Artykuł
Fundusze europejskie na lata 2014-2020 (część 6)
W poprzedniej części naszego cyklu "Fundusze europejskie..." został przedstawiony przykład wniosku o płatność, będący jednocześnie sprawozdaniem przedstawiającym realizację zadania finansowanego ze środków europejskich.
Dane przedstawione we wniosku o płatność powinny wynikać z prawidłowo prowadzonej ewidencji księgowej.
1. Wyodrębniona ewidencja księgowa i dokumentacja z nią związana
1. Obowiązki beneficjenta
Beneficjent dotacji unijnych ma zobowiązania wynikające z realizacji projektu współfinansowanego ze środków unijnych. Przede wszystkim powinien wykazać się należytą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i w sposób ekonomicznie uzasadniony, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wytycznymi, zaleceniami i procedurami przewidzianymi w ramach danego programu. Jego sposób postępowania powinien zapewnić prawidłową i terminową realizację projektu oraz osiągnięcie celów i wskaźników zakładanych we wniosku o dofinansowanie projektu.
Beneficjent jest także zobowiązany m.in. do:
● prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej wydatków projektu w sposób przejrzysty - tak aby była możliwa identyfikacja poszczególnych operacji księgowych,
● systematycznego monitorowania przebiegu realizacji projektu oraz niezwłocznego informowania instytucji zarządzającej o podejrzeniu zaistnienia nieprawidłowości lub o zamiarze zaprzestania realizacji projektu,
● poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji projektu, która dokonywana jest przez instytucję zarządzającą oraz przez inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzenia,
● przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu w sposób gwarantujący jej dostępność oraz prawidłowe zabezpieczenie przez okres przewidziany umową o dofinansowanie,
● zachowania trwałości projektu przez okres przewidziany umową o dofinansowanie od zakończenia realizacji projektu,
● informowania społeczeństwa o finansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej (UE).