Artykuł
Ewidencja księgowa zdarzeń związanych z reklamacją w księgach sprzedawcy i nabywcy
Od stycznia obowiązują nowe przepisy dotyczące trybu i warunków wystawiania faktur korygujących. Niedawno zmieniły się także wymogi związane ze sprzedażą ewidencjonowaną przy użyciu kasy fiskalnej. Co oznaczają te zmiany pod względem ewidencji zdarzeń związanych z reklamacją w księgach sprzedawcy i nabywcy?
Reklamacja jest zgłoszeniem przez nabywcę towaru do dostawcy, producenta, wykonawcy usługi lub towaru skargi zazwyczaj na złą jakość nabytego towaru lub wykonanej usługi, ale również m.in. na nieprawidłowość żądanej przez sprzedającego kwoty. Reklamacja często wiąże się z koniecznością wymiany towaru lub jego naprawy na koszt sprzedającego i jest dokonywana z wykorzystaniem instytucji rękojmi lub gwarancji, opisanych w Kodeksie cywilnym lub ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Nie wdając się w rozważania dotyczące różnic między gwarancją a rękojmią, należy stwierdzić, że ostatecznie towar może zostać zwrócony, wymieniony, sprzedany po obniżonej cenie lub może podlegać naprawie. Każde z tych zdarzeń wymaga różnego ujęcia w księgach rachunkowych sprzedawcy, a gdy nabywcą jest przedsiębiorca, również w księgach rachunkowych nabywcy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right