Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2018-12-07
Wersja aktualna od 2018-12-07
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA INWESTYCJI I ROZWOJU1)
z dnia 14 listopada 2018 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Glazurnik - Dyplom mistrzowski" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Glazurnik - Dyplom mistrzowski" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Inwestycji i Rozwoju: J. Kwieciński
|
1) Minister Inwestycji i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. poz. 94 i 175).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Inwestycji i Rozwoju
z dnia 14 listopada 2018 r. (poz. 1196)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "GLAZURNIK - DYPLOM MISTRZOWSKI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Glazurnik - Dyplom mistrzowski |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Dyplom mistrzowski |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowy |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację "Glazurnik - Dyplom mistrzowski" jest gotowa do samodzielnego wykonywania, organizowania, nadzorowania i kontrolowania robót w zakresie montażu, naprawy i demontażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych. Przestrzega zasad doboru środków i wyrobów budowlanych. Dokonuje pomiarów i obliczeń; posługuje się dokumentacją budowlaną. Wykonuje prace zgodnie z wymaganiami osoby zlecającej usługę. W porozumieniu ze zleceniodawcą ustala zakres robót oraz dobiera odpowiednie technologie i materiały do ich wykonania. Kształtuje warunki swojej pracy, ustala plan działania oraz organizuje stanowisko pracy. Przygotowuje materiały i narzędzia niezbędne do wykonania powierzonego mu zadania. Rozwiązuje skomplikowane i nietypowe problemy występujące w trakcie wykonywania pracy. Współpracuje ze specjalistami w innych dziedzinach branży budowlano-remontowej. Osoba posiadająca niniejszą kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego wykonywania zadań zawodowych oraz założenia i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym stosowania odpowiednich przepisów prawa, planowania i wdrażania działań marketingowych oraz prowadzenia dokumentacji firmy. Osoba posiadająca ww. kwalifikację odpowiada za podlegający jej personel oraz organizację pracy w zespole pracowniczym, tj. przede wszystkim planuje i nadzoruje pracę zespołu i ocenia jakość wykonywanych przez pracowników zadań. Stale aktualizuje swoją wiedzę, dlatego jest gotowa do wdrażania usprawnień technicznych i organizacyjnych. Osoba posiadająca niniejszą kwalifikację, wykonując prace samodzielnie oraz nadzorując organizację stanowisk pracy zespołu i wykonywanie przez nich zadań zawodowych, dba o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. Zapobiega także skutkom oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka w ramach działalności swojej i zespołu. Ponadto osoba posiadająca ww. kwalifikację, dzięki kompetencjom pedagogicznym, jest przygotowana do udzielania instruktażu i doradztwa związanego z doskonaleniem zawodowym współpracowników. Stosuje zróżnicowane metody nauczania w ramach kształcenia zawodowego i ustawicznego, na bazie podstawy programowej, programów nauczania w zawodzie oraz uczenia w procesie pracy. |
Zestaw 1. Wykonywanie i nadzorowanie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Określa warunki wykonania robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) określa technologie przygotowania podłoża pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku (np. płytki wielkoformatowe); 2) rozróżnia rodzaje używanych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych, określa ich właściwości i zastosowanie; 3) rozróżnia rodzaje używanych podłoży oraz określa sposoby ich przygotowywania w zależności od rodzaju okładziny glazurniczej ceramicznej lub szklanej; 4) sporządza przedmiar robót własnych oraz zespołu pracowniczego w zakresie okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz kalkuluje koszty ich wykonania; 5) wykonuje ocenę stanu podłoża i pomiary jego parametrów (np. obecność rys, równość, wytrzymałość, wilgotność, stan biologiczny: pleśnie, grzyby); 6) wykonuje pomiary ścian i podłóg oraz zabudowy zgodnie z obowiązującymi zasadami i dokumentacją budowlaną; 7) odczytuje informacje zawarte na rysunku technicznym (związane z wymiarowaniem i charakterystyką poszczególnych detali rysunku) w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 8) identyfikuje (rozpoznaje) elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych i zasady ich montażu oraz technologie ich wykonania, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku (np. płytki wielkoformatowe); 9) podczas planowania pracy własnej oraz zespołu pracowniczego wykonującego roboty w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych i szklanych uwzględnia istniejące instalacje; 10) sporządza kosztorys i harmonogram pracy własnej oraz dla zespołu pracowniczego wykonującego roboty w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 11) podczas planowania pracy własnej oraz zespołu pracowniczego uwzględnia przebieg robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych z innymi wykonawcami |
Przygotowuje własne stanowisko pracy oraz zespołu pracowniczego, w tym niezbędne materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) stosuje i opracowuje elementarną dokumentację projektową oraz stosuje specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót wraz z normami, katalogami oraz instrukcjami przy wykonywaniu robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 2) stosuje i przygotowuje materiały, narzędzia i sprzęt potrzebny do wykonania zadań własnych i zespołu pracowniczego (np. płytki, kleje, spoiny); 3) ocenia jakość materiałów, narzędzi i sprzętu oraz decyduje o sposobie ich wykorzystania podczas realizacji zadań własnych i zespołu pracowniczego w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 4) dobiera i przygotowuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania zadań własnych i zespołu pracowniczego; 5) wykonuje zabezpieczenia powierzchni, chroniąc je przed uszkodzeniem lub zabrudzeniem wynikającym z prowadzonych robót własnych i zespołu pracowniczego w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 6) sporządza listę zapotrzebowania na materiały, narzędzia i sprzęt niezbędne do wykonania robót własnych i zespołu pracowniczego w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 7) kalkuluje koszty wykonania pracy własnej oraz robót własnych i zespołu pracowniczego, uwzględniając koszty materiałów, narzędzi, sprzętu i robocizny; 8) przygotowuje szkice robocze planowanych prac własnych oraz zespołu pracowniczego wykonującego roboty w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 9) planuje sposób przygotowania podłoża i izolacji pod wykonanie okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych przez siebie oraz zespół pracowniczy; 10) planuje wykonanie niestandardowych elementów dekoracyjnych z okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych |
Montuje okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane oraz nadzoruje i kontroluje jakość ich wykonania przez siebie oraz zespół pracowniczy | 1) przygotowuje podłoże pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane oraz nadzoruje i kontroluje ich przygotowanie przez siebie oraz zespół pracowniczy; 2) przygotowuje okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane do montażu (np. wymiaruje, docina, szlifuje), nadzoruje i kontroluje ich przygotowanie przez siebie oraz zespół pracowniczy; 3) wykonuje montaż okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych z użyciem właściwych materiałów i narzędzi montażowych, zgodnie z projektem, instrukcją, specyfikacją techniczną oraz pozostałą dokumentacją; nadzoruje i kontroluje wykonany montaż przez siebie oraz zespół pracowniczy; 4) wykonuje spoinowanie okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych (w tym profilowanie i czyszczenie); nadzoruje i kontroluje wykonane spoinowanie przez siebie oraz zespół pracowniczy; 5) podczas wykonywania przez siebie oraz zespół pracowniczy robót związanych z montażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych stosuje się do zaleceń i instrukcji producentów oraz nadzoruje i kontroluje ich stosowanie przez siebie oraz zespół pracowniczy; 6) wykonuje roboty związane z montażem niestandardowych elementów dekoracyjnych okładzin glazurniczych ceramicznych i szklanych, nadzoruje i kontroluje ich wykonanie przez siebie oraz zespół pracowniczy; 7) kontroluje jakość robót związanych z montażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych, wykonanych przez siebie oraz zespół pracowniczy; 8) wykonuje obmiar robót wykonanych przez siebie oraz zespół pracowniczy związanych z montażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych i sporządza ich rozliczenie |
Zestaw 2. Wykonywanie i nadzorowanie robót związanych z naprawą i demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | |
Wykonuje i nadzoruje roboty związane z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz kontroluje jakość ich wykonania przez siebie oraz zespół pracowniczy | 1) rozpoznaje rodzaj i zakres uszkodzeń okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych i określa sposoby ich naprawy, z wykorzystaniem wymaganej dokumentacji; 2) przedstawia plan robót własnych oraz zespołu pracowniczego związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 3) naprawia uszkodzone elementy okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz nadzoruje i kontroluje wykonanie ich napraw przez siebie oraz zespół pracowniczy; 4) naprawia uszkodzenia niestandardowych elementów dekoracyjnych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz nadzoruje i kontroluje wykonanie ich napraw przez siebie oraz zespół pracowniczy; 5) wykonuje prace związane z konserwacją naprawionych okładzin glazurniczych, ceramicznych lub szklanych oraz nadzoruje i kontroluje ich wykonanie przez siebie oraz zespół pracowniczy; 6) kontroluje jakość wykonanych przez siebie oraz zespół pracowniczy robót związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 7) wykonuje obmiar wykonanych przez siebie oraz zespół pracowniczy robót związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych i sporządza ich rozliczenie |
Wykonuje i nadzoruje prace związane z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz kontroluje jakość ich wykonania przez zespół pracowniczy | 1) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt, do wykonywania robót własnych oraz zespołu pracowniczego związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych, w tym objaśnia zasady ich stosowania i działania; 2) przedstawia plan robót własnych oraz zespołu pracowniczego związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych i szklanych; 3) demontuje okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane oraz nadzoruje jakość ich wykonania przez zespół pracowniczy; 4) wykonuje obmiar wykonanych robót własnych oraz zespołu pracowniczego związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych i sporządza ich rozliczenie |
Zestaw 3. Prowadzenie działań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa | |
Organizuje stanowiska pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz nadzoruje przestrzeganie tych przepisów przez zespół pracowniczy | 1) omawia regulacje prawne obejmujące przepisy dotyczące wyrobów budowlanych oraz normy dotyczące wyrobów budowlanych, przepisy prawa budowlanego, przepisy dotyczące organizacji robót budowlano-montażowych i inne przepisy konieczne do prowadzenia robót budowlano-montażowych; 2) objaśnia zasady uzyskiwania uprawnień budowlanych, w tym odpowiedzialności zawodowej; 3) objaśnia zasady sporządzania planu BIOZ i potrafi go stosować; 4) omawia przepisy prawa i wyjaśnia zasady dotyczące wykorzystania środków transportu podczas robót budowlano-montażowych; 5) omawia przepisy prawa oraz wyjaśnia główne pojęcia związane z BHP, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią stosowane podczas wykonywanych zadań zawodowych; 6) objaśnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce; 7) omawia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie przepisów BHP; 8) wskazuje przykładowe zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz dla mienia i środowiska związane z niewłaściwym wykonywaniem zadań zawodowych oraz z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy; 9) omawia skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka i na środowisko naturalne; 10) organizuje stanowiska pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 11) organizuje proces technologiczny zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 12) wyjaśnia zasady stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych; 13) wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia |
Stosuje zasady prowadzenia działalności gospodarczej, w tym odpowiedzialności i rzetelności zawodowej | 1) wyjaśnia pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej; 2) omawia i stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego w zakresie wykonywanych zadań zawodowych; 3) wskazuje przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży związanej z wykonywanymi zadaniami zawodowymi oraz omawia powiązania między nimi; 4) wskazuje i stosuje metody analizy skuteczności działań prowadzonych przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży; 5) promuje i uzasadnia znaczenie inicjowania wspólnych przedsięwzięć z różnymi przedsiębiorstwami z branży; 6) wyjaśnia zasady przygotowywania dokumentacji niezbędnej do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej i ilustruje je przykładami; 7) wyjaśnia i stosuje zasady prowadzenia korespondencji związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej i ilustruje je przykładami; 8) obsługuje urządzenia biurowe oraz programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej; 9) uzasadnia znaczenie podejmowania działań marketingowych prowadzonej działalności gospodarczej; 10) objaśnia zależności w kosztach i przychodach prowadzonej działalności gospodarczej; 11) charakteryzuje i wyjaśnia sposoby monitorowania stanu zasobów materialnych (materiałów, narzędzi i sprzętu) oraz zasobów personalnych niezbędnych do wykonania produktów i świadczenia usług |
Zestaw 4. Organizowanie i nadzorowanie pracy w zespole pracowniczym oraz doskonalenie zawodowe współpracowników | |
Organizuje instruktaż i doradztwo związane z doskonaleniem wewnątrzzakładowym | 1) wyjaśnia zagadnienia z obszaru psychologii i pedagogiki dotyczące uczenia się w procesie pracy, motywowania współpracowników i uczniów do nauki oraz rozwiązywania problemów dydaktycznych i interpersonalnych; 2) określa cele kształcenia w procesie praktycznej nauki zawodu zgodnie z podstawą programową i programem nauczania; 3) określa zakres doskonalenia zawodowego; 4) omawia zasady doboru metod nauczania do treści nauczania; 5) dobiera środki dydaktyczne do treści nauczania; 6) omawia możliwe do zastosowania narzędzia pomiaru dydaktycznego oraz kryteria oceniania uczącego się; 7) wyjaśnia zasady prowadzenia dokumentacji niezbędnej do szkolenia zawodowego |
Kieruje i organizuje pracę zespołu pracowniczego przy wykonywaniu robót w zakresie montażu, demontażu i naprawy okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) zarządza małym zespołem pracowniczym wykonującym roboty w zakresie montażu, demontażu i naprawy okładzin glazurniczych ceramicznych i szklanych oraz koordynuje i nadzoruje ich pracę; 2) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami podczas zarządzania i wykonywania robót w zakresie montażu, demontażu i naprawy okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 3) uzasadnia znaczenie planowania i nadzorowania pracy zespołu pracowniczego w celu wykonania przydzielonych zadań/robót, odwołując się do własnych doświadczeń; 4) opracowuje oraz omawia zasady i metody doboru osób do wykonania przydzielonych zadań/robót w zespole pracowniczym; 5) podaje przykłady właściwego i niewłaściwego wykonywania przydzielonych zadań/ robót; 6) opracowuje oraz omawia rolę osoby organizującej pracę w zespole pracowniczym (takie jak: ocena jakości wykonania przydzielonych zadań/robót, dążenie do poprawy warunków i jakości pracy); 7) wyjaśnia zasady komunikowania się ze współpracownikami oraz uzasadnia znaczenie przestrzegania zasad kultury i etyki; 8) planuje pracę zespołu pracowniczego, koordynując przebieg robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych z wykonawcami pozostałych prac oraz koryguje plan w zależności od zaistniałych okoliczności; 9) sporządza kosztorys i harmonogram poszczególnych etapów robót w zakresie montażu, demontażu i naprawy okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych dla zespołu pracowniczego |
Nadzoruje i ocenia jakość wykonywanych robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) zatwierdza listę zapotrzebowania na materiały, narzędzia, sprzęt oraz środki transportu potrzebne do wykonania zadań własnych i zespołu pracowniczego; 2) kontroluje zespół pracowniczy pod względem przestrzegania zasad i przepisów bezpieczeństwa i ochrony pracy (BHP), ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii podczas wykonywanych robót; 3) kontroluje i monitoruje przebieg bieżących etapów robót wykonywanych przez siebie oraz zespół pracowniczy; 4) analizuje i ocenia wykonane przez siebie oraz zespół pracowniczy zadania/roboty pod względem rzetelności, jakości, bezpieczeństwa oraz etyki zawodowej; 5) dobiera i wdraża ewentualne zmiany w zakresie przyjętych metod i zasad działania przy wykonywaniu robót, w zależności od zaistniałych okoliczności |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Szczegółowe wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. poz. 89, z późn. zm.) oraz w standardzie wymagań egzaminacyjnych. |
Metody stosowane w walidacji Weryfikacja efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji jest przeprowadzana w dwóch etapach: |
1) etap praktyczny polega na samodzielnym wykonaniu przez kandydata zadań egzaminacyjnych sprawdzających umiejętności ujęte w zestawach efektów uczenia się 1-4; |
2) etap teoretyczny (składający się z części pisemnej i ustnej) polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania sprawdzające umiejętności określone we wszystkich zestawach efektów uczenia się. |
Zasoby kadrowe - kompetencje osób przeprowadzających walidację |
W skład komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzamin czeladniczy wchodzą: |
1) przewodniczący komisji; |
2) zastępcy przewodniczącego komisji; |
3) członkowie komisji; |
4) sekretarz, który sprawuje obsługę administracyjno-biurową komisji egzaminacyjnej i nie uczestniczy w przeprowadzaniu egzaminu oraz ocenianiu i ustalaniu jego wyniku. |
Przewodniczący komisji egzaminacyjnej i jego zastępcy posiadają wykształcenie wyższe oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin. W przypadku braku możliwości powołania przewodniczącego komisji lub zastępców, którzy posiadaliby wykształcenie wyższe, w szczególności w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zawodzie unikatowym, przewodniczący komisji egzaminacyjnej lub zastępcy posiadają: |
1) wykształcenie średnie i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza, albo |
2) wykształcenie średnie i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika, albo |
3) wykształcenie zasadnicze zawodowe i tytuł mistrza w zawodzie unikatowym, którego dotyczy egzamin, oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza. |
Członkowie komisji egzaminacyjnej posiadają: |
1) wykształcenie co najmniej zasadnicze zawodowe i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu, oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza, albo |
2) wykształcenie co najmniej średnie i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika. |
Przewodniczący komisji egzaminacyjnej, jego zastępcy oraz członkowie komisji posiadają przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, z późn. zm.), lub ukończyli kurs pedagogiczny wymagany od instruktorów praktycznej nauki zawodu, o którym mowa w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. poz. 1644), przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, z późn. zm.), obowiązujących przed dniem 1 września 2017 r., oraz na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.). |
Przewodniczącym, zastępcami oraz członkami komisji mogą być także osoby, które są wpisane do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Sekretarze komisji są wyznaczani spośród pracowników organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, posiadających minimum wykształcenie średnie lub średnie branżowe i minimum 2-letni staż pracy w organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła. Osoby wchodzące w skład komisji są obowiązane ukończyć szkolenie zorganizowane przez izbę rzemieślniczą. |
Sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji |
Etap praktyczny przeprowadza się u pracodawców lub w warsztatach szkoleniowych, posiadających warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do wykonania zadań egzaminacyjnych. Czas trwania: |
a) etapu praktycznego nie może być krótszy niż 120 min i nie dłuższy niż 24 h, łącznie w ciągu 3 dni, |
b) części pisemnej etapu teoretycznego nie może być krótszy niż 45 min i nie dłuższy niż 210 min, |
c) części ustnej etapu teoretycznego nie może być dłuższy niż 30 min. |
Wydzielone stanowisko robocze (np. boks) o wysokości dostosowanej do wymagań zadania egzaminacyjnego (najczęściej około 2,5 m) z betonowym podłożem pod podłogę (częściowo nierównym) o powierzchni minimum 6 m2 oraz co najmniej dwiema ścianami o dowolnej konstrukcji, przeznaczonymi do wykonania okładziny, tworzącymi naroże wklęsłe lub wypukłe. Wyposażenie: |
a) zestaw niezbędnych materiałów i narzędzi przeznaczonych do wykonania zaplanowanych prac związanych z montażem, naprawą lub demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych (np. zaprawy wyrównujące, kleje itd.), |
b) materiały okładzinowe (podłogowe lub ścienne: ceramiczne lub szklane), |
c) akcesoria do przygotowania podłoża i mocowania okładzin (np. krzyżyki dystansowe), |
d) materiały do wykończenia i konserwacji okładzin (np. zaprawy do spoinowania, środki czyszczące), |
e) sprzęt i narzędzia przeznaczone do wykonania zaplanowanych prac montażowych, |
f) przybory pomiarowe, |
g) środki ochrony indywidualnej, h) instrukcje maszyn i urządzeń, i) apteczka itd. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat. |