Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-03-10

ZYSK W KONTEKŚCIE OCENY KONDYCJI PRZEDSIĘBIORSTWA

W powszechnym przekonaniu zysk jest jednym z najważniejszych mierników sukcesu przedsiębiorstwa. Stanowi on często główny cel, do którego dąży zarząd. Właściciele przypisują kierownictwu spółki odpowiedzialność za tzw. wyniki (utożsamiane wprost z zyskiem netto wykazywanym w rachunku zysków i strat), co często przejawia się w uzależnieniu wysokości wynagrodzenia osób zarządzających od określonego poziomu zysku spółki. W artykule omówimy kilka podstawowych wskaźników, które najczęściej są wykorzystywane we wszelkiego rodzaju analizach rentowności. Zwrócimy jednak uwagę na konieczność uwzględnienia w analizie innych okoliczności i informacji "z życia przedsiębiorstwa". Ograniczanie się wyłącznie do analizy zysku i wskaźników, których konstrukcja oparta jest na jego wartości, może prowadzić do błędnych wniosków, a sukces w taki sposób "rentownego" przedsiębiorstwa może być złudny. Aby to zobrazować, zaprezentujemy dwa przykłady, w których zysk jest w głównej mierze kategorią księgową, a brak analizy okoliczności jego powstania oraz innych wskaźników (np. płynności) może prowadzić do błędnych wniosków.

Marta Dziedzia

Dyrektor Departamentu Audytu we Wrocławiu ECA Seredyński i Partnerzy Sp. z o.o.

Mimo koniecznego ostrożnego podejścia, zasygnalizowanego we wstępie, nie ulega wątpliwości, że maksymalizacja rentowności jest celem działania większości przedsiębiorstw. Pozwala ona ujawnić sprawność działalności operacyjnej i finansowej oraz skuteczność zarządzania aktywami i kapitałem powierzonym spółce przez udziałowców/akcjonariuszy.

Efektywność działania przedsiębiorstwa oceniana jest zazwyczaj poprzez skalę wzrostu rentowności. Zasadniczo wszystkie wskaźniki rentowności powinny osiągnąć jak najwyższe wartości. Są one zatem bez wyjątku typowymi stymulantami, co oznacza, że wzrost wartości wskaźnika oznacza pozytywną korelację z poziomem rozwoju danego segmentu przedsiębiorstwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00