Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-08-15

Świadczenia dla pracowników

Rozdział XI

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie podatku VAT

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

1. Wynagrodzenia wypłacane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych

Pomoc finansowa otrzymana bezzwrotnie i bezpośrednio od rządów państw obcych lub międzynarodowych organizacji jest zwolniona z podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 46 updof). Programy bezzwrotnej pomocy finansowej przewidują m.in. finansowanie wynagrodzeń osób realizujących określone zadania (np. w zakresie rozwoju regionalnego). Mechanizm finansowania pomocy polega zwykle na wypłacie wynagrodzenia z budżetu krajowego, a następnie uzyskaniu zwrotu kwoty poniesionego wydatku ze środków zagranicznych. Wynagrodzenia te powinny być zwolnione z podatku dochodowego. Organy podatkowe jednak nie uznają prawa do zastosowania zwolnienia z podatku w przypadku wynagrodzeń finansowanych w ten sposób. Należy podkreślić, że nadal obowiązuje jednolita linia orzecznictwa sądów administracyjnych potwierdzająca prawo podatników do zwolnienia z podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, niezależnie od przyjętego mechanizmu finansowania. Przykładem jest wyrok NSA, którego fragment przytaczamy poniżej.

(...) Sposób przekazywania środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w przywołanym bezpośrednio powyżej przepisie prawa, to jest prefinansowanie czy refinansowanie, nie ma wpływu na zasadniczą ocenę, że pomoc ta pochodzi z tychże środków. Rzeczony sposób przekazywania środków pomocowych jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla oceny źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności. Decydujące jest ustalenie podmiotu, który finalnie ponosi ciężar finansowania programu.

Wobec relatywnie powszechnej praktyki wzmiankowanego prefinansowania lub refinansowania środków pomocowych zwolnienie podatkowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof praktycznie by nie funkcjonowało, gdyby techniczny sposób przekazywania środków miał uniemożliwiać objęcie ich (tym) zwolnieniem u uprawnionych beneficjentów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00