Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-10-15

Ewidencja

Rozdział V

Weronika Gackowska

doktor nauk ekonomicznych, biegły rewident, wykładowca, praktyk

1. Środki trwałe w budowie

Środki trwałe w budowie powinny być objęte ewidencją na koncie w zespole "0" o takiej samej nazwie. Podział konta i zakres ewidencji analitycznej jest suwerenną decyzją kierownika jednostki. Powinien to być system kont właściwych dla danej jednostki, umożliwiający ewidencję środków trwałych w budowie według poszczególnych obiektów. Zasadą jest, że nie wyodrębnia się w ramach tego konta zakupów na rynku wewnętrznym i zewnętrznym. Zapisy zwiększające wartości środków trwałych w budowie są wynikiem obciążenia kosztami bez względu na wykonawcę (dostawcę).

Wykaz typowych zdarzeń gospodarczych wpływających na zwiększenie aktywów jednostki w budowie dotyczy:

● równowartości maszyn oraz urządzeń niewymagających dalszych nakładów - gotowych dóbr,

● równowartości zakupionych maszyn oraz urządzeń skierowanych do montażu,

● dostosowania istniejącego już obiektu do użytkowania bądź zmiany sposobu użytkowania - koszty świadczeń własnych (koszty wynagrodzeń, składek na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz inne koszty pozostające w bezpośrednim związku z budową środków trwałych lub ich ulepszeniem) i obcych jednostek poniesione w związku z budową, montażem oraz ulepszeniem, adaptacją itp.,

● dokumentacji projektowej,

● obcego nadzoru: autorskiego, inwestycyjnego i generalnego wykonawcy,

● zakupu gruntów i przygotowania ich pod budowę,

● likwidacji, rozbiórki budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie i podlegających likwidacji w związku z realizacją nowego przedsięwzięcia,

● transportu i dostaw materiałów, towarów związanych z realizowaną budową,

● ubezpieczeń majątkowych budowanych środków trwałych, opłat notarialnych, sądowych, skarbowych,

● obsługi zobowiązań, w tym również kredytów zaciągniętych w celu sfinansowania budowy oraz ulepszenia nowych lub istniejących środków trwałych: naliczone i zapłacone odsetki, ujemne różnice kursowe od kredytów, pożyczek i innych zobowiązań, koszty prowizji bankowych ponoszone do czasu zakończenia przedsięwzięcia - oddania środków trwałych do używania,

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00