Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-11-06 do 2001-11-26
Wersja archiwalna od 2000-11-06 do 2001-11-26
archiwalny
POSTANOWIENIE MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 25 października 2000 r.
w sprawie wszczęcia postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu.
Na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1028), zwanej dalej „ustawą”, na wniosek firmy „Budzyńscy” Spółka Cywilna z Wąbrzeźna-Jarantowic postanawia się:
1. Wszcząć postępowanie antydumpingowe przeglądowe w sprawie oceny:
- dotychczasowych rezultatów stosowania cła antydumpingowego, ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. wprowadzającą cło antydumpingowe w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, po cenie dumpingowej (Monitor Polski Nr 39, poz. 550), oraz
- zasadności zaprzestania stosowania przedmiotowego cła, w tym również cła antydumpingowego ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski z 2000 r. Nr 25, poz. 525).
2. Określić przy tym:
- okres badany w odniesieniu do dumpingu oraz szkody dla przemysłu krajowego: od 5 listopada 1998 r. do 5 listopada 2000 r. oraz
- termin składania informacji i opinii przez strony zainteresowane, mających znaczenie dla postępowania antydumpingowego przeglądowego: 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia.
Nałożone decyzjami Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski Nr 39, poz. 550) oraz z dnia 17 sierpnia 2000 r. (Monitor Polski Nr 25, poz. 525) cło antydumpingowe - na mocy art. 49 ust. 4 ustawy - stosuje się do czasu zakończenia postępowania przeglądowego.
Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Uzasadnienie
Decyzjami Ministra Gospodarki: z dnia 26 października 1998 r. wprowadzającą cło antydumpingowe w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, po cenie dumpingowej (Monitor Polski Nr 39, poz. 550) oraz z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski z 2000 r. Nr 25, poz. 525) zostało nałożone cło antydumpingowe na zapalniczki kieszonkowe gazowe jednorazowe, klasyfikowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego według kodu PCN 9613 10 00 0, oraz na zapalniczki kieszonkowe gazowe do wielokrotnego napełniania, klasyfikowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego według kodu PCN 9613 20 90 0. Zawiadomieniami Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2000 r. (Monitor Polski Nr 23, poz. 491) oraz z dnia 24 sierpnia 2000 r. (Monitor Polski Nr 25, poz. 536) poinformowano o zaprzestaniu stosowania przedmiotowego cła począwszy od dnia 6 listopada 2000 r. W ślad za powyższymi zawiadomieniami firma „Budzyńscy” S.C. złożyła w dniach 4 sierpnia 2000 r. oraz 28 sierpnia 2000 r. wnioski o wszczęcie postępowania antydumpingowego przeglądowego, obejmującego zarówno decyzję Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r., jak i decyzję Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r.
Według złożonych wniosków udział produkcji wnioskodawcy w produkcji krajowej przedmiotowych zapalniczek stanowił odpowiednio: przeszło 50% w 1998 r., 90% w 1999 r. oraz 90% w pierwszej połowie 2000 r., co spełnia warunek określony w art. 20 ustawy. Wniosek popiera firma Premet S.A. z Pieszyc, posiadająca następujące udziały w rynku: 49% w 1998 r., 6,4% w 1999 r. oraz 0,17% w pierwszej połowie 2000 r.
Jeżeli chodzi o zapalniczki jednorazowe, to po ustanowieniu cła z dniem 5 listopada 1998 r. na mocy decyzji z dnia 26 października 1998 r. ich przywóz z Chin ukształtował się w sposób następujący: 4 tys. sztuk w grudniu 1998 r., co w porównaniu z jedenastoma miesiącami 1998 r., w których przywóz wyniósł ok. 68,0 mln sztuk, oznaczało jego gwałtowny spadek, 1,0 mln sztuk w 1999 r. oraz 0,3 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r.
Ceny zapalniczek jednorazowych w przywozie z Chin wynosiły: w grudniu 1998 r. - 0,29 ECU/szt., podczas gdy średnia cena w okresie 11 miesięcy 1998 r. ukształtowała się na poziomie 0,03 ECU/szt.; w 1999 r. 0,17 EUR/szt. oraz w pierwszej połowie 2000 r. - 0,20 EUR/szt.
Wprowadzenie cła antydumpingowego na zapalniczki jednorazowe z Chin spowodowało zdecydowaną zmianę struktury przywozu przedmiotowego towaru, zarówno jeśli chodzi o rodzaj zapalniczek, jak i kierunki tego przywozu. Już od grudnia 1998 r. bowiem odnotowano znaczny wzrost importu zapalniczek do wielokrotnego napełniana pochodzenia chińskiego, jak również zapalniczek jednorazowych i do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego, deklarowanych jako pochodzące z Tajwanu.
Przywóz zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego był następujący: 0,00 sztuk w listopadzie 1998 r., 1,76 mln sztuk w grudniu 1998 r.; 67,0 mln sztuk w 1999 r. oraz 20,1 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r.
Ceny zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego kształtowały się następująco: w listopadzie 1998 r. - 1,19 ECU/szt., w grudniu 1998 r. - 0,04 ECU/szt., w 1999 r. - 0,04 EUR/szt., w pierwszej połowie 2000 r. - 0,05 EUR/szt.
Przywóz zapalniczek jednorazowych z Tajwanu wyniósł: 0,00 mln sztuk w listopadzie 1998 r., 0,04 mln sztuk w grudniu 1998 r.; 3,4 mln sztuk w 1999 r., 0,00 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r., natomiast do wielokrotnego napełniania - odpowiednio: 0,00 mln sztuk w 1998 r., 0,00 mln sztuk w 1999 r. oraz 0,00 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r. (przywozu nie było).
Ceny zapalniczek w przywozie z Tajwanu były następujące:
- zapalniczek jednorazowych: w listopadzie 1998 r. - 0,06 ECU/szt.; w grudniu 1998 r. - 0,05 ECU/szt.; w 1999 r. - 0,04 EUR/szt.; w pierwszej połowie 2000 r.- 0,24 EUR/szt.,
- zapalniczek do wielokrotnego napełniania: w 1998 r. - 0,51 ECU/szt., w 1999 r. - 2,64 EUR/szt.
Powyższe dane świadczą o przywozie po cenach dumpingowych zarówno zapalniczek do wielokrotnego napełniania z Chin, jak i obu typów zapalniczek z Tajwanu.
Udział zapalniczek pochodzenia chińskiego i tajwańskiego w imporcie ogółem (w ujęciu ilościowym) stanowił: 57,5% w 1998 r., 59,4% w 1999 r. oraz 51% w pierwszej połowie 2000 r. Udział w konsumpcji krajowej importowanych zapalniczek z Chin i Tajwanu wyniósł: 57,4% w 1998 r., 57,8% w 1999 r. oraz ok. 50% w pierwszej połowie 2000 r.
Poza przywozem zapalniczek z Chin oraz Tajwanu miał miejsce przywóz również zapalniczek jednorazowych z innych kierunków geograficznych. W okresie od stycznia 1998 r. do czerwca 2000 r. wyniósł on: 50,2 mln sztuk w 1998 r., 45,9 mln sztuk w 1999 r. oraz 19,5 mln sztuk w pierwszej połowie 2000 r. Ceny, po których przywóz ten był realizowany, ukształtowały się następująco: 0,14 ECU/szt. w 1998 r., 0,14 EUR/szt. w 1999 r. oraz 0,12 EUR/szt. w pierwszej połowie 2000 r.
Lawinowy napływ zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego na warunkach dumpingu, który de facto zastąpił przywóz zapalniczek jednorazowych po wprowadzeniu na nie cła antydumpingowego, świadczy o tym, że celem tego przywozu było obejście ustanowionego cła. Fakt ten został potwierdzony decyzją Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2000 r. Olbrzymi przywóz zapalniczek do wielokrotnego napełniania z Chin spowodował znaczącą szkodę przemysłowi krajowemu.
Zgodnie z powyższymi danymi oraz z danymi dostarczonymi przez wnioskodawcę we wnioskach i firmę Premet S.A. istnieją uzasadnione przesłanki do stwierdzenia wyrządzenia szkody przemysłowi krajowemu przywozem zapalniczek po cenach dumpingowych. Świadczą o tym, m.in. następujące wskaźniki ekonomiczno-finansowe:
- minimalne wykorzystywanie mocy produkcyjnych, które wynosiło: 1,9% w 1998 r., 4,8% w 1999 r. oraz 1,8% w pierwszych 6 miesiącach 2000 r.,
- minimalny udział sprzedaży z produkcji krajowej w konsumpcji, tj. 1,0% w 1998 r., 2,6% w 1999 r. oraz 1,5% w pierwszej połowie 2000 r.,
- systematyczny spadek wskaźników ekonomiczno-finansowych, w tym stopy zysku netto ogółem w przypadku Premetu S.A., która wynosiła (minus) 28,9% w 1998 r., (minus) 22,4% w 1999 r. oraz (minus) 3,1% w pierwszej połowie 2000 r., oraz stopy zysku ze sprzedaży zapalniczek; w przypadku Premetu strata ta wyniosła: w 1998 r. - (minus) 350,5%; w 1999 r. - (minus) 303,2% oraz w pierwszej połowie 2000 r. - (minus) 53,1%. W przypadku firmy Budzyńscy S.C. strata ta wynosiła: w 1998 r. - (minus) 44,6%, w 1999 r. - (minus) 43% oraz w pierwszej połowie 2000 r. - (minus) 36%,
- poziom wynagrodzeń brutto na 1 zatrudnionego w produkcji zapalniczek w okresie 1998 r. - pierwsza połowa 2000 r. był blisko o połowę niższy od płac w podstawowych 5 działach gospodarki,
- ceny hurtowe wnioskodawcy postępowania kształtowały się na poziomie 0,06-0,07 EUR/szt. w okresie od stycznia 1998 r. do czerwca 2000 r.
W świetle danych zawartych we wnioskach nie budzi wątpliwości fakt, iż wyżej wymieniona szkoda została spowodowana znacznym ograniczeniem produkcji i sprzedaży zapalniczek produkowanych przez przemysł krajowy w wyniku wypierania produkcji krajowej przez dumpingowy import. W związku z powyższym niezbędne jest ustalenie, czy zaprzestanie stosowania ustanowionego cła antydumpingowego doprowadzi do utrzymania bądź powrotu dumpingu i w związku z tym wyrządzenia szkody przemysłowi krajowemu.
Minister Gospodarki: w z. B. Błaszczyk