Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-03-11
Wersja aktualna od 2015-03-11
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 13 lutego 2015 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173) ogłasza się, co następuje:
§ 1.W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. Nr 94, poz. 1035), zmienionym obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. Nr 72, poz. 913), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. Nr 19, poz. 193), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. Nr 47, poz. 651), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. Nr 69, poz. 861), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. Nr 19, poz. 201), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. Nr 65, poz. 654), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 października 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. Nr 96, poz. 971), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. poz. 113), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2012 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. poz. 678), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 września 2013 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. poz. 896), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 grudnia 2013 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. z 2014 r. poz. 23), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. poz. 237), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2014 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. poz. 372) oraz obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2014 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (M.P. poz. 877) wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego obwieszczenia.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 13 lutego 2015 r. (poz. 268)
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 wprowadza się następujące zmiany:
1) w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3 „Wymagane informacje w odniesieniu do osi i środków”:
a) w pkt 5.3.1 „Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego”:
– w działaniu „Ułatwianie startu młodym rolnikom”:
– część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:
„Finansowanie
Koszt całkowity: 604 000 000 euro
Wydatki publiczne: 604 000 000 euro”,
– część „Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania” otrzymuje brzmienie:
„Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007–2013 | „ |
Produkt | Liczba młodych rolników, którym udzielono pomocy | 31 875 | |
Całkowita wartość inwestycji (euro) | 353 000 000 | ||
Rezultat | Wzrost wartości dodanej brutto we wspartych gospodarstwach (euro) | 1 084 406 760 |
– część „Specyficzne dla Programu wskaźniki i skwantyfikowane wartości docelowe” otrzymuje brzmienie:
„Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007–2013 |
|
Rezultat | Wielkość gospodarstw młodych rolników po realizacji biznesplanu (wskaźnik pomocniczy do wyliczenia średniej gospodarstw MR w stosunku do średniej w województwie) | 574 587 w skali kraju | „ |
– w działaniu „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa”:
– część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:
„Finansowanie
Koszt całkowity: 562 712 063 euro
Wydatki publiczne: 562 712 063 euro
Schemat I: 125 430 952 euro
Schemat II: 437 281 111 euro”,
– część „Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania” otrzymuje brzmienie:
„Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007–2013 |
|
Produkt | Liczba projektów | Schemat I: 350 | |
Liczba projektów finansowanych w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004–2006 | Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. „Scalanie gruntów” Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004–2006”: 5 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. „Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004–2006” : 0 | ||
| |||
Całkowita wartość inwestycji (euro) | Schemat I: |
| |
Całkowita wartość inwestycji (euro) | Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. „Scalanie gruntów” Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004–2006”: 5 000 000 |
| |
Rezultat | Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy (euro) | Schemat I: 84 030 000 | „ |
– część „Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe” otrzymuje brzmienie:
„Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007–2013 | „ |
Produkt | Średnia liczba gospodarstw uczestniczących w projekcie scaleniowym | Schemat I: 70 | |
Rezultat | Łączna powierzchnia gruntów objętych postępowaniami scaleniowymi | Schemat I: 210 tys. ha | |
Średnia powierzchnia gospodarstwa podlegającego scaleniu | Schemat I: 8 ha | ||
Średnia liczba działek ewidencyjnych w gospodarstwie po scaleniu | Schemat I: 5 | ||
Wskaźnik zmniejszenia liczby działek w gospodarstwie po scaleniu | Schemat I: 0,5 | ||
Gęstość sieci dróg (km/100 ha) na obiektach scaleniowych | Schemat I: 4 km/100 ha | ||
Powierzchnia użytków rolnych, na których nastąpiła regulacja stosunków wodnych (melioracje wodne szczegółowe) | Schemat II: 60 100 ha (3 240 ha) | ||
Powierzchnia użytków rolnych, na których nastąpiła poprawa ochrony przeciwpowodziowej | Schemat II: 50 100 ha (2 700 ha) | ||
Retencja wody | Schemat II: 150 260 000 m3 (8 110 000 m3) | ||
Efekty rzeczowe inwestycji (melioracje wodne podstawowe) | Schemat II: brak wartości docelowych |
– w działaniu „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych” część „Kryteria dostępu” otrzymuje brzmienie:
„Kryteria dostępu
Pomoc przyznaje się beneficjentom, w których gospodarstwach, w wyniku wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego, zostały poniesione straty w środkach trwałych służących do produkcji rolnej (budynkach, budowlach, maszynach, urządzeniach, inwentarzu żywym, plantacjach wieloletnich) w wysokości równej co najmniej kwocie 5 tys. zł.”,
– w działaniu „Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności”:
– w części „Lista wspólnotowych i krajowych systemów jakości żywności kwalifikująca się do wsparcia”:
– pkt 1 „systemy wspólnotowe” otrzymuje brzmienie:
„1. systemy wspólnotowe:
a) System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych oraz Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 1);
b) produkcja ekologiczna w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE L 189 z 20.07.2007, str. 1).”,
– w pkt 2 „systemy krajowe” lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. poz. 455, z 2014 r. poz. 822 i 827 oraz z 2015 r. poz. 39);”,
– w części „Uzasadnienie dla wsparcia systemu Produkcji Integrowanej” akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
„Integrowana produkcja (IP) jest systemem, który obejmuje opisy produktów, a zgodność z tymi opisami jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Produkt w systemie IP jest uzyskiwany zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin. Produkcja w systemie IP jest prowadzona zgodnie ze szczegółowymi metodykami zatwierdzonymi przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa, które dokładnie określają sposób prowadzenia upraw. Zgodność sposobu prowadzenia upraw z metodykami IP oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami jest weryfikowana w trakcie przeprowadzonych kontroli obejmujących:
– kontrolę Notatnika IP obejmującą wszystkich producentów,
– kontrolę w gospodarstwie w trakcie wegetacji roślin,
– kontrolę jakości płodów rolnych.
Instytucją kontrolującą i sprawującą nadzór nad prawidłowością funkcjonowania systemu IP jest Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Za certyfikację w systemie IP jest odpowiedzialny wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa (WIORiN), a także podmiot upoważniony do prowadzenia działalności w tym zakresie przez WIORiN. Posiadanie certyfikatu IP świadczy o tym, że produkt został wyprodukowany zgodnie z zasadami IP.
Integrowana produkcja jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dla nich dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie się do WIORiN albo do podmiotu upoważnionego do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP, a następnie poddanie się kontrolom oraz przestrzeganie zasad, które mają zagwarantować produkcję żywności wysokiej jakości.”,
– w części „Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości wybranego w ramach działania „Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności”” pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Produkty integrowanej produkcji (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin obejmują wyłącznie nieprzetworzone produkty pochodzenia roślinnego, dla których zostały opracowane i zaakceptowane metodyki produkcji integrowanej. Przygotowano dwadzieścia cztery metodyki, które obejmują następujące produkty: agrest, borówka wysoka, brzoskwinia i morela, buraki ćwikłowe, cebula, gruszki, jabłka, kalafior, kapusta głowiasta, malina, marchew, ogórek gruntowy, ogórek pod osłonami, papryka, pomidory pod osłonami, porzeczka czarna i czerwona, sałata pod osłonami, śliwki, truskawki, wiśnie oraz ziemniaki, pomidor gruntowy, rzepak ozimy i jary, kukurydza.”,
– w części „Wskazanie oficjalnych organów odpowiedzialnych za nadzór nad funkcjonowaniem systemu jakości oraz opis ustaleń organizacyjnych dotyczących nadzoru” lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) Integrowana produkcja (IP)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Sprawuje nadzór nad Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa
Odpowiada za nadzór nad funkcjonowaniem systemu IP.
Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa
Zatwierdza szczegółowe metodyki prowadzenia upraw w IP.
WIORiN oraz podmiot upoważniony przez WIORiN do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP.
WIORiN lub podmiot upoważniony przez WIORiN przyjmują zgłoszenia producentów do systemu IP i wpisują producentów do ewidencji. Ponadto ww. podmioty przeprowadzają kontrolę gospodarstw IP i wydają certyfikaty poświadczające stosowanie IP. WIORiN lub podmioty upoważnione przez WIORiN prowadzą kontrolę posiadania przez uczestnika systemu IP ważnego zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia w zakresie systemu IP.”,
– w działaniu „Działania informacyjne i promocyjne”:
– w części „Lista systemów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości, wybranego w ramach działania „Działania informacyjne i promocyjne” ”:
– pkt 1 „systemy wspólnotowe” otrzymuje brzmienie:
„1. systemy wspólnotowe:
a) System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych oraz Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 1);
b) produkcja ekologiczna w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 ( Dz. Urz. UE L 189 z 20.07.2007, str.1).”,
– w pkt 2 „systemy krajowe” lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin;”,
– w części „Uzasadnienie dla wsparcia systemu Produkcji Integrowanej” akapit trzeci i czwarty otrzymują brzmienie:
„Integrowana produkcja (IP) jest systemem, który obejmuje opisy produktów, a zgodność z tymi opisami jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Produkt w systemie IP jest uzyskiwany zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin. Produkcja w systemie IP jest prowadzona zgodnie ze szczegółowymi metodykami zatwierdzonymi przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa, które dokładnie określają sposób prowadzenia upraw. Zgodność sposobu prowadzenia upraw z metodykami IP oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami jest weryfikowana w trakcie przeprowadzanych kontroli obejmujących:
– kontrolę Notatnika IP obejmującą wszystkich producentów;
– kontrolę w gospodarstwie w trakcie wegetacji roślin;
– kontrolę jakości płodów rolnych.
Instytucją kontrolującą i sprawującą nadzór nad prawidłowością funkcjonowania systemu IP jest Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Za certyfikację w systemie IP jest odpowiedzialny WIORiN, a także podmiot upoważniony do prowadzenia działalności w tym zakresie przez WIORiN. Posiadanie certyfikatu IP świadczy o tym, że produkt został wyprodukowany zgodnie z zasadami IP.
Integrowana produkcja (IP) jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie do WIORiN albo do podmiotu upoważnionego do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP, a następnie poddanie się kontrolom oraz przestrzeganie zasad, które mają zagwarantować produkcję żywności wysokiej jakości.”,
– w części „Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach poszczególnych systemów mechanizmu jakości wybranych w ramach działania:
„Działania informacyjne i promocyjne” ” pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Produkty integrowanej produkcji (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. poz. 455, z 2014 r. poz. 822 i 827 oraz z 2015 r. poz. 39), obejmują wyłącznie nieprzetworzone produkty pochodzenia roślinnego, dla których zostały opracowane i zaakceptowane metodyki produkcji integrowanej. Jak dotąd zostały przygotowane dwadzieścia cztery metodyki (obejmują one następujące produkty: agrest, borówka wysoka, brzoskwinia i morela, buraki ćwikłowe, cebula, gruszki, jabłka, kalafior, kapusta głowiasta, malina, marchew, ogórek gruntowy, ogórek pod osłonami, papryka, pomidory pod osłonami, porzeczka czarna i czerwona, sałata pod osłonami, śliwki, truskawki, wiśnie, ziemniaki, pomidor gruntowy, rzepak ozimy i jary, kukurydza).”,
b) w pkt 5.3.2 „Oś 2 Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich”:
– w działaniu „Program rolnośrodowiskowy” (Płatności rolnośrodowiskowe):
– część „Podstawowe wymagania” otrzymuje brzmienie:
„Podstawowe wymagania
Podstawowe wymagania oznaczają normy obowiązkowe, które muszą być przestrzegane przy prowadzeniu działalności rolniczej, związane w szczególności z ochroną środowiska.
Podstawowe wymagania dla programu rolnośrodowiskowego obejmują (zgodnie z art. 39 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005) minimalne normy, wymogi podstawowe w zakresie zarządzania – SMR (art. 5 i 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009) oraz prawodawstwo krajowe (załącznik 11 do Programu). Prawodawstwo krajowe zawiera wymagania w zakresie stosowania nawozów naturalnych i mineralnych, które są zgodne z dyrektywą 91/676/EWG i dotyczą gospodarstw leżących poza obszarami szczególnie narażonymi (OSN). Dodatkowo podstawowe wymagania określone w prawodawstwie krajowym dotyczą utrzymywania czystości i porządku w gospodarstwie oraz ochrony siedlisk. W zakres podstawowych wymagań od 2015 r. wchodzą również odpowiednie kryteria i minimalne działania wynikające z definicji działalności rolniczej (ustanowione zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. c pkt ii oraz iii rozporządzenia Parlamentu i Rady nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 608)).
Podstawowe wymagania stanowią punkt odniesienia do sporządzenia kalkulacji płatności rolnośrodowiskowych. Harmonogram wdrażania tych wymogów określają właściwe przepisy prawa wspólnotowego.
Płatność rolnośrodowiskowa nie może być przyznana za przestrzeganie wymagań, które wynikają z realizacji zasady „zanieczyszczający płaci”. W związku z tym wymagania wynikające z programów działań na podstawie Dyrektywy Azotanowej nie mogą być finansowane w ramach Programu rolnośrodowiskowego. W zależności od wymagań zawartych w poszczególnych programach działań, jeżeli pokrywają się one z wymaganiami dla Programu rolnośrodowiskowego, może to dotyczyć pakietów: rolnictwo zrównoważone, ochrona gleb i wód, strefy buforowe.
Zobowiązania podjęte po 2011 r. i kontynuowane w 2015 r. i w kolejnych latach muszą zostać dostosowane do ram prawnych następnego okresu programowania.”,
– w części „Forma i wysokość pomocy”:
– w tabeli w lp. 9 wiersze 40 i 41 otrzymują brzmienie:
9. | Strefy buforowe | 40. | Wariant 9.3. Utrzymanie 2-metrowych miedz śródpolnych | 40 zł/100 mb | 12,70 zł/100 mb |
41. | Wariant 9.4. Utrzymanie 5-metrowych miedz śródpolnych | 100 zł/100 mb | 31,70 zł/100 mb |
– dodaje się odnośnik nr 78a w brzmieniu:
„78a) Wysokość płatności dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązania w ramach określonych wariantów Pakietu 9. po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych.”,
– w działaniu „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne” w części „Forma i wysokość pomocy”:
– w akapicie 4 w tabeli ze stawkami płatności dla Schematu I – zalesianie gruntów rolnych lp. 3A otrzymuje brzmienie:
3 | Premia zalesieniowa | ||
A | Premia | zł (euro)/ha na rok | |
1580 (404,7) | 119090a)(304,8) |
– dodaje się odnośnik nr 90a w brzmieniu:
„90a) Stawka premii zalesieniowej do gruntów, do których od 2015 r. mogą zostać przyznane płatności bezpośrednie, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009.”,
c) w pkt 5.3.3 „Oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej”:
– w działaniu „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”:
– część „Cel działania” otrzymuje brzmienie:
„Cel działania
Poprawa warunków życia oraz prowadzenia działalności gospodarczej na obszarach wiejskich przez rozwijanie niektórych elementów infrastruktury technicznej zapewniających dostęp do podstawowych usług dla ludności i gospodarki.
W celu zmniejszenia zużycia paliw kopalnianych w ramach działania będą wspierane inwestycje dotyczące budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, w szczególności energii elektrycznej i cieplnej, tym samym działanie to wpisuje się w realizację celów sformułowanych zgodnie z ustaleniami dokonanymi podczas przeglądu WPR (Health Check) i wymienionych w art. 16a. rozporządzenia nr 1698/2005.
Stworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz rozwój i poprawa warunków sprzedaży bezpośredniej przez budowę i modernizację lokalnej infrastruktury handlowej (targowisk).”,
– w części „Zakres działania” akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„Pomocy udziela się na realizację projektów w zakresie:
1) gospodarki wodno-ściekowej, w szczególności:
a) zaopatrzenia w wodę,
b) odprowadzania i oczyszczania ścieków, w tym systemów kanalizacji sieciowej lub kanalizacji zagrodowej;
2) tworzenia systemu zbioru, segregacji i wywozu odpadów komunalnych;
3) wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych, w szczególności wiatru, wody, energii geotermalnej, słońca, biogazu albo biomasy lub budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii;
4) budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu;
5) budowy lub modernizacji targowisk.”,
– część „Definicja beneficjenta” otrzymuje brzmienie:
„Definicja beneficjenta
Gmina lub jednostka organizacyjna, dla której organizatorem jest j.s.t. wykonująca zadania określone w Zakresie pomocy, a w przypadku inwestycji związanych z budową mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii – gmina.
W przypadku inwestycji związanych z Internetem szerokopasmowym, budową lub modernizacją targowisk, beneficjentem może być gmina lub związek międzygminny.”,
– część „Forma i wysokość pomocy” otrzymuje brzmienie:
„Forma i wysokość pomocy
Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych projektu.
Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej gminie, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć:
1) 4 000 000 zł (1 024 642,7 euro) – na projekty w zakresie gospodarki wodno-ściekowej;
2) 200 000 zł (51 232,1 euro) – na projekty w zakresie tworzenia systemu zbioru, segregacji i wywozu odpadów komunalnych;
3) 3 000 000 zł (768 482,0 euro) – na projekty w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych,
4) 1 000 000 zł (256 160,6 euro) – na projekty w zakresie budowy lub modernizacji targowisk.
Na projekty w zakresie budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu limit jest zgodny z zasadą pomocy de minimis.
Na projekty w zakresie budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, limit jest zgodny z zasadą pomocy de minimis – zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1).
Limit pomocy na realizację projektów z zakresu energii odnawialnej z udziałem środków przyznawanych po przeglądzie WPR jest odrębny od limitu 3 000 000 zł określonego dla projektów w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych.
Równowartość kwoty wyrażona w euro ma charakter indykatywny.”,
– część „Poziom pomocy” otrzymuje brzmienie:
„Poziom pomocy
Poziom pomocy z EFRROW wynosi maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, z wyjątkiem budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu oraz budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, gdzie poziom wsparcia wynosi maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych operacji.
Wymagany krajowy wkład środków publicznych, w wysokości:
1) co najmniej 25% kosztów kwalifikowalnych projektu – w przypadku operacji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych, oraz wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych oraz budowy lub modernizacji targowisk;
2) co najmniej 10% kosztów kwalifikowalnych operacji w zakresie budowy infrastruktury Internetu szerokopasmowego oraz projektów realizowanych w ramach Europejskiego Planu Naprawy Gospodarczej z zakresu budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii – dotyczy operacji realizowanych z udziałem środków przyznanych po przeglądzie WPR (Health Check), pochodzi ze środków własnych.”,
– część „Finansowanie” otrzymuje brzmienie:
„Finansowanie
Koszt całkowity: 1 741 333 148 euro
Wydatki publiczne: 1 741 333 148 euro”,
– część „Pomoc państwa” otrzymuje brzmienie:
„Pomoc państwa
W przypadku inwestycji w zakresie infrastruktury Internetu szerokopasmowego pomoc ma charakter de minimis.
W przypadku inwestycji w zakresie budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii pomoc ma charakter de minimis zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.”,
– część „Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania” otrzymuje brzmienie:
„Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa | ” |
Produkt | Liczba projektów | 23 050 | |
Całkowita wartość inwestycji | 2 608 410 000 | ||
Rezultat | Ludność zamieszkująca obszary wiejskie korzystająca z udoskonalonych usług | 9 020 000 | |
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy | 618 308,67 | |
Tworzenie miejsc pracy | Wzrost o 2,7% |
– część „Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe” otrzymuje brzmienie:
„Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa |
|
Produkt | Liczba beneficjentów | 7 910 (Energia odnawialna 86) | |
Liczba nowych targowisk | 81 | ||
Liczba zmodernizowanych targowisk | 204 | ||
Rezultat | Wzrost liczby osób zamieszkującej obszary wiejskie z dostępem do lepszych usług | 53% | |
Liczba kilometrów wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w wyniku realizacji programu | 30 617 | ||
Ilość odpadów komunalnych objętych systemami stworzonymi w wyniku realizacji projektów w ramach programu | 120% wartości bazowej | ||
Moc wytwarzana przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii dzięki wsparciu w ramach programu (MW) | 380 | ||
Liczba mieszkańców obszarów wiejskich uzyskujących potencjalny dostęp do sieci szerokopasmowego Internetu | 27 000 | ” | |
Liczba sprzedających w nowo wybudowanych lub wyremontowanych targowiskach (osobodni/rok) | 1 038 800 |
2) w rozdziale 6:
a) podrozdział 6.2 „Plan finansowy w podziale na osie (w euro na cały okres)” otrzymuje brzmienie:
„6.2. Plan finansowy w podziale na osie (w euro na cały okres)
Oś | Wkład publiczny |
| ||
Ogółem wkład | Stawka wkładu | Kwota EFRROW |
| |
Oś 1 | 7 869 796 285,00 | 75,00% | 5 902 347 213,00 |
|
Oś 2 | 5 017 001 520,00 | 80,00% | 4 013 601 216,00 |
|
Oś 3 | 3 312 186 302,00 | 75,00% | 2 484 139 727,00 |
|
Oś 4 | 787 500 000,00 | 80,00% | 630 000 000,00 |
|
Pomoc techniczna | 266 600 000,00 | 75,00% | 199 950 000,00 |
|
Razem | 17 253 084 107,00 | 76,68% | 13 230 038 156,00 |
|
Tabela finansowa w podziale na osie, dodatkowe środki, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005 – regiony konwergencji
Oś | Ogółem wkład | Stawka wkładu | Kwota EFRROW |
|
Oś 1 | 93 615 000,00 | 90,00% | 84 253 500,00 |
|
Oś 2 | 68 854 767,00 | 90,00% | 61 969 291,00 |
|
Oś 3 | 25 185 788,00 | 90,00% | 22 667 209,00 |
|
Oś 4 | 0 | 0 | 0 |
|
Razem | 187 655 555,00 | 90,00% | 168 890 000,00 | ” |
b) podrozdział 6.3 „Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)” otrzymuje brzmienie:
„6.3. Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)
Oś/środek | Nazwa działania | Wkład EFRROW |
| |
Oś 1: | Modernizacja gospodarstw wiejskich | 66 000 500,00 |
| |
Oś 1: | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 18 253 000,00 |
| |
Łącznie oś 1 | 84 253 500,00 |
| ||
Oś 2: | Program rolnośrodowiskowy | 61 969 291,00 |
| |
Łącznie oś 2 | 61 969 291,00 |
| ||
Oś 3: | Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 | 7 142 209,00 |
| |
Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1698/2005 | 15 525 000,00 |
| ||
Łącznie oś 3 | 22 667 209,00 |
| ||
Program łącznie | 168 890 000,00 |
| ||
Ogółem w ramach osi 1, 2, 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. a–f rozporządzenia nr 1698/2005 | 161 747 791,00 |
| ||
Ogółem w ramach osi 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 | 7 142 209,00 |
| ||
| ||||
”; |
3) rozdział 7 „INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)” otrzymuje brzmienie:
„7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)
Kod | Nazwa działania/oś 1 | Wydatki | Wydatki prywatne*) | Koszt całkowity |
|
111 | Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie | 30 000 000 | 0 | 30 000 000 |
|
112 | Ułatwianie startu młodym rolnikom | 604 000 000 | 0 | 604 000 000 |
|
113 | Renty strukturalne | 2 389 600 000 | 0 | 2 389 600 000 |
|
114 | Korzystanie z usług doradczych przez rolników | 40 000 000 | 10 000 000 | 50 000 000 |
|
121 | Modernizacja gospodarstw rolnych | 2 474 199 222 | 3 711 298 833 | 6 185 498 055 |
|
123 | Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej | 932 000 000 | 2 796 000 000 | 3 728 000 000 |
|
125 | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 562 712 063 | 0 | 562 712 063 |
|
126 | Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych | 194 500 000 | 21 611 111 | 216 111 111 |
|
132 | Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności | 14 000 000 | 0 | 14 000 000 |
|
133 | Działania informacyjne | 6 000 000 | 2 571 429 | 8 571 429 |
|
141 | Zobowiązania z okresu 2004–2006 dla działania „Wspieranie gospodarstw niskotowarowych” | 533 900 000 | 0 | 533 900 000 |
|
142 | Grupy producentów rolnych | 182 500 000 | 0 | 182 500 000 |
|
RAZEM Oś I | 7 963 411 285 | 6 541 481 373 | 14 504 892 658 |
| |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego, zaokrąglone w górę do pełnej jedności: zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych |
|
Kod | Nazwa działania/oś 2 | Wydatki | Wydatki | Koszt całkowity |
|
211, 212 | Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) | 2 418 750 000 | 0 | 2 418 750 000 |
|
214 | Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe) | 2 302 604 767 | 0 | 2 302 604 767 |
|
221, 223 | Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne | 234 501 520 | 0 | 234 501 520 |
|
226 | Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych | 130 000 000 | 0 | 130 000 000 |
|
RAZEM Oś II | 5 085 856 287 | 0 | 5 085 856 287 |
|
Kod | Nazwa działania/oś 3 | Wydatki | Wydatki | Koszt całkowity |
|
311 | Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej | 345 580 000 | 345 580 000 | 691 160 000 |
|
312 | Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw | 683 583 600 | 683 583 600 | 1 367 167 200 |
|
321 | Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej | 1 741 333 148 | 0 | 1 741 333 148 |
|
322, 323, 313 | Odnowa i rozwój wsi | 566 875 342 | 0 | 566 875 342 |
|
RAZEM Oś III | 3 337 372 090 | 1 029 163 600 | 4 366 535 690 |
| |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych |
|
Kod | Nazwa działania/oś 4 | Wydatki | Wydatki | Koszt całkowity |
|
4.1/413 | Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju | 640 500 000 | 416 108 629 | 1 056 608 629 |
|
4.21 | Wdrażanie projektów współpracy | 15 000 000 | 0 | 15 000 000 |
|
4.31 | Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja | 132 000 000 | 0 | 132 000 000 |
|
RAZEM tylko Oś IV | 787 500 000 | 416 108 629 | 1 203 608 629 |
| |
RAZEM Oś I, II, III, IV | 17 174 139 662 | 7 986 753 602 | 25 160 893 264 |
| |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych |
|
Kod | Nazwa działania | Wydatki | Wydatki | Koszt całkowity |
|
– | Pomoc Techniczna | 266 600 000 | 0 | 266 600 000 |
|
|
|
|
|
|
|
RAZEM PROW 2007–2013 | 17 440 739 662 | 7 986 753 602 | 25 427 493 264 | ”; |
4) w załączniku nr 10 „Szczegółowy opis pakietów rolnośrodowiskowych oraz kalkulacja wysokości płatności rolnośrodowiskowej”:
a) w ramach „Pakietu 8. Ochrona gleb i wód”:
– część „Wymogi wariantu 8.1.:” otrzymuje brzmienie:
„Wymogi wariantu 8.1.:
1. Wymogi wariantu 8.1.(dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.):
– wsiewanie roślin (wsiewka) w rosnące rośliny ozime lub razem z siewem roślin jarych i utrzymanie ich przez okres zimy;
– sprzątnięcie słomy z całego pola po żniwach;
– możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;
– dopuszczalny wypas;
– biomasa wsiewki poplonowej powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
– możliwość przemiennego stosowania wsiewki poplonowej na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat;
– niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na wsiewkę.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.
2. Wymogi wariantu 8.1. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):
– wsiewanie roślin (wsiewka) w rosnące rośliny ozime lub razem z siewem roślin jarych i utrzymanie ich przez okres zimy;
– zakaz stosowania wsiewek traw;
– sprzątnięcie słomy z całego pola po żniwach;
– możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;
– dopuszczalny wypas;
– biomasa wsiewki poplonowej powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
– możliwość przemiennego stosowania wsiewki poplonowej na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat;
– niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na wsiewkę.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.”,
– część „Wymogi wariantu 8.2.:” otrzymuje brzmienie:
„Wymogi wariantu 8.2.:
1. Wymogi wariantu 8.2. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.)
– wykonanie siewu roślin poplonowych (rośliny ozime) do końca września;
– stosowanie pod międzyplon tylko nawozów naturalnych;
– niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na międzyplon;
– biomasa roślin poplonowych powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
– możliwość koszenia lub spasania biomasy roślin poplonowych wiosną;
– możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;
– możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.
2. Wymogi wariantu 8.2. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):
– siew roślin międzyplonowych w terminie do dnia 15 września;
– zakaz wznawiania zabiegów agrotechnicznych przed dniem 1 marca;
– stosowanie jako międzyplon wyłącznie mieszanki złożonej z minimum 3 gatunków roślin, przy czym gatunek rośliny dominujący w mieszance lub gatunki zbóż wykorzystane w mieszance nie mogą przekroczyć 70% jej składu;
– zakaz stosowania mieszanki składającej się wyłącznie z gatunków zbóż;
– zakaz nawożenia;
– zakaz stosowania pestycydów i herbicydów w międzyplonie;
– niestosowanie osadów ściekowych;
– przyoranie biomasy, z wyłączeniem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
– zakaz uprawy w plonie głównym mieszanki tych samych roślin (w przypadku międzyplonu ozimego również form jarych);
– możliwość koszenia lub spasania biomasy roślin poplonowych wiosną;
– możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.”,
– część „Wymogi wariantu 8.3.” otrzymuje brzmienie:
„Wymogi wariantu 8.3.:
1. Wymogi wariantu 8.3.(dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.):
– wykonanie siewu roślin poplonowych (rośliny jare) do końca września;
– stosowanie pod międzyplon tylko nawozów naturalnych;
– niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na międzyplon;
– biomasa roślin poplonowych powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
– możliwość spasania biomasy roślin poplonowych jesienią;
– możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;
– możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.
Na terenie całego gospodarstwa objętego programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.
2. Wymogi wariantu 8.3. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):
– siew roślin międzyplonowych w terminie do dnia 15 września;
– zakaz wznawiania zabiegów agrotechnicznych przed dniem 1 marca;
– stosowanie jako międzyplon wyłącznie mieszanki złożonej z minimum 3 gatunków roślin, przy czym gatunek rośliny dominujący w mieszance lub gatunki zbóż wykorzystane w mieszance nie mogą przekroczyć 70% jej składu;
– zakaz stosowania mieszanki składającej się wyłącznie z gatunków zbóż;
– zakaz nawożenia;
– zakaz stosowania pestycydów i herbicydów w międzyplonie;
– niestosowanie osadów ściekowych;
– przyoranie biomasy, z wyłączeniem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
– zakaz uprawy w plonie głównym mieszanki tych samych roślin;
– możliwość spasania biomasy roślin poplonowych jesienią;
– możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.”.
b) w ramach „Pakietu 9. Strefy buforowe” w części „Wariant 9.3 Utrzymanie 2-metrowych miedz śródpolnych, Wariant 9.4. Utrzymanie 5-metrowych miedz śródpolnych” – część „Wysokość płatności rolnośrodowiskowej” otrzymuje brzmienie:
„1. Wysokość płatności rolnośrodowiskowej (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.) – 2033 PLN/ha
dla miedzy śródpolnej 2-metrowej – 40 PLN/100 mb
dla miedzy śródpolnej 5-metrowej – 100 PLN/100 mb
Kalkulacja płatności:
| Podejmowane działania | Koszty | Korzyści |
Dochód utracony |
|
| |
1. | Utracona standardowa nadwyżka bezpośrednia | x |
|
| Koszty dodatkowe |
|
|
2. | Koszenie | x |
|
3. | Utracona płatność obszarowa | x |
|
4. | Utracona płatność z tytułu ONW | x |
|
| Dodatkowy dochód |
|
|
5. | Wartość siana na ściółkę |
| x |
Bilans kosztów i korzyści | 2033 | ||
PROPONOWANA WYSOKOŚĆ PREMII (100%) | 2033 PLN |
1. utrata standardowej nadwyżki bezpośredniej (obszar ten jest wyłączony z produkcji);
2. koszt koszenia w utrudnionych warunkach (częściowo ręcznie) – według danych lERiGŻ PIB. (Klementowski A. Rynek Środków Produkcji i Usług dla Rolnictwa. Stan i perspektywy, 2001–2003 oraz z danych z Instytutu Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa dotyczące kosztu maszyn. Muzalewski A., 2001–2003. Koszty eksploatacji maszyn IBMER, Warszawa).
4, 5. utracona płatność bezpośrednia i z tytułu ONW (średnia wartość na 1 ha)
5. wartość siana na ściółkę (ilość siana przeznaczona na ściółkę x koszt siana) – na podstawie danych z Instytutu Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, GUS, Małego poradnika zarządzania gospodarstwem rolniczym. wyd. IERiGŻ, p. red. G. Niewęgłowskiej, 2002.
Kalkulacja płatności rolnośrodowiskowej dla miedzy śródpolnej o różnej szerokości na 100 metrów bieżących.
Szerokość miedzy śródpolnej (średnia) | (PLN/100 mb) |
2 m | 0,02 x 2033 PLN = 40 PLN |
5 m | 0,05 x 2033 PLN = 100 PLN |
2. Wysokość płatności rolnośrodowiskowej (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. oraz latach kolejnych) – 633 PLN/ha
dla miedzy śródpolnej 2-metrowej – 12,70 PLN/100 mb
dla miedzy śródpolnej 5-metrowej – 31,70 PLN/100 mb
Kalkulacja płatności:
| Podejmowane działania | Koszty | Korzyści |
| Koszty dodatkowe |
|
|
1. | Koszenie | x |
|
2. | Utracona płatność obszarowa | x |
|
3. | Utracona płatność z tytułu ONW | x |
|
| Dodatkowy dochód |
|
|
4. | Wartość siana na ściółkę |
| x |
Bilans kosztów i korzyści | 633 | ||
PROPONOWANA WYSOKOŚĆ PREMII | 633 PLN |
1. koszt koszenia w utrudnionych warunkach (częściowo ręcznie) – według danych IERiGŻ PIB. (Klementowski A. Rynek Środków Produkcji i Usług dla Rolnictwa. Stan i perspektywy, 2001–2003 oraz z danych z Instytutu Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa dotyczące kosztu maszyn. Muzalewski A., 2001–2003. Koszty eksploatacji maszyn IBMER, Warszawa).
2, 3. utracona płatność bezpośrednia i z tytułu ONW (średnia wartość na 1 ha)
4. wartość siana na ściółkę (ilość siana przeznaczona na ściółkę x koszt siana) – na podstawie danych z Instytutu Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, GUS, Małego poradnika zarządzania gospodarstwem rolniczym. wyd. IERiGŻ, p. red. G. Niewęgłowskiej, 2002.
Kalkulacja płatności rolnośrodowiskowej dla miedzy śródpolnej o różnej szerokości na 100 metrów bieżących.
Szerokość miedzy śródpolnej | (PLN/100 mb) | ” |
2 m | 0,02 x 633 PLN = 12,70 PLN | |
5 m | 0,05 x 633 PLN = 31,70 PLN |