Porada
Nowe zasady ulgi na złe długi dotyczą faktur, których termin płatności minął 4 sierpnia 2012 r.
Podatnik, który nie reguluje w terminie swoich zobowiązań wobec kontrahentów, powinien uwzględnić sytuację, gdy zobowiązany będzie skorygować podatek naliczony z faktur, które nie zostały zapłacone. Obowiązek ten nakłada tzw. ulga na złe długi, której warunki od 1 stycznia 2013 r. uległy istotnym zmianom. Do których faktur należy stosować "stare", a do których "nowe" zasady ulgi na złe długi?
Nowelizacja przepisów ustawy o VAT w zakresie dotyczącym ulgi na złe długi wchodzi w życie 1 stycznia 2013 r., jednak w zakresie ich stosowania przewidziano następujące uregulowania:
● do wierzytelności, względem których 150 dzień braku zapłaty mija 31 grudnia 2012 r., stosuje się przepisy tzw. starej ustawy (obowiązujące w roku 2012),
● do wierzytelności, względem których 150 dzień braku zapłaty mija 1 stycznia 2013 r., należy stosować przepisy tzw. nowej ustawy.
Ulgi na złe długi według starych zasad
Prawo do skorzystania z ulgi na złe długi wymaga spełnienia łącznie następujących warunków:
1) dostawa towaru lub świadczenie usług są dokonane na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego czy w trakcie likwidacji,
2) wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
3) wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
4) wierzytelności nie zostały zbyte,
5) od daty wystawienia faktury, będącej podstawą do odpisania wierzytelności, nie upłynęły dwa lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura,
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right