Kontrola skarbowa po nowelizacji
30 lipca 2010 roku weszła w życie obszerna nowelizacja ustawy o kontroli skarbowej, w istotny sposób modyfikująca dotychczas obowiązujące regulacje. Wprowadzenie tak daleko idących zmian uzasadniane było koniecznością zwiększenia efektywności kontroli skarbowej. Warto więc dokładnie przyjrzeć się nowym przepisom, aby mieć świadomość, co obecnie wolno kontrolerom z UKS, bo zyskali oni szereg nowych instrumentów, które mogą odtąd skutecznie wykorzystywać wykonując swoje zadania.
Modyfikacja zakresu kontroli skarbowej
Dotychczas zagadnienia związane z obrotem towarowym z zagranicą i obrotem towarami przywożonymi z zagranicy były objęte równolegle zakresem zadań zarówno organów kontroli skarbowej, jak i organów celnych oraz Służby Celnej. Dlatego zdecydowano się na wyłączenie tych zagadnień z celów i zakresu kontroli skarbowej w zakresie, w jakim stanowią one powielenie zadań realizowanych przez organy celne i Służbę Celną. Dzięki temu jednoznacznie można określić organy właściwe w sprawie kontroli przestrzegania prawa w związku z przywozem i wywozem towarów. Zlikwidowane również zostało zagrożenie wielokrotnego podejmowania czynności kontrolnych przez różne organy w stosunku do tych samych czynności obrotu.
Doprecyzowano także regulacje stanowiące, że do zakresu kontroli skarbowej należy między innymi:
● ujawnianie i kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej;
● kontrola źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych;
● kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych, z wyłączeniem kontroli celowości wykorzystania środków zaliczanych do dochodów własnych i subwencji ogólnej jednostki samorządu terytorialnego.
Dostosowano tym samym przepisy wyznaczające zakres kontroli skarbowej do brzmienia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa o kontroli skarbowej posługiwała się bowiem dotychczas pojęciem kontroli dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów, podczas gdy w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych była mowa o przychodach nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Podobnie jak poprzednio, kontrola w tym zakresie została powiązana z kontrolą źródeł pochodzenia majątku. Zmiana ta ma zatem charakter dostosowawczy i porządkujący. Nie spowodowała więc zmian w dotychczasowym zakresie kontroli skarbowej dotyczącym kontroli przychodów nieujawnionych i nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach, kontroli pochodzenia majątku oraz w zakresie kontroli i ujawniania niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej.