Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-03-25

Zakaz egzekucji ze środków wypłacanych z dopłat unijnych

Przedsiębiorcy borykają się z trudną sytuacją gospodarczą i rosnącą konkurencją. Niekiedy, pomimo wszelkich starań, pojawiające się kłopoty z płynnością finansową firmy kończą się egzekucją. W wyniku prowadzonego postępowania egzekucyjnego (w drodze egzekucji sądowej lub administracyjnej) może dojść do zajęcia znacznej części majątku przedsiębiorcy. W dobie europeizacji oraz możliwości korzystania z dopłat i subwencji unijnych pojawiają się w takich okolicznościach wątpliwości, czy także środki unijne wypłacane przedsiębiorcom w ramach pomocy bądź subwencji podlegają egzekucji.

Środki pochodzące z funduszy europejskich są przekazywane beneficjentom przez jednostki organizacyjne Skarbu Państwa.

Zasadniczo egzekucja może nastąpić m.in. z rachunków bankowych, z ruchomości i nieruchomości, z praw majątkowych i praw pokrewnych oraz z własności przemysłowej, z praw z instrumentów finansowych itp. Nie każdy jednak składnik majątku dłużnika może zostać zajęty. Przepisy dotyczące zarówno egzekucji sądowej, jak i egzekucji administracyjnej zawierają wyłączenia w tym zakresie.

Zgodnie z Kodeksem postępowania cywilnego (k.p.c.) spod egzekucji wyłączone są m.in. narzędzia i inne przedmioty niezbędne do pracy zarobkowej wykonywanej osobiście przez zobowiązanego, z wyłączeniem środka transportu, oraz surowce niezbędne do tej pracy na okres siedmiu dni, zapasy żywności i opału, niezbędne dla zobowiązanego i będących na jego utrzymaniu członków rodziny na okres 30 dni, a także sumy przyznane przez Skarb Państwa na specjalne cele.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00