Jakie są skutki podatkowe i bilansowe faktury pro forma
Kwestia wystawiania tzw. faktur pro forma nie została uregulowana w polskich przepisach podatkowych. Dokument ten nie stanowi ani potwierdzenia przychodu, ani dowodu na poniesienie kosztu. Mimo to zarówno prywatni przedsiębiorcy, jak i podmioty publiczne chętnie korzystają z faktur pro forma. Warto zatem wiedzieć, jak jest skonstruowany taki dokument, w jakim celu go wystawiać, a także jak zrobić to najszybciej.
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym. Nie została też ujęta w wykazie dokumentów potwierdzających sprzedaż towarów lub usług. Mimo że polskie przepisy nie przewidują możliwości wystawiania faktur pro forma, dokumenty te są często spotykane i funkcjonują w obrocie gospodarczym.
Faktura pro forma stanowi ofertę zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usług.
Choć nie ma konieczności wystawiania tego rodzaju dokumentów, w praktyce może okazać się to opłacalne. Faktura taka ma bowiem zachęcić potencjalnego kontrahenta do zakupu. Jest to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy kontrahent złożył zamówienie i trzeba go skłonić do zapłaty zaliczki lub całości kwoty.
Faktura pro forma ma więc na celu:
● poinformowanie nabywcy o cenie,
● przekazanie nabywcy szczegółów usługi,
● poinformowanie nabywcy o tym, jak będzie wyglądała faktura,
● skłonienie nabywcy do terminowej płatności.
Uwaga
Jeśli faktura pro forma zostanie podpisana przez nabywcę, można ją potraktować jak umowę.
Jakie informacje powinny się znaleźć na fakturze pro forma?
Mimo że przepisy nie regulują zasad wystawiania faktur pro forma, w praktyce dokument ten wygląda tak jak zwykła faktura. Jedyną różnicę stanowi w tym zakresie nazwa.
A zatem elementy, jakie powinny znaleźć się na fakturze pro forma, to m.in.:
● nazwa dokumentu "FAKTURA PRO FORMA" (lub "PROFORMA"),
● data wystawienia,
● numer faktury pro forma,