Postępowanie przed urzędem skarbowym
Rozdział VII
Joanna Dmowska
ekspert w zakresie podatku VAT
Wpływ wniosku o zwrot VAT rozpoczyna procedurę sprawdzania przez urząd jego prawidłowości. Jeżeli wniosek nie będzie spełniał wymagań określonych ustawą o zwrocie, organ podatkowy wzywa wnoszącego wniosek do usunięcia braków w terminie 7 dni. Niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Organ podatkowy wydaje w takim przypadku postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, na które przysługuje zażalenie.
Również wówczas, gdy wniosek nie będzie zawierał adresu, organ pozostawi go bez rozpatrzenia. W tym przypadku nie dokonuje wezwania oraz nie wydaje postanowienia o pozostawieniu go bez rozpatrzenia.
Jeżeli urząd skarbowy, do którego wniosek wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, powinien niezwłocznie przekazać go organowi właściwemu, zawiadamiając o tym składającego wniosek.
Organ podatkowy może również wezwać osobę fizyczną, która złożyła wniosek o zwrot VAT, do złożenia wyjaśnień, zeznań lub dokonania określonej czynności osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie, jeżeli jest to niezbędne do wydania decyzji o zwrocie. Jeżeli wezwana osoba nie może stawić się z powodu choroby, kalectwa lub innej ważnej przyczyny, organ podatkowy może przyjąć wyjaśnienie lub zeznanie albo dokonać czynności w miejscu pobytu tej osoby. Wezwany jest zobowiązany do osobistego stawienia się tylko na obszarze województwa, w którym zamieszkuje lub przebywa.
1. Czynności sprawdzające
Należy pamiętać, że w sprawach nieuregulowanych w ustawie o zwrocie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Oznacza to, że będą miały tutaj zastosowanie przepisy dotyczące czynności sprawdzających (art. 272-280 Ordynacji podatkowej). Jak wynika z tych przepisów, czynności sprawdzające mają na celu m.in. ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Dlatego organy podatkowe są uprawnione do ustalenia, czy wydatki dokumentowane zamieszczonymi do wniosku fakturami zostały rzeczywiście poniesione. W związku z tym zostały wyposażone w uprawnienie do dokonania oględzin lokalu mieszkalnego lub jego części (art. 276 § 1 Ordynacji podatkowej). Należy jednak pamiętać, że mogą tego dokonać tylko za zgodą podatnika, jeżeli jest to niezbędne do zweryfikowania zgodności stanu faktycznego z danymi wynikającymi z dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na cele mieszkaniowe. W takim przypadku pracownik organu podatkowego, w porozumieniu z podatnikiem, ustala termin dokonania oględzin. Podpisaną przez podatnika adnotację o ustaleniu terminu oględzin zamieszcza się w aktach sprawy. Pracownik organu podatkowego sporządza protokół przeprowadzonych oględzin, który dołącza do akt sprawy.