Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-12-01

Faktury elektroniczne, sygn. F.3.

Przedsiębiorcy mają możliwość wystawiania faktur elektronicznych zamiast tradycyjnych papierowych, jeśli uznają, że tak jest im wygodniej lub taniej. Muszą jednak mieć na to zgodę kontrahenta oraz posiadać tzw. bezpieczny podpis elektroniczny. Elektroniczne faktury najwięcej korzyści mogą przynieść przedsiębiorstwom, które wystawiają je w dużych ilościach. To, że nie trzeba drukować faktur, pakować ich w koperty i wysyłać pocztą, oznacza dla nich nie tylko wygodę, ale i spore oszczędności na kosztach papieru i przesyłek.

EWA SAPKOWSKA

1. Zasady wystawiania faktur elektronicznych

Jakie są zasady wystawiania i przesyłania faktur elektronicznych? Czy odbiorcą faktury elektronicznej może być osoba fizyczna?

Zagwarantowanie autentyczności i integralności faktur

Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zagwarantowania autentyczności ich pochodzenia i integralności ich treści. Dodatkowym warunkiem jest uzyskanie akceptacji tego sposobu fakturowania od odbiorcy faktur. Faktury elektroniczne mogą, co do zasady, być wystawiane również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Bezpieczny podpis elektroniczny

Gwarancją autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur elektronicznych jest bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub sposobu wymiany danych elektronicznych (EDI), zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych (art. 1 zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 19 października 1994 r., nr 1994/820/WE, Dz.Urz. UE L 338 z 28 grudnia 1994 r.).

Akceptacja odbiorcy faktur

Akceptacja odbiorcy faktur musi być uprzednia i wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej. Jeżeli akceptacja następuje w formie elektronicznej, również autentyczność jej pochodzenia i integralność jej treści musi zostać potwierdzona podpisem elektronicznym lub za pomocą elektronicznego sposobu wymiany danych elektronicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00