Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-03-01

Składki za pracowników zatrudnionych za granicą - kraje spoza UE i EOG, sygn. S.9.

W poprzednich dwóch częściach naszego cyklu poświęconego zasadom opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za osoby podejmujące pracę za granicą omówiliśmy regulacje dotyczące pracowników zatrudnionych w krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz osób prowadzących własną działalność na terenie Wspólnoty. Przedstawiliśmy zarówno ogólne zasady obowiązujące w tym zakresie, jak i szczególne regulacje odnoszące się do pracowników transportu, marynarzy, urzędników, a także pracowników przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych.

PIOTR GAŁECKI

Teraz omówimy m.in. zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za osoby zatrudnione w krajach niebędących członkami UE lub EOG, z którymi Polska nie podpisała umowy w zakresie ubezpieczeń społecznych, a także przez przedsiębiorców wykonujących działalność na terenie tych państw. Przedstawimy również regulacje dotyczące ustalania dla tych osób podstawy wymiaru składek, w tym również przeliczania na polską walutę osiągniętego przez nich wynagrodzenia.

1. Pracownicy wysłani za granicę

Spółka Alfa jest polską firmą i prowadzi stałą działalność gospodarczą na terenie Polski. Wkrótce zamierza wysłać kilku swoich pracowników do czasowej pracy w Kanadzie. Czy od wynagrodzenia, które będą w tym czasie osiągali ci pracownicy, należy nadal odprowadzać składki do ZUS?

Obowiązek opłacania składek

Pracownicy spółki Alfa będą nadal podlegali polskim przepisom ubezpieczeniowym, dlatego istnieje obowiązek opłacania za nich składek na ubezpieczenia społeczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, pracownicy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. Chodzi przy tym zarówno o pracowników zatrudnionych na obszarze Polski, jak i obywateli polskich zatrudnionych za granicą w:

l polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i urzędach konsularnych,

 stałych przedstawicielstwach przy ONZ i innych misjach specjalnych,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00