Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-03-23
Wersja aktualna od 2023-03-23
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 204
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 grudnia 2017 r.
w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych
(ostatnia zmiana: M.P. z 2023 r., poz. 275) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1. [1] 1. Tworzy się Radę Konsultacyjną do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych, zwaną dalej „Radą".
2. Rada jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§ 2. 1. Rada prowadzi działania na rzecz realizacji zadań państwa związanych z:
1) prowadzeniem powszechnego spisu rolnego, narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych, z wykorzystaniem rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej;
2) usystematyzowaniem danych zawartych w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej, określeniem warunków dla ich współpracy i wymiany danych (zgodnie z wymogami interoperacyjności) oraz sposobu udostępnienia zawartych w nich informacji na potrzeby realizowanych zadań, na rzecz spisów powszechnych oraz innych badań statystycznych, przez organy państwa oraz obywateli i przedsiębiorców;
3) zapewnieniem funkcjonowania standardów informatycznych i informacyjnych, gwarantujących spójność i interoperacyjność struktury informatycznej administracji publicznej w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej;
4) upowszechnianiem informacji o spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych oraz ich wynikach;
5) przygotowywaniem propozycji rozwiązań służących zmniejszaniu obciążeń respondentów przez wykorzystanie danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej w spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych.
2. Do szczegółowych zadań Rady należy:
1) cykliczny przegląd rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej pod kątem wykorzystania ich do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) rekomendowanie działań niezbędnych do dostosowania rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w szczególności polegających na:
a) zapewnieniu spójności zasobów informacyjnych przez stosowanie jednolitych definicji cech informacyjnych, standardów identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych,
b) doskonaleniu jakości danych administracyjnych,
c) zapewnieniu spójności stosowanych standardów wymiany informacji,
d) określeniu zakresu gromadzonych danych,
e) proponowaniu zmian przepisów prawnych w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań,
f) wsparciu statystyki publicznej w procesie efektywnej wymiany danych z prowadzącymi rejestry urzędowe i systemy informacyjne administracji publicznej;
3) identyfikacja potrzeb finansowych związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2, oraz wskazanie źródeł ich finansowania;
4) monitorowanie prac resortowych związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2;
5) udział w kampanii informacyjnej dotyczącej upowszechniania informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wśród:
a) jednostek administracji publicznej, w szczególności w zakresie wykorzystania danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej,
b) dysponentów systemów informacyjnych spoza administracji publicznej, w szczególności w zakresie wykorzystania prowadzonych przez nich systemów informacyjnych.
§ 3. 1. W skład Rady wchodzą:
1) przewodniczący - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego;
2) dwaj zastępcy przewodniczącego:
a) przedstawiciel ministra właściwego do spraw rodziny w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu,
b) przedstawiciel ministra właściwego do spraw informatyzacji w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;
3) pozostali członkowie, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, wyznaczeni przez:
a) ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
b) ministra właściwego do spraw energii,
c) ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
d) ministra właściwego do spraw gospodarki,
e) ministra właściwego do spraw klimatu,
f) ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
g) ministra właściwego do spraw pracy,
h) ministra właściwego do spraw rolnictwa,
i) ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,
j) ministra właściwego do spraw rybołówstwa,
k) ministra właściwego do spraw rynków rolnych,
l) ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki,
m) ministra właściwego do spraw środowiska,
n) ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
o) ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
p) ministra właściwego do spraw zdrowia;
4) sekretarz - dyrektor komórki organizacyjnej właściwej w sprawach programowania i koordynacji badań statystycznych w Głównym Urzędzie Statystycznym.
2. Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej, wymienionym w ust. 1, wyznacza do udziału w pracach Rady jednego sekretarza stanu albo podsekretarza stanu reprezentującego wspólne stanowisko danego ministra.
3. Przewodniczący może zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, inne osoby niebędące członkami Rady, jeżeli udział tych osób jest potrzebny ze względu na realizację zadań Rady, w szczególności:
1) Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
2) przewodniczącego Rady do Spraw Koordynacji działań międzyresortowych w zakresie polityki ludnościowej;
3) inne osoby wyznaczone przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek przewodniczącego.
§ 4. 1. Do zadań przewodniczącego należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Rady;
2) koordynowanie realizacji zadań, o których mowa w § 2, przez:
a) powierzanie poszczególnym członkom Rady wykonania określonych zadań,
b) monitorowanie stanu realizacji powierzonych członkom Rady zadań;
3) reprezentowanie Rady na zewnątrz;
4) ustalanie terminów i programu kolejnych posiedzeń Rady.
2. W celu realizacji zadań, o których mowa w § 2, przewodniczący tworzy zespoły i grupy robocze oraz wyznacza osoby kierujące ich pracami.
§ 5. 1. Rada obraduje na posiedzeniach.
2. Rada odbywa posiedzenia w miejscu i terminach określonych przez przewodniczącego.
3. Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady z inicjatywy własnej lub na wniosek członka Rady.
4. Posiedzeniom Rady przewodniczy przewodniczący, a w razie jego nieobecności wskazany przez przewodniczącego zastępca przewodniczącego.
5. Protokół z posiedzenia Rady sporządza sekretarz. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu oraz sekretarz.
§ 6. 1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uzgodnienia stanowisk.
2. W przypadku braku uzgodnienia stanowisk członkowie Rady podejmują uchwały zwykłą większością głosów.
W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3. Osobom zaproszonym do udziału w pracach Rady, o których mowa w § 3 ust. 3 [2] , nie przysługuje prawo do udziału w głosowaniu nad uchwałami.
§ 7. 1. Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego, udzielają Radzie, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 2, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
2. Rada, przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 2, współdziała z organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego oraz innymi podmiotami.
§ 8. 1. Obsługę techniczno-organizacyjną Rady zapewnia Główny Urząd Statystyczny.
2. Wydatki związane z działalnością Rady pokrywane są z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
3. Osobom, o których mowa w § 3 ust. 3 [3] , uczestniczącym w posiedzeniach Rady na zaproszenie przewodniczącego przysługuje zwrot kosztów dojazdu na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167).
§ 9. Udział w pracach Rady jest nieodpłatny.
§ 10. 1. Przewodniczący sporządza i po akceptacji Rady przedstawia Radzie Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Rady w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który składane jest sprawozdanie.
2. Końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Rady, po jego akceptacji przez Radę, przewodniczący przedstawia Radzie Ministrów w terminie 30 dni po zakończeniu prac Rady.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, może zawierać rekomendacje działań, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.
4. Przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz zarządzają rozpatrzenie projektu sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 i 2, w trybie obiegowym w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk z członkami Rady.
5. Zarządzając rozpatrzenie, o którym mowa w ust. 4, przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz wyznacza termin do zajęcia stanowiska przez członków Rady.
6. Projekt sprawozdania skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym uważa się za przyjęty, jeżeli w wyznaczonym terminie nie zgłoszono uwag do projektu. W razie zgłoszenia uwag, które nie zostaną uwzględnione lub wyjaśnione, projekt sprawozdania wymaga rozpatrzenia przez Radę na posiedzeniu. Przepisy § 5 stosuje się odpowiednio.
7. Na najbliższym posiedzeniu Rady przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz informuje członków Rady o przyjęciu sprawozdania w trybie obiegowym.
§ 10a. 1. Rada może w toku prac tworzyć opinie, stanowiska lub protokoły.
2. Do opinii, stanowisk lub protokołów przepisy § 10 ust. 3-7 stosuje się odpowiednio.
3. Opinie, stanowiska lub protokoły, o których mowa w ust. 1, mogą zostać przedstawione Radzie Ministrów.
§ 11. Rada tworzona jest na okres wykonywania zadań, o których mowa w § 2.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
[1] Tytuł zarządzenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 352 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. poz. 1114). Zmiana weszła w życie 8 grudnia 2022 r.
[2] § 6 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 36 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 marca 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych (M.P. poz. 275). Zmiana weszła w życie 23 marca 2023 r.
[3] § 8 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 36 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 marca 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych (M.P. poz. 275). Zmiana weszła w życie 23 marca 2023 r.