Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2020-03-14 do 2022-12-10
Wersja archiwalna od 2020-03-14 do 2022-12-10
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 20
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lutego 2018 r.
w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód
(ostatnia zmiana: M.P. z 2020 r., poz. 265)
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. [1] Tworzy się Komitet Sterujący do spraw Projektu e-Dowód, zwany dalej „Komitetem”, którego celem jest:
1) koordynacja działań mających na celu wdrożenie dowodów osobistych z warstwą elektroniczną na podstawie dokumentu „Koncepcja e-Dowód – kontynuacja projektu pl.ID i realizacja projektów powiązanych”;
2) wypracowanie wskazówek ukierunkowanych na rozwój i doskonalenie wdrażanych rozwiązań;
3) koordynacja wdrożenia przyjętych rozwiązań z zakresu, o którym mowa w pkt 1, wynikających z prawa Unii Europejskiej.
2. Komitet jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§ 2. Do zadań Komitetu należy:
1) określanie kierunku prowadzonych prac w celu realizacji zadań wskazanych w dokumencie „Koncepcja e-Dowód – kontynuacja projektu pl.ID i realizacja projektów powiązanych”;
2) koordynowanie i monitorowanie prac projektowych realizowanych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwie Cyfryzacji w ramach Projektu e-Dowód zgodnie z zakresem określonym w dokumencie „Koncepcja e-Dowód – kontynuacja projektu pl.ID i realizacja projektów powiązanych”;
2a) [2] opracowanie koncepcji wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się (Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 67) w zakresie dowodu osobistego;
3) [3] opracowywanie propozycji działań w zakresie wdrażania produktów Projektu e-Dowód oraz utrzymania, rozwoju i doskonalenia wdrażanych rozwiązań;
4) [4] wydawanie wytycznych i przedstawianie założeń niezbędnych dla realizacji Projektu e-Dowód oraz rozwoju i doskonalenia wdrażanych rozwiązań;
5) monitorowanie postępów w realizacji Projektu e-Dowód;
6) [5] monitorowanie prac nad przygotowaniem projektów rozwiązań prawnych i organizacyjnych w celu uruchomienia wydawania dowodu osobistego:
a) z warstwą elektroniczną (e-Dowodu),
b) z warstwą elektroniczną (e-Dowodu) zawierającą dwie dane biometryczne (wizerunek twarzy i dwa odciski palców);
7) monitorowanie:
a) postępu wydawania e-Dowodów,
b) satysfakcji osób używających e-Dowodu,
c) jakości oprogramowania oraz obsługi obywatela.
8) [6] koordynowanie prac rozwojowych w zakresie dowodów osobistych z warstwą elektroniczną, obejmujących w szczególności wdrożenie dowodu osobistego z warstwą elektroniczną zawierającą dwie dane biometryczne (wizerunek twarzy i dwa odciski palców);
9) [7] uzgadnianie z członkami Komitetu działań w zakresie komunikacji i promocji dowodów osobistych, o których mowa w pkt 6.
§ 3. 1. W skład Komitetu wchodzą:
1) [8] przewodniczący Komitetu – Minister Cyfryzacji lub jego przedstawiciel w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;
2) zastępca przewodniczącego Komitetu – przedstawiciel Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;
3) pozostali członkowie Komitetu:
a) przedstawiciel Ministra Zdrowia w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu,
b) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo jego zastępca.
2. W trakcie nieobecności przewodniczącego Komitetu jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego Komitetu.
3. Do zadań przewodniczącego Komitetu należy:
1) powoływanie Kierownika Projektu e-Dowód oraz sekretarza Komitetu, a także przewodniczących grup roboczych, o ile takie zostaną powołane;
2) zwoływanie posiedzeń Komitetu;
3) kierowanie pracami Komitetu;
4) przedstawianie Ministrowi Cyfryzacji informacji o stanie realizacji Projektu e-Dowód;
5) przedstawianie, wraz z zastępcą przewodniczącego Komitetu, Radzie Ministrów sprawozdania z prac Komitetu.
4. Posiedzenia Komitetu odbywają się nie rzadziej niż raz na miesiąc.
§ 4. 1. Obsługę organizacyjno-techniczną prac Komitetu zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji.
2. Posiedzenia Komitetu przygotowuje i obsługuje sekretarz Komitetu będący pracownikiem Ministerstwa Cyfryzacji.
3. Do zadań sekretarza Komitetu należy:
1) zapewnianie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Komitetu, w tym:
a) przygotowanie projektu porządku posiedzenia oraz koordynacja przygotowania oraz dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, w szczególności projektów uchwał,
b) sporządzenie listy obecności na posiedzeniu Komitetu,
c) sporządzenie protokołu z posiedzenia Komitetu, zawierającego w szczególności:
– porządek posiedzenia,
– imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu,
– wnioski osób biorących udział w posiedzeniu,
– odpisy uchwał Komitetu podjętych podczas posiedzenia,
– inne ustalenia Komitetu i przewodniczącego Komitetu;
2) uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu;
3) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej prac Komitetu, w szczególności uchwał i protokołów z posiedzeń;
4) wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego Komitetu.
§ 5. 1. Przewodniczący Komitetu może z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu powoływać grupy robocze oraz korzystać z pomocy doradców i ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do realizacji Projektu e-Dowód.
2. Do udziału w pracach Komitetu mogą być zapraszane, z inicjatywy przewodniczącego Komitetu, również inne osoby.
3. Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, są zapraszane na posiedzenia Komitetu przez przewodniczącego Komitetu.
4. W posiedzeniach Komitetu uczestniczy, bez prawa głosu, Kierownik Projektu w Ministerstwie Cyfryzacji, koordynujący bieżące prace nad Projektem e-Dowód oraz współpracujący z wyznaczonymi przedstawicielami ministerstw oraz innych podmiotów zaangażowanych w realizację tego projektu.
§ 6. 1. Komitet podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał na posiedzeniu w drodze uzgodnienia stanowiska. W przypadku braku uzgodnienia stanowiska rozstrzygają wspólnie przewodniczący Komitetu i zastępca przewodniczącego Komitetu.
2. Sekretarzowi Komitetu oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach Komitetu, o których mowa w § 5 ust. 1 i 2, nie przysługuje prawo głosu przy podejmowaniu uchwał.
§ 7. Wydatki związane z obsługą organizacyjno-techniczną Komitetu pokrywane są z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Cyfryzacji.
§ 8. Udział w pracach Komitetu jest nieodpłatny.
§ 9. 1. [9] Sprawozdanie z realizacji zadań Komitetu przedstawia się Radzie Ministrów raz na 6 miesięcy.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, w szczególności powinny zawierać:
1) dane identyfikacyjne (osoba sporządzająca i zatwierdzająca dokument, podstawa prawna utworzenia Komitetu, okres objęty sprawozdaniem);
2) wskazanie liczby i terminów odbytych posiedzeń Komitetu;
3) określenie postępów w pracach Komitetu w odniesieniu do zadań wynikających z zarządzenia;
4) wnioski i rekomendacje wynikające z prac Komitetu;
5) informacje dotyczące celowości dalszego działania Komitetu;
6) inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Komitetu.
§ 10. Pierwsze sprawozdanie Komitet przedkłada Radzie Ministrów do dnia 31 marca 2018 r.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
[1] § 1 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.
[2] § 2 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.
[3] § 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.
[4] § 2 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.
[5] § 2 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.
[6] § 2 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.
[7] § 2 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.
[8] § 3 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.
[9] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 marca 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu e-Dowód (M.P. poz. 265). Zmiana weszła w życie 14 marca 2020 r.