Błędy na fakturze będącej w obrocie
W celu sprawnego i bezpiecznego obrotu dokumentami jednostka gospodarcza powinna posiadać instrukcję obiegu i kontroli dokumentów, w której zawarte są informacje m.in. na temat osób przeprowadzających kontrolę formalną, merytoryczną i rachunkową dokumentów. Do ksiąg rachunkowych powinny być wprowadzone faktury poddane kontroli.
Kontrola formalna pozwala na sprawdzenie, czy dokument został sporządzony zgodnie z przepisami, tj. czy jest kompletny, zawiera wszystkie dane (nazwę i adres kontrahenta, datę wystawienia itp.) oraz czy właściwie charakteryzuje ujęte w nim operacje gospodarcze.
Kontrola merytoryczna dotyczy sprawdzenia, czy wszystkie podane w dokumencie dane jakościowe, ilościowe i wartościowe są zgodne z rzeczywistością, tj. z dostarczonymi materiałami, towarami lub zrealizowanymi usługami.
Kontrola rachunkowa polega na sprawdzeniu, czy dokument nie zawiera błędów arytmetycznych w obliczeniach, a zawarte na dowodach dane liczbowe są wyliczone prawidłowo.
Schemat. Kontrola dokumentów księgowych przychodzących do jednostki