Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Monitor Polski rok 2003 nr 12 poz. 183
Wersja archiwalna od 2003-03-07 do 2004-04-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2003 nr 12 poz. 183
Wersja archiwalna od 2003-03-07 do 2004-04-30
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

POSTANOWIENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)

z dnia 7 marca 2003 r.

w sprawie ustalenia występowania nadmiernego przywozu na polski obszar celny niektórych produktów stalowych

Na podstawie art. 27 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz.1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572) ustala się, że przywóz na polski obszar celny niektórych produktów stalowych jest nadmierny i wyrządza poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

l. Opis stanu faktycznego

W dniu 4 czerwca 2002 r. do Ministra Gospodarki wpłynął kompletny wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych, spełniający wymogi określone w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz.1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572), zwanej dalej „ustawą”. Wniosek złożyła Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa z siedzibą w Katowicach, występująca w imieniu i na rzecz przemysłu krajowego. Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa skupia i reprezentuje wszystkich polskich producentów stali i prawie wszystkich producentów wyrobów stalowych. Izba reprezentuje 96% produkcji polskiego przemysłu hutniczego, w związku z tym został spełniony warunek art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Po dokonaniu analizy zawartych we wniosku danych, Minister Gospodarki uznał wniosek za zasadny w odniesieniu do części towarów i postanowieniem z dnia 7 czerwca 2002 r. wszczął postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (M. P. B Nr 71, poz. 775). W stosunku do pozostałych towarów objętych wnioskiem postępowania nie wszczęto - postanowienie Ministra Gospodarki z dnia 7 czerwca 2002 r. w sprawie odmowy wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (M. P. B Nr 71, poz. 776).

Postępowanie ochronne objęło 12 grup towarowych. Szczegółowy opis towarów wraz z kodami PCN, w ramach każdej z grup, zawarty został w załączniku do postanowienia Ministra Gospodarki z dnia 7 czerwca 2002 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych.

W toku postępowania Minister Gospodarki wstępnie ustalił, że w stosunku do dziesięciu z dwunastu grup produktów objętych postępowaniem ochronnym występował nadmierny przywóz i że wprowadzenie środka ochronnego dopiero po zakończeniu postępowania ochronnego spowodowałoby powstanie szkody trudnej do naprawienia lub zagrażałoby powstaniem takiej szkody. Wyniki wstępnych ustaleń zostały opublikowane w postanowieniu Ministra Gospodarki z dnia 3 lipca 2002 r. w sprawie wstępnych ustaleń w postępowaniu ochronnym w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (M. P. B Nr 89, poz. 952). W związku ze wstępnymi ustaleniami Minister Gospodarki rozporządzeniem z dnia 9 sierpnia 2002 r. w sprawie ustanowienia tymczasowej opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych (Dz. U. Nr 132, poz. 1118 oraz z 2003 r. Nr 23, poz. 195) wprowadził tymczasowy środek ochronny w stosunku do dziesięciu grup towarowych objętych postępowaniem ochronnym.

W dalszym toku postępowania ochronnego Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej ustalił, że w ramach poszczególnych, dziewięciocyfrowych kodów PCN klasyfikowane są zarówno towary podobne lub bezpośrednio konkurencyjne w stosunku do towarów produkowanych przez przemysł krajowy, jak i towary niebędące podobnymi lub bezpośrednio konkurencyjnymi w stosunku do towarów krajowych. W związku z tym Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej postanowieniem z dnia 12 lutego 2003 r. w sprawie zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych bez zastosowania środków ochronnych wobec niektórych z tych produktów (M. P. Nr 9, poz. 132) zakończył postępowanie w stosunku do towarów, które nie są podobne lub bezpośrednio konkurencyjne w stosunku do produkcji krajowej z uwagi na fakt, iż towary te nie wyrządzają poważnej szkody przemysłowi krajowemu. Ponadto postępowanie zostało zakończone także w stosunku do części towarów objętych postępowaniem, które są podobne lub bezpośrednio konkurencyjne w stosunku do towarów wytwarzanych przez przemysł krajowy - z uwagi na interes publiczny. Produkty, w stosunku do których zakończono postępowanie ochronne bez zastosowania środka ochronnego, zostały określone w załączniku do ww. postanowienia. Wraz z zakończeniem postępowania ochronnego w stosunku do pewnych produktów Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej rozporządzeniem z dnia 13 lutego 2003 r. w sprawie uchylenia stosowania tymczasowej opłaty celnej dodatkowej w odniesieniu do niektórych produktów stalowych (Dz. U. Nr 30, poz. 249) uchylił w stosunku do tych produktów rozporządzenie nakładające tymczasowy środek ochronny.

Podstawę ustaleń faktycznych w postępowaniu stanowiły informacje zawarte we wniosku o wszczęcie postępowania, informacje zebrane w toku postępowania ochronnego od stron tego postępowania oraz informacje będące w posiadaniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, między innymi dane dotyczące przywozu przekazane przez Centrum Informatyki Handlu Zagranicznego (CIHZ).

W postępowaniu ochronnym za okres badany przyjęto lata 1998-2001. W celu jak najlepszej oceny sytuacji w okresie bezpośrednio poprzedzającym wprowadzenie środków ochronnych Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wziął również pod uwagę informacje dotyczące importu oraz sytuacji przemysłu krajowego w pierwszej połowie roku 2002.

II. Towar objęty postępowaniem ochronnym, w odniesieniu do którego stwierdzono istnienie nadmiernego przywozu

Niniejszym postanowieniem objęto 8 z 12 grup towarowych objętych postępowaniem ochronnym. W stosunku do tych grup w wyniku postępowania ochronnego stwierdzono istnienie nadmiernego przywozu. Opis ww. grup towarowych wraz z odpowiadającymi im kodami PCN znajduje się w załączniku nr 1 do niniejszego postanowienia.

III. Metoda oraz czynniki, które uwzględniono przy dokonywaniu ustaleń w przedmiocie wyrządzenia poważnej szkody lub zagrożenia wyrządzeniem takiej szkody przez wzrost przywozu objętego postępowaniem ochronnym

Dla celów niniejszej analizy wykorzystano następujące wskaźniki dotyczące importu i sytuacji przemysłu krajowego:

Wskaźnik

Wyjaśnienie

Zużycie jawne (tony)

produkcja + import - eksport

Rynek krajowy (tony)

Sprzedaż całkowita + import - eksport

Zużycie wewnętrzne (tony)

Zużycie jawne - rynek krajowy, jest to wielkość produkcji wykorzystywana do dalszego przerobu w hutach, nie trafia ona na rynek

Eksport (tony)

Wielkość eksportu wg CIHZ

Import (tony)

Wielkość importu wg CIHZ

Dynamika importu (rok poprz. = 100)

Procentowy wzrost importu w stosunku do poprzedniego okresu

Udział importu w rynku (%)

(Import / rynek krajowy)* 100%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

Wartość importu / wielkość importu

Udział importu w produkcji (%)

[Import / produkcja)* 100%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

(Produkcja / wielkość mocy produkcyjnych)* 100%

Produkcja (tony)

Wielkość produkcji przemysłu krajowego

Sprzedaż całkowita (tony)

Sprzedaż krajowa + sprzedaż eksportowa

Sprzedaż krajowa (tony)

Wielkość sprzedaży przemysłu krajowego na rynek krajowy

Sprzedaż eksportowa (tony)

Wielkość sprzedaży przemysłu krajowego na eksport

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

(Sprzedaż krajowa / rynek krajowy)* 100%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona)

Średnia cena sprzedaży w sprzedaży krajowej przemysłu krajowego

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

Rzeczywista stopa zysku lub straty na sprzedaży krajowej towaru

Zapasy (na koniec okresu)

Wielkość zapasów na koniec okresu

Zatrudnienie (na koniec okresu)

Ilość osób zatrudnionych przy produkcji i sprzedaży towaru

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

Wielkość produkcji / zatrudnienie

W przypadku niektórych produktów wielkość sprzedaży eksportowej przemysłu krajowego może się różnić od wielkości eksportu według statystyk CIHZ. Wynika to z faktu, iż większość sprzedaży przemysłu krajowego realizowana jest przy udziale pośredników, którzy część towaru przeznaczonego pierwotnie na eksport mogą ostatecznie sprzedać w kraju. W takim przypadku wielkość ta powinna zostać dodana do sprzedaży krajowej. Inny powód pewnych rozbieżności między informacjami przedstawionymi przez przemysł krajowy a statystykami CIHZ może wynikać z faktu, że sprawozdania dotyczące działalności przedsiębiorstw prowadzone są przy wykorzystaniu klasyfikacji towarowej SWW lub PKWiU, natomiast statystyki CIHZ tworzone są w oparciu o kody taryfy celnej PCN.

W analizie relacji cen towarów importowanych i krajowych towarów podobnych lub bezpośrednio konkurencyjnych zastosowano następujące wskaźniki:

1. Podcięcie cenowe liczone jako różnica miedzy średnią ceną towaru importowanego a średnią ceną towaru krajowego wyrażona w procentach

Podcięcie cenowe =

(1 -

ŚREDNIA CENA IMPORTOWA

) x 100%

ŚREDNIA CENA KRAJOWA

Wielkość podcięcia cenowego wskazuje, o ile niższa lub wyższa jest średnia cena w imporcie od średniej ceny krajowej.

2. Zaniżenie ceny liczone jako różnica między średnią ceną towaru importowanego a ceną normalną towaru krajowego

Zaniżenie ceny =

(1 -

ŚREDNIA CENA IMPORTOWA

) x 100%

CENA NORMALNA

Cena normalna towaru krajowego to cena sprzedaży, której stosowanie zapewnia producentowi tzw. rozsądny zysk. Została ona określona według następującego wzoru:

Cena normalna = koszt (1 + rozsądny zysk)

Dla potrzeb postępowania ochronnego zastosowano trzy warianty wielkości rozsądnego zysku, w oparciu o który obliczono cenę normalną, a następnie wielkość zaniżenia ceny:

Nr grupy towarowej

Wariant 1

Wariant 2

Wariant 3

1

10,5%

8%

6,1%

2

6%

8%

2,3%

3

15%

8%

13,3%

4

15%

8%

18,6%

5

10%

8%

1,7%

6

15%

8%

2,7%

7

12%

8%

-5,2%

8

6%

8%

-6,8%

Wariant 1 przedstawia wielkości rozsądnego zysku wskazane przez przemysł krajowy.

Wariant 2 przedstawia wielkość rozsądnego zysku stosowaną przez Komisję Europejską dla branży hutniczej w wysokości 8%.

Wariant 3 przedstawia wielkość rozsądnego zysku, jaką przemysł krajowy realizował w okresie 1998-2000, przed pojawieniem się poważnej szkody.

IV. Analiza przywozu i sytuacji przemysłu krajowego

1. Wyroby walcowane na gorąco płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej

Rok kalendarzowy

1998

1999

2000

2001

I- VI 2002

Zużycie jawne (tony)

2 355 566

2 347 232

2 894 948

2 572 700

1 208 146

Rynek krajowy (tony)

1 253 125

1 286 236

1 741 948

1 768 675

772 843

Zużycie wewnętrzne (tony)

1 102 441

1 060 996

1 153 000

804 025

435 303

Eksport (tony)

165 445

186 287

204 301

312 195

144 547

Import

Import (tony)

307 063

477 728

540 106

824 459

366 588

Dynamika importu
(rok poprz. = 100)

156

113

153

Udział importu w rynku (%)

24,50%

37,14%

31,01%

46,61%

47,43%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

1 213

1 015

1 280

1 118

1 040

Udział importu w produkcji (%)

13,75%

23,08%

21,00%

39,71%

36,82%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

74,10%

68,90%

85,80%

69,20%

66,90%

Produkcja (tony)

2 232 618

2 069 900

2 571 768

2 076 252

995 545

Sprzedaż całkowita (tony)

1 111 507

994 795

1 406 143

1 256 411

550 802

Sprzedaż krajowa (tony)

916 842

785 815

1 153 397

927 497

388 473

Sprzedaż eksportowa (tony)

194 665

208 980

252 746

328 914

162 329

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

73%

61%

66%

52%

50%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowej [PLN/tona)

1 358

1 185

1 309

1 289

1 253

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

12,50%

-0,80%

6,50%

-3,50%

-6,60%

Zapasy (na koniec okresu)

18 669

14 110

12 625

15 817

9 440

Zatrudnienie (na koniec okresu)

2 160

1 856

1 657

1 595

1 816

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

1 034

1 115

1 552

1 302

1 096

Porównanie cen

Podcięcie cenowe

10,70%

14,40%

2,20%

13,30%

17,00%

Zaniżenie ceny 1

9,10%

23,20%

5,70%

24,20%

29,80%

Zaniżenie ceny 2

7,00%

21,40%

3,50%

22,50%

28,20%

Zaniżenie ceny 3

5,30%

19,90%

1,70%

21,10%

26,90%

1. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.

W okresie badanym przywóz wyrobów walcowanych na gorąco płaskich o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej zwiększył się w stopniu znaczącym. W roku 2001 był on o 268% większy niż w roku 1998. Największą dynamikę importu tego produktu odnotowano w latach 1999 i 2001. W okresie badanym wzrósł także udział importu wyrobów walcowanych na gorąco płaskich w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego był on o 22,1 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej - o 26 punktów procentowych. Ceny wyrobów walcowanych na gorąco płaskich w okresie badanym ulegały wahaniom, przy czym pod koniec tego okresu ceny te wykazywały trend spadkowy, który utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r. W całym okresie badanym ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych. Wskaźnik podcięcia cenowego oraz zaniżenia ceny osiągał największą wartość w latach 1998, 1999, 2001 i pierwszej połowie 2002 r.

1. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.

W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego wyroby walcowane na gorąco płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej uległa znacznemu pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru o 8%, przy czym w 2001 r. w stosunku do roku 2000 produkcja zmniejszyła się o 20%. W okresie badanym zmniejszyło się również wykorzystanie mocy produkcyjnych o 4,9 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000-2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 16,6 punktu procentowego.

Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym ulegała wahaniom. Najwyższy poziom osiągnęła w roku 2000, a w 2001 r. spadła o 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym - o 21 punktów procentowych w całym okresie oraz o 14 punktów procentowych w latach 2000 - 2001.

W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Mimo poprawy tego wskaźnika w roku 2000 w całym okresie badanym stopa zysku jednostkowego spadła o 16 punktów procentowych, osiągając w 2001 r. ujemny poziom. Trend ten utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.

Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.

1. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.

Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny wyrobów walcowanych na gorąco płaskich o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 53% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.

W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów wyrobów walcowanych na gorąco płaskich mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast gwałtownie wzrósł import i znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.

1. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.

W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 9% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 3, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku, jaką uzyskiwał przemysł krajowy w okresie poprzedzającym powstanie szkody. Zaniżenie to wynosi wprawdzie 20%, jednakże z uwagi na fakt, że towar ten jest półproduktem dla produkcji wielu innych asortymentów stalowych opłatę celną dodatkową ustalono w wysokości niższej. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999 - 2001, ewentualnie powiększonej do 5%.

Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie i powiększanie udziału w zwiększającym się rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku wyrobów walcowanych na gorąco płaskich.

2. Wyroby walcowane na zimno płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej

Rok kalendarzowy

1998

1999

2000

2001

I-VI 2002

Zużycie jawne (tony)

953 928

957 202

1 035 734

806 290

414 163

Rynek krajowy (tony)

631 942

646 622

674 272

549 513

291 289

Zużycie wewnętrzne (tony)

321 986

310 580

361 462

256 777

122 874

Eksport (tony)

48 425

61 093

85 222

90 064

65 892

Import

Import (tony)

111 411

184 710

168 112

203 514

107 241

Dynamika importu
(rok poprz. = 100)

166

91

121

Udział importu w rynku (%)

17,63%

28,57%

24,93%

37,04%

36,82%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

1 425

1 244

1 585

1 303

1 217

Udział importu w produkcji (%)

12,50%

22,16%

17,64%

29,37%

28,77%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

66%

61,7%

70,6%

51,3%

55,2%

Produkcja (tony)

890 948

833 585

952 844

692 840

372 814

Sprzedaż całkowita (tony)

568 956

523 005

591 382

436 063

249 940

Sprzedaż krajowa (tony)

520 531

461 912

506 160

345 999

184 048

Sprzedaż eksportowa (tony)

48 425

61 093

85 222

90 064

65 892

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

82%

71%

75%

63%

63%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona)

1 334

1 283

1 462

1 317

1 223

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

0,40%

-3,00%

9,40%

-11,90%

-15.90%

Zapasy (na koniec okresu)

0

Zatrudnienie (na koniec okresu)

1 039

1 169

1 235

1 176

1 003

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

858

730

772

589

744

Porównanie cen

Podcięcie cenowe

-6,80%

3,10%

-8,40%

1,10%

0,50%

Zaniżenie ceny 1

-1,20%

11,40%

-11,90%

17,80%

21,10%

Zaniżenie ceny 2

0,70%

13,00%

-9,90%

19,30%

22,50%

Zaniżenie ceny 3

-4,90%

8,10%

-16,00%

14.80%

18,20%

2. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.

W okresie badanym przywóz wyrobów walcowanych na zimno płaskich o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej wzrósł znacząco. W roku 2001 był on o 83% większy niż w roku 1998. Największą dynamikę importu tego produktu odnotowano w latach 1999 i 2001. W okresie badanym wzrósł także udział importu wyrobów walcowanych na gorąco płaskich w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 19,4 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej - o 16,1 punktu procentowego.

Ceny wyrobów walcowanych na gorąco płaskich w okresie badanym ulegały wahaniom, przy czym pod koniec tego okresu ceny te wykazywały trend spadkowy, który utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.

W latach 1999-2001 ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych, co skutkowało tym, że wskaźnik podcięcia cenowego oraz zaniżenia ceny osiągał największą wartość w latach 1999 i 2001.

2. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.

W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego wyroby walcowane na zimno płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej uległa znacznemu pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru o 22%, przy czym w 2001 r. w stosunku do roku 2000 produkcja zmniejszyła się o 27%. W okresie badanym zmniejszyło się również wykorzystanie mocy produkcyjnych o 14,7 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000 - 2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 19,3 punktu procentowego.

Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym ulegała wahaniom. Najwyższy poziom osiągnęła na początku okresu badanego, a w 2001 r. była niższa niż w 1998 r. o 33% i o 32% w porównaniu z rokiem 2000. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym - o 19 punktów procentowych w całym okresie oraz o 12 punktów procentowych w latach 2000-2001.

W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Mimo znacznej poprawy tego wskaźnika w roku 2000 w całym okresie badanym stopa zysku jednostkowego spadła o 11,5 punktu procentowego, osiągając w 2001 r. ujemny poziom i niższy niż w 2000 r. o 20,3 punktu procentowego. Trend spadkowy tego wskaźnika utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.

Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.

2. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.

Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny wyrobów walcowanych na zimno płaskich o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 21% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.

W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów wyrobów walcowanych na zimno płaskich mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast gwałtownie wzrósł import i znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.

2. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.

W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została obniżona w stosunku do zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 3, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku, jaką uzyskiwał przemysł krajowy w okresie poprzedzającym powstanie szkody, ponieważ wyroby walcowane na zimno płaskie stanowią wsad do produkcji niektórych polskich hut. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999-2001, ewentualnie powiększonej do 5%.

Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie i powiększanie udziału w zwiększającym się rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku wyrobów walcowanych na zimno płaskich.

3. Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (ocynkowane)

Rok kalendarzowy

1998

1999

2000

2001

1 pół. 2002

Zużycie jawne (tony)

477 257

545 285

616 169

539 442

261 992

Rynek krajowy (tony)

392 363

443 656

505 328

466 477

226 876

Zużycie wewnętrzne (tony)

84 894

101 629

110 841

72 965

35 116

Eksport (tony)

30 790

30 472

47 002

22 183

12 427

Import

Import (tony)

132 954

150 101

176 159

236 248

112 073

Dynamika importu
(rok poprz. = 100)

113

117

134

Udział importu w rynku (%)

33,89%

33,83%

34,86%

50,65%

49,40%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

2 190

2 094

2 191

1 962

1 754

Udział importu w produkcji (%)

35,23%

35,14%

35,90%

71,84%

67,94%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

67,40%

72,30%

75,40%

52,10%

52,50%

Produkcja (tony)

377 437

427 198

490 734

328 834

164 967

Sprzedaż całkowita (tony)

290 199

324 027

376 171

252 412

127 230

Sprzedaż krajowa (tony)

273 632

305 452

335 655

236 556

116 988

Sprzedaż eksportowa (tony)

16 567

18 575

40 516

15 856

10 242

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

70%

69%

66%

51%

52%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona)

1 968

1 840

2 019

1 859

1 670

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

18,90%

9,00%

12,10%

-2,70%

-8,70%

Zapasy ( na koniec okresu)

2 344

1 542

3 721

3 493

2 621

Zatrudnienie (na koniec okresu)

1 765

1 533

1 435

917

916

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

214

264

327

542

345

Porównanie cen

Podcięcie cenowe

-11,30%

-13,80%

-8,50%

-5,50%

-5,00%

Zaniżenie ceny 1

-15,10%

-7,90%

-5,80%

10,70%

16,60%

Zaniżenie ceny 2

-22,50%

-14,90%

-12,70%

5,00%

11,20%

Zaniżenie ceny 3

-16,80%

-9,50%

-7,40%

9,40%

15,40%

3. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.

W okresie badanym przywóz wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) wzrost znacząco. W roku 2001 był on o 46% większy niż w roku 1998. Największą dynamikę importu tej grupy produktowej odnotowano w 2001 r. W okresie badanym wzrósł także udział importu wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 16,7 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej - o 36,6 punktu procentowego.

Ceny wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) w okresie badanym wykazywały trend spadkowy, który utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.

W całym okresie badanym, a w szczególności w latach 1998 oraz 1999, ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych, co skutkowało tym, że wskaźnik podcięcia cenowego oraz zaniżenia ceny osiągał największą wartość w latach 1999 i 2001.

3. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.

W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (ocynkowane) uległa znacznemu pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru o 13%, przy czym w 2001 r. w stosunku do roku 2000 produkcja zmniejszyła się o 33%. W okresie badanym zmniejszyło się również wykorzystanie mocy produkcyjnych o 15,3 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000-2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 23,3 punktu procentowego.

Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym ulegała wahaniom. Najwyższy poziom osiągnęła w 2000 r., jednakże już w roku 2001 była niższa o 30% w porównaniu z rokiem 2000. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym - o 19 punktów procentowych w całym okresie oraz o 15 punktów procentowych w latach 2000-2001.

W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Mimo poprawy tego wskaźnika w roku 2000 w całym okresie badanym stopa zysku jednostkowego spadła o 21,6 punktu procentowego, osiągając w 2001 r. ujemny poziom i niższy niż w 2000 r. o 14,8 punktu procentowego. Trend spadkowy tego wskaźnika utrzymał się w pierwszej połowie 2002 r.

Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.

3. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.

Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 36% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.

W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (ocynkowanych) mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast gwałtownie wzrósł import i znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.

3. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.

W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 3, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku, jaką uzyskiwał przemysł krajowy w okresie poprzedzającym powstanie szkody. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999-2001, ewentualnie powiększonej do 5%.

Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie i powiększanie udziału w zwiększającym się rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku wyrobów płaskich ocynkowanych.

4. Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (lakierowane)

Rok kalendarzowy

1998

1999

2000

2001

I-VI 2002

Zużycie jawne (tony)

198 684

213 483

243 567

253 956

Rynek krajowy (tony)

192 441

211 382

241 409

252 950

106 844

Zużycie wewnętrzne (tony)

6 243

2 101

2 158

1 006

Eksport (tony)

6 798

10 180

8 269

10 339

4 495

Import

Import (tony)

134 196

156 560

181 329

213 981

84 904

Dynamika importu (rok poprz. = 100)

117

116

118

Udział importu w rynku (%)

69,73%

74,07%

75,11%

84,59%

79,47%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

3 286

3 319

3 401

2 962

2 838

Udział importu w produkcji (%)

183,16%

228,00%

248,60%

403,56%

336,09%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

86,20%

80,80%

85,80%

62,30%

59,40%

Produkcja (tony)

73 267

68 667

72 940

53 023

25 262 j

Sprzedaż całkowita (tony)

65 043

65 002

68 349

49 308

26 435

Sprzedaż krajowa (tony)

65 042

64 882

68 219

48 865

26 136

Sprzedaż eksportowa (tony)

1

120

130

443

299

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

34%

31%

28%

19%

24%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowe (PLN/tona)

3 404

3 181

3 401

3 154

2 775

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

21,30%

17,80%

16,80%

9,80%

10,20%

Zapasy (na koniec okresu)

1 981

1 564

2 433

2 709

1 964

Zatrudnienie (na koniec okresu)

639

546

398

239

237

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

115

126

183

222

213

Porównanie cen

Podcięcie cenowe

3,50%

-4,30%

0,00%

6,10%

-2,30%

Zaniżenie ceny 1

-1,80%

-6,90%

-1,60%

10,30%

2,00%

Zaniżenie ceny 2

-8,40%

-13,80%

-8,20%

4,50%

-4,40%

Zaniżenie ceny 3

1.30%

-3,60%

1,50%

13,10%

5,00%

4. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.

W okresie badanym przywóz wyrobów walcowanych płaskich ze stali niestopowej powlekanych (lakierowanych) wzrósł znacząco. W roku 2001 był on o 60% większy niż w roku 1998, przy czym rósł on równomiernie w całym okresie badanym. W okresie badanym wzrósł także udział importu wyrobów płaskich lakierowanych w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 14,9 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej - o 220,4 punktu procentowego.

Ceny wyrobów płaskich lakierowanych w okresie badanym rosły do roku 2000, natomiast spadły w 2001 r. i trend ten kontynuowany był w pierwszej połowie roku 2002.

W latach 1998 oraz 2001 ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych i w tych latach odnotowano podcięcie cenowe. Natomiast wskaźnik zaniżenia ceny osiągnął dodatnią wartość (odnotowano występowanie zaniżenia cen) w roku 2001, co jest związane z jednej strony z obniżeniem ceny w imporcie i z drugiej ze zmniejszeniem się jednostkowego zysku na sprzedaży realizowanego przez przemysł krajowy.

4. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.

W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego wyroby płaskie lakierowane uległa pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru o 28% w całym okresie badanym, przy czym w 2001 r. w stosunku do roku 2000 produkcja zmniejszyła się o 27%. W okresie badanym zmniejszyło się również wykorzystanie mocy produkcyjnych o 23,9 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000 - 2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 23,5 punktu procentowego.

Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym ulegała wahaniom. Najwyższy poziom osiągnęła w roku 2000, a w 2001 r. była niższa niż w 1998 r. o 24,9% i o 28,4% w porównaniu z rokiem 2000. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym - o 15 punktów procentowych w całym okresie oraz o 9 punktów procentowych w latach 2000 - 2001.

W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Wskaźnik ten pogarszał się w całym okresie badanym (o 11,5 punktu procentowego), przy czym najbardziej dynamiczny spadek tego wskaźnika odnotowano w roku 2001 w stosunku do roku 2000 - o 7 punktów procentowych.

Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.

4. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.

Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny wyrobów płaskich lakierowanych a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 18% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.

W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów wyrobów płaskich lakierowanych mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast wzrósł import realizowany po cenach najniższych w całym okresie badanym i znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.

4. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.

W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 3, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku, jaką uzyskiwał przemysł krajowy w okresie poprzedzającym powstanie szkody. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999 - 2001, ewentualnie powiększonej do 5%.

Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie i powiększanie udziału w zwiększającym się rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku wyrobów płaskich lakierowanych.

5. Pozostałe pręty walcowane na gorąco ze stali niestopowej

Rok kalendarzowy

1998

1999

2000

2001

I-VI 2002

Zużycie jawne (tony)

696 340

799 442

1 014 382

856 668

393 824

Rynek krajowy (tony)

666 027

708 356

890 079

762 274

369 269

Zużycie wewnętrzne (tony)

30 314

91086

124 303

94 395

24 555

Eksport (tony)

173 862

178 068

400 693

262 089

115 138

Import

Import (tony)

45 358

74 202

80 909

96 442

67 354

Dynamika importu (rok poprz. = 100)

164

109

119

Udział importu w rynku (%)

6,81%

10,48%

9,09%

12,65%

18,24%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

1 021

834

1 087

1 046

986

Udział importu w produkcji (%)

5,15%

7,69%

5,81%

8,84%

13,65%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

76,40%

60,70%

80,50%

63,10%

57,20%

Produkcja (tony)

880 708

965 029

1 391 499

1 090 898

493 406

Sprzedaż całkowita (tony)

711 148

775 866

1 125 478

852 770

384 627

Sprzedaż krajowa (tony)

620 669

634 154

809 170

665 832

301 915

Sprzedaż eksportowa (tony)

90 479

141 712

316 308

186 938

82 712

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

93%

90%

91%

87%

82%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowe (PLN/tona)

956

964

1 037

1 026

986

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

2,30%

3,00%

-0,10%

-5,10%

2,00%

Zapasy (na koniec okresu)

55 863

61 721

57 333

68 583

51 798

Zatrudnienie (na koniec okresu)

3 285

3 432

2 932

2 722

2 618

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

247

265

406

339

317

Porównanie cen

Podcięcie cenowe

-6,80%

13,50%

-4,90%

-1,90%

0,00%

Zaniżenie ceny 1

0,60%

19,10%

4,70%

12,10%

7,30%

Zaniżenie ceny 2

-1,20%

17,60%

3,00%

10,40%

5,50%

Zaniżenie ceny 3

-7,40%

12,50%

-3,00%

4,90%

-0,30%

5. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.

W okresie badanym przywóz pozostałych prętów walcowanych na gorąco ze stali niestopowej wzrósł znacząco. W roku 2001 był on o 112% większy niż w roku 1998, przy czym największy wzrost przywozu odnotowano w roku 1999 w porównaniu z rokiem 1998 (o 64%), natomiast w 2001 r. w porównaniu z 2000 r. wzrost on o 19%. W okresie badanym wzrósł także udział importu prętów walcowanych na gorąco w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 5,9 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej - o 3,3 punktu procentowego.

Ceny prętów walcowanych na gorąco wahały się w okresie badanym. Najniższą cenę jednostkową zanotowano w roku 1999. Cena ta wzrosła w roku 2000 i następnie spadła w roku 2001. Trend spadkowy utrzymał się w pierwszej połowie roku 2002. W 1999 r. ceny w imporcie były niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych i w tym roku odnotowano podcięcie cenowe. Natomiast wskaźnik zaniżenia ceny osiągnął najwyższą wartość w latach 1999 i 2001.

5. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.

W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego pręty walcowane na gorąco była niestabilna i uległa pogorszeniu w ostatniej części tego okresu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru w 2001 r. w stosunku do roku 2000 o 22%. W okresie badanym zmniejszyło się wykorzystanie mocy produkcyjnych o 13,3 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000-2001 wskaźnik ten zmniejszył się o 17,4 punktu procentowego.

Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym do roku 2000 rosła, kiedy to osiągnęła poziom najwyższy. W następnym roku sprzedaż krajowa spadła o 18%. Zmniejszył się również w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym - 06 punktów procentowych w całym okresie oraz o 4 punkty procentowe w latach 2000-2001.

W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Wskaźnik ten pogarszał się w całym okresie badanym (łącznie o 7,4 punktu procentowego), przy czym najbardziej dynamiczny spadek tego wskaźnika odnotowano w roku 2001 w stosunku do roku 2000 - o 5 punktów procentowych, przy bardzo niskiej średniej stopie zysku w całym okresie.

Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w ostatniej części okresu badanego poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.

5. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.

Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny prętów walcowanych na gorąco a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy mimo zmniejszenia się rynku krajowego import zwiększył się o 19%, wypychając tym samym z rynku krajowych producentów, którzy w tym okresie zanotowali pogorszenie głównych wskaźników ekonomicznych.

W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów prętów walcowanych mogło mieć wpływ zmniejszenie się krajowego rynku tych wyrobów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast mimo zmniejszenia się krajowego rynku nadmiernie wzrósł import wypychając z tego rynku produkcję krajową, przez co znacznie pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.

5. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.

W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 2, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku na poziomie 8%. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999 - 2001, ewentualnie powiększonej do 5%.

Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie udziału w rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku prętów walcowanych na gorąco.

6. Blachy transformatorowe i prądnicowe

Rok kalendarzowy

1998

1999

2000

2001

I-VI 2002

Zużycie jawne (tony)

47 023

42 486

47 338

56 360

31 007

Rynek krajowy (tony)

47 022

42 486

47 338

56 360

31 007

Zużycie wewnętrzne (tony)

1

0

0

0

0

Eksport (tony)

20 084

13 611

30 875

35 158

15 056

Import

Import (tony)

18 542

13 856

19 095

29 652

17 860

Dynamika importu (rok poprz. = 100)

75

138

155

Udział importu w rynku (%)

39,43%

32,61%

40,34%

52,61%

57,60%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

2 199

2 465

2 947

2 878

2 406

Udział importu w produkcji (%)

38,18%

32,80%

32,30%

47,93%

63,33%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

94,00%

58,00%

84,00%

89,00%

90,00%

Produkcja (tony)

48 565

42 241

59 118

61 866

28 203

Sprzedaż całkowita (tony)

48 564

42 241

59 118

61 866

28 203

Sprzedaż krajowa (tony)

26 422

24 727

25 494

24 180

13 020

Sprzedaż eksportowa (tony)

22 142

17 514

33 624

37 686

15 183

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

56%

58%

54%

43%

42%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowe (PLN/tona)

2 761

2 821

2 812

2 956

3 115

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

3,70%

-1,10%

5,40%

4,80%

6,30%

Zapasy (na koniec okresu)

Zatrudnienie (na koniec okresu)

536

486

482

483

485

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

91

87

123

128

116

Porównanie cen

Podcięcie cenowe

20,30%

12,60%

-4,80%

2,60%

22,80%

Zaniżenie ceny 1

28,20%

24,80%

4,00%

11,30%

28,60%

Zaniżenie ceny 2

23,50%

20,00%

-2,30%

5,50%

24,00%

Zaniżenie ceny 3

19,50%

15,80%

-7,60%

0,60%

20,00%

6. 1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.

W okresie badanym przywóz blach transformatorowych wzrósł znacząco. W roku 2001 był on o 56% większy niż w roku 1998, przy czym największy wzrost przywozu odnotowano w roku 2001 w porównaniu z 2000 r., kiedy import wzrósł o 55%. W okresie badanym wzrósł także udział importu blach transformatorowych i prądnicowych w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 13,2 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Podobnie jak w przypadku bezwzględnego wzrostu importu również wskaźnik udziału importu w rynku krajowym najwyraźniej wzrósł na przełomie 2000 i 2001 r. (o 12,3 punktu procentowego). Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej - o 9,7 punktu procentowego w całym okresie badanym.

Ceny importowanych blach transformatorowych i prądnicowych wzrastały w okresie 1998-2000, natomiast nieznacznie spadły w roku 2001. Spadek cen pogłębił się w pierwszej połowie 2002 r.

Ceny w imporcie były znacząco niższe od cen realizowanych przez producentów krajowych w całym okresie badanym, z wyjątkiem roku 2000. Również w 2000 r. nie stwierdzono występowania zaniżenia ceny ze strony importu, które występowało w pozostałych latach okresu badanego.

6. 2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.

W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego blachy transformatorowe i prądnicowe była niestabilna i uległa pogorszeniu w ostatniej części tego okresu. Mimo wzrostu produkcji krajowej o 27% w okresie badanym sprzedaż krajowa zmniejszyła się o 9%.

W okresie badanym zmniejszyło się wykorzystanie mocy produkcyjnych o 5 punktów procentowych, przy czym po zwiększeniu tych mocy w roku 1999 w następnym okresie nastąpiła ich znaczna redukcja.

W okresie badanym znacznemu zmniejszeniu uległ udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym - o13 punktów procentowych.

W okresie badanym przemysł krajowy uzyskiwał niską stopę zysku na sprzedaży krajowej blach transformatorowych i prądnicowych. Najwyższy poziom osiągnęła ona w roku 2000 (5,4%).

Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poprzez zmniejszenie wykorzystania mocy produkcyjnych, spadek sprzedaży krajowej i udziału tej sprzedaży w rynku krajowym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.

6. 3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.

Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny blach transformatorowych i prądnicowych a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy import zwiększył się o 55%, nie pozwalając krajowym producentom na uzyskanie większego dostępu do rosnącego rynku krajowego i częściowo wypychając krajowych producentów z tego rynku. Jednocześnie przemysł krajowy odnotował pogorszenie niektórych wskaźników ekonomicznych.

W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W przypadku producentów blach transformatorowych i prądnicowych nie stwierdzono występowania takich czynników i w związku z tym uznano, że nadmierny import jest jedyną przyczyną pogorszenia się sytuacji krajowych wytwórców tego towaru.

6. 4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.

W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 15% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została określona na podstawie zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 1, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku wskazanej przez przemysł krajowy powiększonej o 4 punkty procentowe z uwagi na znaczne obniżenie cen w imporcie w pierwszej połowie roku 2002. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999-2001, ewentualnie powiększonej do 5%.

Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie udziału w rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku blach transformatorowych i prądnicowych.

7. Rury bez szwu

Rok kalendarzowy

1998

1999

2000

2001

I-VI 2002

Zużycie jawne (tony)

222 879

190 402

197 431

203 932

90 829

Rynek krajowy (tony)

199 623

176 134

181 356

168 039

79 272

Zużycie wewnętrzne (tony)

23 256

14 268

16 075

35 893

11 557

Eksport (tony)

20 084

13 611

30 875

35 158

15 056

Import

Import (tony)

48 962

43 362

47 054

53 282

30 735

Dynamika importu (rok poprz. = 100)

89

109

113

Udział importu w rynku (%)

24,53%

24,62%

25,95%

31,71%

38,77%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

2 877

2 792

2 689

2 323

2 244

Udział importu w produkcji (%)

24,27%

24,01%

26,72%

32,72%

43,56%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

69,40%

64,70%

64,10%

58,10%

50,90%

Produkcja (tony)

201 736

180 610

176 089

162 864

70 551

Sprzedaż całkowita (tony)

187 190

170 335

167 707

155 339

68 110

Sprzedaż krajowa (tony)

150 661

132 772

134 302

114 757

48 537

Sprzedaż eksportowa (tony)

36 529

37 563

33 405

40 582

19 573

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

75%

75%

74%

68%

61%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona)

2 324

2 210

2 270

2 401

2 403

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

1,90%

-6,00%

-11,60%

-9,00%

-4,70%

Zapasy (na koniec okresu)

8 801

5 551

8 551

5 489

5 457

Zatrudnienie (na koniec okresu)

5 526

3 610

2 955

2 212

1 933

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

37

50

60

74

73

Porównanie cen

Podcięcie cenowe

-23,80%

-26,30%

-18,50%

3,20%

6,60%

Zaniżenie ceny 1

-12,70%

-6,00%

6,50%

21,40%

20,50%

Zaniżenie ceny 2

-16,80%

-9,90%

3,00%

18,50%

17,60%

Zaniżenie ceny 3

-33,10%

-25,20%

-10,50%

7,10%

6,10%

7.1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.

W okresie badanym przywóz na polski obszar celny rur bez szwu wzrósł. W roku 2001 był on o 9% większy niż w roku 1998, przy czym największy wzrost przywozu odnotowano w roku 2001 w porównaniu z 2000 r., kiedy import wzrósł o 13%. W okresie badanym wzrósł także udział importu rur bez szwu w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 7,2 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Podobnie jak w przypadku bezwzględnego wzrostu importu również wskaźnik udziału importu w rynku krajowym najwyraźniej wzrósł na przełomie 2000 i 2001 r. (o 5,8 punktu procentowego). Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej - o 8,4 punktu procentowego w całym okresie badanym.

Ceny importowanych rur bez szwu spadały w całym okresie badanym.

Ceny w imporcie były znacząco wyższe od cen realizowanych przez producentów krajowych w okresie 1998-2000, natomiast w roku 2001 i w pierwszej połowie 2002 r. przy dalszym spadku cen importowanych rur bez szwu i wzroście cen krajowych wystąpiło podcięcie cenowe i zaniżenie ceny ze strony importu.

7.2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.

W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego rury bez szwu uległa pogorszeniu. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru w całym okresie badanym o 19,3%. W okresie badanym zmniejszyło się wykorzystanie mocy produkcyjnych o 11,3 punktu procentowego, przy czym w okresie 2000-2001 r. wskaźnik ten zmniejszył się o 6 punktów procentowych.

Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym zmniejszyła się o 23,9%. W 2001 r. w porównaniu z 2000 r. sprzedaż przemysłu krajowego na krajowy rynek spadła o 14,6%. Zmniejszył się w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym - o 7 punktów procentowych w całym okresie, przy czym o 6 punktów procentowych w latach 2000-2001.

W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Wskaźnik ten pogarszał się w całym okresie badanym o 10,9 punktu procentowego, przy czym dodatnią stopę zysku odnotowano tylko w pierwszym roku okresu badanego.

Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.

7.3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.

Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny rur bez szwu a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import realizowany po niskich cenach zwiększył się o 13% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.

W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów rur bez szwu mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast wzrósł import i pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.

7.4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.

W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Wysokość dodatkowej opłaty celnej została obniżona w stosunku do zaniżenia ceny liczonego dla wariantu nr 2, czyli w odniesieniu do wysokości stopy zysku na poziomie 8%, ponieważ rury bez szwu są wykorzystywane do dalszego przerobu w polskich hutach. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999-2001, ewentualnie powiększonej do 5%.

Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie udziału w rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku rur bez szwu.

8. Rury ze szwem o średnicy 406,4 mm i poniżej

Rok kalendarzowy

1998

1999

2000

2001

I-VI 2002

Zużycie jawne (tony)

194 544

222 792

256 722

229 407

105 117

Rynek krajowy (tony)

194 661

196 155

228 743

213 301

99 425

Zużycie wewnętrzne (tony)

26 637

27 979

16 106

5 692

Eksport (tony)

52 892

49 978

42 305

56 955

21 452

Import

Import (tony)

41 631

51 191

38 197

50 526

40 917

Dynamika importu (rok poprz. = 100)

123

75

132

Udział importu w rynku (%)

21,39%

26,10%

16,70%

23,69%

41,15%

Cena jednostkowa (PLN/tona)

2 435

1 910

2 267

1 889

1 731

Udział importu w produkcji (%)

20,15%

22,76%

14,24%

21,01%

45,75%

Przemysł krajowy

Wykorzystanie mocy prod. (%)

65,10%

52,10%

62,60%

58,20%

42,50%

Produkcja (tony)

206 555

224 913

268 144

240 516

89 433

Sprzedaż całkowita (tony)

205 922

194 942

232 851

219 730

79 960

Sprzedaż krajowa (tony)

168 344

151 796

177 874

158 855

64 038

Sprzedaż eksportowa (tony)

37 578

43 146

54 977

60 875

15 922

Udział sprzedaży krajowej w rynku (%)

86%

77%

78%

74%

64%

Cena jednostkowa sprzedaży krajowej (PLN/tona)

1 556

1 490

1 645

1 596

1 599

Zysk/strata na sprzedaży krajowej (%)

-4,10%

-7,70%

-8,60%

-13,20%

-10,00%

Zapasy (na koniec okresu)

750

3 334

7 314

4 680

3 781

Zatrudnienie (na koniec okresu)

427

403

410

345

235

Wydajność (tony/jeden zatrudniony)

484

557

654

697

761

Porównanie cen

Podcięcie cenowe

-56,50%

-28,20%

-37,80%

-18,30%

-8,30%

Zaniżenie ceny 1

-41,60%

-11,60%

-18,80%

3,10%

8,10%

Zaniżenie ceny 2

-38,90%

-9,50%

-16,60%

4,90%

9,80%

Zaniżenie ceny 3

-61,00%

-27,00%

-35,20%

-10,20%

-4,50%

8.1. Przywóz towaru objętego postępowaniem ochronnym na polski obszar celny.

W okresie badanym przywóz na polski obszar celny rur ze szwem o średnicy 406,4 mm i poniżej wzrósł. W roku 2001 był on o 21% większy niż w roku 1998, przy czym największy wzrost przywozu odnotowano w roku 2001 w porównaniu z 2000 r., kiedy import wzrost o 32%. W okresie badanym wzrósł także udział importu rur bez szwu w rynku krajowym. Na końcu okresu badanego udział ten był o 2,3 punktu procentowego większy niż na początku okresu badanego. Podobnie jak w przypadku bezwzględnego wzrostu importu również wskaźnik udziału importu w rynku krajowym najwyraźniej wzrósł na przełomie 2000 i 2001 r. (o 7 punktów procentowych). Odnotowano również zwiększenie się importu w stosunku do produkcji krajowej - o 0,9 punktu procentowego w całym okresie badanym, a w latach 2000-2001 o 5,8 punktu procentowego.

Ceny importowanych rur ze szwem ulegały wahaniom w okresie badanym, były jednak wyższe od cen realizowanych przez producentów krajowych.

Zaniżenie ceny wystąpiło tylko w roku 2001 i w pierwszej połowie roku 2002.

8.2. Sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego produkt podobny.

W okresie badanym sytuacja przemysłu krajowego wytwarzającego rury ze szwem uległa pogorszeniu, szczególnie w ostatniej części okresu badanego. Przejawiało się to między innymi zmniejszeniem się produkcji krajowej tego towaru w roku 2001 w porównaniu z rokiem poprzednim o 9%. W całym okresie badanym zmniejszyło się wykorzystanie mocy produkcyjnych o 6,9 punktu procentowego, przy czym w roku 1999 moce produkcyjne zostały nieznacznie zwiększone.

Sprzedaż krajowa przemysłu krajowego w okresie badanym zmniejszyła się o 6%, przy czym sprzedaż ta rosła do roku 2000. W 2001 r. w porównaniu z 2000 r. sprzedaż przemysłu krajowego na krajowy. rynek spadła o 11%. Zmniejszył się w okresie badanym udział sprzedaży krajowej w rynku krajowym - o 12 punktów procentowych.

W okresie badanym pogorszyła się także sytuacja przemysłu krajowego w zakresie osiąganej stopy zysku. Wskaźnik ten pogarszał się w całym okresie badanym o 9,1 punktu procentowego, osiągając najniższy poziom w roku 2001. Przez cały okres badany sprzedaż krajowa rur ze szwem przynosiła stratę, która się pogłębiała.

Powyższa analiza wskazuje, że przemysł krajowy w okresie badanym poniósł szkodę w rozumieniu przepisów ustawy.

8.3. Związek przyczynowy między importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy.

Przeprowadzona powyżej analiza wskazuje, że występuje związek przyczynowy między przywozem na polski obszar celny rur ze szwem a szkodą ponoszoną przez przemysł krajowy wytwarzający produkty podobne. Świadczy o tym przede wszystkim fakt zbieżnego w czasie wzrostu importu analizowanych produktów oraz pogorszenia się sytuacji przemysłu krajowego. Związek ten jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to import zwiększył się o 32% i znacznemu pogorszeniu uległy główne wskaźniki charakteryzujące przemysł krajowy.

W toku postępowania ochronnego wzięto pod uwagę fakt, iż obok importu na sytuację przemysłu krajowego mogły mieć wpływ także czynniki inne niż import. W tym kontekście stwierdzono, że na stan krajowych producentów rur ze szwem mogło mieć wpływ zmniejszenie zużycia wewnętrznego analizowanych produktów, niższa jakość produktów krajowych w porównaniu z importowanymi, brak płynności finansowej polskich hut oraz przestarzały program produkcji tych hut w stosunku do zapotrzebowania rynku, a także zwolnienie tempa rozwoju polskiej gospodarki. Stwierdzono jednak, że łączny wpływ wymienionych czynników na sytuację przemysłu krajowego nie był decydujący dla pogorszenia się tej sytuacji. Wniosek ten potwierdza analiza sytuacji w ostatnich dwóch latach okresu badanego, kiedy to nasilenie występowania czynników innych niż import było porównywalne z nasileniem ich występowania we wcześniejszym okresie, natomiast wzrósł import i pogorszyła się sytuacja przemysłu krajowego.

8.4. Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia.

W związku z wynikami powyższej analizy, w celu naprawienia szkody, jaką na skutek nadmiernego importu poniósł przemysł krajowy, oraz zapobieżenia w przyszłości powstaniu szkody, która byłaby trudna do naprawienia, proponuje się wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego w formie dodatkowej opłaty celnej w wysokości 10% wartości celnej towaru. Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej importu z lat 1999-2001, ewentualnie powiększonej do 5%.

Dodatkowa opłata celna oraz ustanowienie wielkości dostępu do rynku zapewnia przemysłowi krajowemu utrzymanie udziału w rynku krajowym, co powinno zapewnić pomyślne dokończenie procesu restrukturyzacji tego przemysłu. Jednocześnie ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego dodatkową opłatą celną zapewni ciągłość dostaw dla przemysłów przetwórczych zaopatrujących się za granicą oraz zapewni istnienie konkurencji na krajowym rynku rur ze szwem.

V. Ocena programu dostosowawczego przemysłu krajowego, mającego na celu zapewnienie konkurencyjności tego przemysłu po zniesieniu ograniczeń dostępu do rynku

Krajowy przemysł hutniczy podlega procesowi restrukturyzacji od początku lat 90. W okresie minionego dziesięciolecia dokonano szeregu znaczących zmian, m.in. zredukowano zatrudnienie w sektorze o ponad 100 tys. osób, zmodernizowano część surowcową hutnictwa poprzez całkowitą likwidację przestarzałego procesu martenowskiego wytapiania stali (np. w Hucie Sendzimira, Hucie Bankowa), modernizacje stalowni konwertorowych i elektrycznych np. w Hucie Katowice, Hucie L.W.), zainstalowanie nowych pieców elektrycznych do wytapiania stali (np. w Hucie L.W.),wybudowanie prawie w każdej hucie urządzeń do ciągłego odlewania stali (np. w Hucie Sendzimira, w Hucie Częstochowa), zmodernizowano część linii wytwarzających wyroby gotowe (np. w Hucie Florian),wybudowano nowe linie do wytwarzania wyrobów gotowych (np. walcownia prętów w Hucie Zawiercie, walcownia wieloliniowa w Hucie Baildon).

Proces restrukturyzacji, w tym proces inwestycyjny, nie został ukończony, dlatego przyszłość polskiego sektora hutniczego jest uzależniona od wielu czynników. W dokumencie „Restrukturyzacja i rozwój hutnictwa żelaza i stali do roku 2006", przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 10 stycznia 2003 r., Rząd wyznaczył kierunki restrukturyzacji sektora.

Ochrona rynku stalowych wyrobów hutniczych jest jednym z mechanizmów wspierających proces restrukturyzacji i nie może być z punktu widzenia wolnej konkurencji sytuacją permanentną. Zahamowanie nadmiernego przywozu niektórych wyrobów stalowych i tym samym umożliwienie krajowym wytwórcom wyrobów hutniczych uzyskiwania wyższych cen na swoje produkty wraz z prowadzonymi równolegle procesami restrukturyzacyjnymi w postaci:

- restrukturyzacji finansowej,

- realizacji programów inwestycyjnych,

- redukcji kosztów,

- zmniejszania zatrudnienia,

- zwiększania produktywności,

pozwoli na skuteczne wdrożenie programu restrukturyzacji i utworzenie w Polsce konkurencyjnego przemysłu hutniczego, spełniającego wymagania odbiorców wyrobów zarówno pod względem jakościowym, kosztowym, jak i ciągłości dostaw.

VI. Lista przedsiębiorców stanowiących przemysł krajowy

Lista znanych przedsiębiorców stanowiących przemysł krajowy stanowi załącznik nr 2 do niniejszego postanowienia.

VII. Podstawy prawne dokonanych ustaleń

W toku postępowania ochronnego zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy w celu ustalenia, czy wzrost przywozu towarów objętych postępowaniem przyczynił się do wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zbadał:

1) wielkość i tempo przywozu w wielkościach bezwzględnych oraz w odniesieniu do produkcji krajowej;

2) udział w rynku krajowym towarów objętych postępowaniem;

3) ceny towaru objętego postępowaniem ochronnym, w tym ich relację do cen towaru podobnego;

4) zmiany dotyczące produkcji i rynku krajowego w zakresie:

- wielkości produkcji,

- stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych,

- wydajności,

- stanu zapasów,

- zatrudnienia,

- zysków i strat,

- poziomu sprzedaży,

- udziału w rynku krajowym,

- cen krajowego towaru podobnego.

W przypadku 8 z 12 grup produktów objętych postępowaniem ochronnym przeprowadzenie powyższej analizy umożliwiło stwierdzenie istnienia nadmiernego przywozu, który powoduje szkodę dla przemysłu krajowego.

Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zbadał także czynniki inne niż przywóz, które mogły wyrządzić szkodę przemysłowi krajowemu.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej nie stwierdził istnienia żadnych okoliczności, z których wynikałoby, że wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego wobec 8 grup produktów objętych postępowaniem będzie sprzeczne z interesem publicznym, o którym mowa w art. 25 pkt 4 ustawy.

Na podstawie dokonanych ustaleń rekomenduje się nałożenie wobec ww. grup produktów ostatecznego środka ochronnego w formie opłaty celnej dodatkowej zgodnie z art. 9 ust 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z art. 10 ust 2 wraz z ostateczną opłatą celną dodatkową ustanowione zostaną wielkości przywozu nieobjętego tą opłatą. Odnoszące się do poszczególnych grup rekomendacje co do nałożenia ostatecznego środka ochronnego nie dotyczą produktów, wobec których zakończono postępowanie bez nałożenia środka ochronnego postanowieniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 lutego 2003 r. w sprawie zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych produktów stalowych bez zastosowania środków ochronnych wobec niektórych z tych produktów (M.P. Nr 9, poz. 132) zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie. Na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy na postanowienie stronie zainteresowanej służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego, którą zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368, z późn. zm.) należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego postanowienia. Skargę w podanym terminie należy wnieść bezpośrednio do Sądu. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania zaskarżonego postanowienia.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej: J. Hausner

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społeczne (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Załączniki do postanowienia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 7 marca 2003 r. (poz. 183)

Załącznik nr 1

WYKAZ TOWARÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH STWIERDZONO WYSTĘPOWANIE NADMIERNEGO PRZYWOZU NA POLSKI OBSZAR CELNY

infoRgrafika

Załącznik nr 2

LISTA ZNANYCH PRZEDSIĘBIORCÓW STANOWIĄCYCH PRZEMYSŁ KRAJOWY WYTWARZAJĄCY TOWARY, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH STWIERDZONO WYSTĘPOWANIE NADMIERNEGO PRZYWOZU NA POLSKI OBSZAR CELNY

1. Wyroby walcowane na gorąco płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej.

1.1. Huta im. T. Sendzimira S.A.

1.2. Huta Częstochowa S.A.

1.3. Huta Pokój S.A.

1.4. HK Walcownia Blach Grubych Batory Sp. z o.o.

1.5. Huta Pokój S.A.

2. Wyroby walcowane na zimno płaskie o szerokości 600 mm i więcej ze stali niestopowej.

2.1. Huta im. T. Sendzimira S.A.

3. Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (ocynkowane).

3.1. Huta im. T. Sendzimira S.A.

3.2. Huta Florian S.A.

4. Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej powlekane (lakierowane).

4.1. Huta Florian S.A.

5. Pozostałe pręty walcowane na gorąco ze stali niestopowej.

5.1. Huta L.W. Sp. z o.o.

5.2. Ferropol Sp. z o.o.

5.3. Huta Ostrowiec S.A.

5.4. Huta Zawiercie S.A.

5.5. Huta Bankowa Sp. z o.o.

5.6. Huta Królewska Sp. z o.o.

5.7. Huta Cedler S.A.

5.8. Walcownie Bruzdowe Batory Sp. z o.o.

5.9. Huta Katowice S.A.

5.10. Huta Stalowa Wola Zakład Metalurgiczny Sp. z o.o.

6. Blachy transformatorowe i prądnicowe.

6.1. Stalprodukt S.A.

7. Rury bez szwu.

7.1. Huta Andrzej S.A.

7.2. Huta Batory S.A.

7.3. Rurexpol Sp. z o.o.

7.4. Huta Jedność S.A.

8. Rury ze szwem o średnicy 406,4 mm i poniżej.

8.1. Stalprodukt S.A.

8.2. Huta Buczek S.A.

8.3. Huta Pokój S.A.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00