Obsługa księgowa firmy przez zewnętrzne biuro rachunkowe
Obsługa księgowa firmy może być realizowana przez wewnętrzną jednostkę rachunkową/księgową (tj. poprzez zatrudnienie księgowej na etacie w firmie). Firma może też skorzystać z usług firmy zewnętrznej, zawierając w tym zakresie stosowną umowę z tzw. zewnętrznym biurem rachunkowym. Nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym wiąże się z koniecznością zawarcia umowy określającej w szczególności przedmiot umowy, prawa i obowiązki stron, miejsce przechowywania dokumentacji księgowej, zasady wynagradzania oraz zakres odpowiedzialności.
Bardzo ważne jest, aby przed podpisaniem umowy szczegółowo przedyskutować jej zapisy z osobą reprezentującą biuro rachunkowe. Jakie elementy powinny być uregulowane w umowie, jaki jest zakres odpowiedzialności biura, jakie są prawa i obowiązki klienta.
Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie następujących czynności:
● prowadzenia, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
● okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
● wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego,
● sporządzania sprawozdań finansowych,
● gromadzenia i przechowywania dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.
1. Podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
W 2014 r. w ustawie o rachunkowości nastąpiły istotne zmiany dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Najbardziej doniosłą zmianą jest umożliwienie świadczenia usług księgowych (w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i podatkowych, a także sporządzania deklaracji podatkowych) bez konieczności posiadania certyfikatu poświadczającego kwalifikacje zawodowe, wydawanego uprzednio przez Ministerstwo Finansów.