Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-10-04 do 2006-07-24
Wersja archiwalna od 2003-10-04 do 2006-07-24
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 79 PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 12 września 2003 r.
w sprawie zasad, zakresu i trybu współdziałania oraz szczegółowego rozdziału kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu i Wojskowe Służby Informacyjne
Na podstawie art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070 i Nr 130, poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa zasady, zakres i tryb współdziałania oraz szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwaną dalej „ABW", Agencję Wywiadu, zwaną dalej „AW", i Wojskowe Służby Informacyjne, zwane dalej „WSI".
§ 2. Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI odbywa się na zasadach partnerstwa, wzajemności, niejawności oraz koordynacji wspólnie prowadzonych działań.
§ 3. ABW, AW i WSI współdziałają ze sobą, w ramach zadań własnych, w zakresie prowadzonej działalności:
1) wywiadowczej;
2) kontrwywiadowczej;
3) analitycznej i informacyjnej;
4) technicznej;
5) ewidencyjno-archiwalnej;
6) szkoleniowej.
§ 4. Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI jest realizowane przez:
1) wzajemne udostępnianie informacji pozwalających na ocenę problemów wymagających podjęcia działań przez pozostałe służby specjalne;
2) konsultowanie projektów podstawowych rozstrzygnięć w dziedzinach dotyczących zadań ustawowych każdej ze służb specjalnych oraz projektowanych przez nie działań;
3) analizę stosowanych form współdziałania pod kątem efektywności realizacji zadań ustawowych każdej ze służb specjalnych.
§ 5. Współdziałanie pomiędzy ABW i AW jest realizowane przez:
1) wymianę informacji, analiz oraz prognoz związanych z oceną zagrożeń godzących w bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz jego porządek konstytucyjny, a w szczególności w suwerenność i międzynarodową pozycję, niepodległość i nienaruszalność jego terytorium, a także obronność państwa;
2) udostępnianie środków techniki operacyjnej;
3) zabezpieczanie dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy ABW i AW oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
4) zabezpieczanie obiektów ABW i AW przed ich identyfikacją;
5) szkolenie funkcjonariuszy ABW oraz AW.
§ 6. 1. Współdziałanie pomiędzy ABW i WSI jest realizowane przez wymianę informacji, analiz i prognoz związanych z oceną stanu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego obronności oraz z przeciwdziałaniem naruszeniom tajemnicy państwowej w zakresie obronności.
2. Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się w zakresie:
1) uzyskiwania, analizowania, przetwarzania i przekazywania właściwym organom informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
2) rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania zagrożeń godzących w bezpieczeństwo i obronność państwa;
3) rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw:
a) szpiegostwa, terroryzmu, naruszenia tajemnicy państwowej i innych przestępstw godzących w bezpieczeństwo i obronność państwa,
b) w zakresie produkcji i obrotu towarami, technologiami i usługami mającymi znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności państwa,
c) nielegalnego wytwarzania, posiadania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz bronią masowej zagłady;
4) realizowania, w granicach swojej właściwości, zadań służby ochrony państwa oraz wykonywania funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych w stosunkach międzynarodowych;
5) prowadzenia kontrwywiadu radioelektronicznego;
6) udostępniania środków techniki operacyjnej;
7) zabezpieczania dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy ABW i żołnierzy WSI oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami lub żołnierzami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
8) zabezpieczania obiektów ABW i WSI przed identyfikacją;
9) szkolenia funkcjonariuszy ABW oraz żołnierzy WSI.
§ 7. Współdziałanie pomiędzy AW i WSI jest realizowane przez:
1) wymianę informacji, analiz oraz prognoz związanych z:
a) oceną zagrożeń godzących w obronność, bezpieczeństwo i międzynarodową pozycję Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej potencjał ekonomiczny i obronny, niepodległość oraz nienaruszalność jej terytorium, w tym uzyskanych w drodze wywiadu elektronicznego,
b) przeciwdziałaniem naruszeniom tajemnicy państwowej w zakresie obronności;
c) międzynarodowym obrotem bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi oraz bronią masowej zagłady, a także środkami jej przenoszenia,
d) międzynarodowym obrotem towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa,
e) ochroną zagranicznych przedstawicielstw Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich pracowników przed działaniami obcych służb specjalnych i innymi działaniami mogącymi przynieść szkodę interesom Rzeczypospolitej Polskiej;
2) udostępnianie środków techniki operacyjnej;
3) zabezpieczanie dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy AW i żołnierzy WSI oraz osób niebędących ich funkcjonariuszami lub żołnierzami, udzielających im pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych;
4) zabezpieczanie obiektów AW i WSI przed ich identyfikacją;
5) szkolenie funkcjonariuszy AW oraz żołnierzy WSI.
§ 8. Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI w zakresie prowadzenia ewidencji operacyjnej jest realizowane na podstawie przepisów w sprawie sposobu współdziałania służb specjalnych z Szefem ABW w zakresie prowadzenia centralnej ewidencji zainteresowań operacyjnych służb specjalnych.
§ 9. 1. Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI odbywa się w trybie bezpośrednich lub pisemnych kontaktów utrzymywanych przez przedstawicieli tych służb na odpowiednich szczeblach ich struktur organizacyjnych.
2. Współdziałanie pomiędzy ABW, AW i WSI może następować za pośrednictwem, powoływanych przez szefów tych służb na podstawie odrębnych przepisów, stałych lub doraźnych zespołów.
§ 10. 1. Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy ABW i AW następuje przez realizowanie przez ABW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanej dalej „ustawą", oraz realizowanie przez AW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy.
2. Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy ABW i WSI następuje przez realizowanie przez ABW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, oraz realizowanie przez WSI ich zadań bezpośrednio na rzecz lub w interesie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zagrożeń godzących w obronność państwa, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Wojskowych Służbach Informacyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 1326), zwanej dalej „ustawą o WSI".
3. Szczegółowy rozdział kompetencji pomiędzy AW i WSI następuje przez realizowanie przez AW jej zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, oraz realizowanie przez WSI ich zadań bezpośrednio na rzecz lub w interesie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zagrożeń godzących w obronność państwa, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o WSI.
4. Przepis ust. 2 nie dotyczy kompetencji ABW i WSI wynikających z ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.1)).
§ 11. 1. Jeżeli informacje lub materiały uzyskane w wyniku realizacji zadań przez ABW, AW lub WSI wskazują, że sprawa będąca ich przedmiotem należy do wyłącznej właściwości innej służby specjalnej, służba, która uzyskała te informacje lub materiały, powiadamia o tym właściwą służbę.
2. W przypadku wątpliwości co do wyłącznej właściwości służby specjalnej w jednostkowej sprawie, Szef ABW, Szef AW albo Minister Obrony Narodowej zwracają się do Prezesa Rady Ministrów o wskazanie służby specjalnej właściwej do dalszego prowadzenia sprawy.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: L. Miller
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27. poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 17, poz. 155.