Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2018-01-01
Wersja aktualna od 2018-01-01
obowiązujący
ZARZĄDZENIE MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 27 sierpnia 2007 r.
w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy
(ostatnia zmiana: M.P. z 2017 r., poz. 1189) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz. 589), na wniosek Głównego Inspektora Pracy, zarządza się, co następuje:
§ 1.Państwowej Inspekcji Pracy nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do zarządzenia Marszałka Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 27 sierpnia 2007 r. (poz. 657)
STATUT PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY [1]
§ 1. Państwowa Inspekcja Pracy jest organem nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.
§ 2. 1. Państwową Inspekcją Pracy kieruje Główny Inspektor Pracy przy pomocy zastępców.
2. Główny Inspektor Pracy reprezentuje Państwową Inspekcję Pracy na zewnątrz oraz kieruje całokształtem jej działalności i wydaje w tym zakresie zarządzenia.
3. Główny Inspektor Pracy może, w formie pisemnej, upoważnić swoich zastępców oraz osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi albo komórkami organizacyjnymi do działania w określonych sprawach w jego imieniu.
§ 3. 1. Organami Państwowej Inspekcji Pracy są:
1) Główny Inspektor Pracy;
2) okręgowi inspektorzy pracy;
3) inspektorzy pracy działający w ramach terytorialnej właściwości okręgowych inspektoratów pracy.
2. Jednostkami organizacyjnymi Państwowej Inspekcji Pracy są:
1) Główny Inspektorat Pracy;
2) okręgowe inspektoraty pracy;
3) Ośrodek Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy im. Profesora Jana Rosnera we Wrocławiu, zwany dalej „Ośrodkiem”.
§ 4. 1. W skład Głównego Inspektoratu Pracy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Gabinet Głównego Inspektora Pracy;
2) Departament Budżetu i Finansów;
3) Departament Informatyki;
4) Departament Kadr i Szkoleń;
5) Departament Legalności Zatrudnienia;
6) Departament Nadzoru i Kontroli;
7) Departament Organizacyjny;
8) Departament Planowania, Analiz i Statystyki;
9) Departament Prawny;
10) Departament Prewencji i Promocji;
11) Sekcja Audytu Wewnętrznego;
12) Sekcja Centrum Poradnictwa Państwowej Inspekcji Pracy;
13) Sekcja Kontroli Wewnętrznej;
14) Biuro Informacji;
15) Kancelaria Tajna.
2. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Głównego Inspektora Pracy.
§ 5. 1. W skład okręgowych inspektoratów pracy mogą wchodzić następujące komórki organizacyjne:
1) sekcje;
2) sekcje krajowe;
3) sekretariaty.
2. W okręgowych inspektoratach pracy mogą być tworzone oddziały i biura terenowe.
3. Organizację wewnętrzną okręgowych inspektoratów pracy i Ośrodka określają regulaminy organizacyjne nadane przez Głównego Inspektora Pracy na wniosek odpowiednio okręgowych inspektorów pracy i dyrektora Ośrodka.
§ 6. Główny Inspektor Pracy może tworzyć i znosić komisje, rady i zespoły, jako organy opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel ich powołania, nazwę, skład osobowy, zakres zadań i tryb działania, w tym sposób finansowania ich działalności.
§ 7. (uchylony).
§ 8. Główny Inspektor Pracy wydaje Biuletyn Urzędowy Państwowej Inspekcji Pracy.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 grudnia 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy (M.P. poz. 1189). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2018 r.