie przestrzegania zasad kultury i etyki. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Szczegółowe wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację są określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. poz. 89 i 1607) oraz w standardzie wymagań egzaminacyjnych Związku Rzemiosła Polskiego. Metody stosowane w walidacji Weryfikacja efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji jest przeprowadzana w dwóch etapach. Etap praktyczny polega na samodzielnym wykonaniu przez kandydata zadań egzaminacyjnych sprawdzających umiejętności ujęte w zestawach efektów uczenia się 1 i 2. Etap teoretyczny (składający się z części pisemnej i ustnej) polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania sprawdzające umiejętności określone we wszystkich zestawach efektów uczenia się. Zasoby kadrowe - kompetencje osób przeprowadzających walidację W skład komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzamin mistrzowski wchodzi co najmniej pięć osób: przewodniczący komisji lub jego zastępca, co najmniej trzech członków komisji oraz sekretarz, który sprawuje obsługę administracyjno-biurową komisji egzaminacyjnej i nie uczestniczy ani w przeprowadzaniu egzaminu, ani w ocenianiu i ustalaniu wyniku egzaminu. Przewodniczący komisji i jego zastępcy posiadają wykształcenie wyższe oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin. W przypadku braku możliwości powołania przewodniczącego komisji lub zastępcy przewodniczącego komisji, którzy posiadaliby wykształcenie wyższe oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, w szczególności w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zawodzie unikatowym, przewodniczący komisji lub zastępcy przewodniczącego komisji posiadają: wykształcenie średnie lub średnie branżowe i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza albo wykształcenie średnie lub średnie branżowe i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika, albo wykształcenie zasadnicze zawodowe lub zasadnicze branżowe i tytuł mistrza w zawodzie unikatowym, którego dotyczy egzamin, oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza. Członkowie komisji posiadają: wykształcenie co najmniej zasadnicze zawodowe lub zasadnicze branżowe i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza albo wykształcenie co najmniej średnie lub średnie branżowe i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika. Przewodniczący komisji, zastępcy przewodniczącego komisji oraz członkowie komisji posiadają przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245), lub ukończony kurs pedagogiczny wymagany od instruktorów praktycznej nauki zawodu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245), obowiązujących przed dniem 1 września 2017 r, oraz art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245). Przewodniczącym komisji, zastępcami przewodniczącego komisji oraz członkami komisji mogą być także osoby, które są wpisane do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Sekretarze komisji są wyznaczani spośród pracowników organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, posiadających co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe oraz co najmniej 2-letni staż pracy w organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła. Osoby wchodzące w skład komisji są obowiązane ukończyć szkolenie zorganizowane przez izbę rzemieślniczą. Sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji - etap praktyczny egzaminu mistrzowskiego przeprowadza się u pracodawców w salonach optycznych zapewniających warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do wykonania przez zdającego zadań egzaminacyjnych, - w trakcie przeprowadzania etapu praktycznego egzaminu każdy zdający pracuje przy osobnym stanowisku pracy; nadzór nad wykonywaniem przez zdającego zadań egzaminacyjnych etapu praktycznego egzaminu sprawuje co najmniej dwóch członków zespołu egzaminacyjnego wyznaczonych przez przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego, - czas etapu praktycznego nie może być krótszy niż 120 minut i nie dłuższy niż 24 godziny, łącznie w ciągu 3 dni, - czas części pisemnej nie może być krótszy niż 45 minut i nie dłuższy niż 210 minut, - czas części ustnej etapu teoretycznego nie może być dłuższy niż 30 minut. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do przeprowadzenia egzaminu praktycznego Stanowiska egzaminacyjne etapu praktycznego muszą spełniać warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej oraz być wyposażone w: systemy szlifierskie (szablonowy lub bezszablonowy oraz szlifierka ręczna), urządzenia pomiarowe (dioptriomierz, pupilometr elektroniczny, przyrządy i urządzenia oftalmiczne), polaryskop, podgrzewacz do opraw, zestaw narzędzi ręcznych do profilowania opraw i obłamywania szkieł, źrenicówkę, skalę Tabo, pisaki wodoodporne, zestaw do lutowania, wiertarkę z zestawem wierteł i frezów, polerkę z zestawem past polerskich, materiały do czyszczenia szkieł, instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, środki ochrony indywidualnej, apteczkę. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Kwalifikację rynkową "Optyk okularowy - dyplom mistrzowski" mogą uzyskać osoby, które z wynikiem pozytywnym zdały egzamin mistrzowski. Ogólne wymagania i warunki uzyskania kwalifikacji określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych. Do egzaminu mistrzowskiego izba rzemieślnicza dopuszcza osobę, która spełnia jeden z następujących warunków: - posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej, dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej albo szkoły ponadpodstawowej działającej w systemie oświaty przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz tytuł czeladnika lub równorzędny w zawodzie, w którym zdaje egzamin, a także: - - co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu zawodowego albo - - co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, łącznie przed uzyskaniem i po uzyskaniu tytułu zawodowego, - posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej, dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej albo szkoły ponadpodstawowej działającej w systemie oświaty przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej, - posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej, dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej albo szkoły ponadpodstawowej działającej w systemie oświaty przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz tytuł czeladnika lub równorzędny w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, a także co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu zawodowego, - posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej, dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej albo szkoły ponadpodstawowej działającej w systemie oświaty przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz tytuł mistrza w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, a także co najmniej roczny okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu mistrza, - posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej, dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej albo szkoły ponadpodstawowej działającej w systemie oświaty przed dniem 1 stycznia 1999 r, dających wykształcenie średnie albo średnie branżowe i kształcących w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, oraz tytuł zawodowy w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, a także co najmniej 2-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu zawodowego, - posiada dyplom ukończenia szkoły wyższej na kierunku lub w specjalności w zakresie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, oraz co najmniej roczny okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu zawodowego. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |