Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Monitor Polski rok 2011 nr 99 poz. 1001
Wersja archiwalna od 2011-11-22 do 2016-01-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2011 nr 99 poz. 1001
Wersja archiwalna od 2011-11-22 do 2016-01-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Zarządzenie zostało uchylone w związku z art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 357) oraz zastąpione przez zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 października 2015 r. w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (M.P. poz. 1046). 

ZARZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)

z dnia 3 listopada 2011 r.

w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Przepisy § 2 pkt 1-4 oraz § 3 pkt 2, 3, 8, 11 i 12 załącznika w zakresie dotyczącym egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie stosuje się od dnia 1 września 2012 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 października 2008 r. w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (M. P. Nr 86, poz. 760).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej: K. Hall

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206.

Załącznik do zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 3 listopada 2011 r. (poz. 1001)

STATUT CENTRALNEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

§ 1. 1. W skład Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej „Komisją", wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) Wydział Sprawdzianu i Egzaminów z Zakresu Kształcenia Ogólnego;

2) Wydział Egzaminów Zawodowych;

3) Wydział Badań, Analiz i Programów Doskonalenia Nauczycieli;

4) Wydział Administracyjno-Gospodarczy;

5) Wydział Finansowo-Księgowy.

2. Dyrektor Komisji może tworzyć i znosić samodzielne stanowiska pracy, a także pracownie i zespoły, jeżeli wymagają tego potrzeby Komisji.

3. Dyrektor Komisji może utworzyć zespół zadaniowy na czas nieokreślony albo na czas wykonania określonego zadania.

§ 2. Do zadań wydziałów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2, należy odpowiednio:

1) przygotowywanie pytań, zadań i testów oraz ustalanie zestawów do przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, zwanego dalej „sprawdzianem", egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum, zwanego dalej „egzaminem gimnazjalnym", egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;

2) opracowywanie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe również z ministrami właściwymi dla zawodów, informatorów zawierających w szczególności przykładowe pytania i zadania, wraz z rozwiązaniami, jakie mogą wystąpić na sprawdzianie i egzaminach, o których mowa w pkt 1, oraz ich ogłaszanie, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Komisji;

3) dokonywanie analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, a także składanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania, w terminie do dnia 30 września, sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia oraz wyników egzaminów eksternistycznych;

4) koordynowanie działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych z opracowywaniem propozycji zestawów zadań, pytań i testów do przeprowadzenia odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, a także nadzorowanie prac związanych z ich przeprowadzaniem i ocenianiem prac egzaminacyjnych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, w celu zapewnienia jednolitości i jakości działań wykonywanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne oraz porównywalności wyników sprawdzianu, egzaminów i egzaminów eksternistycznych;

5) wykonywanie zadań wynikających z przepisów w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz z przepisów w sprawie egzaminów eksternistycznych.

§ 3. Do zadań Wydziału Badań, Analiz i Programów Doskonalenia Nauczycieli należy:

1) inicjowanie lub organizowanie badań, analiz i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania;

2) prowadzenie ewaluacji sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;

3) opracowywanie wzorów dokumentów dotyczących monitorowania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;

4) opracowywanie corocznych sprawozdań z prowadzonej ewaluacji;

5) rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania oraz przygotowywanie i upowszechnianie programów doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania;

6) przygotowywanie i upowszechnianie programów szkoleń i materiałów szkoleniowych dla egzaminatorów i kandydatów na egzaminatorów;

7) szkolenie kadry do prowadzenia szkoleń egzaminatorów i nauczycieli;

8) opracowywanie materiałów informacyjnych dotyczących sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;

9) przygotowywanie projektów decyzji dyrektora Komisji dotyczących odwołań od decyzji dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych w sprawie odmowy wpisu do ewidencji egzaminatorów albo skreślenia z ewidencji egzaminatorów;

10) udział w realizacji zadań związanych z koordynowaniem działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych ze szkoleniami egzaminatorów i kandydatów na egzaminatorów;

11) przygotowywanie opracowań danych dotyczących wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, zgodnie z zapotrzebowaniem różnych odbiorców;

12) opracowywanie wzorów dokumentów i procedur umożliwiających zbieranie i przetwarzanie danych ze sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych.

§ 4. Do zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy:

1) obsługa Komisji w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych;

2) prowadzenie spraw kadrowych pracowników Komisji;

3) współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie obsługi administracyjnej i technicznej.

§ 5. Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy:

1) prowadzenie gospodarki finansowej Komisji;

2) przygotowywanie projektu planu finansowego;

3) analiza kosztów działalności Komisji.

§ 6. 1. Dyrektor Komisji może powołać Radę Naukową jako organ doradczy.

2. Przewodniczącego Rady Naukowej wybierają członkowie Rady Naukowej spośród swego składu.

3. Do zadań Rady Naukowej należy:

1) analizowanie sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia, o których mowa w § 2 pkt 3;

2) opiniowanie planów pracy Komisji przygotowanych przez dyrektora Komisji;

3) wnioskowanie o podjęcie prac badawczych i ewaluacyjnych.

§ 7. 1. W Komisji zatrudnia się pracowników na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych i na stanowiskach administracyjno-obsługowych.

2. Posiadania kwalifikacji pedagogicznych wymaga zajmowanie następujących stanowisk:

1) dyrektora Komisji;

2) wicedyrektora Komisji;

3) kierownika wydziału, zespołu, pracowni;

4) zastępcy kierownika wydziału, zespołu, pracowni;

5) starszego eksperta;

6) eksperta.

3. W Komisji mogą być utworzone dwa stanowiska wicedyrektorów.

4. Na stanowisko dyrektora Komisji może zostać powołana również osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych.

5. Przepis ust. 2 nie dotyczy stanowisk kierowników i pracowników Wydziału Finansowo-Księgowego, Wydziału Administracyjno-Gospodarczego oraz pracowników Wydziału Badań, Analiz i Programów Doskonalenia Nauczycieli zajmujących się realizacją zadań dotyczących przeprowadzania badań i analiz.

6. W uzasadnionych przypadkach dyrektor Komisji może odstąpić od wymogu posiadania kwalifikacji pedagogicznych w stosunku do osób ubiegających się o stanowiska, o których mowa w ust. 2 pkt 2-6.

§ 8. Szczegółową organizację wewnętrzną Komisji określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora Komisji.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00