Szczególne rodzaje faktur korygujących
Rozdział III
1. Faktury wewnętrzne
Faktury wewnętrzne wystawia się w przypadku:
● czynności nieodpłatnych podlegających opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług),
● wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
● dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,
● świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca.
Podatnik może za dany okres rozliczeniowy wystawić jedną fakturę dokumentującą ww. czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT).
Ustawa o VAT nie przewiduje specjalnych zasad korygowania faktur wewnętrznych. W związku z tym faktury te należy korygować tak, jak zwykłe faktury, w zależności od przyczyny korekty, jednak uwzględniając ich specjalny charakter. Faktura wewnętrzna, która została zaewidencjonowana, czyli wprowadzona do obrotu, nie może być anulowana. Trzeba wystawić do niej fakturę korygującą (zob. Rozdział I cz. 2. Anulowanie faktur wewnętrznych).
Faktury wewnętrzne korygujące zawierają takie same elementy jak "normalne" faktury korygujące. Jak wynika z § 24 rozporządzenia w sprawie faktur, do faktur wewnętrznych stosujemy odpowiednio § 13 i 14 tego rozporządzenia, które określają zasady wystawiania faktur korygujących. Należy jednak uwzględnić specyfikę faktur wewnętrznych, która sprawia, że korygująca faktura wewnętrzna:
● jest wystawiana w jednym egzemplarzu,
● gdy dotyczy czynności nieodpłatnych, jeśli brakuje konkretnego nabywcy towaru lub usługi, nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności,
● gdy dotyczy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, może nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.