Porada
Jak prawidłowo ująć dotacje w księgach rachunkowych
Jak ewidencjonować w księgach operacje gospodarcze związane z dotacjami rządowymi?
Dotacje rządowe stanowią specyficzną formę przychodów wymagających szczególnego ujęcia i prezentacji w sprawozdaniu finansowym. Ujmowanie dotacji zależy od tego, czy jest to dotacja mająca na celu sfinansowanie aktywów trwałych, czy jest to dopłata do przychodów.
Otrzymane dotacje należy zaewidencjonować według jednej z dwóch metod:
● metody kapitałowej,
● metody przychodów.
Tabela. Ujmowanie dotacji w księgach
Sposób ujmowania | Wyszczególnienie |
Metoda kapitałowa | W przypadku metody kapitałowej środki pieniężne otrzymane z dotacji należy zaliczać na zwiększenie kapitału (funduszu) własnego jednostki. |
Metoda przychodów | W przypadku metody przychodowej otrzymane środki pieniężne stanowiące dotację należy zaliczyć do przychodów w poszczególnych okresach, zapewniając ich współmierność z kosztami, na pokrycie których otrzymano dotację. |
Jak wykazać w księgach dotację na sfinansowanie środka trwałego
Wpływ dotacji przeznaczonej na częściowe sfinansowanie nabycia środków trwałych oraz jej rozliczanie należy ująć w księgach rachunkowych według zasad określonych w art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów, zapisem:
Wn "Rachunek bieżący",
Ma "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".
Natomiast zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych sfinansowanych z dotacji:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right